Werk & Studie alle pijlers

'Tussenjaar' op je 17e?

17-04-2014 14:53 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meisje van 17 heeft (door omstandigheden) een bijzonder beroerd jaar achter de rug.

Vorig jaar geslaagd voor VMBO-TG, overgestapt naar Havo 4 en daar is de trubbel begonnen: ze gaat het niet halen.



Inmiddels oriënteren we ons op een vervolgopleiding, maar komen er niet uit. Het staat me tegen om dan toch maar hals-over-kop in te schrijven op een opleiding.



Zojuist sprak ik hierover met een vriendin en zij opperde een tussenjaar, een 'sabatical'. Heeft zij ook met twee van haar kinderen gehad en is haar goed bevallen. Eéntje is een jaar naar Amerika geweest, de andere heeft een jaar als au pair in Engeland gewerkt.



Ik weet al met al niet wat ik ervan moet denken. Heb het eerlijk ook nog nooit als optie overdacht.



Heeft iemand hier ervaring mee? Ben op zoek naar tips and tricks...
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op donderdag 17 april 2014 15:23 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="gelukkigleven in "'Tussenjaar' op je 17e?"" class="messagelink">gelukkigleven schreef op 17 april 2014 @ 15:08</a>:</b>

[...]





Precies dit.

Stiefdochter wilde hier na haar havo-diploma (toen bijna 17) ook van alles. Maar vader heeft haar toch sterk aangespoord íets te gaan doen. VWO, HBO-propedeuse of wat dan ook. Maar iets. Niet thuis gaan zitten.

Ook al groei je daar enorm van, de kans dat een kind dan niet meer terug naar school gaat is behoorlijk aanwezig. Dat zou zonde zijn.



En een jaar highschool kost een godsvermogen.</div></blockquote>Helaas, moeder hier vindt school volstrekt nutteloos en overrated. Vanuit die hoek hoef ik geen backup te verwachten. Werkt ook niet bevorderlijk zoiets.



Moeder vond een tussenjaar ook wel prima.

Maar dochter woont fulltime hier. Is helaas wel zeer beïnvloedbaar. Maar gelukkig heeft vader dus ook zijn invloed.

Denk ook dat het bij jullie vanuit die hoek moet komen? Haar vader?
Alle reacties Link kopieren
Weer genoeg te overpeinzen... bedankt voor de reacties!
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of ze bij jullie woont of nog bij moeder en hoe finaciële situatie is. Maar hou er ook rekening mee dat als stiefdochter geen startkwalificatie heeft, de kinderbijslag stopgezet wordt. Maar wellicht is ze al bijna 18, en dan stopt deze sowieso.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Ik heb zelf op mijn 17e gedurende 2 jaar gewerkt bij v&d. Veel werkervaring opgedaan, paar cursussen gedaan (logistiek medewerker oa) en goed kunnen nadenken over wat ik wilde gaan doen daarna. Ik ben daarna terug gegaan naar school, heb een bbl-opleiding afgerond en ben toen bij mijn werkplek blijven hangen. Daar werk ik nu nog het kan dus ook goed uitpakken, zo'n periode er tussenuit. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat er ook iets gedaan word in die periode en ze niet thuis gaat zitten.
Ik heb ook een rot tijd gehad rond die leeftijd, scheiding van mijn ouders. Ik heb een half jaar helemaal niets gedaan, ik was toen ook een jaar of 17. Het heeft me heel erg goed gedaan, mezelf leren kennen en sterker geworden. Heb daarna twee studies gedaan dus het is allemaal goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 17 april 2014 @ 15:18:

[...]



BlablablaTjeempie, kun je een beetje weesrtand niet aan? If you can't stand the heat....don't open a topic on Viva.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Is dit iets?

http://breekjaar.nl/start/

(Weet niet of dit mag, bedoeld als optie, niet bedoeld als reclame)
Alle reacties Link kopieren
quote:lientje69 schreef op 17 april 2014 @ 15:31:

Weet niet of ze bij jullie woont of nog bij moeder en hoe finaciële situatie is. Maar hou er ook rekening mee dat als stiefdochter geen startkwalificatie heeft, de kinderbijslag stopgezet wordt. Maar wellicht is ze al bijna 18, en dan stopt deze sowieso.Dank voor de tip.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Heel veel van mijn leerlingen doen een tussenjaar, vooral als ze nog erg jong zijn. Dit zijn gymnasiasten, dus wellicht een heel ander verhaal. De meesten doen een of 2 taalcursus(sen) in het buitenland, ontwikkelingswerk of gaan idd reizen. De meesten beginnen dan gewoon na dat jaar aan een studie. Ik vind het voor deze groep eigenlijk een hele goede oplossing voor alle studiemaatregelen die de laatste jaren zijn genomen. Ze beginnen met veel meer ervaring aan een opleiding en weten veel beter wat ze wel en niet willen qua studie- en loopbaankeuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op m`n 17de gestopt met school. 2 MBO-opleidingen geprobeerd, maar beide niets voor mij. Ik wist niet wat ik wilde en ik weet eigenlijk nog steeds niet 'wat ik later wil worden'.



Ik mocht alleen stoppen met school als ik ging werken of iets dergelijks. Dus heb ik een baan gezocht en daar werk ik nu 8 jaar later nog steeds.



Het kan idd dat ze na een tussenjaar wel weer naar school wil, maar het kan dus ook anders. Ik wilde absoluut niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 17 april 2014 @ 15:31:

Ik heb zelf op mijn 17e gedurende 2 jaar gewerkt bij v&d. Veel werkervaring opgedaan, paar cursussen gedaan (logistiek medewerker oa) en goed kunnen nadenken over wat ik wilde gaan doen daarna. Ik ben daarna terug gegaan naar school, heb een bbl-opleiding afgerond en ben toen bij mijn werkplek blijven hangen. Daar werk ik nu nog het kan dus ook goed uitpakken, zo'n periode er tussenuit. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat er ook iets gedaan word in die periode en ze niet thuis gaat zitten.

Herkenbaar.

...Maar je verhaal klinkt goed, fijn!
conversation = awareness
Ik was op mijn 17e ook nog totaal niet klaar om een keus te maken voor wat ik de rest van mijn leven wilde gaan doen. Ik vind het ook echt nog jong voor zo'n belangrijke keuze. Vandaar dat ik dus wat anders ben gaan doen en daarna een goede keus heb kunnen maken. Had daarvoor er al een jaar op zitten op een opleiding die het toch niet was, dat wilde ik niet nog eens doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lean_72 schreef op 17 april 2014 @ 15:34:

Is dit iets?

http://breekjaar.nl/start/

(Weet niet of dit mag, bedoeld als optie, niet bedoeld als reclame)

Goed om zoiets te lezen. Alleen al om te weten dat ze niet de enige is met haar ziel onder de arm.

Lijkt me overigens wel een goed idee, zo'n breekdag. Ik zal het haar eens voorleggen.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 17 april 2014 @ 15:19:

[...]



Weet ze niet.

Ik vroeg haar drie mogelijke opleidingen te noemen die haar wel konden triggeren. Zelden zo'n uiteenlopende keuzes gezien...

Waar ze dan na een week ook weer op terug kwam: toch maar niet...Havo-4 nog een keer? Wie doet dat niet
Alle reacties Link kopieren
Voor jou werken?



Dat zou ik inderdaad een heel onwenselijke situatie vinden.



Naast dat het de verhoudingen op scherp kam zetten, moet ze dan ook maar zelf haar boontjes gaan doppen (en dus zelf vacatures zoeken, zelf solliciteren etc.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 17 april 2014 @ 15:38:

Heel veel van mijn leerlingen doen een tussenjaar, vooral als ze nog erg jong zijn. Dit zijn gymnasiasten, dus wellicht een heel ander verhaal. De meesten doen een of 2 taalcursus(sen) in het buitenland, ontwikkelingswerk of gaan idd reizen. De meesten beginnen dan gewoon na dat jaar aan een studie. Ik vind het voor deze groep eigenlijk een hele goede oplossing voor alle studiemaatregelen die de laatste jaren zijn genomen. Ze beginnen met veel meer ervaring aan een opleiding en weten veel beter wat ze wel en niet willen qua studie- en loopbaankeuze.Hier ben ik wel een beetje bang voor ja. Dat ze straks achter de kassa of in de snackbar terecht komt met alleen een VMBO-diploma.
conversation = awareness
Ik snap niets van het argument dat je na zo'n tussenjaar niet meer terug zou willen. Zelf heb ik na de middelbare school een tussenjaar genomen (half jaar werken, half jaar reizen + taalschool) en heel wat mensen om mij heen ook en werkelijk niemand die daarna geen opleiding is gaan doen.



Maar of het de oplossing is om besluiteloosheid rondom studiekeuze op te lossen, daar twijfel ik ook aan. Zo'n jaar werken, reizen, uit je comfort zone komen etc, daar leer je wel heel veel van. Ik ben er bv. zelfstandiger van geworden en heb ook op sociaal vlak veel geleerd. Maar wat mij veel beter heeft geholpen om een juiste opleiding te kiezen was om er gewoon aan eentje te beginnen. Zonder gestudeerd te hebben is het je toch moeilijk voor te stellen hoe dat is en wat de verschillen tussen bepaalde opleidingen nou werkelijk inhouden.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.. zelf meegemaakt met mn schoonzusje. Die is niet meer naar school gegaan. Ze is nu weer op zoek naar een opleiding (BBL) het gaat zeer moeizaam
Trots!
buaya, 9 seconden geleden

Ik snap niets van het argument dat je na zo'n tussenjaar niet meer terug zou willen.



Ik ken er anders genoeg die ff een tussen jaar namen en nooit weer naar school terug gingen.

En dus alleen middelbare school diploma.

Reden om niet weer naar school te gaan: meer geld door werk, waardoor meer vrijheidsgevoel. Meer eigen keuzes kunnen maken en geen zin meer om te luisteren in de school banken.



Ik snap het wel, ik was ook blij toen ik klaar was met school en velen met mij.
Ik vond juist die bbl een uitkomst na die tussenjaren. Toch werken en geld verdienen, maar wel een studie afronden ondertussen. Het was wel een pittige studie, je moet veel zelfstandig doen. Maar daar tegenover draaide je gewoon mee in het normale leven van de werkende mensen en je deed werkervaring op. Je kwam van school met 2 jaar ervaring, dat is toch wel erg handig hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 17 april 2014 @ 15:18:

[...]



BlablablaNiks zinnigers te melden?
Alle reacties Link kopieren
quote:buaya schreef op 17 april 2014 @ 15:43:

Ik snap niets van het argument dat je na zo'n tussenjaar niet meer terug zou willen. Zelf heb ik na de middelbare school een tussenjaar genomen (half jaar werken, half jaar reizen + taalschool) en heel wat mensen om mij heen ook en werkelijk niemand die daarna geen opleiding is gaan doen.

Maar kwam jij/die mensen dan ook van het VMBO of HAVO?



Toen ik stopte met alleen een VMBO diploma op zak was ik ook echt niet de enige, maar niemand ging reizen, vrijwilligerswerk doen in het buitenland of naar een taalschool.



Vrijwel iedereen ging werken, proefen van het volwassen leven om vervolgens nooit meer een opleiding te gaan doen, puur om niet in te willen leveren op het geld en de vrijheid.



Alleen de middelbare stoppers van hogere niveaus gingen eigenlijk dingen doen zoals taalschool en reizen.
quote:Miss_Communicatie schreef op donderdag 17 april 2014 15:18 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="markovic in "'Tussenjaar' op je 17e?"" class="messagelink">markovic schreef op 17 april 2014 @ 15:04</a>:</b>

Het wordt gekker en gekker hier. Een tussenjaar voor de vermoeide scholier. Kom op zeg.



Ik zeg, van afstel komt uitstel. Haal haar van school en goede kans dat ze er nooit meer aan begint. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.</div></blockquote><i>Blablabla</i> Wat een ontzettende neerbuigende reactie vind ik dit! Ik wilde advies geven, maar laat maar. Zo onvolwassen, dit... En jij moet een puber opvoeden????
Ik snap de weerstand tegen een jaar er tussen uit ook niet zo goed.

Ik denk dat verplicht een opleiding doen waar je eigenlijk niet zo gemotiveerd voor bent ook niet veel zoden aan de dijk gaat zetten.

Heb je alsnog een ongemotiveerde en (waarschijnlijk) ongeïnteresseerde puber rondlopen die er met de pet naar gooit en dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 17 april 2014 @ 15:52:

Ik vond juist die bbl een uitkomst na die tussenjaren. Toch werken en geld verdienen, maar wel een studie afronden ondertussen. Het was wel een pittige studie, je moet veel zelfstandig doen. Maar daar tegenover draaide je gewoon mee in het normale leven van de werkende mensen en je deed werkervaring op. Je kwam van school met 2 jaar ervaring, dat is toch wel erg handig hoor.Het lijkt mij ook echt een uitkomst, geld verdienen en na een aantal jaar toch een diploma op zak, maar dan moet je dus wel weten wat je wilt, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven