Gezond broodbeleg

24-06-2016 22:39 94 berichten
Ik las op de site van het voedingscentrum dat zij vinden dat er te weinig gezond broodbeleg op de markt is.

Zelf grijp ik vaak naar dezelfde dingen (spread, 30+ kaas, halvajam, af en toe hagelslag). Onze kinderen eten het liefst chocopasta, hagelslag, pindakaas en halvajam. (Wij zijn vegetariërs).



Nu vroeg ik me af.. Wat doen jullie op brood? En heeft iemand nog leuke, gezonde ideetjes?
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:15:

[...]





En wie bepaalt er wat er in de schijf komt? Hoe betrouwbaar is het voedingscentrum/WHO?

die twee kan je niet op 1 hoop gooien hoor,

is als zeggen: hoe betrouwbaar is de satudarah/ greenpeace?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:15:

[...]



ouwe friese nagelkaas



Oude Rotterdamse
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
quote:ibbeltje12 schreef op 24 juni 2016 @ 22:41:

Laatst belegde ik een pita met pittige humus (die van de Lidl) en plakjes avocado. Dat was heel lekker!

Die humus is heerlijk! En avocado ook. Lijkt me een goede combi!

Ik eet vaak roomkaas met avocado. Geitenkaas met tomaat of komkommer.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Hüttenkäse met gerookte zalm op een donkere cracker
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:15:

[...]



feit, leverworst is zelfs heel heel heel slecht



http://www.nu.nl/eten-en- ... rverwekkende-stoffen.htmlNou dan is het maar goed dat TO geen vlees eet. En ik vind smeerworst vies. Eten wij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook vooral tot de geeikte dingen.

Banaan op brood of tomaat of aardbeien (mmm). Humus, nog lekkerder met tomaatjes en komkommer. Avocado, mmmm. Groentenspread vind ik ook lekker, maar nooit aangedacht om zelf te maken.

En brood appel met kaneel in het tosti-ijzer (net een soort appelflap).

Of in plaats van brood bananenpannenkoekjes van havermout, banaan, ei en kokosmelk of fruitpuree met muesli of natuurlijk een salade.



Maar moet zeggen dat ik ook vaak beleg eet, dat volgens het voedingscentrum niet onder gezond valt (vier boterhammen mosterdkaas bijvoorbeeld of een salade (zo een uit een bakkie, dus niet gezond zelfgemaakt).



En een rare combi waarschijnlijk, maar ik vind roggebrood met humus en banaan erg lekker. Maar ja ik vind roggebrood met alleen banaan ook erg lekker of met alleen avocado.
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:15:

[...]



feit, leverworst is zelfs heel heel heel slecht



http://www.nu.nl/eten-en- ... rverwekkende-stoffen.html

Dat geloof ik zo. Als je bedenkt wat de functie van een lever is. Mijn kinderen mogen het zelden, omdat ze het heerlijk vinden.

Zelf maak ik liever een pastei met zelf uitgezocht vlees zonder orgaanvlees.
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:16:

[...]



die twee kan je niet op 1 hoop gooien hoor,

is als zeggen: hoe betrouwbaar is de satudarah/ greenpeace?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:16:

[...]



die twee kan je niet op 1 hoop gooien hoor,

is als zeggen: hoe betrouwbaar is de satudarah/ greenpeace?Slecht voorbeeld.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:16:

[...]



die twee kan je niet op 1 hoop gooien hoor,

is als zeggen: hoe betrouwbaar is de satudarah/ greenpeace?Snap ik, maar de adviezen van het voedingscentrum worden deels op onderzoek van WHO gebaseerd.
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:21:

[...]



Snap ik, maar de adviezen van het voedingscentrum worden deels op onderzoek van WHO gebaseerd.dat lijkt me heel verstandig aangezien het WHO het wereldwijde onafhankelijk onderzoeksinstituut is van de Verenigde Naties en zich bezig houdt met allerlei zaken op het gebied van de volksgezondheid
quote:[message=23255089,noline]nicolaatje schreef op 24 juni 2016 @

En brood appel met kaneel in het tosti-ijzer (net een soort appelflap).



Dat klinkt als iets wat mijn kinderen lekker zouden vinden. Ik heb nog wat appels die opmoeten. Goed voor de lunch morgen!

Doe je er ook suiker op? Dat doe ik in appelmoes wel.
er is niks vergelijkbaars met de WHO
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:23:

[...]



dat lijkt me heel verstandig aangezien het WHO het wereldwijde onafhankelijk onderzoeksinstituut is van de Verenigde Naties en zich bezig houdt met allerlei zaken op het gebied van de volksgezondheidEn wordt beïnvloed en gesponsoord door de grote levensmiddelen producenten. Ik geloof ook niet dat ze onafhankelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:24:

[...]



Dat klinkt als iets wat mijn kinderen lekker zouden vinden. Ik heb nog wat appels die opmoeten. Goed voor de lunch morgen!

Doe je er ook suiker op? Dat doe ik in appelmoes wel.Nee, ik doe er geen suiker op. Maar dat doe ik eigenlijk ook niet in de appelmoes.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:15:

[...]





En wie bepaalt er wat er in de schijf komt? Hoe betrouwbaar is het voedingscentrum/WHO?De Gezondheidsraad bepaalt dat. En hoe betrouwbaar, tja... Zo betrouwbaar de onderzoeken en de gebruikte meetinstrumenten waarop zijn zich baseren en daar valt best wel wat op af te dingen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:25:

[...]





En wordt beïnvloed en gesponsoord door de grote levensmiddelen producenten. Ik geloof ook niet dat ze onafhankelijk zijn.hoe kom je erbij dat ze gesponsord worden door levensmiddelenfabrikanten. De WHO wordt gefinancieerd door de VN zoals ik al zei
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 juni 2016 @ 23:35:

[...]





De Gezondheidsraad bepaalt dat. En hoe betrouwbaar, tja... Zo betrouwbaar de onderzoeken en de gebruikte meetinstrumenten waarop zijn zich baseren en daar valt best wel wat op af te dingen.op elk wetenschappelijk onderzoek valt wat af te dingen, echter het is wel onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
De schijf van vijf is overigens niet alleen gebaseerd op gezondheid, maar ook op bijvoorbeeld op duurzaamheid. Daarom is het advies van twee keer vis per week naar één keer vis per week gegaan en zo zijn er factoren die de adviezen van de schijf van vijf bepalen. Het draait bij het voedingscentrum niet alleen om volksgezondheid.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:37:

[...]



op elk wetenschappelijk onderzoek valt wat af te dingen, echter het is wel onderzoek.Eerste les statistiek op de uni: There are lies, damn lies and statistics. En nee, ik had geen les van Stapel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 juni 2016 @ 23:43:

[...]





Eerste les statistiek op de uni: There are lies, damn lies and statistics. En nee, ik had geen les van Stapel.Huub?
Alle reacties Link kopieren
Ik eet maar weinig brood, maar als ik het eet, dan bij voorkeur met iets dat minder dan 80 bewerkingen heeft gehad. Dus liever rosbief dan gekookte ham. Liever verse aardbeien of banaan dan jam. En liever pindakaas of vlokken van de chocoladefabriek dan die chemische rommel die ze in de supermarkt hagelslag noemen.



Maar als het om smaak gaat, geldt dat voor mij voor bijna al mijn eten. Ik wil mijn voedsel graag nog enigzins herkenbaar op mijn bord hebben. Hoe eenvoudiger, hoe beter. En pakjes, zakjes, potjes en doosjes met ingredienten op de lijst die ik niet kan uitspreken of smaakversterkers, laat ik in de winkel. Een theelepel honing mengen met een theelepel mosterd is een prima dressing, daar heb ik geen flessen met toevoegingen voor nodig. Een hardgekookt eitje met een beetje mayonaise doet het prima als eiersalade, kun je het potje in de winkel laten (nog los van het feit dat je dan geen ei met mayo eet, maar mayo met ei).



Het komt er eigenlijk op neer dat ik over het algemeen alleen de ´buitenring´ van de supermarkt zie. Het is dat mijn puberella wel eens graag een koekje of snoepje heeft, anders kon ik dat rek ook overslaan. Hoewel, een dropje of pepermuntje zo af en toe lust ik dan weer wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Aardbeien

Banaan
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:37:

[...]



hoe kom je erbij dat ze gesponsord worden door levensmiddelenfabrikanten. De WHO wordt gefinancieerd door de VN zoals ik al zeihttp://m.imdb.com/title/tt2381335/

De docu heet fedup. Hierin wordt getoond hoe de levensmiddelen industrie en boeren de overheid, hoogleraren en de WHO onder druk zetten.

En dat ze het lukt. Door te dreigen financiele steun te staken.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet heel veel werk, je boterham gezond beleggen? Een boterham met pindakaas is snel gesmeerd.



Hummus, tahin? Waar haal je dat? Of maak je dat zelf?



Smeerkaas is m'n dochter gek op, maar helaas is dat niet echt gezond te noemen. Ben ook op zoek naar een alternatief, maar moet het liefst niet te veel tijd kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven