Werk & Studie alle pijlers

'Tussenjaar' op je 17e?

17-04-2014 14:53 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meisje van 17 heeft (door omstandigheden) een bijzonder beroerd jaar achter de rug.

Vorig jaar geslaagd voor VMBO-TG, overgestapt naar Havo 4 en daar is de trubbel begonnen: ze gaat het niet halen.



Inmiddels oriënteren we ons op een vervolgopleiding, maar komen er niet uit. Het staat me tegen om dan toch maar hals-over-kop in te schrijven op een opleiding.



Zojuist sprak ik hierover met een vriendin en zij opperde een tussenjaar, een 'sabatical'. Heeft zij ook met twee van haar kinderen gehad en is haar goed bevallen. Eéntje is een jaar naar Amerika geweest, de andere heeft een jaar als au pair in Engeland gewerkt.



Ik weet al met al niet wat ik ervan moet denken. Heb het eerlijk ook nog nooit als optie overdacht.



Heeft iemand hier ervaring mee? Ben op zoek naar tips and tricks...
conversation = awareness
quote:Medina schreef op 04 april 2016 @ 18:26:

Het kind heeft alleen vmbo. Laat haar eerst een startkwalificatie halen en wat ruggengraat kweken voordat ze gaat dromen over een sabbatical year. Als een kind als beloning van het niet halen van 4 HAVO (nota bene) al een jaar met t mag, dan is het einde zoek. Wat zij wil en niet wil, doet er niet toe totdat ze een startkwalificatie heeft gehaald. Geef haar eens op d'r donder, anders doet de samenleving het wel voor jou.Jeetje wat veroordelend. Ik sta nu ook voor deze beslissing, en heb echt een hele lijst met voors en tegens en een lijst met voorwaarden en 'wat als' situaties. Is echt niet iets dat je bij een bak koffie effe beslist. Bedenk ik ook niet omdat het effe niet lekker gaat op school. Is gewoon al zo veel aan vooraf gegaan. Komt nu wel een beetje adhoc omdat zoon niet overgaat naar vijf havo en van school moet als hij zelfs te laag scoort om te blijven zitten. Dan moet hij naar het mbo, maar het is nu al april en dan had je al ongeveer ingeschreven moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 04 april 2016 @ 19:15:

[...]





Jeetje wat veroordelend. Ik sta nu ook voor deze beslissing, en heb echt een hele lijst met voors en tegens en een lijst met voorwaarden en 'wat als' situaties. Is echt niet iets dat je bij een bak koffie effe beslist. Bedenk ik ook niet omdat het effe niet lekker gaat op school. Is gewoon al zo veel aan vooraf gegaan. Komt nu wel een beetje adhoc omdat zoon niet overgaat naar vijf havo en van school moet als hij zelfs te laag scoort om te blijven zitten. Dan moet hij naar het mbo, maar het is nu al april en dan had je al ongeveer ingeschreven moeten zijn.



Mijn ervaring is dat als je de situatie op de school van keuze uitlegt er veel mogelijk is hoor. Mijn zoon had zelfs de laatste week van de zomervakantie nog geen school dus werd het toch penibel maar doordat we een gesprek hebben aangevraagd op die school en het allemaal uitgelegd hebben mocht hij toch een toelatingstest doen.

Mijn zoon hoorde de ene dag dat hij toch naar die school mocht en de dag erna moest hij al mee op werkweek.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw forum, oud topic: ze start volgende week een hbo-studie.
Het had wat voeten in aarde, maar toch... ontiegelijk trots op d'r.
conversation = awareness
Wat goed Miss!
Snap dat je trots op haar bent. Ik wens haar heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Miss! Wat heeft ze uiteindelijk met dat jaar gedaan? Toch een tussenjaar of HAVO 4 overgedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook op mijn 17e een tussenjaar gehouden. Ik kwam van het VWO en wist niet wat ik wilde studeren. Ik was ook altijd een jaar jonger dan mijn klasgenoten en had geen zin om op de universiteit weer een van de jongsten te zijn. Ik mocht nog niet eens rijlessen volgen terwijl bijna iedereen zijn rijbewijs al had.... Dat soort dingen. Van anderen die al studeerden hoorde ik ook dat er veel ouderen in het eerste jaar zaten, die al in de 20 waren bijvoorbeeld. Ik zag dat allemaal niet zitten. Ik heb een jaartje in Nederland gewerkt en daarna ben ik gaan studeren. Mijn opleiding ging me supermakkelijk af, ik had ook echt zin om weer naar school te gaan na een jaar zonder school. Ik heb er dus een jaar goed over na kunnen denken wat ik nou wilde.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas dat het een oud topic is, had alleen de OP gelezen maar niet naar de datum gekeken:P Fijn dat ze nu een opleiding begint!
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Miss_Communicatie schreef:
24-08-2017 00:26
Nieuw forum, oud topic: ze start volgende week een hbo-studie.
Het had wat voeten in aarde, maar toch... ontiegelijk trots op d'r.
Fijn :)
Wat heeft ze nu uiteindelijk in de tussentijd gedaan?
Alle reacties Link kopieren
We hebben de havo gelaten voor wat het was en ze is begonnen met een Mbo-opleiding, die nu wordt gevolgd door een Hbo-opleiding.

Moet er wel bij zeggen dat we veel ondersteuning hebben ervaren met de begeleiding van school.
Niet zozeer op studie-vlak (ze bleek uiteindelijk gewoon prima te kunnen leren), maar meer in de motiverende sfeer.
Door de trubbel op havo 4 was ze heel onzeker geworden en twijfelde aan zichzelf.
conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven