En, wat eten we vandaag?

01-11-2014 13:04 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren




Eten, koken, smaken, proeven, ruiken, borden mooi opmaken, genieten en natuurlijk kletsen over van alles en nog wat!



Dit is een langer lopend topic, het vorige deel vind je hier http://forum.viva.nl/forum//en-wat-eten ... s/221428/0. Dat neemt niet weg dat iedereen van harte welkom is om mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, keelpijn hier en zit in de feestweek. Vandaag alleen even een overleg straks en verder niks. Moet dus voor een uurtje overleg op pad

Maak andijviestamppot, vlees erbij moet ik nog even halen. En ik denk voor de lunch vandaag een groentela soep (bloemkool courgette etc).
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezellige boel hier ! En jullie zijn allemaal zo heerlijk bezig in het week-end ! Ik voel me in vergelijking een beetje saai. Zaterdag was het ook saai weer. Gisteren wel mooi en hebben we buiten in de zon en vrieskou staan tafeltennissen. Verder heb ik kind geholpen met een spreekbeurt over… Nederland.



Heerlijk, biryani. Moeten we ook weer eens doen. Man was er trouwens helemaal voor te porren om een keer verse gnocchi te maken, dus ik heb hem de linkjes van LA_Woman onder de neus gedouwd.



Wat lastig, zo’n etentje in een suf resto, GeorgieBrown. Zo zonde van het geld. Dan ga ik liever bij een simpele Italiaan een goede pizza of pasta eten.



Wij aten zaterdag op verzoek van kind raclonette : raclette in kleine pannetjes klaarmaken onder een soort tafelgril. Ik snij er altijd heel veel groenten bij (paprika, ui, paddenstoelen, prei) die ik dan eerst in het pannetje doe met daarover het plakje kaas. Dan vind ik het wel te doen. Man en kind eten er ook nog aardappeltjes bij.



Zondag aten we een sperziebonen-zalm-schotel (van Jamie ?) uit de oven. Is altijd een succes.



Vandaag denk ik dat het groentenla-wraps worden. Er liggen nog courgettes, aubergines, wortelen, en een avocado. En dan voor de liefhebbers die worstjes erbij die vandaag op moeten.



Voor lunch heb ik een quinoa-salade met paprika, feta, sjalotje, prei.
Ik ben toch inmiddels razend benieuwd waar je woont, Irma. Heb wel een vermoeden trouwens. (raclette... )



Voor nasi maak ik altijd eerst een soort boemboe. Knof, ui, trassi, pepertjes, gember. Dat fruit ik aan en dan met wat kool en prei, en soms wat champignons of garnalen. En dan de rijst erbij. Beste om die al een dag eerder te koken. En aan het einde nog wat ketjap erdoor. En dan eet ik het met een gebakken eitje.



Leuk dat het Koreaanse restaurant een succes was. Het staat hoog op mijn lijstje. @ Stedelijk, ik ben niet zo weg van de nieuwe entree. En ik was eigenlijk best teleurgesteld dat ze alle zelfde dingen weer hadden opgehangen, terwijl ze zo'n enorm depot hebben met nog 10x meer geweldige dingen. Ze mogen wat mij betreft wel wat meer afwisselen.



Ik heb meteen koolrabi meegenomen. Weet eigenlijk niet zeker of ik dat weleens heb gebruikt, dus vond dat ik dat maar eens moest doen dan. Voor vandaag en morgen heb ik plant risotto op het menu staan en springrolls. Ga nog even bedenken wat wanneer. Voor de springrolls ga ik een vulling maken met champignons. En ik ga er ook koolrabi in doen.
Leuk zeg, dat Koreaanse eten! Het klinkt lekker, vooral die proeverijen / hapjes. Hou er wel van als je allerlei verschillende dingen kunt proeven op die manier.



Het Stedelijk, tja, ik weet het niet. Ben er ooit weleens geweest, toen ik een jaar of 20 was, maar ik vond er weinig aan. Daarna nooit meer geweest... terwijl ik best wel een museumganger ben, maar de kunst van na 1950 zo ongeveer kan me niet echt bekoren. Voornamelijk omdat ik het gewoon niet goed begrijp ofzo denk ik hoor, het zal gerust wel aan mij liggen en niet aan de kunst, dat realiseer ik me wel .



Vanavond maakt lief kip teriyaki met o.a. peulen en shiitake. En ik ben nu gevulde koeken aan het bakken, het ziet er prachtig uit, vanavond bij de koffie maar even testen of het ook lekker smaakt.
Alle reacties Link kopieren
GB, dat kan ik me voorstellen. Maar ik had (shame on me) de vaste collectie nog nooit gezien. En hoewel niet groot, is die wel van wereldklasse, vind ik, was over een paar stukken echt verbaasd dat ze daar hingen en niet in t MOMA of Tate's. Keerzijde is wel dat de vaste collectie daardoor niet erg verrassend is, de meeste dingen kende ik of uit kunstgeschiedenisboeken of had ik al ns ergens op een tentoonstelling gezien. Wat ik trouwens prachtig vond waren die mobiles van Alexander Calder (waar er ook één van in het groot voor het Rijks staat)



Ik begrijp sowieso niet zo goed waarom er zo vreselijk weinig wordt gebruikt van de stukken die een museum heeft, ze zouden gewoon altijd een wisselende tentoonstelling van depot-stukken kunnen hebben, lijkt me. Toch gebeurt dat volgens mij weinig.



Wij hebben uitje met schoonouders afgezegd omdat ik hoesterig ben en zooooooooo geen zin had om weg te gaan. Heb vanochtend nog een dutje gedaan en lig lekker nog steeds in bed en kijk Gilmore Girls Zálig. Qua eten weet ik het nog niet. Heb eigenlijk het meest zin in pizza, maar weet niet of lief daarmee instemt
Alle reacties Link kopieren
Voor nasi gebruik ik ook wel eens de volgende kruiden: korianderpoeder, gemberpoeder en kurkuma en komijn. En altijd ketjap en sambal. Ik maak het nu meestal met kip en soms gehakt maar vroeger met varkensvlees.



Het wordt vandaag dus stamppot met rauwe andijvie,beetje bacon en een rookworst van Hema. Ouderwets maar soms wel lekker.



Mijn lunchsoep zag er een beetje vies uit maar smaakte prima voor morgen ook nog een flinke kom.
Alle reacties Link kopieren
Teig, ik hou ook meer van 1890-1930 hoor. Is mijn favoriete periode in zowel schilderkunst als klassieke muziek. Modernere kunst kan ik bij vlagen heel gaaf vinden, bijvoorbeeld van Tingely (van die geknutselde machines, je hebt ook nog een Oosteuropese kunstenaar die prachtige machine bouwt, maar die weet ik niet meer)) of Giacometti (beelden van heel langgerekte mensen). In het stedelijk vond ik ook wel die enorme vllakken met strepen neonkleur van Lewitt gaaf, omdat je ogen dat gewoon niet trekken, zoveel contrast.



Maar ik werd het blijst van de Toorops en van Carel Willink en van Mondriaan. En van het drukwerk uit 1910-1930 in de design-afdeling, zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Change of plans; ik moet overwerken dus gaat hopman proberen spaghetti corbonara te maken, we zullen zien.
Erg leuk hoe je dat omschrijft, Hop. Met een slag om de arm. Ben benieuwd, haha.



Ik houd wel van moderne kunst en het Stedelijk was altijd mijn favoriete museum, pre sluiting. Het is nu uit mijn systeem en ik vind het door de nieuwe entree minder uitnodigend. Maar wel eensch hoor, er hangt een geweldige vaste collectie. Maar omdat het niet zo'n groot museum is en er dus niet zo veel ruimte is voor wisselende tentoonstellingen zou ik die vaste collectie ook graag af en toe een beetje door elkaar geschud zien. En imho hadden ze de ruimte in die badkuip die ze er aan gebouwd hebben beter kunnen gebruiken om meer tentoonstellingsruimte te maken. Maar ik denk dat de winkel en het restaurant meer geld in het laatje brengen.



Het wordt risotto. Want te lui om springrolls te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ha, wat leuk eet-topic wordt tijdelijk kunst-topic!



Stedelijk nog nooit gezien, moet ik bekennen... *Checkt website* Denk dat ik het wel kan waarderen!

ik heb een jaar in A'dam gestudeerd en wilde toen elke week 1 museum daar bezoeken, maar het is bij een bezoek het Rijksmuseum gebleven ivm onhandig rooster...



Hier trouwens een veelvraat w.b. kunst, op dit moment even in de ban van zwart wit straatfotografie (Gianni Berengo Gardin, Elliot Erwitt's, Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau).



Ik at vandaag penne met tomatensaus (arrabiata), chorizo en doperwtjes.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
musea bezoeken, echt zoiets waarvan ik altijd denk dat ik daar eens tijd voor moet maken, ik kom niet veel verder dan het spoorwegmuseum en het nijntje museum met neefjes en nichtjes......



Ik eet vandaag een restje van het stoofvlees van gisteren. Met frietjes, en dan ben ik morgen weer de hele dag op dieet en dus ook 's avonds ;)
Alle reacties Link kopieren
Korte zwaai en uche uche



Moest lachen om Hopman die iets gaat "proberen" dat klinkt optimistisch....

Stedelijk nog nooit geweest! Tentoonstelling gisteren was mooi "emotie in schilderijen uit de Gouden Eeuw" leuk gedaan wel, het was alleen gigantisch druk en halverwege begon ik ziek te worden.... Ook hier hoesterig dus. Oh Moos wat leuk ik ben ook Gilmore fan, heb de hele serie al wel meer dan eens gezien denk ik





Lekkere dingen komen er langs. Ik kom effe niet verder dan een kippensoepje van mijn lieve buuvje. Ze kan voor geen meter koken maarja. Het is lief en ik ben hondsberoerd dus met een paar handen groentela erbij is het goed te nassen en schijnt te helpen tegen verkoudheid.



Dignity mijn recept voor nasi zit zo'n beetje tussen alle hier gegeven recepten in, maar mocht je het met verse kruiden niet trekken dan hebben ze bij de toko ook redelijke boemboe om nasi mee te maken (en een hoop andere gerechten trouwens) dus bij de toko die vloeibare en NIET die droge pakjes of boemboe van conimex of zo gebruiken uit de supermarkt.



Ga mijn bedje weer in, snottersnotter...
Je bedoelt dat je jezelf vandaag verwent en dat je morgen weer normaal eet, Kaat...



Ik ga ook niet vaak genoeg naar een museum/tentoonstelling. En ik houd ook van veel verschillende stijlen/disciplines/tijdperken. Maar moderne kunst en toegepaste kunst zijn mijn favorieten. Maar heb een plan om donderdag te gaan. Of naar Rothko in Den Haag, of naar de Kunsthal. Oh, en ik was zondag naar een tentoonstelling, maar dat was op het werk van mijn broer (dus het telt niet echt, hahaha).
Alle reacties Link kopieren
Hello ladies. Brugge was geweldig. Kilometers gelopen door de oude straatjes en genoten van mooie oude geveltjes en bouwstijlen. Het was beide dagen blauw met een paar wolkjes en een zonnetje en knetterkoud, dus goed excuus om elke 1-2 uur een cafe in te duiken Heerlijk gegeten. Had op aanraden van collega's die eerder waren geweest wel restaurants gereserveerd en dat was maar goed ook want om een duistere reden was de helft van de restaurants 2 weken gesloten en heel veel mensen waren op zoek naar een plek om te eten.

Dag 1 klassiek frans gegeten en dag 2 een heerlijk vlaams stoofpotje met bier.



Over kunst gesproken: we hebben een mooie brouwerij bezichtigd en een heerlijke Dali tentoonstelling gezien. Ik hou overigens van veel qua kunst maar ben grootste liefhebber net als Moos van periode 1890-1930.



Verder is mijn hoesten nog steeds niet over. Wordt er echt gestoord van. Het wordt ook niet minder. Morgen maar weer de dokter bellen. Het duurt nu al 3 weken.

Vandaag drukke dag op het werk. Collega was ziek en alle voorbereiding voor grote meeting van morgen kwam dus op mij terecht. Kwam laat en moe thuis. Lief had al tosti's voor zichzelf gemaakt en ik heb m'n comfort food gemaakt: havermout met amandelmelk, dadels en kaneel.
Alle reacties Link kopieren
GB, ik ga over 2 weken naar het Gemeentemuseum en voor Rothko en voor de modetentoonstelling. Die blijven altijd smullen daar.
Alle reacties Link kopieren
Ha denk het niet @Teig, zit er niet zo om te springen om professioneel iets met eten te doen. Ben bang dat het me dan gaat tegenstaan. Was het feestje leuk en heeft frutje zich goed gedragen? Ze zag er superschattig uit in haar feestjurk! Wat een cutie is het ook!

Oh en gevulde koeken, die staan ook nog op mijn 'to bake' lijstje. Vooral voor P, die houdt daar wel van... Ik heb een poos geleden zelfs al van die gekartelde koekstekers gekocht, maar nog niet gebruikt dus.



Ik maak meestal nasi met ui, knoflook, ketjap, komijnpoeder, korianderpoeder, gemberpoeder en kurmuma volgens dit recept @dignity. Maar de laatste twee keer een simpelere nasi gemaakt uit één van de 'Boekoe' boeken omdat ik nog andere Indonesische bijgerechten had.

Die nasi was rijst opgebakken met spek, ui, bouillonblokje, stukje trassi en wat sambal. Daarna nog wat ham erdoor. Was ook lekker!



Koreaans eten in Amsterdam klinkt goed @Moos!

Ik wilde eigenlijk een museumjaarkaart aanschaffen op het moment dat alle musea in Amsterdam weer normaal open zouden zijn, maar ja... toen vertrokken we naar LA. Hier gaan we eigenlijk te weinig, terwijl er wel toffe musea zijn. Misschien voor volgend weekend even op het lijstje zetten. Vorig jaar een ontzettend toffe tentoonstelling van James Turell gezien, dus ja, ik ben wel van de moderne kunst Niet alles hoor... M'n schoonmoeder is zelf kunstenaar en toen ze hier op bezoek was vorig jaar ging ze om de twee dagen naar een museum. Na een paar musea ben ik afgehaakt, dat was iets teveel van het goede



Lekker andijviestamppot @Dolfje! Had ik laatst ook weer en smaakte net als vroeger Was altijd mijn favoriete stamppot maar hier is het niet zo vaak stamppot weer en andijvie is al helemaal niet bekend. Tot mijn grote vreugde spotte ik het laatst in de supermarkt dus meteen twee stronken meegenomen. Daar konden we ruim 2x stamppot van eten en toen had ik nog wat over om rauw op de broodjes shoarma te doen!

Ik hoop dat je keelpijn snel voorbij is!!



Jij ook al ziek @rastan: beterschap! Gilmore Girls: hier ook! Terwijl ik in mijn 1e trimester ziek op de bank lag heb ik alle 7 seizoenen in een paar weken gekeken. Lang leve Netflix!



Gisteren hadden we een Japans dagje. Tussen babyzaak en bouwwinkel in realiseerde ik me dat we in de buurt waren van een Japans Onigiri tentje, dat zijn rijstballen gevuld met een vulling naar keuze. Ik koos voor miso beef (wel lekker maar smaak had sterker gekund) en Japanse curry (heel lekker, net pittig genoeg voor mij!) en had er een kleine aardappelsalade bij. Die salade was echt te gek! Met appel en wasabi, wauw! Die moet ik eens namaken thuis!

En 's avonds waren we te lui om uitgebreid uit eten te gaan of om te koken en zijn we even naar een Japanse curry tent gelopen. Het blijft een bijzonder fenomeen, Japanse curry... Doet mij nog het meest denken aan kip kerrie, maar is dan een tikkeltje lekkerder.

Waar wij waren is een onderdeel van een bekende Japanse curry keten uit Japan en was prima te doen voor een keer. Straks nog een restje als lunch, want P krijgt lunch op z'n werk vandaag.



Vanavond eten we linzensoep met tosti's, heb nog 2 porties van vorige week over.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook de museumjaarkaarten en gaan eigenlijk te weinig naar mijn zin. Daarom in november 6 musea in 1 weekend gedaan maar Stedelijk dus nog nooit geweest dus dat moet een volgende keer dan. Kom vast ooit nog wel eens in de grote stad;-)



Klinkt lekker allemaal LA woman het Japanse eten.

Beterschap Rastan en Moos!

Hier ook trouwens een gilmore fan,zap ik er toevallig langs blijf ik altijd kijken terwijl ik het vroeger ook allemaal al heb gezien en sommige afleveringen ook al vaker.



Laat er maar eens goed naar kijken Koor,het duurt te lang dat hoesten.



Morgenvroeg ga ik trouwens de bananenpannenkoeken maken en meteen voor de lunch woensdag dan.
Alle reacties Link kopieren
Nou het is gelukt! Ik heb gebeld toen ik weg ging van mijn werk en toen ik thuis kwam stond er pasta corbonara op tafel en lag mijn zilveren lepel kookboek zowaar open op het aanrecht! Het wordt nog wel wat met de kookkusten van hopman. Er zijn zeker al 3 dingen die hij kan maken.



Beterschap moos en Rastan en koor natuurlijk!

hmm onigiri, lekker is dat, neem ik weleens mee naar mijn werk als lunch.
Alle reacties Link kopieren
Hop Ik ben bang dat je bloedserieus bent over de kookkunsten van je lief, maar dan nog is het grappig



Aardappelsalade klinkt goed LAW! Ik ben eigenlijk dol op aardappelsalades, moet ik ns meer variaties op bedenken.



Dank voor de beterschappen, ik ben niet echt ziek hoor, meer een beetje lamlendig. Zo maar een poging tot slapen doen, voor morgen staat er flink wat nuttigs op de lijst.

Rast beterschap en Koor succes met je hoest. Ellendig dat dat al zo lang duurt.



Oh ja, het werd pizza inderdaad. Een vegetariana. Was lekker. Morgen maar ns een hoop groentela wegwerken in 'normale' (dank GB, je hebt enorm gelijk) etensopties.



Haha, dat valt me trouwens wel op aan Gilmore Girls, hoe schokkend slecht die lui eten. Pizza en burgers, iets anders gaat er niet in. En dan nog zulke figuurtjes hebben, jaja
Alle reacties Link kopieren
En de koffie die ze drinken! Haha, maar dat eten viel me ook al op Moos. Er zijn trouwens genoeg Amerikanen die op die manier leven, nooit koken en alleen maar afhaaltroep. Echt bizar, ik kan soms nog vol verbazing door de supermarkt lopen. Vrijdag -op zoek naar de diepvriespizza's- zag ik bijv. ravioli met een paneerlaagje die je kunt frituren Poptarts heb ik nog nooit gehad, hoef ik ook niet, maar ik heb wel eens diepvrieswafels gekocht toen we hier net woonden. Nou dat smaakte enorm vies, super zoet en helemaal niet voedzaam. Die gingen dus snel de prullenbak in en daarna kocht ik snel zelf een wafelijzer om wafels te maken.

Hele diepvries ontbijten hebben ze hier ook... en dan geen havermout ofzo, nee bijvoorbeeld een croissant met een soort hamburger, een omelet en kaas erop. Die je dan in de magnetron mikt. Die tv-reclame is ook verschrikkelijk en we worden altijd een beetje misselijk als we dat zien.



Anyway... ik kan er wel over doorgaan

Lekker dat je vandaag zo lamlendig kon doen, hopelijk heb je morgen meer energie!

En jaaaa, ik ben ook dol op aardappelsalades. Ik maak ook graag een variant met ei en currypoeder.



@Hoppala: hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen dat hij aan de kook ging? Moet ik met de mijne ook maar eens proberen, ik vrees namelijk een beetje voor mijn kraamtijd straks.
Alle reacties Link kopieren
Oh poptarts lekker, tenminste dat vond ik toen mijn man tijdens zijn diensttijd in Duitsland zat en we dat soort dingen op de basis kochten. Net als Doritos en Mountain dew. En nog meer dingen die hier 23 jaar geleden nog niet te krijgen waren.



Ik heb vast geslapen maar dat komt denk ik omdat ik ook niet helemaal fit ben.



Hoef vandaag weer alleen vanavond te werken dus dat is op zich wel fijn.



Maak vandaag pasta met spinazie en halloumi. En moet even kijken of er nog wat in de diepvries ligt voor morgen of daar ook nog wat voor maken.
Alle reacties Link kopieren
Pizza met bloemkool-bodem.

Aanrader!

http://uitpaulineskeuken. ... et-tomaat-mozzarella.html
@Gilmore Girls, ik heb het weleens gezien, maar ik heb het nooit gevolgd... Ik heb dus iets gemist?



@ kant en klaar en ongezond eten... Volgens mij is dat in Engeland ook zo. En hier zijn volgens mij ook best veel mensen die nooit koken, maar alleen kant en klaar eten, of afhalen.



Poptarts? Mountain Dew?



LAW, ik zou me niet al te druk maken... Volgens mij zijn er best veel goede afhaal opties bij jou in de buurt. Heb trouwens voor de laatste foodmeet onigiri gemaakt. Leuk om te doen.



Vanavond Groentela Springrolls.
Alle reacties Link kopieren








Poptarts en Mountain dew, de hele zoete poptarts vond ik ook niks maar je had ze ook met appel. Mountain dew,frisdrank. Soort 7Up.
Aha. Nou ja, dat verklaart waarom ik niet weet wat het is. Die hoek van de supermarkt kom ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven