Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 21 augustus 2014 @ 22:55:

Een gymnasium dat een kind afwijst vanwege doubleren in de kleuterjaren vind ik ook heel vreemd Het gaat er toch om hoe het kind op 11/12 jarige leeftijd functioneert? Is dat er bij aanmelding dan wel goed bij verteld vraag ik me af.



Het zou voor mij overigens geen reden zijn om 'langer kleuteren' al dan niet af te wijzen. Mijn oudste is van eind december en na de kerst begonnen op school. Van langer kleuteren is dus in feite al geen sprake ten opzichte van de kinderen die een paar dagen later, begin januari, geboren zijn.

Het zal geen reden zijn om langer kleuteren af te wijzen, maar het is wel fijn als je weet dat langer kleuteren een eufemisme is voor doubleren en wat dat later eventueel voor gevolgen kan hebben.

Aangezien de 'argumenten' voor langer kleuteren meestal boterzacht zijn, vind ik het belangrijk dat ouders iig weten hoe het zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven