Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
quote:Exces schreef op 19 augustus 2014 @ 22:18:

[...]





Beroepsonderwijs? Allemaal. Juist de VMBO kinderen. Die zijn 16 als ze klaar zijn met het VMBO en de meesten gaan dan naar het MBO. En de meeste MBO´s liggen dan niet meer op fietsafstand. En juist de MBO leerlingen krijgen géén OV.



Hoger onderwijs; alle anderen. En een jongere leerling die de Havo af heeft, is dan 16. Die wordt in augustus of september (ofzo) 17 en mag dus met bus of trein. Leuk, want dan heb je ook dagen van een uurtje. Of stage.

In al die voorbeelden gaat het om kinderen die starten op beroepsonderwijs onder de 18 hoor.
quote:Snoesje666 schreef op 19 augustus 2014 @ 20:28:

De meeste 18- jarigen hebben geen rijbewijs, laat staan een auto.



Eh... die in mijn omgeving hebben vaak al les met 16, halen hun rijbewijs nog voordat ze 18 zijn en mogen dan af en toe de auto van pa lenen, of een aftandse roestbak van een paar honderd euro aanschaffen.



Maar dat zal vast per regio verschillen. Wij hebben niks in de buurt, zonder auto is geen optie. Midden in Amsterdam is vast andere koek.
Je hebt niks aan dat rijbewijs als 17-jarige student: dan moet je je coach met elk ritje mee laten rijden, niet echt handig als je pa gewoon moet werken.
quote:tegelen schreef op 19 augustus 2014 @ 15:57:

En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld.

[....] Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd...

Jouw omschrijving van je zoon schetst een kind dat wel wat lijkt op het mijne, al zou ik die niet sociaal onhandig noemen (wel: jong, met sociale vaardigheden die passen bij zijn leeftijd), en overprikkeld is hij ook niet snel. Hij wordt in december 7 en start nu in groep 4. Bij de beslissing om hem vorig jaar na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3 te laten gaan, heeft het voor ons meegespeeld dat als hij in groep 2 gebleven was, daar weinig jongetjes van zijn leeftijd in gezeten zouden hebben (wel twee meisjes die een maand of 4 jonger waren, maar die waren dikke vriendinnen van elkaar en mijn zoon had weinig met ze). Nog een jaar in groep 2 om sociaal sterker te worden klinkt leuk, maar hoe zie je dat voor je als er maar weinig kinderen in de klas zitten om die sociale vaardigheden mee te oefenen?



Ik ben heel blij dat we onze zoon vorig jaar hebben laten doorgaan naar groep 3. Cognitief was hij er meer dan aan toe, en hij wordt er niet gezelliger op als hij zich verveelt. Sociaal heeft het ook heel goed uitgepakt: hij heeft nu echt een stel leuke vaste vriendjes met wie hij veel speelt, en heeft sociaal een flinke ontwikkeling doorgemaakt.



In jouw plaats zou ik serieus overwegen hem alsnog naar groep drie te laten gaan.
Exces, waar gaat een student die auto in vredesnaam van betalen? Zelfs studiebeurzen worden nu leningen. Dat rijbewijs zou echt wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken als het erom gaat in welke groep van de basisschool een kind van vijf het beste past...
Alle reacties Link kopieren
Als hij pas in november 6 wordt kun je toch niet spreken van doubleren?
quote:natanja schreef op 19 augustus 2014 @ 22:36:

Als hij pas in november 6 wordt kun je toch niet spreken van doubleren?Bijna 3 jaar kleuteren is doubleren ja. De doorgaande leerlijn telt 8 jaar, kinderen met bijna 3 kleuterjaren op de teller doen bijna 9 jaar over de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Heb al eens eerder geschreven dat ik als net 11-jarige naar het vwo ging en alles deed om er maar bij te horen: roken op mijn 12e, seks op mijn 14e, blowen op mijn 15e. Mijn ouders hadden veel spijt van die keuze. Je moet het sociale aspect niet onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging op mijn 12de naar het middelbaar en had ook seks op mijn 14de, met een zeeman van 25 jaar. Geen moment spijt van gehad, elke 20ste december denk ik terug aan die nacht onder de kerstboom.





Ik denk niet dat dat anders was geweest als ik op mijn 11de of 13de naar het middelbaar ging.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De 1 oktobergrens bestaat officieel niet meer sinds de Mammoetwet, die is ouder dan menig forummer.



Een kind een jaar langer te laten kleuteren stuit ( en stuitte ons) menig ouder tegen de borst. Dat is terecht als het kind opnieuw alles moet doorlopen. Het is onterecht als het kind op school de mogelijkheid krijgt met zijn eigen leerlijn verder te gaan.

Dat verschilt per school en per leerkracht.



Er komen ondertussen cijfers los dat kinderen die langer hebben gekleuterd het gelijk en zelfs beter doen op het VO. In ieder geval niet slechter.



Dat gaat een beetje in tegen de hedendaagse hype van HB kinderen. Slim, slimmer zijn is geen HB, is ook niet iets om blij van te worden. Slim is leuk, daar mag en moet je alert bij zijn. HB zegt niets over succes.



Er is genoeg aan te merken op het onderwijs, dat doe ik ook ( en daar heb ik mijn stemgedrag op aangepast). De bezuinigingen hebben niet geholpen afgelopen jaren, voor kinderen aan beide kanten van het gemiddelde.



Bij alle kinderen, wel of niet langer kleuterend, moet je alert blijven of ze aan hun trekken komen maar ook dat ze de basis leren.
Je bent zelf een theepot
quote:natanja schreef op 19 augustus 2014 @ 22:45:

Heb al eens eerder geschreven dat ik als net 11-jarige naar het vwo ging en alles deed om er maar bij te horen: roken op mijn 12e, seks op mijn 14e, blowen op mijn 15e. Mijn ouders hadden veel spijt van die keuze. Je moet het sociale aspect niet onderschatten.Is het anders als je gaat roken op je 13e, seks op je 15e hebt en blowt met 16 dan? Ik zie het verschil niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:natanja schreef op 19 augustus 2014 @ 22:36:

Als hij pas in november 6 wordt kun je toch niet spreken van doubleren?Precies, volgens de geldende mammoetwet niet.
Je bent zelf een theepot
SusanneSuus, de mammoetwet gaat over voortgezet onderwijs. Wat heeft die te maken met kleuters?

(En de rest van je post volg ik ook niet helemaal.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 19 augustus 2014 @ 23:38:

SusanneSuus, de mammoetwet gaat over voortgezet onderwijs. Wat heeft die te maken met kleuters?

(En de rest van je post volg ik ook niet helemaal.).. Foutieve info ...
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk, de Mammoetwet is van 1963



De 1 oktobergrens sinds1986



Grote excuus!
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 19 augustus 2014 @ 23:45:

[...]





.. Foutieve info ...Ah, toen ik klikte op 'quote' zag ik nog je oude tekst, maar je hebt inmiddels zelf ook gevonden dat dat niet helemaal klopte.
Alle reacties Link kopieren
De rest van mijn post is mijn ervaring, positief en negatief.

Kan het niet anders opschrijven.
Je bent zelf een theepot
Ik volg je tekst over terecht en onterecht tegen de borst stuiten niet, en zie niet helemaal in wat (al dan niet bestaande) hypes over hoogbegaafdheid ermee te maken hebben. Niet alleen hoogbegaafde kinderen zijn niet gebaat bij drie jaar kleuteren.

Ik ben het wel eens met Solomio: alleen bij de overgang naar groep drie wordt die sociale ontwikkeling erbij gesleept. Dat is al opvallend, maar dan is het ook nog zo dat bijna automatisch verondersteld wordt, dat tussen jonge kinderen zitten beter is voor je sociale ontwikkeling dan oudere klasgenoten hebben- terwijl bijna niemand zal zeggen dat tussen jongere kinderen zitten goed is voor je cognitieve ontwikkeling. Dat onderscheid is helemaal niet zo logisch.

Iemand noemt hier dat een faalangstig kind van langer kleuteren sterker wordt. Ook al helemaal niet zo vanzelfsprekend: voor een faalangstig kind kan het juist ook goed werken om het vertrouwen te krijgen dat het het wel kan, naar groep drie - terwijl doubleren omdat het groep 3 nog niet aankan bijna een bevestiging van falen is.

Wat de kleuterjuf van TO's zoon aangaf, dat verveling ook tot vervelend gedrag kan leiden, is niet zo vergezocht: er zijn best veel kinderen voor wie dat zo werkt. En dan is een jaar extra kleuteren ook al niet echt lekker voor je sociale ontwikkeling.

Als je al vindt dat sociale ontwikkeling een criterium moet zijn, dan is het wel een goed idee om je er ook van bewust te zijn dat langer kleuteren ook voor de sociale ontwikkeling helemaal niet de beste oplossing hoeft te zijn.



Waar we het, denk ik, wel over eens zijn, is dat de beslissing altijd afgestemd zou moeten zijn op het kind - en daar is ook de wet het mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Waar we het, denk ik, wel over eens zijn, is dat de beslissing altijd afgestemd zou moeten zijn op het kind - en daar is ook de wet het mee eens.[/quote]

Hier heb je de clou



Ik vind het wel gek dat er over doubleren gesproken wordt. Mijn dochter is na de kerstvakantie in de kleuterklas begonnen. Ze heeft dus nu 2,5 ipv 1,5 jaar gekleuterd. Bij ons ging het om versnellen of een normale kleutertijd. Over doubleren heeft niemand het gehad. Je kunt op deze school sowieso niet blijven zitten. Maar een half jaartje extra kleuteren is lniet doubleren hoor.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
-
polkat wijzigde dit bericht op 20-08-2014 05:23
Reden: Dubbel
% gewijzigd
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 19 augustus 2014 @ 23:22:

De 1 oktobergrens bestaat officieel niet meer sinds de Mammoetwet, die is ouder dan menig forummer.



Een kind een jaar langer te laten kleuteren stuit ( en stuitte ons) menig ouder tegen de borst. Dat is terecht als het kind opnieuw alles moet doorlopen. Het is onterecht als het kind op school de mogelijkheid krijgt met zijn eigen leerlijn verder te gaan.

Dat verschilt per school en per leerkracht.



Er komen ondertussen cijfers los dat kinderen die langer hebben gekleuterd het gelijk en zelfs beter doen op het VO. In ieder geval niet slechter.



Dat gaat een beetje in tegen de hedendaagse hype van HB kinderen. Slim, slimmer zijn is geen HB, is ook niet iets om blij van te worden. Slim is leuk, daar mag en moet je alert bij zijn. HB zegt niets over succes.



Er is genoeg aan te merken op het onderwijs, dat doe ik ook ( en daar heb ik mijn stemgedrag op aangepast). De bezuinigingen hebben niet geholpen afgelopen jaren, voor kinderen aan beide kanten van het gemiddelde.



Bij alle kinderen, wel of niet langer kleuterend, moet je alert blijven of ze aan hun trekken komen maar ook dat ze de basis leren.

Wat ik tot nu toe erover gelezen heb (en dat is veel) wordt eigenlijk uit alle onderzoeken geconcludeerd dat langer kleuteren geen positief effect heeft (integendeel zelfs).

Ben dus heel benieuwd naar jouw onderzoeken, die dus het tegenovergestelde beweren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 19 augustus 2014 @ 22:38:

[...]





Bijna 3 jaar kleuteren is doubleren ja. De doorgaande leerlijn telt 8 jaar, kinderen met bijna 3 kleuterjaren op de teller doen bijna 9 jaar over de basisschool.Helaas houdt de inspectie bij het bepalen van het aantal gedoubleerde kinderen op een school nog steeds die vreselijke 1-oktober-grens aan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Maar is er wel een grens dan, wat betreft het doubleren? Want een kind gaat doorgaans naar de basisschool als het vier jaar wordt. Is dat op 20 augustus, dan zal hij/zij eigenlijk altijd twee volledige kleuterjaren doorlopen alvorens naar groep 3 te gaan.



In de loop van het schooljaar stromen kleuters binnen wanneer ze vier jaar zijn geworden. Of dat nou in oktober is of in februari of in mei.

Wanneer geldt het doubleren dan? Voor een oktoberkind snap ik de redenatie, maar bij een kind van februari of maart? Of een kind dat net de laatste 5 weken van het (voorgaande) schooljaar nog heeft meegeplukt?



Ik vraag me dan ook af of ze groep 1 of groep 2 doubleren. De school hier hanteert andere schooltijden voor groep 1. Kinderen in groep 1 hebben alleen ochtenden les, vanaf groep 2 zijn er ook middagschooltijden. Als mijn oktoberkind groep 1 zou "moeten" doubleren dan betekent dat straks een jaar extra hoge kosten voor BSO.
Alle reacties Link kopieren
NYC, scholen hebben heel veel vrijheid om dat kleutergedoe zelf in te delen. De wet geeft zeer ruime richtlijnen, geen datumgrens. Maar de inspectie telt kinderen pas als doublure als ze in groep 3 op 1 oktober 7 jaar zijn.



Als je keus hebt uit meerdere scholen is dit dus zeker iets om te bespreken bij aanmelding van je kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Nee, dat heb ik niet... (althans, dat wil ik net) Wil niet dat mijn zoon als het enige kind van het hele dorp met de auto naar een andere school in een andere woonplaats moet worden gebracht en het is nog te vroeg om daar nu al informatie over in te winnen uiteraard. Er is pas een nieuwe directeur aangetreden dus wellicht verandert er in de loop der jaren ook nog iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven