Reacties op nieuwsberichten worden steeds grimmiger

04-05-2016 19:43 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vrij lange titel maar wel een treffende (al vind ik het zelf).



De reden waarom ik dit topic open is omdat ik al jarenlang het nieuws volg op websites zoals fok.nl en viva. Nu is mij echter wel iets opgevallen.

Ik weet nog wel dat je vroeger absoluut niets racistisch mocht zeggen. Je hoefde maar een 'fout' grapje te maken over een huidskleur of religie en je werd digitaal uitgescholden. Soms leek het erop dat mensen die racistisch waren of discrimineerde het ergste van het ergste waren. Inmiddels merk ik een grote omslag.



Voor mijn gevoel ontstaat er op dit moment zo'n grote tweedeling in de maatschappij. Deze tweedeling kan je goed teruglezen in bepaalde reacties. Een paar jaar geleden kreeg je problemen als je reactie ook maar enigszins racistisch was. Nu word geweld op sommige websites zoals maroc.nl openlijk aangemoedigd.

Nu ben ik geen doos die zegt: 'we moeten niet zo gemeen over elkaar praten want dat is slecht'. Juist omdat ik het nieuws elke dag volg kan ik wel enkele redenen bedenken waarom de tweedeling is ontstaan in de maatschappij. Ik benoem het daarom ook alleen als iets dat me opgevallen was, het is geen veroordeling. Het maakt echter wel dat ik me zorgen begin te maken.



Tel daarbij de groeiende armoede, de slechte economie, massa immigratie en de politiek die alles liegt en verdraait en het feest is compleet. Ik maak me dankzij al deze punten enorm veel zorgen over de toekomst. Zal het uiteindelijk tot rellen komen of zelfs tot een burgeroorlog? Of gaan we naar een toekomst waar bepaalde wijken niet meer tot Nederland behoren. Of zal het uiteindelijk met een sisser aflopen.



Dus mijn vragen aan jullie: Ligt het nou aan mij of worden de reacties steeds grimmiger EN hoe zie jij de toekomst van Nederland/Europa voor je?
Alle reacties Link kopieren
Gezien de quotes over mijn stukje van integratie moet van twee kanten komen zal ik mezelf even verduidelijken.



Ik neem echt niemand de twijfels die ze hebben kwalijk. Ook vind ik niet dat het eenzijdig de schuld is van mensen die zich niet openstellen. Het probleem is zeer complex en er zal zeer waarschijnlijk nooit een oplossing zijn die passend is. Het is geven en nemen van twee kanten en helaas kan niet iedereen dat.



Ieder voor zich moet weten wie hij of zij in hun bedrijf aanneemt, dat is hun goed recht. Maar ondertussen vind ik het wel mijn goed recht dat wanneer iemand niet bereid is om iemand op basis van vermoedelijke (in dit geval, want op een CV staat niet hoeveelste generatie) recente aankomst in Nederland aan te nemen, ook niet moet klagen dat diezelfde personen een uitkering krijgen.



Je hebt overal uitvreters, je hebt overal hardwerkende mensen en je hebt mensen die doen of ze goede bedoelingen hebben bij wie dat niet zo is, net als er mensen zijn die echt wel willen maar die door omstandigheden niet kunnen,



Bij voorbaat op geringe informatie afwijzen vind ik persoonlijk gewoon niet okee, en daarnaast is het nig nooit succesvol geweest. Dat arrogante meisje in de klas kan misschien een lieve schat zijn die per ongeluk wat boos kijkt. Als je haar nooit spreekt, zal je het nooit weten.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kan er jaren over schrijven maar integratie is geflopt en blijft geflopt. Het vertrouwen is weg en komt niet meer terug. Vanaf de jaren negentig zijn we al aan het worstelen met integratie. We zijn nu een kwart eeuw verder en we staan er slechter voor als ooit, ik zie het somber in.



Ik ga niet wijzen met vingers maar als dan toch moet wijzen dan wijs ik naar mensen die het een goed idee vonden om die arbeiders hierheen te halen zonder er goed over nagedacht te hebben dat de integratie zo goed als onmogelijk is. Ja voor korte tijd zouden ze blijven herinner ik mij nu weer, nou zo gaat dat met die slappe heelmeesters, stinkende wonden hou je eraan over. (uitdrukking, voel je niet beledigd)
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:18:

[...]





Je kunt mij nog meer vertellen, maar 10 jaar geleden waren overvallen met veel geweld op woningen zoals dat nu op steeds grotere schaal gebeurt een zeldzaamheid. Inbraken gebeuren tegenwoordig steeds vaker als de bewoners thuis zijn, zelfs als de inbrekers daarvan op de hoogte zijn. Vervolgens wordt geweld niet geschuwd als ze betrapt worden. Dat is toch echt iets van de laatste tijd.



Gewelddadige inbraken zijn er voor mijn gevoel ook meer. Of zijn ze meer in het nieuws? Uit In de buurt waar mijn familie vandaan komt, eindigden buurtfeesten vroeger toch wel af en toe in steekpartijen. Maar omdat er geen internet was, zelfs geen televisie, wist niemand daar iets van.

Uit de veiligheidsmonitor 2015 blijkt wel dat er minder mensen in aanraking komen met criminaliteit (dat is een trend van de laatste jaren), maar in onze optiek wordt Nederland crimineler. Hoe kan dat? Zie: http://www.veiligheidsmonitor.nl/Public ... minaliteit
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:21:

[...]





Ik ben het wel met je eens dat het voor veel mensen in de jaren na de oorlog zwaar was. Ook toen was er grote woningnood en armoede. Het grote verschil is wel dat het toen steeds beter ging en de verzorgingsstaat steeds meer opgetuigd werd. Nu zitten we in een neerwaartse spiraal en de verzorgingsstaat wankelt steeds meer.



Dat ben ik met je eens, net als dat het ongelofelijk zuur moet zijn om niet te kunnen krijgen wat je verwacht had. Maar het is zo veel beter dan waar die mensen om wie het gaat van hadden kunnen dromen toen hun eigen ouders of grootouders op hoge leeftijd waren. Dat maakt het natuurlijk niet goed, dat snap ik. Maar nog steeds is wat er nu mogenlijk is ongelofelijk luxe. Het kan altijd beter maar ook heel, heel veel slechter. En ik vind het zo jammer dat er alleen maar gekeken wordt naar wat er ontbreekt, in plaats van wat er wel is.

Daarnaast is het probleem ontstaan met de crisis, en is het zonde dat het geschreeuw erom (want het gesprek is geschreeuw geworden) er zaken bij betrekt die er los van staan. Feitelijk los staan bedoel ik dan. Dat het emotioneel verbonden kan voelen zal ik niet ontkennen en mag best benoemd worden, maar er een feit van maken is niet de bedoeling een staat een gezond debat in de weg
quote:barbaracartland schreef op 04 mei 2016 @ 22:29:

[...]





Gewelddadige inbraken zijn er voor mijn gevoel ook meer. Of zijn ze meer in het nieuws? Uit In de buurt waar mijn familie vandaan komt, eindigden buurtfeesten vroeger toch wel af en toe in steekpartijen. Maar omdat er geen internet was, zelfs geen televisie, wist niemand daar iets van.

Uit de veiligheidsmonitor 2015 blijkt wel dat er minder mensen in aanraking komen met criminaliteit (dat is een trend van de laatste jaren), maar in onze optiek wordt Nederland crimineler. Hoe kan dat? Zie: http://www.veiligheidsmonitor.nl/Public ... minaliteit



Ik denk dat er steeds minder mensen aangifte doen. Het kost veel tijd en je hoort er nooit meer iets van. Zo dalen de cijfers natuurlijk ook.



Leuke buurtfeestjes daar bij jullie in het noorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 22:16:

[...]





Ja en nee, wanneer iemand structureel beledigd wordt kan het een persoon dusdanig schaden dat deze geen volwaardige bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Denk aan pesten.

Als je je buurman een keer een achterlijke kloothommel noemt die nog te dom is om te schijten is er nket zo veel aan de hand en zou aangifte nogal overtrokken zijn. Maar bij een jong meisje dat altijd beledigd wordt, elke dag dat ze op school verschijnt?



En, zoals je merkt op internet, wordt de sfeer er niet bepaald prettiger op als alles altijd maar okee is.



Vergelijk het eens met mishandeling. Als jij een iets te hard uitgevallen pets op je hoofd krijgt lijkt een aangifte van mishandeling overdreven. Maar het mag en kan wel, zelfs als je er alleen een kleine blauwe plek of nog geeneens aan over houdt. Als je stevig van je fiets wordt getrapt kan je ook aangifte doen zal niemand het meer gek vinden.



Fysieke en mentale schade worden onder andere door wetten als deze die misschien een beetje gek lijken, strafbaar gesteld en zijn er dus om je te beschermen.



De een heeft een dikkere huid dan de ander, maar ja, de een kan ook makkelijker zijn schouders ophalen om lichamelijke pijn dan de ander. Dat schade soms niet zichtbaar is hoeft het niet minder erg te maken,

Structureel iemand lastig vallen met beledigingen vind ik ook niet kunnen en daar zou de buurtpolitie dan maar een oplossing voor moeten vinden, na herhaaldelijk waarschuwen mag ie dan wel voor de rechter gesleept worden.

Een mens moet ook een mens kunnen zijn, straks durft niemand nog wat te zeggen tegen elkaar, dat lijkt mij ook eng en erg onwenselijk.
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 22:25:

Gezien de quotes over mijn stukje van integratie moet van twee kanten komen zal ik mezelf even verduidelijken.



Ik neem echt niemand de twijfels die ze hebben kwalijk. Ook vind ik niet dat het eenzijdig de schuld is van mensen die zich niet openstellen. Het probleem is zeer complex en er zal zeer waarschijnlijk nooit een oplossing zijn die passend is. Het is geven en nemen van twee kanten en helaas kan niet iedereen dat.



Ieder voor zich moet weten wie hij of zij in hun bedrijf aanneemt, dat is hun goed recht. Maar ondertussen vind ik het wel mijn goed recht dat wanneer iemand niet bereid is om iemand op basis van vermoedelijke (in dit geval, want op een CV staat niet hoeveelste generatie) recente aankomst in Nederland aan te nemen, ook niet moet klagen dat diezelfde personen een uitkering krijgen.



Je hebt overal uitvreters, je hebt overal hardwerkende mensen en je hebt mensen die doen of ze goede bedoelingen hebben bij wie dat niet zo is, net als er mensen zijn die echt wel willen maar die door omstandigheden niet kunnen,



Bij voorbaat op geringe informatie afwijzen vind ik persoonlijk gewoon niet okee, en daarnaast is het nig nooit succesvol geweest. Dat arrogante meisje in de klas kan misschien een lieve schat zijn die per ongeluk wat boos kijkt. Als je haar nooit spreekt, zal je het nooit weten.Dat iemand die recent in Nederland is niet wordt aangenomen heeft heel andere oorzaken. Vaak heeft het te maken met het niet goed beheersen van de Nederlandse taal of het niet hebben van de juiste opleiding. Er komen heel veel laag of ongeschoolde mensen binnen en daarvoor zijn maar heel weinig banen beschikbaar, terwijl er ook heel veel Nederlanders naar laaggeschoold werk op zoek zijn. Als je als werkgever dan een keuze moet maken dan is het logisch dat je kiest voor iemand die in ieder geval de taal goed spreekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:40:

[...]





Dat iemand die recent in Nederland is niet wordt aangenomen heeft heel andere oorzaken. Vaak heeft het te maken met het niet goed beheersen van de Nederlandse taal of het niet hebben van de juiste opleiding. Er komen heel veel laag of ongeschoolde mensen binnen en daarvoor zijn maar heel weinig banen beschikbaar, terwijl er ook heel veel Nederlanders naar laaggeschoold werk op zoek zijn. Als je als werkgever dan een keuze moet maken dan is het logisch dat je kiest voor iemand die in ieder geval de taal goed spreekt.t



Dat klopt als een bus. Wat ik noem is natuurlijk maar een van de vele redenen waarom een werkgever iemand met een Niet-Nederlandse afkomst zou kunnen afwijzen. De een kan ik beter begrijpen dan de ander, en nogmaals, ieder mag dat van mij voor zichzelf weten.

Het topic ging over het geschreeuw op internet en dat was waarom ik dit wilde benoemen. De afwijzingen die op onderbuikgevoelens afgaan en worden gedaan door de mensen die zo schreeuwen. Dat je dat toch heel vaak leest en dat het echt een van de dingen is die mijn handen laten jeuken (wat ik bovenaan mijn heule lange post schreef). Die mensen die niet met een buitenlander willen werken maar ook niet willen dat ze een uitkering krijgen.

Dat iemand verwacht dat zijn werknemer de taak beheerst is mijns inziens niet meer dan normaal.



Kwam onlangs nog een mooie opmerking tegen mbt immigranten/vluchtelingen:



Schrödingers Immigrant: steelt je baan en komt om van een uitkering te profiteren (vrij vertaald uit het Engels).
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:36:

[...]





Ik denk dat er steeds minder mensen aangifte doen. Het kost veel tijd en je hoort er nooit meer iets van. Zo dalen de cijfers natuurlijk ook.



Leuke buurtfeestjes daar bij jullie in het noorden.



Zou kunnen, maar dit zijn de cijfers die ik kon vinden.



Het waren altijd leuke feestjes, tot een bepaald tijdstip. Ik vermoed dat elke probleembuurt, waar ook in Nederland, vergelijkbare feesten heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 22:35:

[...]

Daarnaast is het probleem ontstaan met de crisis, en is het zonde dat het geschreeuw erom (want het gesprek is geschreeuw geworden) er zaken bij betrekt die er los van staan. Feitelijk los staan bedoel ik dan. Dat het emotioneel verbonden kan voelen zal ik niet ontkennen en mag best benoemd worden, maar er een feit van maken is niet de bedoeling een staat een gezond debat in de weg



Het probleem is niet onstaan met de crisis, want het was er al. De crisis heeft het wel verscherpt.



Ik vind het wel belangrijk dat we niet gaan denken dat de crisis veroorzaakt is door nieuwkomers en ze daar niet de schuld van krijgen. Ook zijn bepaalde maatregelen die de situatie verergerden in NL (zoals de pensioensleeftijd omhoog gooien en de vaste contracten afbouwen) vooral bij VVD en kornuiten te zoeken. Werkgevers vinden het doorgaans wel prettig dat mensen vechten om een baan en steeds minder garanties hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Defietsboer schreef op 04 mei 2016 @ 22:51:

[...]





Het probleem is niet onstaan met de crisis, want het was er al. De crisis heeft het wel verscherpt.



Ik vind het wel belangrijk dat we niet gaan denken dat de crisis veroorzaakt is door nieuwkomers en ze daar niet de schuld van krijgen. Ook zijn bepaalde maatregelen die de situatie verergerden in NL (zoals de pensioensleeftijd omhoog gooien en de vaste contracten afbouwen) vooral bij VVD en kornuiten te zoeken. Werkgevers vinden het doorgaans wel prettig dat mensen vechten om een baan en steeds minder garanties hebben.

Dat klopt, ik vond de crisis alleen een makkelijk punt om aan te wijzen gezien het zich toen ook liet zien aan de mensen die er niet direct mee te maken hadden en het het verscherpt heeft. En omdat het korter is dan de problematiek uiteenzetten haha.

Verder ben ik het volledig met je eens.
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 22:46:

[...]

t



Dat klopt als een bus. Wat ik noem is natuurlijk maar een van de vele redenen waarom een werkgever iemand met een Niet-Nederlandse afkomst zou kunnen afwijzen. De een kan ik beter begrijpen dan de ander, en nogmaals, ieder mag dat van mij voor zichzelf weten.

Het topic ging over het geschreeuw op internet en dat was waarom ik dit wilde benoemen. De afwijzingen die op onderbuikgevoelens afgaan en worden gedaan door de mensen die zo schreeuwen. Dat je dat toch heel vaak leest en dat het echt een van de dingen is die mijn handen laten jeuken (wat ik bovenaan mijn heule lange post schreef). Die mensen die niet met een buitenlander willen werken maar ook niet willen dat ze een uitkering krijgen.

Dat iemand verwacht dat zijn werknemer de taak beheerst is mijns inziens niet meer dan normaal.



Kwam onlangs nog een mooie opmerking tegen mbt immigranten/vluchtelingen:



Schrödingers Immigrant: steelt je baan en komt om van een uitkering te profiteren (vrij vertaald uit het Engels).



Ik denk dat cultuurverschillen ook een reden zijn om niet-westerse allochtonen (want daar hebben we het hier over) aan te nemen. Bij oost-Europeanen heb je die cultuurverschillen nauwelijks. In sommige culturen hebben mannen er problemen mee als hun leidinggevende een vrouw is. Vaak geeft religie ook problemen. Vijf keer bidden per dag, waarvoor een werkgever ook nog een ruimte beschikbaar moet stellen kan een belemmering zijn, net zoals hoofddoeken op het werk of het niet willen schudden van een hand van iemand van het andere geslacht. Daarnaast is er dan nog de ramadan. Tijdens de ramadan functioneren veel islamitische werknemers een hele maand nauwelijks, terwijl een werkgever wel het volledige salaris moet doorbetalen. En dat ieder jaar weer. Dat zijn allemaal afwegingen die een werkgever maakt als hij moet kiezen tussen Piet en Mohammed.



Ik denk wel dat er een tijd gaat komen dat bedrijven verplicht worden om een quotum niet-westerse allochtonen in dienst te nemen. Het is al wel eens geopperd, maar ooit gaat dit heus wel gebeuren. Net zoals er nu ook al een verplicht quotum arbeidsgehandicapten in dienst moeten worden genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:56:

[...]





Ik denk dat cultuurverschillen ook een reden zijn om niet-westerse allochtonen (want daar hebben we het hier over) aan te nemen. Bij oost-Europeanen heb je die cultuurverschillen nauwelijks. In sommige culturen hebben mannen er problemen mee als hun leidinggevende een vrouw is. Vaak geeft religie ook problemen. Vijf keer bidden per dag, waarvoor een werkgever ook nog een ruimte beschikbaar moet stellen kan een belemmering zijn, net zoals hoofddoeken op het werk of het niet willen schudden van een hand van iemand van het andere geslacht. Daarnaast is er dan nog de ramadan. Tijdens de ramadan functioneren veel islamitische werknemers een hele maand nauwelijks, terwijl een werkgever wel het volledige salaris moet doorbetalen. En dat ieder jaar weer. Dat zijn allemaal afwegingen die een werkgever maakt als hij moet kiezen tussen Piet en Mohammed.



Ik denk wel dat er een tijd gaat komen dat bedrijven verplicht worden om een quotum niet-westerse allochtonen in dienst te nemen. Het is al wel eens geopperd, maar ooit gaat dit heus wel gebeuren. Net zoals er nu ook al een verplicht quotum arbeidsgehandicapten in dienst moeten worden genomen.Er zijn inderdaad erg veel redenen, en genoeg daarvan zijn rationeel, bijvoorbeeld de taal. En ik heb daar echt geen probleem mee. Maar er zijn ook afwijzingen op basis van onderbuik-gevoelens (want hoe weet je dat Ali moslim is en ook 5 keer per dag in de gelegenheid gesteld wil worden om te bidden?). Nogmaals, mag ieder voor zich weten. Maar het is niet productief. En ik vind het ergerlijk omdat de mensen met de gevoelige onderbuik het hardste schreeuwen, waar het topic over gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 22:18:

[...]





Je kunt mij nog meer vertellen, maar 10 jaar geleden waren overvallen met veel geweld op woningen zoals dat nu op steeds grotere schaal gebeurt een zeldzaamheid. Inbraken gebeuren tegenwoordig steeds vaker als de bewoners thuis zijn, zelfs als de inbrekers daarvan op de hoogte zijn. Vervolgens wordt geweld niet geschuwd als ze betrapt worden. Dat is toch echt iets van de laatste tijd.Of bejaarden die dood cq half dood worden geslagen door 4 jonge kerels, voor een paar tientjes , en ja die foto ''s gaan viraal en wekken heel veel agressie op, wat ik mij dondersgoed voor kan stellen.Idem met walgelijke praktijken van dierenmishandeling .De verwensingen met dodelijke ziekten vliegen je om de oren. Je vraagt ook niet om die vreselijkheden te zien, je zoekt het niet op, en toch ontkom je er niet aan.Dat wekt heel veel woede op, deels uit onmacht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 23:00:

[...]





Er zijn inderdaad erg veel redenen, en genoeg daarvan zijn rationeel, bijvoorbeeld de taal. En ik heb daar echt geen probleem mee. Maar er zijn ook afwijzingen op basis van onderbuik-gevoelens (want hoe weet je dat Ali moslim is en ook 5 keer per dag in de gelegenheid gesteld wil worden om te bidden?). Nogmaals, mag ieder voor zich weten. Maar het is niet productief. En ik vind het ergerlijk omdat de mensen met de gevoelige onderbuik het hardste schreeuwen, waar het topic over gaat.



Je weet ook niet van te voren dat Ali 5x per dag wil bidden, al is het wel zeer waarschijnlijk dat hij aan de ramadan doet. Je weet ook niet of Fatima ineens een hoofddoek gaat dragen of ineens geen handen wil schudden van een man. Wel weet je dat dit soort dingen gebeuren, dus ik kan mij voorstellen dat als je geen risico wilt nemen je liever kiest voor Piet of Marietje. Een werkgever maakt hetzelfde soort afwegingen als hij kiest voor een werknemer van 30 i.p.v. iemand van 60. De kans dat iemand van 60 langdurig uitvalt door ziekte is veel groter dan iemand van 30. Of hij kiest voor iemand van 20 die goedkoper is dan iemand van 40. Of voor een man i.p.v. een vrouw in de vruchtbare leeftijd die misschien wel zwanger wordt.



Het bovenstaande kun je allemaal onderbuikgevoelens noemen en je kunt het ook niet eerlijk vinden, maar een bedrijf maakt meestal keuzes op economische gronden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 23:10:

[...]





Je weet ook niet van te voren dat Ali 5x per dag wil bidden, al is het wel zeer waarschijnlijk dat hij aan de ramadan doet. Je weet ook niet of Fatima ineens een hoofddoek gaat dragen of ineens geen handen wil schudden van een man. Wel weet je dat dit soort dingen gebeuren, dus ik kan mij voorstellen dat als je geen risico wilt nemen je liever kiest voor Piet of Marietje. Een werkgever maakt hetzelfde soort afwegingen als hij kiest voor een werknemer van 30 i.p.v. iemand van 60. De kans dat iemand van 60 langdurig uitvalt door ziekte is veel groter dan iemand van 30. Of hij kiest voor iemand van 20 die goedkoper is dan iemand van 40. Of voor een man i.p.v. een vrouw in de vruchtbare leeftijd die misschien wel zwanger wordt.



Het bovenstaande kun je allemaal onderbuikgevoelens noemen en je kunt het ook niet eerlijk vinden, maar een bedrijf maakt meestal keuzes op economische gronden.



Klopt, en dat begrijp ik ook volledig. Maar net zoals mensen verontwaardigd zouden zijn wanneer er geen vrouw onder de 45 meer aangenomen wordt omdat ze misschien wel zwanger zou kunnen worden, en dat mensen het erg vinden dat 50+er's veel moeilijker aan een baan komen, vind ik het ook oneerlijk dat iemand op basis van een Niet-Nederlandse naam geen kans krijgt bij bepaalde werkgevers op basis van aannames.

Nogmaals, ik begrijp het, maar dan ervaar ik het nog steeds als niet eerlijk. Ook draagt het niet bij aan een positieve integratie, of het wel of niet logisch is dat het gebeurt staat daar los van. En ja, het is ook maar een klein onderdeel van integratie. Net als het maar een kleine groep is die op naam/afkomst afwijst. Gelukkig wordt er voornamelijk naar kwalificaties gekeken ipv man/vrouw, leeftijd etc.
quote:Dormouse schreef op 04 mei 2016 @ 23:16:

[...]





Klopt, en dat begrijp ik ook volledig. Maar net zoals mensen verontwaardigd zouden zijn wanneer er geen vrouw onder de 45 meer aangenomen wordt omdat ze misschien wel zwanger zou kunnen worden, en dat mensen het erg vinden dat 50+er's veel moeilijker aan een baan komen, vind ik het ook oneerlijk dat iemand op basis van een Niet-Nederlandse naam geen kans krijgt bij bepaalde werkgevers op basis van aannames.

Nogmaals, ik begrijp het, maar dan ervaar ik het nog steeds als niet eerlijk. Ook draagt het niet bij aan een positieve integratie, of het wel of niet logisch is dat het gebeurt staat daar los van. En ja, het is ook maar een klein onderdeel van integratie. Net als het maar een kleine groep is die op naam/afkomst afwijst. Gelukkig wordt er voornamelijk naar kwalificaties gekeken ipv man/vrouw, leeftijd etc.



Degenen die de juiste kwalificaties hebben, komen ook meestal wel aan een baan. Het zijn juist de probleemjongeren die niet aan de bak komen. Je kunt niet ontkennen dat dat ook vaak met de mentaliteit van deze jongens te maken heeft. Ze maken vaak hun schoolopleiding niet af, hebben moeite met discipline en autoriteit en willen soms simpelweg "snel geld". Er zijn er die er rond voor uitkomen dat ze helemaal geen zin hebben om voor een laag loon dat één keer in de maand op hun rekening wordt gestort uit hun bed willen komen.



Het begint vaak al met de stages. Jongeren komen niet opdagen of altijd te laat of plegen zelfs diefstalletjes op hun stageadres. Ik wel eens iemand gesproken die op een MBO in een grote stad werkte en stageplaatsen regelde. Hij werd moedeloos van alle problemen die zijn leerlingen op hun stageplaatsen veroorzaakten. Hij kon er een boek over schrijven. Je kunt echt niet alle problemen die er zijn met bepaalde bevolkingsgroepen afschuiven op onderbuikgevoelens, discriminatie en racisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:valparaiso schreef op 04 mei 2016 @ 22:29:

Ja je kan er jaren over schrijven maar integratie is geflopt en blijft geflopt. Het vertrouwen is weg en komt niet meer terug. Vanaf de jaren negentig zijn we al aan het worstelen met integratie. We zijn nu een kwart eeuw verder en we staan er slechter voor als ooit, ik zie het somber in.



Ik ga niet wijzen met vingers maar als dan toch moet wijzen dan wijs ik naar mensen die het een goed idee vonden om die arbeiders hierheen te halen zonder er goed over nagedacht te hebben dat de integratie zo goed als onmogelijk is. Ja voor korte tijd zouden ze blijven herinner ik mij nu weer, nou zo gaat dat met die slappe heelmeesters, stinkende wonden hou je eraan over. (uitdrukking, voel je niet beledigd)



Dat ''de integratie mislukt is'' is volgens mij vooral een kreet die keer op keer herhaald wordt.

Al dan niet van uit politiek opportunisme.

De commissie die de integratie op verzoek van de 2e kamer, na de moord op Fortuyn, onderzocht, kwam al tot een heel andere conclusie bijvoorbeeld.

Integratie is een proces dat tijd kost.
quote:quiaquia schreef op 04 mei 2016 @ 23:32:

[...]





Dat ''de integratie mislukt is'' is volgens mij vooral een kreet die keer op keer herhaald wordt.

Al dan niet van uit politiek opportunisme.

De commissie die de integratie op verzoek van de 2e kamer, na de moord op Fortuyn, onderzocht, kwam al tot een heel andere conclusie bijvoorbeeld.

Integratie is een proces dat tijd kost.



Waarom zijn er dan nooit problemen geweest met het integreren van de gastarbeiders uit Italië en Spanje die in de eerste helft van de 20 eeuw in Nederland kwamen wonen? Waarom is de integratie van 3e generatie niet-westerse allochtonen, waarvan dus de ouders ook in Nederland zijn geboren, nog steeds niet gelukt? Hoeveel generaties mag die integratie dan duren?



Met de huidige instroom van steeds meer immigranten uit culturen die ronduit vijandig tegenover onze westerse samenleving staan, worden de problemen voor wat betreft de integratie steeds groter. Als er steeds meer gelijkgestemde mensen (met name moslims) binnenkomen dan wordt de noodzaak voor hun om te integreren steeds kleiner. Dus ontstaat er een parallelle samenleving.



Wil je eigenlijk met droge ogen beweren dat de integratie wel gelukt is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 23:29:

[...]





Degenen die de juiste kwalificaties hebben, komen ook meestal wel aan een baan. Het zijn juist de probleemjongeren die niet aan de bak komen. Je kunt niet ontkennen dat dat ook vaak met de mentaliteit van deze jongens te maken heeft. Ze maken vaak hun schoolopleiding niet af, hebben moeite met discipline en autoriteit en willen soms simpelweg "snel geld". Er zijn er die er rond voor uitkomen dat ze helemaal geen zin hebben om voor een laag loon dat één keer in de maand op hun rekening wordt gestort uit hun bed willen komen.



Het begint vaak al met de stages. Jongeren komen niet opdagen of altijd te laat of plegen zelfs diefstalletjes op hun stageadres. Ik wel eens iemand gesproken die op een MBO in een grote stad werkte en stageplaatsen regelde. Hij werd moedeloos van alle problemen die zijn leerlingen op hun stageplaatsen veroorzaakten. Hij kon er een boek over schrijven. Je kunt echt niet alle problemen die er zijn met bepaalde bevolkingsgroepen afschuiven op onderbuikgevoelens, discriminatie en racisme.



Dat doe ik ook niet, dat heb ik in mijn eerste post al duidelijk gemaakt. Ik stel alleen dat het een van de vele onderdelen van de moeizaam lopende integratie is, en een die mijn het meeste stoort bij de scheeuwende/harde commentaren die je op internet leest (zoals in de OP genoemd wordt). Met name wanneer het erom gaat dat mensen gillen dat ze geen moslims in hun werkomgeving willen en dan erna schreeuwen dat het allemaal uitkeringstrekkers zijn.

Zoals je zelf aangeeft zijn er heel veel problemen en is er geen eenduidige oplossing, noch kan die oplossing van een kant komen. Het commentaar op internet lijkt daar wel van uit te gaan, en dat ongenuanceerde haalt soms echt het bloed onder mijn nagels vandaan en leidde ertoe dat ik die lange post heb geplaatst. Het was niet bedoeld als de ultime oplossing of om alle werkgevers voor rascisten uit te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 04 mei 2016 @ 23:40:

[...]





Waarom zijn er dan nooit problemen geweest met het integreren van de gastarbeiders uit Italië en Spanje die in de eerste helft van de 20 eeuw in Nederland kwamen wonen? Waarom is de integratie van 3e generatie niet-westerse allochtonen, waarvan dus de ouders ook in Nederland zijn geboren, nog steeds niet gelukt? Hoeveel generaties mag die integratie dan duren?



Met de huidige instroom van steeds meer immigranten uit culturen die ronduit vijandig tegenover onze westerse samenleving staan, worden de problemen voor wat betreft de integratie steeds groter. Als er steeds meer gelijkgestemde mensen (met name moslims) binnenkomen dan wordt de noodzaak voor hun om te integreren steeds kleiner. Dus ontstaat er een parallelle samenleving.



Wil je eigenlijk met droge ogen beweren dat de integratie wel gelukt is?



De meeste Spanjaarden en Italianen gingen terug toen in de jaren 60 en 70 de toestand in hun eigen land verbeterde.

De derde generatie Surinamers hoor je weinig meer over, net zo min als over de Molukkers.

Dat was vroeger echt wel anders.

De derde generatie moslims is nog klein en erg jong, daar valt nog niet zo veel over te zeggen.



Nogmaals, integratie is een proces.

Het duurt wel even voordat achterstanden zijn ingehaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:quiaquia schreef op 04 mei 2016 @ 23:48:

[...]





De meeste Spanjaarden en Italianen gingen terug toen in de jaren 60 en 70 de toestand in hun eigen land verbeterde.

De derde generatie Surinamers hoor je weinig meer over, net zo min als over de Molukkers.

Dat was vroeger echt wel anders.

De derde generatie moslims is nog klein en erg jong, daar valt nog niet zo veel over te zeggen.



Nogmaals, integratie is een proces.

Het duurt wel even voordat achterstanden zijn ingehaald.



Precies dit.

Je kan het vergelijken met de participatie van vrouwen in het bedrijfsleven. Eerst was er van werken geen sprake, daarna hooguit tot aan het huwlijk etc. nog steeds zitten er niet overal vrouwen aan de top en verdienen zij soms minder dan mannen met een gelijke functie. Wat de situatie ook is, wie de deelnemers ook zijn, daar waar er 2 samen 1 moeten worden duurt het een tijd voor het "gelukt" is, en zelfs dan blijven er zich uitzonderlijke situaties voordoen.

Zwart wit bestaat helaas niet, al zou het soms wel even fijn zijn (en minder vermoeiend) als het wel zo was.
quote:quiaquia schreef op 04 mei 2016 @ 23:48:

[...]





De meeste Spanjaarden en Italianen gingen terug toen in de jaren 60 en 70 de toestand in hun eigen land verbeterde.

De derde generatie Surinamers hoor je weinig meer over, net zo min als over de Molukkers.

Dat was vroeger echt wel anders.

De derde generatie moslims is nog klein en erg jong, daar valt nog niet zo veel over te zeggen.



Nogmaals, integratie is een proces.

Het duurt wel even voordat achterstanden zijn ingehaald.



Er zijn heel veel Spanjaarden en Italianen hier gebleven en die zijn niet alleen geïntegreerd in de Nederlandse samenleving, maar volledig geassimileerd. Zij zijn met Nederlandse vrouwen getrouwd en alleen aan een achternaam kun je nog iets van een afkomst herleiden.



Die derde generatie moslims is inderdaad nog jong, maar nu al is er ook bij deze groep sprake van taalachterstanden en probleemgedrag. Ik denk dat religie de belangrijkste oorzaak van het slechte integreren is. Het afwijzen van onze westerse samenleving en het niet willen integreren. De moslim die zich als eerste Nederlander voelt, de westerse samenleving omarmt en zelf ook de wil heeft om te integreren, komt er wel. Daar zijn gelukkig ook genoeg voorbeelden van. Helaas is er een te grote groep die niet mee wil doen en dat vervolgens ook niet doet.



Integratie is inderdaad een proces, maar dat wil nog niet zeggen dat dit proces ook gaat positief gaat uitpakken. Ik geloof er niet (meer) in. De tegenstellingen worden alleen maar groter.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in korte tijd al zo veel reacties gekomen dat ik alleen terugkom op het openingsbericht, wel onhandig dat je dat niet mag quoten.



Er vallen je bij Fok en Viva dingen op schrijf je onder andere.



De reacties op Fok zijn soms wel een beetje "anders" dan bij Viva, ik kijk weliswaar niet dagelijks op Fok maar het is me jaren geleden al opgevallen. Ik heb vooral de indruk, aan de reacties te zien, dat de oudste Fok forummer nog geen dertig is en ook dat veel reacties op Fok afkomstig zijn van pubers, de frontale kwab is bij pubers nog niet volgroeid, dat zal de reden zijn waarom ze nogal eens dingen uitkramen waarover ze zich gaan schamen als ze later groot zijn.



Je schreef ook dat je vroeger geen racistische opmerkingen of foute grapjes mocht maken.



Dat mag nog steeds niet. Dat het desondanks gebeurt is een feit maar het zijn niet alleen Nederlanders die dat doen. Nederlanders, onder wie Joden en homo's worden net zo hard gediscrimineerd, de verschillende bevolkingsgroepen discrimineren elkaar ook.



Daarna schrijf je het gevoel te hebben dat er een tweedeling ontstaat waarbij je verwijst naar een ander forum en dat je die tweedeling in reacties terugvindt.



Dat op de door jou genoemde website racistische reacties en oproepen tot geweld staan is algemeen bekend, die vind je op andere sites ook, er zijn meer van dergelijke sites. Soms staan er in Arabische teksten opmerkingen waarbij ik mijn wenkbrauwen optrek tot aan het plafond, een Marokkaanse kennis vertaalt soms iets voor me.



Die tweedeling ontstond jaren geleden al, ongeveer met de komst van de eerste Turkse en Marokkaanse -door de Nederlandse regering uitgenodigde werknemers uit andere landen - oftewel gastarbeiders (gebruik van dat woord schijnt denigrerend te zijn). Nadat zij in Rotterdam kwamen wonen braken er in 1972 stevige rellen uit in de Afrikaanderwijk (probleemwijk).



Je maakt je niet alleen zorgen over de tweedeling maar o.a. over de groeiende armoede, economie, de vele nieuwkomers draaiende en liegende politici en nog net een en ander.



Je kunt je wel zorgen maken, je staat daarin niet alleen, maar daarmee los je niets op. Als je om je heen luistert vang je waarschijnlijk ook wel eens iets op waaruit je kunt concluderen dat inmiddels heel wat mensen zich afvragen wat de toekomst in petto heeft. Daarover kun je alleen maar speculeren.

Het zal mijn tijd wel uitduren maar er zijn wel kinderen en kleinkinderen.

Van de regering hoef je niets te verwachten. Als je bij tijd en wijle kijkt naar Politiek 24 word je ook niets wijzer, het Nederlandse klootjesvolk weet niet wat er achter de deur wordt gezegd.

Ik vraag me af of Nederlanders op de barricaden klimmen als er een burgeroorlog uitbreekt, misschien laat die niet eens zo lang op zich wachten, een aanslag kan natuurlijk ook.



Er zijn al jaren wijken die nauwelijks meer bij Nederland lijken te horen. In Rotterdam is de verhouding autochtoon/allochtoon inmiddels 51:49, officieel hebben we dertien probleemwijken. In Den Haag schijnt die verhouding 52:48 te zijn, in andere grote(re) steden zal het niet veel anders zijn, het hangt ook samen met de werkgelegenheid rond de steden, voorzover die voor sommige mensen van belang is.



Of de reacties steeds grimmiger worden?



Ja, dat is inderdaad te zien, ligt niet aan jou. Zolang allerlei onverkwikkelijke zaken door de dragers van geitenwollen sokken worden gebagatelliseerd gebeurt er niets, zij hebben nog steeds een stem in het kabinet en zijn daarmee in staat flink tegen te sputteren waardoor ook uitstekende voorstellen van partijen die wel met constructieve voorstellen komen niet van de grond komen..
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dit valt mij ook erg op. Mensen zijn op niewssites elkaar aan het afmaken en naar elkaar aan het wijzen. Turken worden aangesproken op een zgn genocide op armenen, moslims worden uitgescholden, westerlingen zijn hypocriet omdat we te weinig voor Palestina doen. Als Nederland wel iets doet zijn wij weer de oorzaak van alle ellende in het M-O, als er een keer iets gedaab wordt voor vluchtelingen is dat weer niet eerlijk t.o.v. ouderen etc.

Moedeloos word ik ervan. Ooit was Facebook leuk maar het wordt steeds meer asociale media. Een medium om maar van alles op te roepen onder het mom vrijheid van meningsuiting. Als ik sommige reacties lees vraag ik me wel eens af of mensen niets beters te doen hebben dan elkaar opruien. De maatschappij verhard. En de media is er tegenwoordig altijd en overal. En bepaalde onderwerpen worden we mee doodgegooid. Nu zal ik niet ontkennen dat er problemen zijn met moslims. Maar de media speelt er wel gretig op in. Ik volgde bijv de pagina van rtl nieuws. Bijna dagelijks een bericht wat met moslims te makrn heeft. Bijv: een juf met hoofddoek, stewardessen die geen hoofddoek op willen in Iran, vluchtrlingen IS enz. Alsof rtl er op uit is om tokkies lekker op te ruien en te laten reageren. Of moslims die alles wat we zeggen/reageren dan weer hypocriet vinden. Echt waar gaat dit heen. Dat praten in WIJ en ZIJ. Echt please...... ik overweeg zelfs om van facebook af te gaan. Waar is het respect voor elkaar gebleven? En waarom heeft tegenwoordig iedereen overal een mening over. En dat gezeur over Rutte iedere keer. Nee geen fan van. Maar waarom wordt de politiek overal verantwoordelijk voor gehouden? Waar is de saamhorigheid gebleven. Het beangstigt me allemaal. Toch ken ik niemand in mijn omgeving die zo roeptoetert en haatdragend is. En de meeste mensen kunnen wel nuanceren. Dus is social media wel echt een afspiegeling van hoe de gemiddelde mens is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven