Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Precies .



Ik deed die one-liner dan ook vooral omdat er vast ook onderzoeken zijn te vinden waaruit blijkt dat lang kleuteren ontzettend heilzaam is. Want dat is zo leuk: voor iedere mening is wel een onderzoek te vinden dat die mening staaft .



Het probleem met onderzoeken is alleen dat ze zijn gebaseerd op cohorten, en dan komt er dus een gemiddelde uit. En een kind is nou eenmaal geen cohort, en ook al niet gemiddeld. Misschien gemiddeld op een paar puntjes, maar Het Gemiddelde Kind bestaat niet.
Ik denk namelijk echt niet dat als mijn zoon tien dagen voor de uitgerekende datum was geboren in plaats van daarna dat het dan echt een compleet ander jongetje was geweest, maar als ik veel scholen dus mag geloven kennelijk wel?



En echt, ze mogen me best redenen geven over een paar jaar waarom hij wel of juist beter niet naar groep 3 moet gaan en ik ben ook echt niet zo dat ik op hoge poten naar de leerkracht ga omdat ik dan vind dat hij doubleert, maar enkel de reden "een grens is een grens en wij zetten die op 1 oktober" dat vind ik wel heel raar.
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 20:21:

Ik denk namelijk echt niet dat als mijn zoon tien dagen voor de uitgerekende datum was geboren in plaats van daarna dat het dan echt een compleet ander jongetje was geweest, maar als ik veel scholen dus mag geloven kennelijk wel?



En echt, ze mogen me best redenen geven over een paar jaar waarom hij wel of juist beter niet naar groep 3 moet gaan en ik ben ook echt niet zo dat ik op hoge poten naar de leerkracht ga omdat ik dan vind dat hij doubleert, maar enkel de reden "een grens is een grens en wij zetten die op 1 oktober" dat vind ik wel heel raar.

Maar ergens moet je toch een grens trekken (waar je dan met gefundeerde redenen wel van kunt afwijken), vindt het vooral raar dat er geen universele grens is.



Hier zou ze eigenlijk 2,5 jaar moeten kleuteren ze is van begin januari, kan me er niet druk over maken.
mijn dochter, oktoberkind, kleutert ook nog een jaar.

Sorry TO maar ik mis in je verhaal nogal wat. Ik vindt zoals je het beschrijft het niet een weloverwogen beslissing.

Weloverwogen vind ik:

- meerdere gesprekken per jaar met ouders over dit onderwerp

- als basis van deze gesprekken observaties van de IB, zowel in de klas als individueel

- meerdere keren per jaar getoetst



Uit de verslagen las ik dat mensen die het beste met mijn kind voor hebben en mijn kind met warmte zagen hun twijfels hebben over hoe leuk mijn dochter groep 3 op deze school zou vinden.

Mijn kind ging nadat ze had gehoord dat ze nog een jaartje mocht kleuteren met haar schoudertjes weer relaxt naar beneden en weer zingend naar school.

Als ik jou zo lees zou ik hem naar groep 3 proberen te krijgen.



Over het doubleren: mij is verteld dat dit niet geldt als doubleren. En al zou het wel, dan nog zag ik voor de vakantie en nu ook dat ze er niet aan toe is. Ze was zelfs zo slim om voor de zomer alvast aan te pappen met groep 1 meisjes, expres.

Ikzelf vond het moeilijker dan zij.
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 20:21:

Ik denk namelijk echt niet dat als mijn zoon tien dagen voor de uitgerekende datum was geboren in plaats van daarna dat het dan echt een compleet ander jongetje was geweest, maar als ik veel scholen dus mag geloven kennelijk wel?



En echt, ze mogen me best redenen geven over een paar jaar waarom hij wel of juist beter niet naar groep 3 moet gaan en ik ben ook echt niet zo dat ik op hoge poten naar de leerkracht ga omdat ik dan vind dat hij doubleert, maar enkel de reden "een grens is een grens en wij zetten die op 1 oktober" dat vind ik wel heel raar.Dat is ook raar. Heel raar zelfs. Het is voor die scholen natuurlijk wel lekker makkelijk, dat dan weer wel.
@Haakje: een januarigrens vind ik in ieder geval reëler dan een oktobergrens. Maar dan nog zouden ze moeten kijken naar het kind en niet alleen naar zijn geboortedatum. Mocht er dan uit komen dat voor dát kind 2,5 jaar kleuteren beter is dan 1,5 jaar is dat natuurlijk prima.
quote:-teuntje- schreef op 20 augustus 2014 @ 20:28:

[...]



Maar ergens moet je toch een grens trekken (waar je dan met gefundeerde redenen wel van kunt afwijken), vindt het vooral raar dat er geen universele grens is.

De grens zou moeten zijn: kind functioneert in juni op voldoende niveau om door te kunnen. Niet: kind is in juni niet oud genoeg om door te kunnen.
Op de basisschool van mijn dochter hanteren ze geen 1-oktobergrens of 1-januarigrens. Groep 1 en 2 zijn gecombineerd en de kinderen die er aan toe zijn om naar groep 3 te gaan, gaan door, ongeacht de geboortedatum. Ik vind het wel een fijn systeem.
Wat mijn stelregel zou zijn als ik een directeur van een basisschool zou zijn:



Alle kinderen geboren vóór 1 oktober gaan in principe gewoon door naar groep 3 met ingang van het nieuwe schooljaar tenzij er goede redenen zijn om het niet te toen.



Alle kinderen geboren ná 1 januari blijven in principe gewoon nog in de kleuterklas tenzij er goede redenen zijn om ze ook door naar groep 3 te laten gaan.



En alle kinderen geboren tussen 1 oktober en 1 januari worden uitvoerig per individu besproken.



Ik snap dat je met grenzen moet werken maar alléén een 1 oktobergrens aanhouden en hier heel strikt in zijn doet denk ik zowel onrecht aan kinderen geboren op 30 september als aan de kinderen geboren op 2 oktober.
Wanneer 30 september en 1 oktober in een weekend vallen kan het dus zelfs zo zijn dat 2 kinderen van vier jaar exact op dezelfde maandag daarna in de kleuterklas zijn gestart en exact evenveel uur kleuteronderwijs hebben doorgebracht.
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 20:55:

Wanneer 30 september en 1 oktober in een weekend vallen kan het dus zelfs zo zijn dat 2 kinderen van vier jaar exact op dezelfde maandag daarna in de kleuterklas zijn gestart en exact evenveel uur kleuteronderwijs hebben doorgebracht.



Dat geldt toch ook voor jouw januarigrens?



Kinderen van 22 december starten bijvoorbeeld na de kerstvakantie tegelijk met een kind van 6 januari. Eerste mag door, tweede niet.
NYC, dat is wat een heleboel scholen ook min of meer doen.

Een beetje willekeurig is het nog steeds wel: mijn decemberkind startte na de kerstvakantie op school, tegelijk met een kind dat in de eerste week van januari geboren was. Hij werd een bespreekgeval, het andere kind bleef standaard in groep twee. Terwijl ze precies even lang op school zaten, en maar een paar dagen schelen in leeftijd.
Bij mijn dochter op school hanteerden ze een 1 januari-grens, en er kwamen ieder jaar dus bosjes 5-jarigen in groep 3 terecht. Dat werkte prima, ook al omdat ze de overgang tussen groep 2 en groep 3 hadden verkleind door in groep 2 al (voorbereidende) lees- en rekenlessen te geven en in groep 3 meer tijd vrij te maken voor vrij spelen. Die januarigrens was ook niet zaligmakend: er werd wel eens een kleuterverlenging uitgedeeld als dat beter was en er werd ook wel eens een februari- of maartkind naar groep 3 bevorderd als het kind daar echt aan toe was.



In de hogere leerjaren waren er maar weinig doublures en de uitstroomprofielen van die school waren prima, gegeven de sociaal-economische populatie op die school. Kortom: er viel best wat aan te merken op die school maar aan hun beleid tav de overgang van groep 2 naar groep 3 kunnen een heleboel scholen nog een puntje zuigen .
Op zich snap ik nog wel dat scholen grenzen hanteren, trouwens, want die bespreekprocedure was best tijdrovend.

Het is ook niet zo dat er nooit van afgeweken wordt, maar daarbij gaat het wel opvallend veel vaker om zomerkinderen die langer kleuteren dan om winterkinderen die korter kleuteren.
Ja klopt, je blijft het houden dat je met een grens werkt en dat je dan altijd op een bepaalde manier ouders/kinderen treft, waarom mijn kind niet en die ander wel etc. Is ook lastig inderdaad. Maar bedoel dat ze misschien met een marge moeten werken (2 grensdata ipv 1) hoewel ik inderdaad ook inzie dat het deels ook verschuiven van de grens is, hoe ver je hem ook rekt.



Ach ja, ik zie wel tzt. Eerst maar eens rustig toewerken naar de eerste verjaardag
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 20:58:

NYC, dat is wat een heleboel scholen ook min of meer doen.

Een beetje willekeurig is het nog steeds wel: mijn decemberkind startte na de kerstvakantie op school, tegelijk met een kind dat in de eerste week van januari geboren was. Hij werd een bespreekgeval, het andere kind bleef standaard in groep twee. Terwijl ze precies even lang op school zaten, en maar een paar dagen schelen in leeftijd.Dit geldt voor mijn zoontje ook. Ik beschouw het maar als voordeel, we kunnen nog alle kanten uit. Doubleren vind ik in dit geval echt een onzin term, hij scheelt een paar kalenderdagen en nul schooldagen met een januari kind.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:tegelen schreef op 20 augustus 2014 @ 17:35:

Wat ik zo graag van velen hoop te horen zijn de persoonlijke ervaringen met blijven/doorgaan met een soortgelijk zoontje als de mijne



De kleuterverlenging heeft hier slecht uitgepakt.



In groep 0 was alles leuk en fijn.

In groep 1 miste hij zijn vriendjes, die waren naar groep 2 gegaan. Hij kon dit niet aangeven. Na een paar weken brak hij letterlijk de halve klas af.

In groep 2 verveelde hij zich dood en ontwikkelde hij zeer storende tics.



In groep 3 wilde school de orthopedagoog op hem loslaten.

Wij zijn toen achter de rug van school om naar een goede kinderpsycholoog op zoek gegaan. Hierbij werd ik enorm gesteund door o.a. Solomio en Lady-Voldemort, die me de weg wezen.



De conclusie van de psycholoog was dat hij zich kapot verveelde en direct een groep hoger moest. Tel uit je winst. Zonder die kleuterverlenging had hij gewoon steeds op zijn plaats gezeten, in die fijne klas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In feite zou de beste oplossing imho zijn om naar school te gaan in september van het jaar dat je 4 wordt.



Heb je twee volle jaren kleuteren, wanneer je ook jarig bent. Geen instroom door het jaar heen, gewoon duidelijkheid.



En dan kinderopvang door laten lopen tot er naar school gegaan mag worden natuurlijk.
Mee eens. Ik weet trouwens dat er wel scholen zijn die kinderen met 3 jaar en 10 maanden al toelaten. Zoiets zou voor veel herfstkinderen dus ook ideaal zijn.



Maar ik vraag me af waar scholen dus precies zo mee zitten met die overgang naar groep 3. Zijn ze bang dat een kind van "nog maar 5" in groep 3 nog te speels is, of te weinig cognitieve vaardigheden heeft opgedaan in de kleuterklas, te weinig aansluiting heeft bij kinderen van "al 6 jaar" etc.



In een ver verleden heb ik met kleuters gewerkt en ik zag ze soms na de zomervakantie in groep 3. Veel kinderen hadden zelfs in de zomervakantie een groei doorgemaakt (terwijl ze toen niet aan "school" gewerkt hadden) en zelfs kleuters waar wellicht twijfel over was geweest waren na de zomervakantie gewoon echt geen kleuter meer.

Ik weet niet meer in hoeverre deze school destijds een 1-oktoberregel hanteerde.
quote:riannerianne schreef op 20 augustus 2014 @ 21:17:

In feite zou de beste oplossing imho zijn om naar school te gaan in september van het jaar dat je 4 wordt.



Heb je twee volle jaren kleuteren, wanneer je ook jarig bent. Geen instroom door het jaar heen, gewoon duidelijkheid.





.. en nog steeds een hele willekeurige grens, want een kind dat op 31 december jarig is, mag een vol jaar eerder naar school dan een kind dat op 1 januari jarig is. Dat tweede kind moet het op het kdv uitzingen tot het ruim 4,5 is, terwijl kinderen het daar vaak met 3,5 al wel gezien hebben. En dan zou het best kunnen dat die twee kinderen maar vijf minuten na elkaar geboren zijn.

En als je niet bedoelde "in het kalenderjaar dat een kind 4 wordt", maar "in het schooljaar dat een kind 4 wordt" dan krijg je het curieuze effect dat het afhangt van de regio waarin je woont wanneer je naar school mag, door de vakantiespreiding.
Tegelen, mijn persoonlijke ervaring heb ik je al gegeven: na 1,5 jaar naar groep drie is ons met een kind dat wel wat overeenkomsten lijkt te hebben met die van jou (en die anders ook in een groep 2 zou hebben gezeten met weinig aanknopingspunten voor sociale contacten, net zoals het nu bij jouw zoon lijkt te zijn) heel goed bevallen. Ook wat betreft zijn sociale ontwikkeling.
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 21:38:

[...]



.. en nog steeds een hele willekeurige grens, want een kind dat op 31 december jarig is, mag een vol jaar eerder naar school dan een kind dat op 1 januari jarig is. Dat tweede kind moet het op het kdv uitzingen tot het ruim 4,5 is, terwijl kinderen het daar vaak met 3,5 al wel gezien hebben. En dan zou het best kunnen dat die twee kinderen maar vijf minuten na elkaar geboren zijn.

En als je niet bedoelde "in het kalenderjaar dat een kind 4 wordt", maar "in het schooljaar dat een kind 4 wordt" dan krijg je het curieuze effect dat het afhangt van de regio waarin je woont wanneer je naar school mag, door de vakantiespreiding.



Het is ook lastig. Anders zou je over moeten naar een systeem van persoonlijke leerlijnen waarbij je individueel leert ipv in een groep. Instromen met 4, doorstromen met elke verjaardag.



Niet te doen voor een leerkracht denk ik.
En ook niet voor de binding met je klas als "groep'' denk ik.

Het blijft hoe dan ook altijd lastig.
Rianne, ik heb liever een systeem waarbij iedereen op z'n vierde verjaardag start in groep 1. Kinderen die voor 1 januari jarig zijn gaan na een half jaar sowieso door naar groep 2 en kinderen die na 1 januari gestart zijn als dat bij het kind past ook. In groep 2 wordt voor alle kinderen gekeken of doorgaan naar groep 3 een goed idee is, waarbij het uitgangspunt is dat ze doorgaan, en voor veel kinderen die beslissing ook heel snel genomen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen ervaring als jonge leerling is dat ik het op de lagere school prima heb gedaan en er absoluut geen last van heb gehad dat ik één van de jongste was. Op het VWO ben ik een jaar blijven zitten en toen vond ik het erg fijn dat ik nu niet opeens meer dan een jaar ouder was, maar nog steeds ongeveer even oud als de rest van de klas, dat ik dat jaar doubleren dus niet al gebruikt had op de lagere school.



Ervaringen van mijn kinderen. Jongste ging met 3,5 al huilend naar de creche en toen zijn klas 1/2 in het tweede jaar werd gesplitst omdat ze van 5 groepen 1/2 naar 4 groepen gingen gaf hij op mijn vraag in welke groep hij graag zou willen zitten als antwoord: groep 4 graag...Mijn jongste begint over 1,5 week als jonge leerling in groep 3. Gelukkig wordt op zijn school gekeken naar het kind. Een klasgenootje dat ongeveer even oud blijft nog een jaar in groep 2 en een vriendje dat nog jonger is gaat wel gezellig met hem mee.



Ik heb vorig jaar toen mijn jongste in groep 1 zat wel gezien dat 2 novemberkinderen zich een jaar rot verveeld hebben in groep 2. met erg veel jonge groep 1-ers erbij. Ze waren echt meer het hulpje van de juf. In dit geval vonden de ouders een jaar extra kleuteren belangrijk, maar in hun geval zou ik dat echt nooit gedaan hebben. Bij het klasgenootje van mijn zoon nu die even oud is als mijn zoon zou ik ook voor een jaar extra kleuteren gekozen hebben. Zijn broer van een paar jaar ouder is trouwens een jonge leerling in groep 5 nu.



Op de school van mijn kinderen gaan ze dit jaar voor een betere overgang van groep 2 naar groep 3 over naar aparte groepen 1 en 2. Voordeel voor bijvoorbeeld jouw zoontje en andere twijfelgevallen zou dan zijn dat hij ook in groep 2 meer met leeftijdgenootjes zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven