schoolreisje, ouders zelf rijden....

21-04-2014 10:17 177 berichten
Ja ik zit toch weer met iets.....

Mijn zoontje ( groep 4) heeft de brief meegekregen voor het schoolreisje. Ze gaan iets heel leuks doen maar in de brief staat nu dat er voor is gekozen om met eigen auto te rijden en dus de hulp van ouders nodig is. ( vraag me niet waarom ze dit jaar niet met een bus gaan want dat staat er niet in. Nu wil ik niet gaan doemdenken maar er gaan toch enkele alarmbellen bij me af....normaal heb ik hier niet zo'n last van maar nu wel......Het is 75 km rijden ( retour)...Ik heb toch mijn twijfels hierover...Het gaat me dus om het rijden, niet het dagje zelf. Hoe zit het met de verantwoording voor de kinderen, hoe zit het met verzekering indien iets gebeurd onderweg...Gaan ze er maar klakkeloos vanuit dat iedereen een beetje fatsoenlijk rijdt en een veilige auto heeft....Op de brief staat dat er 1 ouder met 4 kinderen wordt verdeeld, dus 3 kinderen op de achterbank en 1 voorin.. Ik vind dat erg veel, heeft iedereen 3 gordels achterin ? En dan, ik vraag me af of iedereen wel zomaar geschikt is om dat stuk te rijden met 4 drukke kinderen in de auto en dan ook nog eens de aandacht op de weg houden....Hier wordt dus helemaal miet over gecommuniceerd en ik vind dat toch ergens niet fijn....ben ik nou de enige die hier over nadenkt? Kijk, ik geef mezelf wel op om te rijden maar de kans dat ik mee mag is klein omdat er geloot gaat worden!!! Wat vinden jullie? Om er altijd maar vanuit te gaan dat alles wel goed gaat vind ik erg kort door de bocht....ik hoor heel graag jullie meningen.......
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 21 april 2014 @ 11:44:

[...]





De bus te duur voor een school?



Die busreis betaal je als ouders gewoon zelf door schoolgeld te betalen.

Op de lagere school is er nog geen schoolgeld maar de vrijwillige ouderbijdrage.

Die wordt steeds minder vaak betaald en ja, daar moet de school toch van alles van organiseren.
quote:troelalaaaatje schreef op 21 april 2014 @ 11:38:

Doe ef allemaal lekker normaal zeg.

Er zitten hier een paar mensen die koste wat kost willen overtuigen van vooral niet nadenken en verantwoordelijk voelen.

En voor je het weet komen de sneren weer boven tafel. Bah.



Accepteer dat er mensen zijn die dit niet veilig vinden. Net zoals die mensen accepteren dat jullie het wel aandurven!Mijn referentiekader zijn de ouders van de klasgenoten van mijn eigen kind. Dat waren stuk voor stuk verantwoordelijke mensen die zichzelf goed konden inschatten, gewend waren om met kinderen te rijden, met redelijke auto´s. Die moeder met burnout gaf zichzelf niet op voor dit soort dingen en die moeder met gammele auto ook niet. Als ik had geweten dat bijvoorbeeld die eerste moeder zou rijden, had ik waarschijnlijk de leerkracht even aangesproken en/of mijn dochter zelf vervoerd.
Alle reacties Link kopieren
en de ouderbijdrage wordt ook gebruikt voor andere dingen.

sinterklaas, kerst, noem maar op.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 april 2014 @ 11:05:

En wat zielig voor die kinders die de hele dag hun eigen moeder op hun nek hebben tijdens het schoolreisje. Ik herinner me nog van vroeger dat één van de spannende dingen van het schoolreisje juist was eens zónder ouders weg te gaan, dat je eens kon dollen zonder direct door vader of moeder vermaand te worden als je eens iets té uitgelaten werd, enz. Na afloop thuis de opgewonden verhalen over wat je allemaal had gezien en gedaan en meegemaakt, tja, dat hoeft ook niet meer als moeder de hele dag op je hielen heeft gezeten...



Ach.. er zijn gelukkig ook kinderen, die het leuk vinden dat hun ouders meegaan. En die ook zonder schoolreisje buiten kunnen ravotten zonder ouders.



OT

ik heb voor voetbal en andere sporten grotere afstanden afgelegd met een 'wagen volgeladen' dus ik vind het wel meevallen, eerlijk gezegd.



(en over dat 'te vermoeid om terug te rijden': mensen vinden het de normaalste zaak van de wereld om hun kinderen op zaterdagmorgen 8 uur bij elke willekeurige ouder die wil rijden in de auto te zetten, zodat zij niet in de regen langs een voetbalveld hoeven te staan. En dan zijn echt niet alle rijdende ouders uitgerust.. )
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat te denken als je met vier kinderen van een ander in de auto rijdt met schoolreisje en je steekt gezellig een peuk op!! Echt, het gebeurde!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de gemiddelde ouder heel laks is met het maximale aantal kinderen die in betreffende auto vervoerd kan worden. Stoelzitjes ineens overbodig vinden. Ik heb weleens meegemaakt dat ik zelf voor de school heb gereden maar kreeg andere kinderen in de auto. Niet erg want het was het groepje wat ik zelf moest begeleiden. Maar ik kon wel janken toen ik bij aankomst ontdekte dat mijn eigen dochter haar meegegeven stoelverhoger niet mocht gebruiken (paste niet in de auto en ze met twee kinderen in een gordel hadden gezeten). Vraag dus na of de leerkrachten alles zelf goed controleren. Want de normen die verschillen in deze nogal van ouder tot ouder. En is er nog navraag gedaan of betreffende ouders toch een inzittende verzekering hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 21 april 2014 @ 11:35:

vroeger zat je met z,n 5en achterin, zonder gordels, in een brakke eend ofzo.



maar dat was vroeger.En dat is ook niet voor niets aan banden gelegd.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 april 2014 @ 11:35:

Ik vind het heel erg dat er nu kennelijk geen geld meer is voor iets dat 40 jaar ! geleden heel normaal was. Waar gaan we naartoe?



Busreizen zijn juist vanwege veiligheidsmaatregelen duurder geworden. Als je langer dan zolang wegblijft, moet er een extra chauffeur mee, bussen zijn sowieso hartstikke duur.



Ik herinner me dat wij eens een brief kregen "of ouders zelf rijden of bus en dan was het een x bedrag extra"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Tja ik zou het niet leuk vinden dat ik er een vrije dag voor moet opnemen maar ik rijd ook om de zaterdag op eigen kosten met 3,4 jongetjes rond naar uitwedstrijden. Daar doet niemand moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten vallen schoolreisje en kamp op een openbare basisschool niet binnen het budget van de vrijwillige ouderbijdrage omdat de lagere groepen vaak een relatief goedkoop schoolreisje maken van een dag in verhouding tot de hogere klassen die een of twee dagen op kamp gaan en dus ook duurder zijn. Zal mooi zijn als ik als ouder van een kind in groep 1 indirect zou meebetalen aan een kind van een ander die drie dagen op kamp gaat. Ouderbijdrage is meer om leuke activiteiten te kunnen organiseren zoals sinterklaasfeest, kerstdiner, schoencadeautje, of buitenspeeldag, iets wat voor iedere leerling gelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt het schoolreisje niet betaald uit de vrijwillige ouderbijdrage maar wordt er gewoon een (verplichte) bijdrage voor gevraagd, waar entree en bus van betaald worden. En iedereen betaalt dat, soms na licht aandringen van de directrice :-). Er is toevallig vorig jaar gesproken over de kosten en of dat het vervoer misschien met auto's moest in plaats van bussen in verband met de kosten, maar bijna 90% van de ondervraagden (jaja, echte enquete geweest) vond dat een bus echt bij een schoolreisje hoorde, nog afgezien van het organisatorische gebeuren, de veiligheid en de kostenverdeling als je met auto's gaat rijden..... Dus hier lekker met de bus, veel fijner, leuker, makkelijker!
Ik vraag me af of het uberhaupt wel mag, zelf werk ik in de BSO. Wij zijn verzekerd voor het onderweg zijn met de kinderen, in het openbaar vervoer wel te verstaan. Wanneer wij een bus huren of ouders vragen om zelf te rijden moeten we officieel alle ouders van de kinderen die meegaan vragen om een formulier te ondertekenen dat ze zich bewust zijn van de risico's.

In het geval van onderweg zijn met het openbaar vervoer tekenen de ouders hiervoor als ze tekenen voor het contract.



Mijn vader werkte tot vorig jaar op een middelbare school, daar hadden ze ook af en toe uitstapjes waarbij de ouders of de leraren zelf reden. Uitstapjes buiten de standaarduitstapjes om, die bijvoorbeeld door de klas zelf georganiseerd werden. Sinds vorig jaar mag dat niet meer, om de hierboven genoemde reden. Nou weet ik niet of dit alleen telt voor onze BSO en de oude school van mijn vader. Maar de 'aanklaag'-cultuur uit Amerika komt ook deze kant op en dus mag er steeds minder.
Alle reacties Link kopieren
Hier rijden ouders altijd en wordt er nooit met een bus gegaan (behalve dan in groep 8 als ze op kamp gaan).

Day begint al in groep 1/2 met de speeltuindag.



Ik zie werkelijk het probleem niet.

Als je een kinderfeestje hebt, neem je de kinderen toch ook mee in de auto?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op maandag 21 april 2014 10:23 In de meeste schoolbussen zit niet eens een riem, en is er veel meer bewegingsvrijheid. Daarnaast moet je bij een buschauffeur je ook maar afvragen wat je krijgt, toch?



Ik vind dat je behoorlijk overdrijft in je doemgedachten. +10000
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 21 april 2014 @ 12:06:

Naar mijn weten vallen schoolreisje en kamp op een openbare basisschool niet binnen het budget van de vrijwillige ouderbijdrage omdat de lagere groepen vaak een relatief goedkoop schoolreisje maken van een dag in verhouding tot de hogere klassen die een of twee dagen op kamp gaan en dus ook duurder zijn. Zal mooi zijn als ik als ouder van een kind in groep 1 indirect zou meebetalen aan een kind van een ander die drie dagen op kamp gaat. Ouderbijdrage is meer om leuke activiteiten te kunnen organiseren zoals sinterklaasfeest, kerstdiner, schoencadeautje, of buitenspeeldag, iets wat voor iedere leerling gelijk is.Als ze dat principe al jaren hanteren en ook blijven doen zal de de toekomstige eerste klasser dus tzt meebetalen aan het kamp/schoolreisjes van jouw kind
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een wijk waar mensen bij een enquete waarschijnlijk zouden kiezen voor het goedkoopst mogelijke vervoer, en dan vervolgens geen auto hebben om zelf te kunnen rijden. Die dingen verschillen nogal.



Ik vond het altijd leuk, vrijnemen voor schoolactiviteiten. Ook mijn man is vaak mee geweest met schoolreisjes.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Gaat school ook van iedere chauffeur controleren of die een rijbewijs heeft ? Of de auto APK gekeurd is ? Of de auto (incl. inzittenden) verzekerd is ?

Gezien de leeftijd, is er voor alle kinderen een stoelverhoger/speciale zitting aanwezig ?



Naar mijn mening is dit namelijk wel de verantwoording van de school die ze niet zo eventjes af kunnen schuiven op een willekeurige ouder.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 21 april 2014 @ 12:08:

Hier rijden ouders altijd en wordt er nooit met een bus gegaan (behalve dan in groep 8 als ze op kamp gaan).

Day begint al in groep 1/2 met de speeltuindag.



Ik zie werkelijk het probleem niet.

Als je een kinderfeestje hebt, neem je de kinderen toch ook mee in de auto?!

Wat luxe hahaha.

Oudste ging met groep 7 en 8 op kamp. Spullen in de aanhanger en de kinderen op de fiets (35 km enkele reis) met 6 begeleidende ouders/leraren.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op maandag 21 april 2014 10:37 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="lemoos2 in "schoolreisje, ouders zelf rijden...."" class="messagelink">lemoos2 schreef op 21 april 2014 @ 10:23</a>:</b>

Nou, ik zou redeneren dat ouders die niet tegen drukte en herrie kunnen zich niet opgeven. Ouders met een auto zonder voldoende gordels zullen dit aangeven (en daarom als reserve worden ingezet oid). Verder ken ik eigenlijk weinig mensen zonder inzittendenverzekering, maar dat zou ik wel aankaarten.



Of mensen geschikt zijn om met kinderen te rijden: in groep vier heeft iedereen toch wel eens met 'de wagen volgeladen vol met kleine kinderen' rondgereden?</div></blockquote>Daar zou ik niet zomaar van uitgaan. Ouders gaan soms zo graag mee op schoolreisje dat ze hun eigen beperkingen even vergeten. Met je been in het gips naar een pretpark, een moeder die pas zes weken haar rijbewijs heeft, een moeder met een drank probleem. Zomaar een greep van dingen die ik zag bij mijn kinderen op school. Gelukkig heeft die moeder met het drankprobleem niet gereden, maar toch vier kinderen begeleiden in een pretpark? Been in t gips? Drankprobleem? OMG...zet je kind maar gelijk in een glazen kastje, wil je. Pffffffff.
Ik weet niet beter dan dat schoolreisjes met een bus waren. Mijn eerste reactie op het feit dat ouders zelf moeten rijden is dan ook 'crisis, bezuiniging'.



Persoonlijk heb ik liever dat een school de bus wegbezuinigd (of de ouders de keuze geeft om meer te betalen voor de bus) dan dat er wordt bezuinigd op lesmateriaal oid.



Ik zou je zorgen bij de school neerleggen, zij verzinnen het immers.
Alle reacties Link kopieren
quote:coconutz schreef op 21 april 2014 @ 12:15:

[...]





Been in t gips? Drankprobleem? OMG...zet je kind maar gelijk in een glazen kastje, wil je. Pffffffff.Wel gemaakt van veiligheidsglas he
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed waarom er perse autozitjes moeten zijn. Die heb je in een bus toch ook niet? Niet eens gordels.
.
Alle reacties Link kopieren
Is verplicht dus dat snap ik dan wel weer impala.

Het wantrouwen tegenover andere ouders snap ik weer niet maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
de bussen van tegenwoordig hebben gordels.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
en als je geen autozitjes gebruikt terwijl dat moet kan je een forse boete krijgen.

helemaal als je dan een ongeluk krijgt, de verantwoording is tegenwoordig enorm.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven