Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Okee, en nou nog even een serieuze reactie: heeft je zoon E2-cito's gedaan of geeft hij er anderszins blijk van toe te zijn aan leren lezen en zo? In dat geval zou ik zeker overwegen hem alsnog in groep 3 te plaatsen. Dat gebeurt echt wel vaker, kinderen van die leeftijd kunnen plotseling grote sprongen maken en daarin houden ze meestal geen rekening met een grote vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 19 augustus 2014 @ 18:27:

Echt? Na 2 dagen al twijfelen?

Ha, jij hebt dit topic ook gevonden.

Zijn we dan compleet: Nousch, Lady-V, ik.

Suze02 missen we nog.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft inderdaad op het laatste moment meegedaan met de cito's e2, scores net genoeg voor groep 3. Hij leert ook wel snel lezen, de juf leert de meeste kinderen lezen in groep 2. Wat dat betreft genoeg uitdaging. Het cognitieve geloof ik ook wel, hij zou naar 3 kunnen maar wel net aan. In 2 krijgt hij eventueel pluslessen. Ik maak me ook niet zo'n zorgen over het cognitieve hoor, echt meer het sociale. Hij is sociaal onhandig, snel overprikkeld en wild in zijn spel. Hij gaat ook naar een sovacursus binnen de school. Onze overweging is om ons dit jaar helemaal te richten op het sociale aspect, we denken dqt hij hiervoor in groep 3 niet veel energie mee over zal hebben. Maar het gevoel wat me op school bekroop was dat hij misschien al toch wel zo groot is dat hij het sociale ook niet goed zal kunnen oefenen met die jonge kinderen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar andermans ervaringen. Natuurlijk is het ene kind het ander niet maar wie weet komen er voor ons bruikbare tips uit!
Puur voor het beeld ben ik wel benieuwd hoe groot hij dan is?



Ik ben niet zo van het doubleren, dus ik begrijp de keuze voor nog een keer groep 1 al niet. In mijn beleving hoort een kleuter (behalve natuurlijk als er echt een duidelijke achterstand is) gewoon van groep 1 naar 2 te gaan en kijk je aan het eind van groep 2 bij alle kleuters of ze toe zijn aan groep 3. Zonder dat je daarbij kijkt wat de geboortedatum is. Als de juf aan het eind van het jaar groep 3 toch wel een goede stap vond en je twijfelt zelf op dag 2(!) van het schooljaar al, dan zou ik morgen nog een gesprek aangaan. Na een paar dagen invoegen in groep 3 is echt geen probleem. Ze hebben nu het woordje ik gehad, dat kan ie vast nog inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Voor een kind dat snel overprikkeld raakt is groep 3 - met meer rust en structuur - misschien juist wel fijner dan kleuteren.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 1.24m. Ja, een gesprek is misschine wel goed. Ik denk zelfs dat overstappen na bv twee weken ook niet zo'n probleem hoeft te zijn. Eerst maar eens praten, misschien vindt ze hem wel goed op z'n plek. Ze had zelf ook twijfels hoor over groep 3, het zou wel een gok geweest zijn. En terugplaatsen doen ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tegelen,



Ik kan me je twijfel wel voorstellen. Met deze leeftijd kunnen ze een goede groei spurt maken (zowel mentaal als fysiek) waardoor je nu in ziet dat het misschien toch niet de beste keus voor jullie zoontje is geweest.



Waarom vraag je niet een gesprek met de juf aan? Misschien is het mogelijk om hem een dagje mee te laten draaien met een groep 3 klas. Wellicht kan er dan beter bekeken worden wat hij het prettigst vind en hoe de beide leerkrachten (groep 2 en groep 3) er voor staan. Misschien is dit een optie? En anders zal de juf ook al heel snel een bepaald beeld van je zoontje hebben om hier advies in te geven.



Ik wil je eigenlijk juist complimenteren dat je zo goed naar de ontwikkeling van je zoon kijkt en na 2 dagen al in ziet dat hij in groep 2 misschien helemaal niet zo goed op zijn plek zit. Iedere ouder maakt uiteindelijk (als het goed is) de beste keuze voor zijn/ haar kind.



Succes!



Liefs,



Saintje
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 19 augustus 2014 @ 18:54:

Voor een kind dat snel overprikkeld raakt is groep 3 - met meer rust en structuur - misschien juist wel fijner dan kleuteren.Ja, dat zou inderdaad kunnen. Daar ligt natuurlijk wel de twijfel. Ik denk dat hij misschien juist overprikkeld raakt van het leren omdat hij nog speels is. Zelf wilde hij naar groep 2 omdat ie dan nog speelgoeddG had haha. Niet echt heel serieus dus!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Saintje! Wat een fijne reactie met een goed idee!! Ik ga het morgen meteen voorleggen. Een dagje meelopen kan nooit kwaad!
quote:tegelen schreef op 19 augustus 2014 @ 18:46:

Ik maak me ook niet zo'n zorgen over het cognitieve hoor, echt meer het sociale. Hij is sociaal onhandig, snel overprikkeld en wild in zijn spel. Hij gaat ook naar een sovacursus binnen de school. Onze overweging is om ons dit jaar helemaal te richten op het sociale aspect, we denken dqt hij hiervoor in groep 3 niet veel energie mee over zal hebben. Maar het gevoel wat me op school bekroop was dat hij misschien al toch wel zo groot is dat hij het sociale ook niet goed zal kunnen oefenen met die jonge kinderen.

Nou ja precies. Op zich zegt leeftijd niet zo veel als het gaat om aansluiting vinden, maar sociaal (en cognitief!) levelen des te meer.

En als hij nu al lekker rap is met leren lezen zal hij het wat dat betreft gerust wel redden in groep 3. Die E2 taaltoetsen meten of een kind voldoet aan de voorwaarden om te kunnen leren lezen, maar als een kind al (een beetje) kan lezen hebben ze niet zo veel waarde meer. Mijn zoon haalde hele droevige C'tjes op de E1-toetsen, ging gewoon over naar groep 2 en daar bleek hij zo voor te lopen dat hij een paar maanden later in groep 3 werd geplaatst alwaar hij zich wederom dood verveelde omdat hij ook op groep 3 nog steeds een grote voorsprong had. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat jouw zoon ook versneld moet worden (wat iets anders is dan een kleuterverlenging ongedaan maken!), maar zo'n kleutercito hoeft dus helemaal niet zo veel te zeggen.
Groot heeft natuurlijk niets met het sociale aspect te maken. Hij is gewoon een jochie van 5, de jonkies die nu in groep 2 binnenkomen zullen hooguit een jaar jonger zijn, dat is meestal niet zo'n probleem. Zeker als je het puur op het sociale wilt gooien en je hem daar niet sterk in vind zal een sociaal sterk kind van een paar maandjes jonger hem heus wat kunnen leren. Maar een sociaal sterk kind van een paar maandjes ouder in groep 3 ook. De sociale ontwikkeling stopt niet op de drempel van de kleuterklas al lijken sommige kleuterjuffen dat weleens te denken.
Je zou ook nog kunnen denken aan een voorlopige constructie waarin hij 's morgens meedraait met groep 3 en 's middags met groep 2. Dan zie je vanzelf wel waar hij het beste past.
Alle reacties Link kopieren
quote:tegelen schreef op 19 augustus 2014 @ 18:58:

Dank je Saintje! Wat een fijne reactie met een goed idee!! Ik ga het morgen meteen voorleggen. Een dagje meelopen kan nooit kwaad!Graag gedaan tegelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 19 augustus 2014 @ 19:03:

Je zou ook nog kunnen denken aan een voorlopige constructie waarin hij 's morgens meedraait met groep 3 en 's middags met groep 2. Dan zie je vanzelf wel waar hij het beste past.Ook iets om mee te nemen!
Hier een kind in februari 5 is geworden en in groep 3 zit. (dat is weer een ander verhaal). Wij hebben ook veel gesprekken gehad over het wel of niet door gaan naar groep 3.

Daarbij zijn ook de variaties voorbij gekomen om 's morgens groep 3 en middags groep 2 of instromen na de kerst. (dat laatste is bij jou geen optie denk ik)

Hier werd dat afgeraden om dat je dan in beiden groepen niet "echt" zit. Je hangt er dan een beetje bij als het ware.



Nu zit ze dus in groep 3 en ja ze is de jongste. Ik heb daar een tijdje terug een topic over geopend, hoe dat nou is om de jongste te zijn. Daar waren de meeste reacties toch wel positief.



Nu zijn onze situaties niet helemaal te vergelijken, maar ik wilde je het wel meegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tegelen schreef op 19 augustus 2014 @ 18:46:

Hij heeft inderdaad op het laatste moment meegedaan met de cito's e2, scores net genoeg voor groep 3. Hij leert ook wel snel lezen, de juf leert de meeste kinderen lezen in groep 2. Wat dat betreft genoeg uitdaging. Het cognitieve geloof ik ook wel, hij zou naar 3 kunnen maar wel net aan. In 2 krijgt hij eventueel pluslessen. Ik maak me ook niet zo'n zorgen over het cognitieve hoor, echt meer het sociale. Hij is sociaal onhandig, snel overprikkeld en wild in zijn spel. Hij gaat ook naar een sovacursus binnen de school. Onze overweging is om ons dit jaar helemaal te richten op het sociale aspect, we denken dqt hij hiervoor in groep 3 niet veel energie mee over zal hebben. Maar het gevoel wat me op school bekroop was dat hij misschien al toch wel zo groot is dat hij het sociale ook niet goed zal kunnen oefenen met die jonge kinderen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar andermans ervaringen. Natuurlijk is het ene kind het ander niet maar wie weet komen er voor ons bruikbare tips uit!

De sociale ontwikkeling stopt niet vanaf groep 3, die gaat gewoon door. En als hij zo snel overprikkeld is, zou dat in groep 3 nog wel es beter kunnen gaan dan in groep 2.

Een kind een heel jaar over laten doen zonder dat dat cognitief nodig is, blijf ik raar vinden.

In geen enkel ander jaar wordt het sociale aspect betrokken bij een beslissing tot doubleren, dat zou in groep 2 ook niet mee moeten tellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier nog laaaaaang niet aan de orde, zoon wordt pas 1 in oktober maar de school waar zoon straks naartoe gaat hanteert vooralsnog de 1 oktober-regeling. Geen idee of dat over een jaar of drie nog steeds zo is natuurlijk. Ik zie tegen die tijd wel wat het best is voor hem.



Maar wat Exces schrijft daar zie ik dus wel het voordeel van een jaartje extra kleuteren, je bent dan dus waarschijnlijk minderjarig als je van de middelbare school gaat en op kamers gaat wonen. En ook geen biertje kan drinken met je studiematen in de stad.



(Niet dat je het om die reden moet doen of laten maar het schoot wel door mijn hoofd)
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 19 augustus 2014 @ 20:07:

Hier nog laaaaaang niet aan de orde, zoon wordt pas 1 in oktober maar de school waar zoon straks naartoe gaat hanteert vooralsnog de 1 oktober-regeling. Geen idee of dat over een jaar of drie nog steeds zo is natuurlijk. Ik zie tegen die tijd wel wat het best is voor hem.



Maar wat Exces schrijft daar zie ik dus wel het voordeel van een jaartje extra kleuteren, je bent dan dus waarschijnlijk minderjarig als je van de middelbare school gaat en op kamers gaat wonen. En ook geen biertje kan drinken met je studiematen in de stad.



(Niet dat je het om die reden moet doen of laten maar het schoot wel door mijn hoofd)

Kinderen die na het vmbo naar het mbo gaan zijn allemaal nog minderjarig, kinderen die van de Havo naar het HBO gaan zijn allemaal nog minderjarig (behalve natuurlijk diegenen die onderweg een keer gedoubleerd hebben).

Ik vind dat altijd zo'n raar argument: alleen kinderen die van het VWO komen zijn (deels) meerderjarig als ze hun diploma halen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 19 augustus 2014 @ 20:04:

[...]



De sociale ontwikkeling stopt niet vanaf groep 3, die gaat gewoon door. En als hij zo snel overprikkeld is, zou dat in groep 3 nog wel es beter kunnen gaan dan in groep 2.

Een kind een heel jaar over laten doen zonder dat dat cognitief nodig is, blijf ik raar vinden.

In geen enkel ander jaar wordt het sociale aspect betrokken bij een beslissing tot doubleren, dat zou in groep 2 ook niet mee moeten tellen.

Dat komt doordat veel scholen nog steeds niet doorhebben wat een doorgaande leerlijn nou inhoudt, en nog steeds een enorm gapend gat hebben zitten tussen kleuter- en lager onderwijs. Net als in de jaren zeventig, de tijd dus van de Schoolrijpheids Tests.

En ik maak me sterk dat dat ook precies de scholen zijn die nog steeds geen afscheid hebben kunnen nemen van die antieke 1 oktober-grens.



Ik vrees trouwens dat mijn zoon (die dit jaar naar groep 8 gaat, ja ja) nog steeds in groep 2 zou hebben gezeten als het aan dat soort scholen zou hebben gelegen. Hij kan nog immer niet stil zitten, uitgestelde aandacht is ook nog een dingetje en zijn concentratie is ook nog steeds niet je dat. Maar hij kan wel leuk leren .
Slechts 20% van alle basisschoolleerlingen gaat naar het VWO. Een deel hiervan zal ook nog vroege leerling zijn. Dus hoeveel kinderen volgen nu werkelijk met 18 al beroepsonderwijs cq hoger onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 19 augustus 2014 @ 20:13:

[...]



Dat komt doordat veel scholen nog steeds niet doorhebben wat een doorgaande leerlijn nou inhoudt, en nog steeds een enorm gapend gat hebben zitten tussen kleuter- en lager onderwijs. Net als in de jaren zeventig, de tijd dus van de Schoolrijpheids Tests.

En ik maak me sterk dat dat ook precies de scholen zijn die nog steeds geen afscheid hebben kunnen nemen van die antieke 1 oktober-grens.



Ik vrees trouwens dat mijn zoon (die dit jaar naar groep 8 gaat, ja ja) nog steeds in groep 2 zou hebben gezeten als het aan dat soort scholen zou hebben gelegen. Hij kan nog immer niet stil zitten, uitgestelde aandacht is ook nog een dingetje en zijn concentratie is ook nog steeds niet je dat. Maar hij kan wel leuk leren .Mijn oudste zit inmiddels in de eindexamenklas Havo (en hij is pas 15, erg hè) en uitgestelde aandacht lukt nog steeds niet. Stilzitten gaat geloof ik redelijk, maar is zeker nog voor verbetering vatbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als de sodemieter naar groep 3. School vindt hem er aan toe.



Ons oktoberkind is nu met 11 jaar naar de brugklas. 1.40 meter klein.

Eng !!! Voor ons als ouders.



We zien hem de afgelopen twee dagen enorm groeien.

Tien kilometer fietsen, mobieltje gekregen, leren whatsappen...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik weet rationeel ook wel dat het een onzinnige reden is, 't schoot alleen even door mijn hoofd. Wel weet ik van veel scholieren die MBO of HBO gaan volgen dat ze in die periode vaak nog thuis blijven wonen. Soms zelfs pas op zichzelf na het afronden van hun opleiding.



Om deze reden zou ik mijn kind overigens echt niet laten doubleren als dat niet hoeft. Het was een gedachte, meer niet.
Alle reacties Link kopieren
De meeste 18- jarigen hebben geen rijbewijs, laat staan een auto.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:riannerianne schreef op 19 augustus 2014 @ 20:14:

Slechts 20% van alle basisschoolleerlingen gaat naar het VWO. Een deel hiervan zal ook nog vroege leerling zijn. Dus hoeveel kinderen volgen nu werkelijk met 18 al beroepsonderwijs cq hoger onderwijs?



Beroepsonderwijs? Allemaal. Juist de VMBO kinderen. Die zijn 16 als ze klaar zijn met het VMBO en de meesten gaan dan naar het MBO. En de meeste MBO´s liggen dan niet meer op fietsafstand. En juist de MBO leerlingen krijgen géén OV.



Hoger onderwijs; alle anderen. En een jongere leerling die de Havo af heeft, is dan 16. Die wordt in augustus of september (ofzo) 17 en mag dus met bus of trein. Leuk, want dan heb je ook dagen van een uurtje. Of stage.



Mijn dochter gaat nu naar 3 Havo. Ze is jarig in april. Als alles goed gaat ( ) dan doet ze haar eindexamen als ze net een maandje 17 is. Van mij had ze best eerst de Mavo en dan de Havo mogen doen. Als ze dan naar een HBO wil, kan ze dat met een auto doen. Veel praktischer.



Maar goed, dat is toekomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven