Weten jouw kinderen op wie jij gaat stemmen?

08-03-2017 22:13 163 berichten
Vandaag werd ik door een paar 10 jarige geconfronteerd met de vraag op wie ik ga stemmen. Ik heb aangegeven daar nog over na te denken.



Natuurlijk praten we thuis met onze kinderen over politiek, globaal zonder er te diep op in te gaan. Misschien pak ik dat verkeerd aan, vandaar mijn vraag, alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het zelf nog niet eens.



Het onderwerp wordt hier wel besproken met puber van 14.

De rode lijn is het "politieke pannenkoeken bakken".

Met vriendelijke dank aan Bas Belleman.







Hoe bak je pannenkoeken?

VVD: Zoek dat zelf maar uit.

PvdA: Pannenkoeken bak je samen.

CDA: Pannenkoeken bak je zoals vroeger.

PVV: Ga terug naar je eigen land als je dat niet weet.

D66: Iedereen kan pannenkoeken leren bakken.

SP: Met een omwenteling.

GroenLinks: Op windenergie.

Partij voor de Dieren: Met sojamelk.

50Plus: Met een thuishulp.

SGP: Met Gods hulp.

ChristenUnie: Ook met Gods hulp.

DENK: Pannenkoeken zijn racistisch.

Artikel 1: Pannenkoeken zijn koloniaal.

Piratenpartij: Niemand mag weten hoe jij bakt.

GeenPeil: Daar gaan we over stemmen.

Nieuwe Wegen: Wij bakken ze heel anders.

Niet Stemmers: …
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk. De 10 en 12 jarige vragen er zelf naar. Zijn er op school en dmv jeugdjournaal erg mee bezig.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
De gezelligste verkiezingen vond ik 2002.

Ik werkte op een kamer met een overtuigde SGP'er, een LPF'er en een actieve SP'er.

Heerlijk ! De beste gesprekken ooit.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gaan altijd het stemhokje mee in, ik neem ze altijd mee. Bij mij thuis werd er altijd veel over politiek gediscussieerd en dat doe ik nu ook met mijn kinderen, wel in begrijpelijke kindertaal en ik hoop dat ze steeds beter hun eigen mening leren vormen en beargumenteren. Ik leg ze ook uit wat mijn overwegingen zijn, wat ik belangrijk vind en waarom ik stemmen belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk wordt daarover gesproken hier thuis. Heb jij gezegd waarom je twijfelt? En tussen welke partijen?
filosofie appel
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 08 maart 2017 @ 22:57:

Wat een rare vraag. Ik vertel tegen 'iedereen' op wie ik ga stemmen en spoor mensen aan om ook te gaan stemmen. Alle partijen zijn goed behalve de PVV. En over die laatste opmerking kreeg ik van de week een pittige discussie met een collega die dat niet met me eens was.

De kinderen weten dus ook op wie ik stem, en dat ik nu nog half zwevend ben.Waarom is alleen de PVV niet goed?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 08 maart 2017 @ 22:57:

Wat een rare vraag. Ik vertel tegen 'iedereen' op wie ik ga stemmen en spoor mensen aan om ook te gaan stemmen. Alle partijen zijn goed behalve de PVV. En over die laatste opmerking kreeg ik van de week een pittige discussie met een collega die dat niet met me eens was.

De kinderen weten dus ook op wie ik stem, en dat ik nu nog half zwevend ben.Ziek als je DENK en Sylvana's bagger prima vindt
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
In mijn jeugd (jaren 70) werd daar behoorlijk geheimzinnig overgedaan door mijn ouders.

waarom heb ik nooit begrepen,maar dat taboe is toch al lang doorbroken?

Ik praat er in elk geval open over, met kinderen,vrienden collega,s buren.
quote:carrie-bradshaw schreef op 08 maart 2017 @ 23:14:

[...]





Ziek als je DENK en Sylvana's bagger prima vindt Die zie ik niet als serieuze partij. Ze zijn in ieder geval geen gevaar voor de samenleving, hoop/denk/vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 08 maart 2017 @ 22:21:

Waarom zou je het wel vertellen?

Zeker bij een 10-jarige die waarschijnlijk nauwelijks met politiek bezig is.



Ik kon wel ongeveer een richting gokken bij mijn ouders, maar de exacte partij ... die hielden ze toch echt voor zichzelf.

En nog altijd.



Bij een 17-jarige die er zelf mee bezig is, zou ik er nog over denken ...

Dit geloof ik niet. Waarom in godsnaam? Wat is er nou geheimzinnig aan je stem? Je staat er toch voor, of schaam je je?



Mijn kinderen weten dat uiteraard. Weten ook heel veel van politiek. We praten er veel over, leuk onderwerp en goede aanleiding om over allerlei verschillende onderwerpen in gesprek te komen.

Iedereen die ik ken doet dat zo.
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk weten ze dat. Ik mocht vroeger altijd mee het hokje in, maar dat mag helaas echt niet meer. We werden vorige keren teruggefloten. Maar ze gaan meestal wel mee en mogen het formulier tegenwoordig in de bus doen. Dat mag dan nog net. Jammer vind ik dat. Ik vond stemmen vroeger altijd heel erg leuk als ik mee mocht in het stemhokje en ik denk dat ik zo ook heb geleerd dat het heel normaal is om te stemmen.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 08 maart 2017 @ 23:23:

[...]



Dit geloof ik niet. Waarom in godsnaam? Wat is er nou geheimzinnig aan je stem? Je staat er toch voor, of schaam je je?



Mijn kinderen weten dat uiteraard. Weten ook heel veel van politiek. We praten er veel over, leuk onderwerp en goede aanleiding om over allerlei verschillende onderwerpen in gesprek te komen.

Iedereen die ik ken doet dat zo.Alleen al het nieuws, zowel landelijk als globaal, zorgt ervoor dat je niet om politiek heen kan. Dat heb je nodig om uit te leggen wat er gebeurt en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Nee, de mijne zijn daar nog veel te jong/klein voor om dat te begrijpen.
•°: Don't be the same, be better!
quote:delphicat schreef op 08 maart 2017 @ 22:51:

[...]



Misschien stemmen ze nooit?Ze zijn juist heel erg voor stemmen en gaan altijd. Ik snap zelf die geheimzinnigheid niet zo. Het lijkt mij dat je staat achter datgeen waarop je stemt, daar is toch niets geheimzinnigs aan? Maar misschien zie ik het verkeerd. Ik denk dat ik het ze een keer ga vragen, want elke keer als er weer gestemd mag worden, heb ik het er met mijn man over dat ik het als kind (en nu nog) zo raar vond dat mijn ouders zo geheimzinnig deden/doen over hun stemkeuze (al blijf ik erbij dat dat uiteraard wel hun goed recht is).
quote:filosoofjes schreef op 08 maart 2017 @ 23:08:

natuurlijk wordt daarover gesproken hier thuis. Heb jij gezegd waarom je twijfelt? En tussen welke partijen?



Ik twijfel omdat mijn man een fervent pvda aanhanger is en ik de vvd betere keuze vind. En ik heb natuurlijk gelijk zoals altijd ;)



Mijn kinderen vond ik te jong om een goede keuze te kunnen maken. Daarom was ik verbaast over de sterke voorkeur van klasgenoten, de leukste; 'die ene van het milieu met die krullen daarop moet je stemmen hoor '
Alle reacties Link kopieren
Die van mij zijn nog te jong voor politiek, maar als ze later vragen waarop ik stem krijgen ze zeker antwoord en ook waarom. Net als ieder ander die vraagt waarop ik stem, snap die geheimzinnigheid van sommige nooit zo.
quote:permis schreef op 08 maart 2017 @ 23:23:

[...]



Dit geloof ik niet. Waarom in godsnaam? Wat is er nou geheimzinnig aan je stem? Je staat er toch voor, of schaam je je?



Mijn kinderen weten dat uiteraard. Weten ook heel veel van politiek. We praten er veel over, leuk onderwerp en goede aanleiding om over allerlei verschillende onderwerpen in gesprek te komen.

Iedereen die ik ken doet dat zo.



Als er hier kinderen zouden zijn, wil ik gerust over politiek en het nieuws praten.



Maar ik ga ze niet in een bepaalde richting duwen.

En ik heb ook geen zin om mijn keuze terug te horen op een schoolplein.

Met alle bijhorende drek die mijn kind op zijn hoofd krijgt omdat zijn moeder bepaalde keuzes maakt.



Die drek heb ik in 't verleden te vaak over mijn eigen hoofd gekregen - van familie en vrienden - toen ik uitkwam waar ik voor stemde.

En het is intussen een "te mijden onderwerp" .

Omdat ik het toch niet eens ben met mijn vrienden en nogal radicaal de andere kant ben opgegaan dan mijn ouders (al weet ik dus niet exact wat zij stemmen, maar ik weet wel hoe ze ongeveer denken).
Alle reacties Link kopieren
Op zijn eigen niveau (6 jaar) wel. Waarom krijgt hij geen 'uitnodiging' en wij wel, wat gaan we dan doen en waarom, etc. Ik kreeg het thuis ook met de paplepel ingegoten. Mijn moeder mocht (en mag) niet meestemmen bij de provinciale of landelijke verkiezingen. Zij kreeg vroeger zo'n enorm dikke enveloppe van de ambassade. Van iedere partij zat er dan een foldertje bij. Kan mij nog herinneren dat mijn zus en ik daar dan allemaal snorretjes en brillen op tekenden. En met pa mee het stemhokje in om het aangewezen hokje te mogen inkleuren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 08 maart 2017 @ 23:05:

De gezelligste verkiezingen vond ik 2002.

Ik werkte op een kamer met een overtuigde SGP'er, een LPF'er en een actieve SP'er.

Heerlijk ! De beste gesprekken ooit.Haha. Dat zal een strijdtoneel zijn geweest
Alle reacties Link kopieren
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Mietrot schreef op 08 maart 2017 @ 22:21:

Zeker bij een 10-jarige die waarschijnlijk nauwelijks met politiek bezig is.





Huh? Mijn 9-jarige is wel met politiek en het nieuws bezig en zeer geïnteresseerd. Ze kijken op school naar het Jeugdjournaal en hij leest de Kidsweek. Hij begint nu ook al stukjes te lezen uit de volwassen krant en om uitleg te vragen.



Zo lang ik me kan herinneren praat ik ook met mijn ouders over op welke partij ze gaan stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt bij ons thuis open over gesproken. Ze zijn 18 en 14. Nooit geheimzinnig over gedaan. Ook trouwens niet naar familie of bv. collega's. Iedereen mag zelf weten waar hij op stemt. Maakt mij niet uit. Zoiets respecteer je gewoon, vind ik. Juist leuk om er over te praten en met elkaar in gesprek te gaan. Ik ben altijd benieuwd naar andermans mening en afweging. Wanneer er thuis geheimzinnig over wordt gedaan zal er ook nooit een mening gedeeld worden. Want al pratende zou je jezelf kunnen 'verraden'. Wat een moeilijk gedoe, lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 11 vraagt iedereen of ze alsjeblieft niet op Wilders willen stemmen.

Hij is bang voor de PVV omdat die een hekel hebben aan hem en zijn vader.

Ziet zijn vader figuurlijk al in het vliegtuig zitten.



Van mij weet hij dat ik zweef tussen Groen Links en SP.



Mijn oudste zoon is uitgesproken links en neemt de PVV niet te serieus omdat ze het toch niet waar kunnen maken.

Mijn zoon van 8 vind Wilders maar een raar mannetje maar is verder nog niet echt bezig met politiek.
Live long and prosper
Ze zijn er nog niet echt mee bezig, maar als het ter sprake komt ga ik daar echt niet geheimzinnig over doen... De politieke voorkeur sluit op een bepaalde manier ook aan op de opvoeding, dus ik vind het echt raar om dat niet te delen.
quote:janena schreef op 09 maart 2017 @ 00:47:

Mijn zoon van 11 vraagt iedereen of ze alsjeblieft niet op Wilders willen stemmen.

Hij is bang voor de PVV omdat die een hekel hebben aan hem en zijn vader.

Ziet zijn vader figuurlijk al in het vliegtuig zitten.



Van mij weet hij dat ik zweef tussen Groen Links en SP.



Mijn oudste zoon is uitgesproken links en neemt de PVV niet te serieus omdat ze het toch niet waar kunnen maken.

Mijn zoon van 8 vind Wilders maar een raar mannetje maar is verder nog niet echt bezig met politiek.Wat lief! ik hoorde op de achterbank vandaag andere geluiden, ik schrok daar wel van. In hoeverre kunnen 8 of 10 jarige een goede mening over politiek geven? Ik hoop dat ze zich bezig houden met andere dingen eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven