Werk & Studie alle pijlers

'Tussenjaar' op je 17e?

17-04-2014 14:53 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meisje van 17 heeft (door omstandigheden) een bijzonder beroerd jaar achter de rug.

Vorig jaar geslaagd voor VMBO-TG, overgestapt naar Havo 4 en daar is de trubbel begonnen: ze gaat het niet halen.



Inmiddels oriënteren we ons op een vervolgopleiding, maar komen er niet uit. Het staat me tegen om dan toch maar hals-over-kop in te schrijven op een opleiding.



Zojuist sprak ik hierover met een vriendin en zij opperde een tussenjaar, een 'sabatical'. Heeft zij ook met twee van haar kinderen gehad en is haar goed bevallen. Eéntje is een jaar naar Amerika geweest, de andere heeft een jaar als au pair in Engeland gewerkt.



Ik weet al met al niet wat ik ervan moet denken. Heb het eerlijk ook nog nooit als optie overdacht.



Heeft iemand hier ervaring mee? Ben op zoek naar tips and tricks...
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je waarom je wilt dat je dochter een vervolgopleiding doet. Wat mij betreft zou dat zijn, vervolgopleiding want dan kun je later een leuke (beter) betaalde baan krijgen. Daarnaast is het goed voor je emotionele en cognitieve ontwikkeling.



Ik zou meteen doorstuderen op zich het beste vinden, maar dan wel als zij zich echt gaat inzetten voor de opleiding. Door leren om t doorleren omdat je iets moet doen, tja.. tijdsverspilling en geldverspilling. Dan is het leerzamer om een jaar te werken en daar te merken dat ongeschoold werk ook niet al te leuk is.



Of als ze de havo aan kan, toch dat jaar over doen. Geeft haar nog 2 jaar speling voor het kiezen van de vervolgopleiding.

17 is ook nog best jong om zo'n belangrijke keuze te maken.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Buurmeisje hier heeft ook een tussenjaar. Ze is gaan werken en zoekt nu naar een opleiding om het nieuwe school jaar te starten. Ze wist niet wat ze wilde doen en haar vader (leraar VO) heeft aangeraden om een tussenjaar te doen.
Mijn man heeft na het halen van zijn middelbare schooldiploma een jaar als uitwisselingsstudent in Azie gezeten. En dat is na bijna 20 jaar nog steeds een pluspunt op zijn cv. Hij spreekt een taal die bijna niemand spreekt en de ervaring die je opdoet door een tijd in een totaal andere cultuur te leven is erg verbredend voor je wereldbeeld. Mede door die ervaring heeft hij de kans gekregen om een tijd als expat te werken. Dus een tussenjaar hoeft zeker geen verloren jaar te zijn! Wij gaan onze kinderen dan ook zeker stimuleren om na hun diploma een uitwisselingsjaar te doen.
Ik was op mijn zestiende klaar met de havo, vervolgopleiding begonnen, maar dat was niet wat ik er van verwachtte. Ik ben er op mijn achttiende naar het buitenland gegaan om als au-pair te werken. Dat heb ik anderhalf jaar gedaan, vond toen daar een baan en heb alsnog in de avonduren en in de weekenden een HBO-opleiding op afstand gedaan en gehaald. Tien jaar later kwam ik terug naar NL en had binnen twee weken een baan gevonden. Mede dankzij ervaring in het buitenland. Kennelijk staat men daar om te springen.



Iemand anders die ik ken is op zijn zeventiende het leger in gegaan. Dat heeft hij vijf jaar gedaan, wist toen wat hij wilde studeren en heeft onlangs op zijn zevenentwintigste zijn studie afgerond.



Een tussen jaar of tussen jaren hoeft/hoeven niet slecht uit te pakken. Het is maar net wat ze er mee doet. Ze moet er alleen wel honderd procent voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 17 april 2014 @ 15:29:

[...]



Van de zomer wordt ze 18.



Dus ? Ze wordt 18 en dan? De wetgever zegt dat ze een start kwalificatie moet halen. Daar heeft ze tot haar 25 ste de gelegenheid voor. Ja zo lag duur de leer plicht. Dus ze kan, gelukkig, nergens beroep op doen (WW en zo) en als ze geen opleiding heeft afgerond krijgt ze geen baan. Dus hoe gaat ze zich zelf onderhouden? Of moet ze dan. Maar de Wajong in. Te gek voor woorden.

Het is heel simpel afmaken die opleiding. Een 17 jarige die er een jaar tje tussen uit moet, laat me niet lachen. Je kan niet bij iedere hindernis in je leven maar even er tussen uit gaan.
Ik ben ook van het vmbo gekomen en heb mij ook op die leeftijd ingeschreven voor een opleiding. Ik zeg niet dat ik er spijt van heb, helemaal niet, maar ik ben nu ook aan een andere opleiding begonnen. Ik vind 17 best jong om te weten wat je wilt doen.

Daarintegen ben ik wel echt een tegenstander om nutteloos thuis te zitten. Een jaar oriënteren begrijp ik, maar dan is het wel belangrijk als ze bijvoorbeeld als au pair oid gaat werken. Dan leert ze wat verantwoordelijkheid in een baan betekent. En wat ook belangrijk is, al klinkt het raar, dat ze in vakanties ook gewoon bezig zijn. Want echt we zijn zo verwend met die vakanties en de klasgenootjes die dan ook in de vakantie naar stage moesten hadden nog net niet een hele huilbui dat ze nu niet konden uitslapen in hun o zo kostbare vakantie!
Wilde spellingsfout corrigeren, gaat niet zo makkelijk op tel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tussenjaar gedaan na m'n havo (diakonaal jaar heette dat toen nog) waarbij ik een jaar als (assistent) groepsleidster gewerkt heb bij een instelling voor verstandelijk en meervoudig gehandicapte kinderen. Ik vond het erg leuk om te doen. Daarna was voor mij ook duidelijker wat voor studie ik wilde doen (daarvoor overwoog ik scheikunde omdat ik dat op school zo'n leuk vak vond

Kortom ik was er heel blij mee en als mijn dochter in de toekomst een tussenjaar wil doen, dan vind ik dat prima.
Een jaar backbacken is echt niet alleen maar lang leve de lol. Ik ben het nu pas gaan doen (2 jaar geleden begonnen) en ik ben 32. Heb nog nooit zoveel over mezelf geleerd! Je word met jezelf geconfronteerd op manieren die thuis niet voor komen.

Dus ik zeg doen. Je word er een rijker mens van. Het bied je ook een spiegel wat je nu daadwerkelijk wilt in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen die na een tussenjaar niet gaan studeren, vroeg of laat toch wel gestopt waren met hun studie.



Waarom zou ze havo 4 niet over kunnen doen?
Mijn dochter van 17 is straks ook klaar met haar havo, ze had ook graag een tussenjaar willen doen. Maar dan verspeeld ze haar recht op een beurs. Als ze over een jaar een hbo gaat doen is de beurs een lening. Dus toch maar ingeschreven op een hbo. Dan kan ze na een jaar alsnog een tussenjaar doen en evengoed recht op een beurs.
Ik ken heel veel mensen die na hun middelbare school zijn gaan reizen, naar high school of college in de VS zijn gegaan of een taalcursus hebben gedaan.

Allemaal zijn die daarna gewoon verder gaan leren.
Alle reacties Link kopieren
Flink wat bij te lezen: dank voor de input!

Heb overigens i.v.m. praivasie wat aanpassingen gedaan her en der.



Goed de verschillende invalshoeken te lezen. De één vindt het een strak plan, de ander vindt het niks.

Wij hebben in ieder geval weer genoeg om over na te denken, waarvoor nogmaals dank
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Ieder mens en ieder kind is anders natuurlijk. Wel merk je vaak dat jong-volwassenen (rond de 18 en ouder) die eenmaal aan de vrijheid en zelfstandigheid, het hebben van zelf-verdiend geld en het indelen van hun eigen leven, gewend zijn geraakt, er moeite mee hebben weer terug te keren naar het ritme en de discipline van de schoolbanken en als het ware weer een stapje terug te doen: van "onafhankelijke volwassene" terug naar "schoolkind.



Die stap terug zal des te moeilijker zijn als je je schoolopleiding hebt onderbroken omdat het niet lukte. Want immers, waarom zou het dan na een jaar werken of rondtrekken wél lukken?



Ik heb veel stagiairs begeleid die aan het einde van de HAVO zaten en die ook niet wisten wat ze wilden en een jaartje er tussenuit gingen. Velen daarvan hadden echt de capaciteiten om een vervolgopleiding te doen. Een aantal heeft dat na een jaar alsnog opgepakt, maar je ziet ook relatief veel jongeren die (om de bovengenoemde redenen) de gang terug naar de schoolbanken niet meer (kunnen) vinden. Heel zonde soms.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste 2 kinderen zijn een jaar naar high school geweest (overigens niet naar Amerika, er zijn ook volop andere mogelijkheden). Zij hadden toen al hun eindexamen gedaan, maar er zijn best veel scholieren die dit als tussenjaar doen en daarna weer naar school gaan. Het is vaak erg leerzaam: een jaar weg van huis, je redden in een ander land, een andere cultuur, soms ook een nieuwe taal leren.



Ik merkte bij beide kinderen dat ze 'n stuk zelfstandiger en volwassener terug kwamen en heel anders keken naar het leven dat ze vóór die tijd hadden gehad. Ze hebben ook allebei een andere studiekeuze gemaakt dan wat ze daarvóór dachten.



Het voordeel van zo'n jaar is dat ze gewoon wel naar school blijven gaan en dus niet het schoolritme helemaal kwijtraken.

Er zijn trouwens ook kortere programma's dan een heel jaar. Je kunt bijv. ook 3 maanden naar een school binnen Europa.
Alle reacties Link kopieren
[quote]cassavechippie schreef op 17 april 2014 @ 19:34:

violetskies, 56 minuten geleden

Ik snap soms niet waarom mensen van oudere generaties tegen het nemen van een tussenjaar zijn.



Ik ben niet van de oudere generatie.

Ik vind het gewoon geen slimme zet en al helemaal niet voor ongemotiveerde pubers.

Sommigen zijn ook gewoon lui.



Bijna alle mensen die ik ken die er een jaar tussenuit zijn gegaan zijn blijven hangen in wat ze in dat jaar deden, niet erg maar niet wat ze graag wilden. Maar ja, geld, vrijheid en niet weer naar de schoolbanken willen zorgden dat het niet bij dat ene jaar bleef.

En dit gebeurd heel vaak veel vaker dan dat mensen daadwerkelijk er maar een jaar tussen uit gaan.

/quote]



Van de circa 10 personen die ik ken die net zoals ik een tussenjaar hebben genomen toen ze een jaar of 17/18 waren, zijn 9 mensen direct het volgende jaar begonnen met een studie en hebben die afgemaakt of zijn bijna klaar. Slechts 1 persoon is blijven werken, maar zij heeft binnen het bedrijf waar zij werkt steeds een betere baan aangeboden gekregen. Ze ging steeds een stapje hoger en heeft afgelopen jaar een huis gekocht. Het kan dus wel. Maar misschien spelen in mijn omgeving andere factoren mee.



Maar als je nu ongemotiveerd start aan een opleiding en tussentijds stopt, kom je nu eerder financieel in de problemen. Jaren studiefinanciering verspeelt en meer lenen lijkt mij ook niet wenselijk.





En ik ken ook wel van die luie donders die niets in een tussenjaar uitvoeren of alleen maar op vakantie gaan en geen tijd investeren in het zoeken naar een goede opleiding, maar sommige ouders mogen ook wel wat harder optreden. Jongens van een jaar of 18 die als contactgestoorden de hele thuis alleen maar gamen, niet op zoek gaan naar werk. Papa en mama alles laten betalen en de ouders maar klagen. Gewoon niks meer voor ze bekostigen en op ten duur gaan ze toen wel iets uit zichzelf doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 17 april 2014 @ 19:14:

[...]



???

Toen ik van school kwam, meer dan 30 jaar geleden, waren er genoeg die zo'n tussenjaar deden. Au pair, boerderijwerk in Noorwegen, jaar Evangelische hogeschool, jaar vrijwilligerswerk, kinderkampen in Amerika, en dan nog de jongens die eerst hun vervangende dienstplicht deden.

Mijn moeder (75) heeft na de middelbare school ook als au pair gewerkt voor ze verder ging leren.



TO, wat Pixiedust al zei: er zijn verschillende opleidingen die zo'n jaar aanbieden, wat helpt bij de keuze voor een vervolgstudie. Ik weet niet op welk niveau.



Edit: ik zie dat Spruit al verwees naar dat soort opleidingen op mbo-niveau.Ik kom dus echt uit een omgeving waar niemand ooit een tussenjaar had genomen. Maar ik ben ook de eerste persoon die havo of hoger heeft gedaan. Nadat ik succesvol weer begon met een studie, was men positiever over het nemen van een tussenjaar.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een high school jaar gedaan in Amerika, het was zo leerzaam en geweldig(en echt niet altijd leuk)!

Ik had mijn VMBO niet gehaald op 1 tiende punt echt heel zuur, maar wel naar Amerika gegaan!



Toen ik thuis kwam was ik: zelfstandig, leergierig en al ze ik het zelf ontzettend volwassen op mijn 17e!



Daarna overigens gewoon een opleiding gedaan en afgemaakt, dus het kan wel:)



En ik ben nu 7 jaar terug en heb "mijn" familie" al 6x opgezocht! Wat een prachtig deel van Amerika!
Goh hoe is het afgelopen? Ben aan het Googelen voor zoon die misschien niet verder mag op de havo, maar erg laat is om nog een passende mbo opleiding te vinden. Ben benieuwd naar de mogelijkheden.



Google bracht me natuurlijk weer eens naar Viva.
Alle reacties Link kopieren
In mijn tijd bestond er een orientatiejaar op het mbo, is dat ms wat ?
Oud topic blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar ik gaf antwoord op de nieuwe vraag van fietsie.. of moet ze daarvoor een eigen topic maken en mag een ouder soortgelijk topic niet naar boven worden geschopt? Is een oprechte vraag, geen aanval overigens, hoop dat dit bericht niet verkeerd wordt begrepen.
Overleg eens met de leerplicht ambtenaar. Die zijn er niet alleen als het fout gaat of als het al fout gegaan is maar ook juist om in dit soort gevallen te adviseren. En zij hebben kennis van alle trajecten, inclusief tussenjaren.
Alle reacties Link kopieren
Het kind heeft alleen vmbo. Laat haar eerst een startkwalificatie halen en wat ruggengraat kweken voordat ze gaat dromen over een sabbatical year. Als een kind als beloning van het niet halen van 4 HAVO (nota bene) al een jaar met verlof mag, dan is het einde zoek. Wat zij wil en niet wil, doet er niet toe totdat ze een startkwalificatie heeft gehaald. Geef haar eens op d'r donder, anders doet de samenleving het wel voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Medina, even teruglezen.. topic is al ouder maar fietsie vraagt recent naar de mogelijkheden voor haar zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven