En, wat eten we vandaag?

01-11-2014 13:04 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren




Eten, koken, smaken, proeven, ruiken, borden mooi opmaken, genieten en natuurlijk kletsen over van alles en nog wat!



Dit is een langer lopend topic, het vorige deel vind je hier http://forum.viva.nl/forum//en-wat-eten ... s/221428/0. Dat neemt niet weg dat iedereen van harte welkom is om mee te schrijven.
Gecarameliseerde uien maak ik weleens als anti pasta. En ik heb ook een receptje van gevulde uien in een italiaans boek dat ik al heel lang een keer wil proberen. En uientaart is ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik ga eens lekker googelen:-)
Alle reacties Link kopieren
@Dolfje: Pasta met gekaremliseerde uien, risotto met gekaremliseerde uien, pizza met gekarameliseerde uien. Ik ben dol op gekarameliseerde uien :D

@KV: wat balen zeg, beterschap en nu toch gewoon maar aan die pillen, dat maakt het leven een heel stuk dragelijker

@Teig: wat goed dat je nu alweer op gewicht bent. Nog iets voor gedaan? Ik ben officieel ook op dieet, maar ik heb iets te veel dagen waarop ik dat even door de vingers zie. Dus deze week weer focus.

@Dolfje, ik vind Terschelling leuk. In West-Terschelling en Midsland zitten wat leuke winkels + kroegen en het is groot genoeg om je niet te vervelen en klein genoeg om alles te fietsen. Ameland heeft wat minder reuring.





De mixed fish grill van gisteren was lekker. Valt en staat natuurlijk wel met de kwaliteit van de vis. Vanavond het restje en dan snel door naar de sporthal. Voor vandaag had ik een lunch salade gemaakt van supersalades (boek van saladpride), couscous, zwarte bonen, witlof en granaatappel. Er staan nog drie porties voor me klaar maar er mist nog iets. Ik vond het een beetje mweh. Daar morgen dus maar even over nadenken.



Uiteindelijk gisteren geen tickets geboekt, ik had wat bedacht en gezien voor een redelijke prijs, dat bleek echter voor 1 persoon te zijn, dus nu vond ik het misschien wel te duur. Maar alles in die week is duur (begin april), dus nui kijken of we toch een andere week gaan (maar dan mis ik iets wat ik liever niet wil missen) of dat we toch een andere locatie kiezen. Ik herken wat je zegt Teigera, zoveel keuzes in waar je allemaal heen kunt gaan en alles lijkt leuk en wat kies je dan wat het aller leukste is. We hebben maar een weekje en we willen en stad en natuur en mooi weer....... en dan kom ik toch elke keer weer op de locatie uit waar ik de tickets te duur vindt :D





Ik zit op mijn werk tegen een klusje aan te hikken (vandaar ook dat ik op het viva forum zit..... ).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heeft het forum weer kuren zeg.



Ik had vandaag praktijktoets op school, vond het erg goed gaan maar zag net mijn cijfer, een 7 Is niet slecht natuurlijk maar ik had hoger verwacht.



Verder zit ik te wachten op een sleepwagen van de ANWB, auto startte niet vanochtend en het is iets ingewikkelds (krukascensor) Gelukkig zit er nog garantie op en krijg ik een vervangende auto.



Wij eten een stukje (taaiige) biefstuk, pommes duchesse en een met spinazie gevulde tomaat. Dat was een deel van het praktijdexamen Zit te twijfelen of er nog iets bij moet, 't is net wel net niet genoeg. Anders eten we nog maar wat fruit vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Oh en KV, verdorie!! Je bent niet de eerste die een longontsteking oploopt van deze griep, maar naar is het wel. Met je gekneusde rib erbij. Echt stom Heel veel beterschap!
Forum heeft zeker kuren. Langzaam en telkens foutmeldingen enzo.



Jammer van je wat tegenvallende cijfer, ook al is het een 7. Je klinkt niet heel enthousiast over je diner.



Kaat, kan me iets voorstellen bij een missend ingrediënt. Het klinkt een beetje als een gekke combi. Sommige ingrediënten passen bij elkaar, maar niet allemaal. De couscous en de granaatappel bijv. Of de lof en de bonen. Maar alles bij elkaar is een beetje... typisch. Walnoten toevoegen? Feta? Peterselie? Ik zou het in elk geval nog meer een midden oosterse kant op trekken, dat lijkt me het meest logische.



Ik heb geen zin om te koken...
Alle reacties Link kopieren
Nou, toch wel lekker gegeten. Ik had de biefstuk in reepjes opgebakken met wat champignons en ui, dat was fijn. En ik was vergeten dat ik ook coleslaw had gemaakt op school, die was ook erg lekker. De gevulde tomaat en de pommes duchesse waren niet zo super nee, maar toch braaf opgegeten



En, heb je sushi besteld?
Alle reacties Link kopieren
Oh, trouwens kinders, denk ns mee. Ik heb binnenkort weer een catering, en men wil graag taart als toetje. Nu wilde ik niet al te zware dingen maken, dus ik had al die griesmeelcake van Mare bedacht, die vond ik erg fijn. Maar er moet nog een tweede soort bij. Niet te zwaar dus, en liefst niet te tijdrovend, en wel lekker



Verdere menu (voor de context):



amuse: glaasje witlofbladen met kappertjes-blauwe kaas-dressing



voor: rivierkreeftjesbisque (en voor de vega's pastinaaksoep)



hoofd: runderstooflapje met paddestoelensaus (vega: gestoofde aubergine met paddestoelensaus), 2 soorten luxe stamppot (zuurkool met pastinaak en kerrie, andijvie met gerookte amandelen) en een salade van winterpostelein, geroosterde pompoen en cashews.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben d'r ook weer. In het weekend neem ik vaak even pauze omdat ik dan niet echt achter de computer zit, dan lees ik wel mee via mobiel maar post ik weinig. Ok... zaterdag postte ik natuurlijk nog wel, maar dat kwam omdat P aan het werk was en ik dus alle tijd van de wereld had



Oh nee Koreveen! Bah, wat naar een gekneusde rib én een longontsteking! Neem lekker tijd om te herstellen!

Ik ben ook niet zo'n pilleneter dus ik snap je helemaal. Beterschap!!



Veel vakantie keuze inderdaad Teig! Ik heb ook zo'n zin om even op vakantie te gaan maar sinds we hier wonen heeft 'vakantie' een hele andere betekenis gekregen. P heeft maar 10 vakantiedagen per jaar en die zijn afgelopen jaar opgegaan aan Nederland. Wat dan niet eens als vakantie voelde helaas.



Ingelegde aubergine klinkt lekker GB! Deel je het receptje als het je gelukt is om na te maken? Ik vind aubergine sowieso wel lekker en wil deze week ook de aubergine in miso na gaan maken die we vorige week bij het Japanse restaurantje aten.



4 kilo uien over Dolf? Geen probleem! Deze French Onion Pizza is zoooooo lekker!!! Bij mij moest de pan met uien iets minder lang in de oven dan in het recept staat trouwens. Oh boy, krijg er nu weer trek in



Is het nog gelukt met het klusje op je werk Kaaaaatje? Wat GB zegt, de salade klinkt idd als een gekke combi maar die kunnen juist vaak wel lekker zijn. Ik ben het eens met de feta, of misschien wat halloumi bakken en toevoegen?



Balen van de auto en de 7 Moos, vooral als je een hoger cijfer had verwacht :(



Uiteindelijk zijn we zaterdag niet naar de film gegaan, en we zijn Mexicaans gaan eten ipv Aziatisch. Ik had helemaal geen zin in Mexicaans de laatste tijd maar zaterdag kreeg ik toch weer een beetje zin. Helaas viel het niet al te goed, zat opeens supervol en de virgin margarita die ik had besteld was op het eind iets te zuur. Dus ook maar lekker thuis op de bank gaan liggen ipv naar de film. Ik was ook opeens súper moe halverwege het eten.

En gisteren zijn we eerst lekker gaan lunchen met een Nederlandse oud-collega van P die in de stad is voor een paar dagen. Ik had een pork belly banh mi sandwich, en ik had een hongerige dag dus ik at 'm helemaal op! (normaal eet ik maar de helft)

Daarna met z'n alleen de Superbowl gaan kijken in een café, en omdat ik hongerig was hebben we nog popcorn besteld, een hotdog en later nog friet en potato puffs. Daarna door naar een Indonesisch restaurant waar we een rijsttafel hebben besteld. Dat was een beetje een inschattingsfoutje Want die komt natuurlijk in Amerikaanse porties dus halverwege zaten we alledrie al bomvol Alles in bakjes meegenomen naar huis dus ik gok dat we nog twee dagen Indonesisch eten thuis

Vanavond in ieder geval!



En ik wil die Oscar animatie shorts zeker nog even in de bioscoop gaan kijken dus ik denk dat ik vanmiddag of morgenmiddag even in m'n eentje ga. Het draait in een bioscoopje hier in de buurt, heel schattig is die. Eén zaal en daar draait dan gedurende de week maar 1 film. Op vrijdag wisselt het programma weer. Vorig jaar keken we daar 8 van de 10 films die er draaiden, allemaal van die filmhuis films en docu's. Maar de 21:50u halen we niet meer tegenwoordig omdat ik tussen 22u en 23u instort qua slaap en P is altijd te laat thuis om de 19:30u voorstelling te halen.
Alle reacties Link kopieren
Citroentaartjes Moos? Check m'n FB even voor het recept

Of een rijstpudding met witte chocolade?
Nope, geen sushi. Ik heb een omelet gebakken met ui en champignons. En blauwe kaas. Was goed binnen te houden.



Wel heftig, LAW, zoveel werken en dan 10 vakantiedagen hebben. Pff. En als ik het aubergine experiment heb gedaan en het lukt deel ik mijn recept. Miso glazed aubergine? Heb ik vorig jaar ook een keer gemaakt. Is ook erg lekker.



Voor taart ideeën moet je niet bij mij zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ja die miso glazed eggplant was super lekker, ik proefde miso, sesamolie en sojasaus. Het was gewoon gewokt, lekker makkelijk!

Yep, maar als P aan een project werk waarvoor hij veel moet overwerken (zoals nu) dan krijgt hij wel wat vrije dagen ervoor terug. Zo zijn we een poosje geleden nog lekker een paar dagen naar Palm Springs geweest, lekker cocktails drinken aan het zwembad bij het hotel en helemaal niks doen.

En gelukkig zijn er door het jaar een aantal feestdagen die (bijna) altijd op maandag vallen en waarbij ze ook vrij hebben, zoals Memorial Day, Presidents Day etc. Dat maakt het iets draaglijker
Gelukkig maar.



Ik had de miso glazed eggplant onder de grill in de oven gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, 10 is wel echt weinig zeg. Vriendin van mij waar ik in april heen ga heeft er wel iets meer, volgens mij.



Ik lees vol interesse mee met jullie aubergine-klets, want ik weet nog niet helemaal hoe ik de auergines voor de vega's ga maken in t menu. Moest ook aan Ottolenghi's aubergine-met-karnemelk-recept denken, maar of dat nou zo goed met paddestoelen samen gaat.. Op zich zou het natuurlijk handiger zijn als ik voor cateringen alleen dingen zou maken die ik al eerder heb gemaakt. Maar dat vind ik saai



Oh ja, citroen-meringue zat ik ook nog aan te denken LAW! Maar is wel best veel werk. Ziet er wel spectaculair uit. Zal jouw citroentaartjes ook bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk LAW, die citroentaartjes. Eigenlijk een soort clafoutis, die bovenste laag, of niet?
Alle reacties Link kopieren
Citroen meringue is idd veel werk, maar die citroentaartjes zijn wat simpeler. Zonder meringue en makkelijk van te voren klaar te maken en ook nog eens snel klaar!



Als het goed is moet P binnenkort wel extra vakantiedagen krijgen, 15 in totaal. En dan heeft ie nog 5 'personal days' ernaast (nu ook). Dat is eigenlijk bedoelt voor ziekte dagen, maar ook als je even naar de tandarts moet ofzo.

Maar toch heb ik het idee dat ze wel relaxed zijn, hij werkt sowieso altijd wat over dus hij kan best eens wat later beginnen of tussendoor weg. Daar kijken ze niet echt naar.

Hij moet wel wekelijks een tijdkaart invullen, met per dag wat 'ie van uur tot uur gedaan heeft Dat is dan weer nodig voor de verschillende klussen waar hij aan werkt. Maar best irritant, dat was hij in NL helemaal niet gewend



Bijna lunch tijd hier... wat ga ik lunchen?! Geen inspiratie... :(
Alle reacties Link kopieren
Nu je het zegt, wel een beetje Moos! Maar ook vooral een soort lemon curd laag.. heerlijk!
@moosey: ik dacht ook aan meringue, of eventueel pavlova, dat is ook lekker licht. En kun je heel mooi opmaken. Of eventueel een yoghurt-citroencake (met siroopje van citroen om het lekker vochtig te krijgen). Balen van je auto zeg, is dat weer opgelost?



@GB: klinkt interessant, ingelegde aubergine! Sowieso vind ik aubergine erg lekker.



@Kaaaaaaaatje: iets speciaals gedaan om het gewicht weer kwijt te raken vroeg je. Ehm ja, bevallen en daarna borstvoeding geven. Ik eet meer dan normaal en val af als een malle. Heel bizar, want normaal gesproken moet ik echt wel flink moeite doen om gewicht te verliezen.



@LAWoman: jeetje bizar zeg, 10 vakantiedagen per jaar... of nou ja 15 dan, maar toch, wat weinig! Dat is wel even anders dan hier in NL.



Mijn pad thai van vandaag viel een beetje tegen. Te vlak van smaak ofzo, ik weet niet, het was het net niet. Ik gebruikte als smaakmakers rode peper, tamarinde, vissaus, rietsuiker en knoflook. Naast de groenten, garnalen, grofgehakte pinda's en kip. Mis ik nu iets overduidelijks? Ik ben niet zo goed thuis in de Thaise keuken namelijk dus ik zie het echt niet.
Aan het einde gaat er ei door, toch, Teig? Ei is een smaakverzwakker. Dus je moet het altijd wat heftiger maken als er ei in gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een simpel soepje opgewarmd met een broodje.. .that's it.
Oh ei... dat had ik erin moeten doen realiseerde ik me toen ik het zat te eten, maar het recept dat ik volgde gaf dat niet aan. Maar ik wist dat eigenlijk wel, uit restaurants waar ik het at. Had ik wel ei gebruikt, was het nóg zwakker geweest :( .
Alle reacties Link kopieren
Pad Thai, lekker Teig! Nu heb ik daar weer zin in (ik word soms zo moe van mezelf...)

Ik doe er geen knoflook in en in plaats van rode peper gebruik ik sriracha. Volgens mij is dat tegenwoordig ook wel in NL te verkrijgen en dat kan misschien wel verschil maken?

De garnalen marineer ik in sojasaus trouwens.
Verder zou ik het niet weten. Volgens mij had je alles erin wat erin hoort. Verhouding veranderen? Ik moet zeggen dat ik het ook lastig vindt, Pad Thai.



Oh, had je limoen erbij? Dat helpt ook altijd wel met de smaak.
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat was weer een flinke storing hier.....

De lunchsalade heb ik vandaag op de zelfde manier gegeten. En ik denk dat ik voor wat noten erdoor heen ga, het heeft wat crunch nodig.



Vanavond eet ik niet htuis, heb net te horen gekregen dat we wraps eten. Dat is wel prima.



Ik vind eigenlijk alle aziatische gerechten ingewikkeld omdat ik er zo niet in thuis ben. Misschien binnenkort toch een keer naar een goede thai hier in de stad (moos nog tips?). Je menu klinkt verder fantastisch!



@LAW: ik heb een overduidelijke, ik had het 3 weken heel druk, maar nu niet meer zo, dus nu zak ik heel hard in week. Oftewel klusje nog niet af en ook nog niet aan begonnen. Ik had net bedacht om de middag vrij te nemen en lekker op de bank te gaan liggen lezen toen ik toch nog een overleg ingepland kreeg tussen 4 en 5 en daar wil ik wel heel graag bij zijn en gaan ze niet voor mij verplaatsen. Dus nu voor volgende week even een dagje extra vrij plannen (gewoon omdat het kan!)



@Moos en een crubmle? Hoeft ook niet heel zwaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hehe we zijn er weer,wat een gedoe weer met het forum.



Vanmorgen weer heel even gewerkt,daarna even met de collega's mee koffie gedronken en was dus om 11.00 uur alweer thuis.

Vanwege de storing hier eens flink aan de poets geweest dus dat was wel nuttig.

Meteen een lunchsalade voor de komende 2/3 dagen gemaakt want ik was van het weekend het spoor weer een beetje bijster en ik merk het gewoon meteen.Door het eten van brood/crackers en beleg meteen weer een opgeblazen gevoel.



Mijn lunchsalade was quinoa met tomaat,komkommer,peterselie,feta en olijfolie en zout/peper. Simpel maar toch wel lekker.En ik had nog een bakje uiensoep van gisteren.

Vanavond hutspot met runderchipolata's.



Omdat ik het buiten bootcampen nu echt niet trek met dit weer gaan collega en ik waarschijnlijk ergens spinning doen. Hebben al 2 sportscholen op het oog.Even kijken welke het wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven