Heb je een frituurpan? Als je wilt afvallen, niet openen

30-04-2016 20:08 154 berichten
Het al of niet hebben van een frituurpan kwam ter sprake bij een ander topic. Nu ben ik toch wel benieuwd hoe gewoon het is om er een te hebben. En ook gelijk de volgende vragen om de nieuwsgierigheid te bevredigen:

Waar bewaar je hem?

Hoe vaak gebruik je hem?

Wat maak je het vaakst klaar?



TO trapt af:

Ja, we hebben er een. Hij staat in de keuken in de kast. We gebruiken hem gemiddeld 1x per maand voor verse huisgemaakte friet.

Wel of geen friteuse

Totaal aantal stemmen: 193

Wel een friteuse (34%)
Geen friteuse (66%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 01 mei 2016 @ 08:13:

hoewel wij weten dat die patat eigenlijk gekookte aardappel is met een krokant korstje.

Dat is inderdaad het grappige! Sinds wij de Airfryer hebben, eten we meerdere keren per week aardappels in een vorm die wel erg veel lijkt op gefrituurd. Maar dat kleine beetje olie dat nodig is om ze mooi krokant te krijgen (waarvan de helft ook nog eens in de opvangbak eindigt) is toch echt niet te vergelijken met hoe vet écht gefrituurd spul is.....



Overigens is het wel zo dat diepvriesfriet al een keer gefrituurd is en daardoor aardig wat vet bevat. Daarom hoeft er ook geen olie meer bij.......
Oh dear, how sad, never mind.
Eieren doe je zo in het mandje. Je mag geen water in de airfryer doen. Ik heb weleens eieren erin gedaan, maar waren heel moeilijk te pellen en vond ze wat droog en heel stevig. Weet niet of het aan de airfryer lag, maar die kook ik toch nog gewoon normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:JeMappelle schreef op 30 april 2016 @ 20:53:

[...]





Mijn oma bakte de oliebollen altijd in een pan, dat gaat ook prima! :-)Ja daar heb ik idd ook over nagedacht. Maar ik vind dat best wel een beetje eng om te doen omdat het dan lastig is om de juiste temperatuur te krijgen en te houden. Heb vroeger eens meegemaakt dat een huisgenoot olie zo heet liet worden dat het vlam vatte. Sindsdien heb ik best wel angst voor een grote open pan met olie zonder temperatuurregeling.
Wij gebruiken hem wel eens als we anders een terrasje met bittergarnituur zouden pakken. Voor de kinderen vaak fijner en een stuk goedkoper.



Dat terrasje pakken we nog steeds wel eens, maar nu dus vaker in de achtertuin ipv bij ons in de stad dan vroeger.
De airfryer klinkt aantrekkelijk. Maar wat ik aan patat zo lekker vind, is juist die lekkere vette smaak. Ik vermoed dat mijn patatjes/aardappeltjes uit de oven niet anders smaken dan uit de airfryer of veel vetter zijn. En dan zou ik het zonde vinden van de extra ruimte voor zo een apparaat.



Ik denk ook niet dat af en toe frituren wb vet of calorieen zo ongezond is. Wel schijnen er bij een bepaalde temperatuur schadelijke stoffen vrij te komen in de olie.
Friet uit de airfryer heeft een hele andere smaak dan uit de oven. Het smaakt veel meer naar gewoon gefrituurde friet. Ik vind het niet te vergelijken met ovenfriet, dat vind ik veel droger en heel anders smaken.
Alle reacties Link kopieren
Een frituurpan komt er bij ons niet in. Ben dol op friet en kaassoufles, maar die haal ik wel bij de snackbar zo nu en dan. Maar ik vind het vooral een ruimtevretend, stofhappend ding met van dat gore vet dat je om de zoveel tijd moet vervangen. Gedoe. Een Belgische collega van mij vindt het onbegrijpelijk dat je geen frituurpan in huis hebt. Het mooiste vond ik zijn opmerking: 'Ongezond? Ongezond? Frituren is net zoiets als wokken of andere bereidingsvormen!' Eh...juist ja.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook echt een fan van de airfryer. Maar voor 5 is ook de Xl te klein helaas.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 01 mei 2016 @ 09:09:

Friet uit de airfryer heeft een hele andere smaak dan uit de oven. Het smaakt veel meer naar gewoon gefrituurde friet. Ik vind het niet te vergelijken met ovenfriet, dat vind ik veel droger en heel anders smaken.



Mmm ja, ik heb wel een poosje uitgekeken naar productdemo's. Helaas weet ik van niemand die hem heeft. Want ik zou het eerst willen proeven voor ik er een aanschaf. Inmiddels ben ik heel handig met ovenfriet, die ik ook van verse aardappels maak. Het is inderdaad anders dan patat. Maar bedankt voor de uitleg.



Het is denk ik een kwestie van tijd voor er hier een airfryer komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 01 mei 2016 @ 09:02:

Wij gebruiken hem wel eens als we anders een terrasje met bittergarnituur zouden pakken. Voor de kinderen vaak fijner en een stuk goedkoper.



Dat terrasje pakken we nog steeds wel eens, maar nu dus vaker in de achtertuin ipv bij ons in de stad dan vroeger.



Jaaaa, dat doen wij in de zomer inderdaad regelmatig. Lekker op de loungeset, muziekje aan, bier of wijntje voor wie wil en een bittergarnituur:)

Ideaal.
quote:vitamined schreef op 01 mei 2016 @ 09:39:

[...]





Jaaaa, dat doen wij in de zomer inderdaad regelmatig. Lekker op de loungeset, muziekje aan, bier of wijntje voor wie wil en een bittergarnituur:)

Ideaal.Iedere keer weer een minifeestje
quote:yasmijn schreef op 01 mei 2016 @ 01:20:

O godsamme, nu wil ik een airfryer.



O echt? Ik heb nog niemand iets overtuigends zien schrijven.

Ik heb een grote oven, dus waarom zou ik afbakbroodjes of tosti's of vlees in een airfryer gaan stoppen?
Wij hadden een actifry trouwens, maar nooit vervangen toen er iets stuk ging.
quote:Hayek schreef op 01 mei 2016 @ 08:02:

Wij hebben een frituurpan, maar die wordt eens in de paar weken gebruikt om een keer een frikandel ofzo te bakken. Verder gaat alles in de Airfryer......Jij? Zo'n pauperige frikandel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 09:50:

[...]





O echt? Ik heb nog niemand iets overtuigends zien schrijven.

Ik heb een grote oven, dus waarom zou ik afbakbroodjes of tosti's of vlees in een airfryer gaan stoppen?



Eens. Ik gooi ook alles in mijn heteluchtoven. Behalve dan die bitterballen, die gaan in de frituurpan: Ha!

(Want als die actifry/airfry luitjes kunnen zeggen wat ze willen maar bitterballen uit serieus vet zijn toch echt gewoon de lekkerste)
Alle reacties Link kopieren
quote:hvm schreef op 30 april 2016 @ 20:22:

Ik heb er geen. Ik denk dat het veel ruimte inneemt in de keuken en dat de drempel om minder gezond te eten lager wordt. Alleen met oud en nieuw vind ik de oliebollen zo duur dat ik toch ieder jaar een friteuse in overweging neem om zelf oliebollen te bakken. Maar de eerste twee redenen weerhouden me van de aankoop, voor geldbesparing 1x per jaar.Oliebollen bak ik in een heule grote ouderwetsche (en dus dikke) soeppan geen frituur voor nodig en goedkoper dan kopen (lekkerder ook).
quote:-Suze- schreef op 01 mei 2016 @ 09:57:

[...]





Eens. Ik gooi ook alles in mijn heteluchtoven. Behalve dan die bitterballen, die gaan in de frituurpan: Ha!

(Want als die actifry/airfry luitjes kunnen zeggen wat ze willen maar bitterballen uit serieus vet zijn toch echt gewoon de lekkerste)Tuurlijk. Net als dat mijn zelfgemaakte ovenpatat heus lekker is, maar een patatje van de Febo wint nog altijd.
Alle reacties Link kopieren
Wij begrijpen elkaar, Star.
Alle reacties Link kopieren
Kom, het is vakantie, vanmiddag maar eens borrelen met bitterballen.
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 09:50:

[...]





O echt? Ik heb nog niemand iets overtuigends zien schrijven.

Ik heb een grote oven, dus waarom zou ik afbakbroodjes of tosti's of vlees in een airfryer gaan stoppen?omdat een airfryer veel sneller op temperatuur is en de baktijd veel korter is. Voor bv een viscuisine moet de oven (ik heb een combi, dus geen hele grote) eerst 10 minuten voorverwarmen en daarna de viscuisine nog eens ruim 35 minuten erin. De airfryer is in 3 minuten warm en in 22 minuten is de viscuisine klaar. Scheelt ruim 20 minuten. Daarom gebruik ik dus de airfryer. Ook doordeweeks voor röstirondjes bv is het veel sneller. Dat is wel fijn na een dag werken en een kind dat op tijd naar bed moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 01 mei 2016 @ 09:57:

[...]





Eens. Ik gooi ook alles in mijn heteluchtoven. Behalve dan die bitterballen, die gaan in de frituurpan: Ha!

(Want als die actifry/airfry luitjes kunnen zeggen wat ze willen maar bitterballen uit serieus vet zijn toch echt gewoon de lekkerste)



Inderdaad! Gezonder of niet, vet geeft gewoon extra smaak. Uit de airfryer is het best te eten en heus niet vies maar iets dat ik bij uitzondering eet moet gewoon zo lekker mogelijk zijn.

Onze frituur is ook vervangen door zo'n onding (frituur was kapot en we konden er een krijgen) maar man wat had ik liever een gewone gehad. Ja, je kan meer met die airfryer dan alleen "frituren" maar daar heb ik een gewone oven voor wat altijd oerfect werkte. Dan ga ik ju echt niet met dat nieuwe ding lopen klooien.

Staat nu dan ook meer stof te vangen dan dat het in gebruik is. Als ik een patatje wil koop ik het tijdens mijn wekelijkse rondje op de markt en stiekem mis ik dan mijn verse frietjes. Bij het verhuizen man maar overtuigen dat dit ding niet mee hoeft.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 01 mei 2016 @ 10:07:

[...]

omdat een airfryer veel sneller op temperatuur is en de baktijd veel korter is. Voor bv een viscuisine moet de oven (ik heb een combi, dus geen hele grote) eerst 10 minuten voorverwarmen en daarna de viscuisine nog eens ruim 35 minuten erin. De airfryer is in 3 minuten warm en in 22 minuten is de viscuisine klaar. Scheelt ruim 20 minuten. Daarom gebruik ik dus de airfryer. Ook doordeweeks voor röstirondjes bv is het veel sneller. Dat is wel fijn na een dag werken en een kind dat op tijd naar bed moet.Nog niet overtuigd. Ik eet weinig uit de diepvries, dus de oven staat gewoon voor te verwarmen terwijl ik aan het koken ben.
En vlees hoort gewoon te zwemmen. In olie, boter of wijn, dat is me om het even.
Alle reacties Link kopieren
Aardappelproducten uit de airfryer zijn slecht vanwege de hoge concentraties acrylamide.

Je kunt dan beter frituren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 09:50:

[...]





O echt? Ik heb nog niemand iets overtuigends zien schrijven.

Ik heb een grote oven, dus waarom zou ik afbakbroodjes of tosti's of vlees in een airfryer gaan stoppen?\nee dat snap ik nou ook niet.. Ik vond het vooral handig als ik eens kleine hoeveelheden friet moest bakken , maar dat kwam in de praktijk achteraf niet zo veel voor.. En voor het hele gezin plus aanhang was ie weer veel te klein.. en dus een sta in de weg.. Verder als friet, snacks etc kwam ik niet.. Vlees doe ik braadslee in mijn oven, broodjes , lasagne (echt !) en ga maar door als je de FB groepen mag geloven.. Ik snap dat dus ook niet zo goed.. Wat is de dan de meerwaarde van de AF ? Voor mij was het echt een vervanger van mijn defecte friteuse.. maar dus weer verkocht en een gewone simpele gekocht.. Voor die paar keer per jaar dat ik hen gebruik is dit genoeg.. En eigen gemaakte friet is ook niet handig in de AF overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven