Gezond broodbeleg

24-06-2016 22:39 94 berichten
Ik las op de site van het voedingscentrum dat zij vinden dat er te weinig gezond broodbeleg op de markt is.

Zelf grijp ik vaak naar dezelfde dingen (spread, 30+ kaas, halvajam, af en toe hagelslag). Onze kinderen eten het liefst chocopasta, hagelslag, pindakaas en halvajam. (Wij zijn vegetariërs).



Nu vroeg ik me af.. Wat doen jullie op brood? En heeft iemand nog leuke, gezonde ideetjes?
Alle reacties Link kopieren
Oh en het mediterraanse eetpatroon is het meest gezond. Veel groente, vis en minder zuivel en vlees.



Las laatst dat we te weinig brood aten en dat we dat nodig hebben voor jodium. 8 boterhammen per dag word geadviseerd. Nou vreemd dat het meditiraanse "dieet" dan als meest gezond wordt beschouwd.



Of hebben andere landen meer jodium in de grond en dus niet zoveel brood nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 juni 2016 @ 23:46:

[...]



Huub?Diederik.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:moonlight schreef op 25 juni 2016 @ 00:02:

Is het niet heel veel werk, je boterham gezond beleggen? Een boterham met pindakaas is snel gesmeerd.



Hummus, tahin? Waar haal je dat? Of maak je dat zelf?



Smeerkaas is m'n dochter gek op, maar helaas is dat niet echt gezond te noemen. Ben ook op zoek naar een alternatief, maar moet het liefst niet te veel tijd kosten.Gewoon in de supermarkt. Hummus staat meestal bij de salades volgens mij (eiersalade, huzarensalade etc), tahin heb ik laatst gekocht en stond in het schap met biologische en zonnatura producten.
Geitenkaas, pijnboompitjes of walnoten, honing en rucola



Zacht gekookt ei, avocado, cherrytomaatjes, komkommer, pijnboompitjes mengen met wat tomatenbalsamico, en soms doe ik er nog fijngesneden kip of ham doorheen



Pindakaas met gebakken uitjes



Beetje yofresh, ham, tomaat en beetje aromat



Runderrookvlees, cherrytomaatjes, pijnboompitjes en rucola



Lever met even plak appel
Alle reacties Link kopieren
zelfgemaakte jam (met minder suiker)

appelperenstroop

notenpasta

pindakaas 100%

hummus

baba ganoush

tartex

gekookt eitje

kruidenspread van de Ekoplaza

kaas

vegetarische boterhamworst van merk Biosmile (andere vind ik niet lekker)



dat eet ik zoal; of het allemaal gezond is daarover verschillen de meningen; zelf denk ik dat variatie en matigheid belangrijk zijn en dat je dan eigenlijk alles wel kunt eten
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 25 juni 2016 @ 00:02:

Is het niet heel veel werk, je boterham gezond beleggen? Een boterham met pindakaas is snel gesmeerd.



Hummus, tahin? Waar haal je dat? Of maak je dat zelf?



Smeerkaas is m'n dochter gek op, maar helaas is dat niet echt gezond te noemen. Ben ook op zoek naar een alternatief, maar moet het liefst niet te veel tijd kosten.(het zal vast per supermarkt verschillen, maar) als ik in "mijn" supermarkt voor de smeerkaas sta en twee stappen naar rechts zet dan sta ik voor de hummus.
Alle reacties Link kopieren
Hier een fervent liefhebber van hagelslag

Als ik brood meeneem smeer ik er vaak (aardbeien)jam op (hagelslag gaat zo moeilijk ).



Dochter moet haar favoriete beleg nog uitvinden, dat verschilt per week

Ze eet naast hagelslag en jam ook nog chocopasta, pindakaas, vruchtenhagel en kokosbrood.



Ham en kaas eten wij ook niet (wij zijn ook vegetariërs).

Volgens mij ben ik ook zowat de enige vegetariër die hummus niet lekker vindt, dat eten we dus ook niet.



Of het allemaal heel gezond is, nee... denk het niet Maar volgens mij las ik laatst dat brood ook niet gezond was. Dus tja...



Verder eten we wel heel gezond hoor, genoeg fruit en groentes!
Vivo per lei
Ik heb de 100% pindakaas gekocht erg lekker! en nou vraag ik me af of er ook zoiets van chocoladepasta bestaat of jam.
Zuiveldpread, huttenkase met komkommer of radijs, zelfgemaakte dopperwtenspread (doperwten, ricotta, handvol bladselderij, peper en zout. Alles in de blender)
Hummus (maak ik vaak zelf van een blikje kikkererwten)

Gekookt ei

Gebakken ei

Roerei

Gepocheerd ei

Pindakaas

Pindakaas met sambal en komkommer

Tahin

Avocado

Aardbeien

Alleen roomboter

Radijsjes

Roomboter, radijsjes en zeezout

Oude kaas
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna geen brood, als het 4 sneetjes per week is, is het veel.

Maar áls ik dan brood eet, vind ik het lekker om dit er op te doen:

geitenkaas

komkommersalade

oude kaas met schijfjes komkommer, geraspte wortel

gekookt eitje

speculoospasta

aardbeien

rookvlees
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gezonde jam en appelstroop van zonnatura! Bestaat alleen uit fruit en is erg lekker! Ook kan je bij de AH en de Ekoplaza hele lekkere spreads kopen zonder suiker en vind ik humus (er zijn suikervrije varianten), pindakaas en een ei op brood erg lekker!
quote:moonlight schreef op 25 juni 2016 @ 00:10:

Oh en het mediterraanse eetpatroon is het meest gezond. Veel groente, vis en minder zuivel en vlees.



Las laatst dat we te weinig brood aten en dat we dat nodig hebben voor jodium. 8 boterhammen per dag word geadviseerd. Nou vreemd dat het meditiraanse "dieet" dan als meest gezond wordt beschouwd.



Of hebben andere landen meer jodium in de grond en dus niet zoveel brood nodig?Vis en schaal/schelp dieren bevatten veel jodium. En met 6 boterhammen zit je ook goed met je jodium hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:BassGroove schreef op 26 juni 2016 @ 17:52:

[...]





Vis en schaal/schelp dieren bevatten veel jodium. En met 6 boterhammen zit je ook goed met je jodium hoor.In Nederland wordt het ook toegevoegd aan het keukenzout. Ik weet niet of dat in andere landen ook zo is?
Klopt in het meeste zout zit jodium. Het moet er dan wel opstaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 24 juni 2016 @ 23:05:

Tomaat, lenteui/gesnippert uitje, peper/zout en zaanse

Kaas met augurk en ketchup, evt mosterd (doet me altijd edn beetje aan een hamburger denken)

Pittige pompoenhumus AH

Paturain/boursin 8% vet

Falafel

Bij de AH hebben ze nu ook vegetarische boterhamworst zag ik. Of dat lekker is?



En ik heb bietjes en wortels klaar liggen om zelf spread proberen te maken. Dus die link hieronder ga ik checken.



Wij zijn geen vegetariers, maar eten bewust minder dierlijke producten. Wat we eten is bij voorkeur biologisch.

De paturain/boursin koop ik om die reden ook niet meer.Even zoeken op kaas van cashew. Kun je met kruiden zo'n soort kaasje mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ieder dag brood? Eet een paar keer iets anders dat scheelt al in variatie. Verder is het nu het seizoen voor aardbeien. Appel met snufje suiker en kaneel is ook lekker. Appel kun je ook even in de magnetron garen dan heb je een boterham appeltaart

Gebakken gekookt of geroerd ei, kun je ook nog eens met van alles bedekken of vermengen. Tomaatje met peper en zout
quote:nina1966 schreef op 26 juni 2016 @ 18:43:

[...]

Even zoeken op kaas van cashew. Kun je met kruiden zo'n soort kaasje mee maken.Bedankt voor de inspiratie Nina. Zo kwam ik op het idee dat ik ws ook zelf van hangop een kaasje kan maken. En biologische kwark/yoghurt is wel goed verkrijgbaar. Ik vind de pittige pompoen humus eigenlijk ook wel erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
- Avocado+tomaat

- Tomaat+peper, zout

- Zelf gemaakte bonen spread

- Zelf gemaakte groente spread

- Hummus+plakjes bieten (zelf gemaakte hummus zonder olie is het gezonst)

- Hummus met gegrilde groente

- Geroosterd brood met gebakken champions

- Geroosterd brood/pita brood met geroosterde curry kikkerwten en peterselie

- Roggebrood met 100% pindakaas, dopperwtjes en geroosterde curry kikkerwten

- 100% pindakaas+ komkommer (en sambal erbij is ook lekker)

- 100% pindakaas+banaan

- Pita gevulde met salade en falafel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven