Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 26 november 2014 @ 14:46:

TO ik waardeer dat je eten belangrijk vindt. Vind ik ook. Maar in schalen of in pannen op tafel zetten heeft toch weinig te maken met respect en waardering? Daarbij denk ik eerder aan een schone, opgeruimde tafel, je handen wassen voordat je gaat koken, verse en goede producten en dan de eters de koker bedanken voor de maaltijd.



Ja het is bij mij ook wel een beetje én én. In het weekend heb ik vaak het menu voor de week al in mijn hoofd voor de dagen dat ik kook en zorg ik dat alle ingrediënten er zijn. Als ik weet dat ik op een dag eerder thuis ben, dan ga ik dingen doen als zelf pastasaus maken en zo (zo weinig mogelijk uit blik).



Een van de goede dingen van katholieke mensen is het bidden voor het eten, om stil te staan bij de alledaagse dingen. Dat gaat dan weer net wat te ver omdat we niet katholiek zijn.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 09:35:

En je eten koelt toch ook sneller af? Lijkt me onzinnig dus.

Dat zat ik nou ook te denken. Ik houd het lekker warm in de pan. Zoals het gros hier zegt, wij scheppen op in de keuken en lopen naar de gedekte tafel. Eten heel soms voor de tv, maar dan alleen als we pizza hebben ofzo. Komt niet vaak voor, alleen voor wat wij noemen 'film-pizza avond'. Gezelliger aan tafel. Opscheppen doet degene die gekookt heeft. Ik meestal. We weten van elkaar wat we ongeveer eten, hoewel als manlief kookt hij wel vraagt hoeveel honger ik heb. lol



Heb trouwens geen eens schalen oid. Klinkt wel chique, moet ik misschien maar voor Sinterklaas vragen. Klinkt wel leuk! Als ik een salade of zoiets bij het eten maak dit het wel in een schaal, nouja, meer een mengkom eigenlijk.

anoniem_204727 wijzigde dit bericht op 26-11-2014 15:17
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 14:49:

[...]





Ja het is bij mij ook wel een beetje én én. In het weekend heb ik vaak het menu voor de week al in mijn hoofd voor de dagen dat ik kook en zorg ik dat alle ingrediënten er zijn. Als ik weet dat ik op een dag eerder thuis ben, dan ga ik dingen doen als zelf pastasaus maken en zo (zo weinig mogelijk uit blik).



Een van de goede dingen van katholieke mensen is het bidden voor het eten, om stil te staan bij de alledaagse dingen. Dat gaat dan weer net wat te ver omdat we niet katholiek zijn.Volgens mij is het punt vooral dat het eten lekker moet zijn en de maaltijd een fijn moment. En of dat nou met schalen, pannen, opscheppen in de keuken, uitgebreid gedekte tafel of tijdens het filmkijken is is verder geloof ik allemaal bijzaak.
quote:meivogel schreef op 25 november 2014 @ 21:22:

Sinds de kinderen niet meer klein zijn, schep ik voor niemand meer op. Dat doen ze maar lekker zelf, dan kunnen ze nemen zoveel ze willen. Vooral bij visite lijkt het me lastig: je weet toch niet of ze alles even graag lusten en hoeveel ze ervan willen opscheppen? Ik heb trouwens, nu ik erover nadenk, nog nooit ergens een volgeschept bord gekregen. Misschien is dat streekgebonden?



Ik vind met visitie leuk om voor hen op te scheppen Gewoon een beetje van alles en erbij zeggen dat ze vooral moeten doen en pakken wat ze lekker vinden. Een soort courtesy vind ik.



Zelf maakt het mij niet uit of ik opschep of voor mij opgeschept word.
Ik waardeer trouwens wel een mooi opgemaakt bord. En ik heb daar dan een plaatje van in mijn hoofd. En dan wil ik dat het bij mijn visite ook zo ligt
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 14:40:

[...]

.....Ik leg met eten de lat hoog, met wat er op tafel komt en ook hoe het op tafel komt. Waarom? Misschien een ingesleten gewoonte, maar het heeft denk ik ook iets te maken met respect en waardering voor het moment. Het avondeten neemt een belangrijke plek in, sociaal en ook wat betreft goede voeding.Nou, ik ben het zelf met Kerol eens over dat je opmerking niet zo netjes was en/of de toon. Niet alleen omdat hier veel mensen aan plateservice doen of pannen op tafel zetten, maar iedereen verschilt van mening over hoe en wat, maar niemand veroordeelt een ander hierover. Ik proef wederom in je post een oordeel over dat eten in schalen opdienen iets met respect en waardering te maken heeft voor het moment, waar ik absoluut niet mee eens ben. Waarom zo veroordelend?
Alle reacties Link kopieren
voor visite schep ik wel op, uit de pannen of schalen die op tafel staan.



ik check dan wel: wil je liever een bout of kippenwit, wil je graag extra groenten of juist veel aardappelen...



ik vind het niet echt gastvrij om aan je gasten te zeggen: hier staat het, schep maar op.

ik vind het netter om ze te 'bedienen'.
quote:matroesjka_ schreef op 26 november 2014 @ 19:27:

Ik waardeer trouwens wel een mooi opgemaakt bord. En ik heb daar dan een plaatje van in mijn hoofd. En dan wil ik dat het bij mijn visite ook zo ligt Haha! Vrees dat er bij mij niet zoveel op te maken valt, anders zou ik het wellicht ook wel doen
Alle reacties Link kopieren
Tsja, de een heeft respect en waardering voor het moment, de ander voor haar man. Ik gebruik alleen schalen als we eters hebben, maar ik luis mijn man er niet in voor een tweede kind. Ik weet wel wat ik sjieker vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 26 november 2014 @ 12:24:

[...]





Zooo zeg, wat een valse opmerking!



"Even alle reageerders behalve 1 die het met mij eens is op hun plaats zetten."Ik bedoelde oprecht het tegendeel, ik vind mijn eigen normen best wel streng maar stoor me er helemaal niet aan als andere mensen het anders doen.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 26 november 2014 @ 19:32:

Tsja, de een heeft respect en waardering voor het moment, de ander voor haar man. Ik gebruik alleen schalen als we eters hebben, maar ik luis mijn man er niet in voor een tweede kind. Ik weet wel wat ik sjieker vind. ik wilde zo ongeveer hetzelfde zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 19:36:

[...]





Ik bedoelde oprecht het tegendeel, ik vind mijn eigen normen best wel streng maar stoor me er helemaal niet aan als andere mensen het anders doen.



Waar waren die normen en waarden toen je je vent met extra kind opzadelde tegen zijn wens in?



Wat ben jij lachwekkend zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 25 november 2014 @ 21:24:

[...]





Ja, ik had een vriendinnetje bij wie dat ook zo ging en ik vond dat heel vies. Ze hebben jaren geloofd dat ik geen vla lustte Je had gerust mogen zeggen dat je het niet lekker vond hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 19:36:

Ik bedoelde oprecht het tegendeel, ik vind mijn eigen normen best wel streng maar stoor me er helemaal niet aan als andere mensen het anders doen.Ik veeg echt m'n kont af met die normen van jou, nu ik weet hoe jij zwanger bent geworden van je jongste kind. Ik snap niet dat je hier commentaar durft te leveren op mensen die hun eten niet in schalen serveren. Er zijn andere factoren die de klasse van iemand aangeven dan een pan of schaal op tafel. Eerlijkheid en respect in relaties bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 26 november 2014 @ 19:32:

Tsja, de een heeft respect en waardering voor het moment, de ander voor haar man. Ik gebruik alleen schalen als we eters hebben, maar ik luis mijn man er niet in voor een tweede kind. Ik weet wel wat ik sjieker vind. Is het hier een gewoonte om topics door elkaar te husselen? Die dingen hebben niets met elkaar te maken! We hebben een tweede kind gekregen waar ook mijn man nu hartstikke blij mee is, dan vind ik 'erin geluisd' geen goed woord. Soms moet je als vrouw ook gewoon knopen doorhakken en niet gaan zitten wachten op goedkeuring van iemand die in een split second besluit om een bod op een huis te doen waar hij 1 rondje doorheen heeft gelopen of een nieuwe auto te kopen die meer kost dan zijn jaarinkomen, maar vervolgens wel twee jaar gaat zitten mutsmiepen over de kwestie wel/geen baby. Maar goed deze discussie hoort in een ander topic dus als je wilt reageren doe dat dan daar.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
(per ongeluk twee keer hetzelfde gepost)
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ik ga geen topic van een ander verpesten omdat jij daar jouw vuige praktijken probeert te promoten, die zitten daar helemaal niet op te wachten. Ik reageer juist hier, omdat jij denkt dat je van een bepaald niveau bent doordat je het eten in schalen serveert. Nou geloof me, al eten mensen hier rechtstreeks uit de pan, dan hebben ze nog meer klasse in hun pink dan jij in je hele lichaam.
Alle reacties Link kopieren
:quote:prik schreef op 26 november 2014 @ 19:41:

[...]



Ik veeg echt m'n kont af met die normen van jou, nu ik weet hoe jij zwanger bent geworden van je jongste kind. Ik snap niet dat je hier commentaar durft te leveren op mensen die hun eten niet in schalen serveren. Er zijn andere factoren die de klasse van iemand aangeven dan een pan of schaal op tafel. Eerlijkheid en respect in relaties bijvoorbeeld.
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 19:36:

[...]

Ik bedoelde oprecht het tegendeel, ik vind mijn eigen normen best wel streng maar stoor me er helemaal niet aan als andere mensen het anders doen.Ik geloof je niet echt.....Vindt je dat je jezelf ongelukkig uitgedrukt had of dat je het iets anders had kunnen zeggen? Je had even sorry kunnen zeggen of een grapje achteraan kunnen gooien.
Oh wacht, ik moet geloof ik even gaan loepen.....



Waar is de mijn-mond-valt-op-de-grond smiley gebleven als je hem nodig hebt......



Ik hou het maar hierbij:
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 19:43:

[...]





Is het hier een gewoonte om topics door elkaar te husselen? Die dingen hebben niets met elkaar te maken! We hebben een tweede kind gekregen waar ook mijn man nu hartstikke blij mee is, dan vind ik 'erin geluisd' geen goed woord. Soms moet je als vrouw ook gewoon knopen doorhakken en niet gaan zitten wachten op goedkeuring van iemand die in een split second besluit om een bod op een huis te doen waar hij 1 rondje doorheen heeft gelopen of een nieuwe auto te kopen die meer kost dan zijn jaarinkomen, maar vervolgens wel twee jaar gaat zitten mutsmiepen over de kwestie wel/geen baby. Maar goed deze discussie hoort in een ander topic dus als je wilt reageren doe dat dan daar.



Serieus?

Wil jij aub nooit meer de woorden normen en waarden in je mond nemen? Alleen in combinatie met: daar neem ik het niet zo nauw mee.



Jij hebt mazzel gehad dat je hoerenlopende man het toch accepteerde dat er nog een kind kwam.



Mijn vriend is heel lief, maar als ik hem zonder zijn instemming zo voor het blok zou zetten en hem bewust zou opzadelen met de verantwoordelijkheid voor nog een kind zonder dat hij daar een keuze in heeft, dan schopt hij mij (terecht!) echt wel de deur uit.



Hoe kan je zo licht denken over het krijgen van kinderen? Nee, schalen, dat is belangrijk in het leven toch?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 26 november 2014 @ 20:13:

[...]



Hoe kan je zo licht denken over het krijgen van kinderen?Ik denk er helemaal niet licht over, integendeel. Ik zie kinderen als een grote verantwoordelijkheid die boven alles gaat en waar ik de rest van mijn leven omheen organiseer. Voor mij zijn kinderen belangrijk, te belangrijk om eindeloos te moeten lobbyen voor nummer 2. Als dit voor mijn man een dealbreaker was.. nou ja dan weet je ook waar je aan toe bent.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 26 november 2014 @ 20:22:

[...]





Ik denk er helemaal niet licht over, integendeel. Ik zie kinderen als een grote verantwoordelijkheid die boven alles gaat en waar ik de rest van mijn leven omheen organiseer. Voor mij zijn kinderen belangrijk, te belangrijk om eindeloos te moeten lobbyen voor nummer 2. Als dit voor mijn man een dealbreaker was.. nou ja dan weet je ook waar je aan toe bent.



En jij maakt dus even de beslissing voor een ander, dat hij die verantwoordelijkheid maar moet nemen omdat mevrouw het wil.



Je bent gewoon een grote egoïst.
OMG ik moet even loepen dus.

Hier geen schalen op tafel die nog in de vaatwasser moeten dus tijd zat over
Alle reacties Link kopieren
En als je man een huis en auto koopt zonder overleg, is het net zo een grote egoïst. Jullie verdienen elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven