schoolreisje, ouders zelf rijden....

21-04-2014 10:17 177 berichten
Ja ik zit toch weer met iets.....

Mijn zoontje ( groep 4) heeft de brief meegekregen voor het schoolreisje. Ze gaan iets heel leuks doen maar in de brief staat nu dat er voor is gekozen om met eigen auto te rijden en dus de hulp van ouders nodig is. ( vraag me niet waarom ze dit jaar niet met een bus gaan want dat staat er niet in. Nu wil ik niet gaan doemdenken maar er gaan toch enkele alarmbellen bij me af....normaal heb ik hier niet zo'n last van maar nu wel......Het is 75 km rijden ( retour)...Ik heb toch mijn twijfels hierover...Het gaat me dus om het rijden, niet het dagje zelf. Hoe zit het met de verantwoording voor de kinderen, hoe zit het met verzekering indien iets gebeurd onderweg...Gaan ze er maar klakkeloos vanuit dat iedereen een beetje fatsoenlijk rijdt en een veilige auto heeft....Op de brief staat dat er 1 ouder met 4 kinderen wordt verdeeld, dus 3 kinderen op de achterbank en 1 voorin.. Ik vind dat erg veel, heeft iedereen 3 gordels achterin ? En dan, ik vraag me af of iedereen wel zomaar geschikt is om dat stuk te rijden met 4 drukke kinderen in de auto en dan ook nog eens de aandacht op de weg houden....Hier wordt dus helemaal miet over gecommuniceerd en ik vind dat toch ergens niet fijn....ben ik nou de enige die hier over nadenkt? Kijk, ik geef mezelf wel op om te rijden maar de kans dat ik mee mag is klein omdat er geloot gaat worden!!! Wat vinden jullie? Om er altijd maar vanuit te gaan dat alles wel goed gaat vind ik erg kort door de bocht....ik hoor heel graag jullie meningen.......
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou redeneren dat ouders die niet tegen drukte en herrie kunnen zich niet opgeven. Ouders met een auto zonder voldoende gordels zullen dit aangeven (en daarom als reserve worden ingezet oid). Verder ken ik eigenlijk weinig mensen zonder inzittendenverzekering, maar dat zou ik wel aankaarten.



Of mensen geschikt zijn om met kinderen te rijden: in groep vier heeft iedereen toch wel eens met 'de wagen volgeladen vol met kleine kinderen' rondgereden?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
In de meeste schoolbussen zit niet eens een riem, en is er veel meer bewegingsvrijheid. Daarnaast moet je bij een buschauffeur je ook maar afvragen wat je krijgt, toch?



Ik vind dat je behoorlijk overdrijft in je doemgedachten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al aan de school gevraagd waarom nu voor deze optie wordt gekozen?



Ik vind 75 km ook wel wat ver om met 4 kinderen in je auto te rijden eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het aantal kinderen in de auto teveel.

en dan moet je op de plek van bestemming vast ook dat groepje in de gaten houden.

dus afgedraaid weer terug rijden.



waarom geen 2 ouders en 3 kinderen per auto?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Onveilige auto? Ze zijn toch gekeurd?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een kind voorin? Hoe oud zijn de kinderen? T'is niet voor niets dat dat afgeraden wordt onder een bepaalde leeftijd. Lijkt mij gevalletje kosten drukken.
Je zou het waarom ook aan de school kunnen vragen. Hier wordt ook regelmatig gevraagd of ouders voor het een of ander willen rijden.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een behoorlijke rit, waarschijnlijk stukje autosnelweg? Ik vind dat je totaal niet overdrijft. Sowieso vind ik het van de zotte dat er zo ver met 4 jarige kids weggegaan moet worden. Waar is de tijd dat we naar de plaatselijke speeltuin reden, een schoolbus?!
Een kind van 4 hoort niet voor in de auto te zitten. Ik vind 75 km ook veel te ver voor kinderen van 4. En wat doen die ouders in de tussentijd? Moeten die ouders ook mee als hulpouder?
Alle reacties Link kopieren
Groep 4, niet 4 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je niet overdrijft. Overigens gaat het niet om 4 jarigen, maar groep 4. Dat is ongeveer 7 jaar.
Alle reacties Link kopieren
het zijn kinderen uit groep 4, die zijn dus 7 of 8.

niet dat dat wat uitmaakt, op die leeftijd kunnen ze ook een enorme hoop keet maken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
En wordt er dan van al die ouders verlangd dat ze ook maar even een dagje vrij nemen op eigen kosten? Zelf opdraaien voor de kosten van benzine en de verdere kosten die ze zelf moeten maken die dag (eten en drinken, evt. entreegelden, enz.)?



Ik zou er hartelijk voor bedanken en de school er vriendelijk op wijzen dat schoolreisjes onder de verantwoordelijkheid van de school vallen, ook vervoer e.d. Jij gaat toch ook de school niet bellen als je een dagje uit wilt met de kinderen om hen op te zadelen met vervoer en organisatie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er als ouder zelf niet zo'n zin in hebben om 75 km te gaan rijden. Waarom niet een schoolreisje in de buurt en dan de ouders zelf laten rijden (heb ik in het verleden regelmatig gedaan op school). Nu gaat mijn dochter een stuk verder en dan wordt er gewoon een bus gereserveerd. Daar betaal je dan ook voor als ouders. Maar ik snap eigenlijk niet waarom je dit op een forum zet. Ik zou dat gewoon even bespreken met andere ouders en vooral met de school zelf.
De kinderen zijn geen 4 jaar maar zitten in groep 4 toch?



Maar ik snap je zorgen. Ik zou in ieder geval even op school navragen hoe en wat. En gebruiken kinderen van die leeftijd niet nog een zitverhoger?
Oh...had ik verkeerd gelezen over de leeftijd. Blijft bij mij de vraag staan wat die ouders in de tussentijd moeten doen.
quote:lemoos2 schreef op 21 april 2014 @ 10:23:

Nou, ik zou redeneren dat ouders die niet tegen drukte en herrie kunnen zich niet opgeven. Ouders met een auto zonder voldoende gordels zullen dit aangeven (en daarom als reserve worden ingezet oid). Verder ken ik eigenlijk weinig mensen zonder inzittendenverzekering, maar dat zou ik wel aankaarten.



Of mensen geschikt zijn om met kinderen te rijden: in groep vier heeft iedereen toch wel eens met 'de wagen volgeladen vol met kleine kinderen' rondgereden?Daar zou ik niet zomaar van uitgaan. Ouders gaan soms zo graag mee op schoolreisje dat ze hun eigen beperkingen even vergeten. Met je been in het gips naar een pretpark, een moeder die pas zes weken haar rijbewijs heeft, een moeder met een drank probleem. Zomaar een greep van dingen die ik zag bij mijn kinderen op school. Gelukkig heeft die moeder met het drankprobleem niet gereden, maar toch vier kinderen begeleiden in een pretpark?
Even voor de duidelijkheid , het betreft groep 4 ( leeftijd 7-8 jaar).

Ik wil ook echt niet doemdenken maar gewoon realistisch mijn vragen hardop stellen....want als er echt iets gebeurd en het gaat om jouw kind, en achteraf blijkt dat er niet goed genoeg over nagedacht is nou dan heb je wat!

Ik vind 4 kinderen in de auto echt wel veel en ja het is idd zo dat je datzelfde groepje blijft begeleiden de hele dag...

En als je auto gekeurd is is deze is mijn ogen nog niet gelijk veilig...Er rijdt zoveel op de weg waarvan ik me afvraag hoe deze door de keuring zijn gekomen...
Alle reacties Link kopieren
Dit is een bezuiniging op kosten van de autorijdende ouders. Lekker makkelijk, dan heb je meteen de hele dag ook oppassers .... Dat die aan het eind van de dag gaar zijn en dan nog even 4 drukke kinderen terug moeten rijden, daar wordt kennelijk niet over nagedacht.
Wij regelen ook weleens auto's voor een uitje, maar dat is absoluut geen 75 km rijden. Hoogstens 10 minuten (maar net te ver om te lopen).

Kinderen uit groep 4 zijn 7-8 jaar? Waarom vraag je geen uitleg bij de school?
Dat laatste over die keuring is onzin! Wie zegt mij dat jouw gekeurde auto wel veilig is. Een gekeurde autokan net zo goed pech krijgen.
Alle reacties Link kopieren
75 km is toch retour, dus 2 keer 37,5 km. Dat valt dan alweer iets mee.

Wij rijden ook wel eens voor de school met auto's, alle kinderen een zitverhoger mee naar school.

Ik zou 't denk ik niet zo'n probleem vinden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ja ik ga ook zeker bij school mijn vragen stellen maar mijn zoontje heeft dit vrijdag meegekregen dus daar heb ik nog geen gelegenheid voor gehad. Ik wil gewoon bij jullie peilen hoe jullie mening-idee hierover is...Ik vraag me gewoon af bij wie nu ook de verantwoording ligt...Ik denk dus gewoon bij de ouders die rijden...
Bij mijn kinderen op school gebeurt dit ook wel, maar onder strikte voorwaarden en dan niet voor schoolreis, maar uitstapjes tussendoor, naar musea bijvoorbeeld.



Als rijdende ouder moet je een kopie inleveren van je autoverzekering, rijbewijs en het keuringsbewijs van de auto. Dit is om te voorkomend dat ouders wiens auto niet gekeurd is, hun rijbewijs ingenomen is, o.i.d. met de kinderen rijden. Daarnaast moet er voor ieder kind een gordel zijn en moeten de kinderen onder 1.30 m met een goedgekeurd zitje ( meegegeven door de ouders) worden vervoerd. Deze kinderen mogen ook niet voorin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven