Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
woensdag 23 juli 2008 om 15:15
woensdag 23 juli 2008 om 15:31
Ik vind het trouwens een serieuze vraag. Waarom heb ik van nature de behoefte mijn mond tussen de benen van een vrouw te plaatsen? En dat al sinds ongeveer mijn veertiende. (Ja, bij ook willekeurige vrouwen in supermarkten of bij het postkantoor )
Nee, serieus: daar moet toch een verklaring voor zijn, lijkt me. Zit er iets in het vaginaal vocht dat een gunstig effect op voor mijn weerstand, versterkt het de relatie, is het iets anders? Zwangere vrouwen die sperma slikken hebben minder kans op een miskraam, herinner ik me van een onderzoek enkele jaren terug.
Nee, serieus: daar moet toch een verklaring voor zijn, lijkt me. Zit er iets in het vaginaal vocht dat een gunstig effect op voor mijn weerstand, versterkt het de relatie, is het iets anders? Zwangere vrouwen die sperma slikken hebben minder kans op een miskraam, herinner ik me van een onderzoek enkele jaren terug.
woensdag 23 juli 2008 om 15:35
woensdag 23 juli 2008 om 15:48
Ik breek even in met de feitelijk aanvulling dat deze stelling alleen opgaat als je niet 24 uur daarvoor een man klaargepijpt hebt, of op enigerlei andere wijze mannelijk zaad in de mond genomen hebt, hetzij van jezelf, hetzij van een ander.
Dit slechts ter volledigheid, om ongewenste zwangerschappen te voorkomen!
woensdag 23 juli 2008 om 15:54
Niet om het 1 of ander, maar zou je die dan ergens anders willen voortzetten? Ergens op de pijler waar die thuishoort. Iemand die wil praten over problemen die voortkomen uit hoogbegaafdheid zit mogelijk niet te wachten op een discussie over het nut van orale seks en het mooie van dit forum is dat je voor al die onderwerpen een goede plek kan vinden, zodat je niet in de verkeerde discussie belandt.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
woensdag 23 juli 2008 om 18:26
Ik vind mannen ook snel dom. De slimme zijn vaak bezet :( Mijn ex begreep echt niets van mij. Gaf het zelf ook toe. Zag mij als een ticket naar de 'intellectuele wereld'. Ik heb hem ook proberen te veranderen dmv literatuur te laten lezen, maar tevergeefs. Dat was ook stom van mij, want je moet mensen niet proberen te veranderen. Hij kon er weer niet tegen dat ik overal over nadacht en altijd de dicsussie wilde winnen. Dat laatste is gewoon een irritante karaktertrek van mij en heeft niets met HB te maken
woensdag 23 juli 2008 om 18:33
Pff, volgens mij loop ik inmiddels 17 pagina's achter en heeft de discussie een ietwat aparte wending genomen, maar ik ga nog even koppig op de oude lijn door (koppigheid ligt aan sterrenbeeld, niet gevolg van hb. Om 't maar even helder te hebben)
Geen idee meer wat uit de testen kwam. De laatste is volgens mij uit '95. Maar mijn sterke punten in het dagelijks leven: taal, logica, snelle informatieverwerking, ruimtelijk inzicht. Zwakke punten: gebrek aan geduld, geen interesse in details of afwerking. Ruimtelijk inzicht heb ik in mijn werk niet nodig (tenzij om allerlei locaties in vreemde steden te vinden zonder tom-tom ); de overige sterke punten wel. Ik werk in een omgeving waarin ik in korte tijd veel informatie moet kunnen verwerken en snel moet kunnen schakelen. Bij uitstek iets voor mij, dus. Volgens mij zitten de meeste van mijn collega's wel in het "hoogintelligente" segment, dus ik vind mezelf daar nou niet echt in opvallen. Hooguit dat ik net wat sneller werk of zo.
Ik heb wel een tijdje ergens gezeten waar ik voortdurend het gevoel had dat ik meer aankon dan ik te doen had. Daar werd ik zachtst gezegd niet blij van. Ik heb 't een tijdje volgehouden door van elders leuke klussen erbij te trekken maar ik vond dat op de langere termijn toch niet fijn werken.
Maar om eerlijk te zijn, is mijn werkkring niet echt een bewuste keuze geweest in de zin van "dit zijn mijn ambities en sterke punten en dat past daar het beste bij". Ik rol van het ene in het andere en dat gaat tot nu toe uitstekend.
woensdag 23 juli 2008 om 18:42
Hm, ik vind mezelf best succesvol en ben ook behoorlijk lui. Op school was dit al een combi die prima samenging (proefwerken niet leren, toch een 9). Op de universiteit ging het uitstekend (punt hoger op tentamen met argument van de docent dat het overduidelijk was dat ik het boek niet had ingekeken maar hij vond het zo geweldig dat ik - via een andere argumentatielijn dan het boek - tot hetzelfde resultaat kwam dat hij dat beloonde). En in mijn carriere gaat het ook redelijk vlotjes.
Doorzettingsvermogen heb ik niet, en de motivatie is er wel maar "het mot wel leuk blijven" dus niet koste wat kost. Besta ik nou niet???
woensdag 23 juli 2008 om 18:48
Dhelia, de ene studie is de andere niet. Ik wil niet erg lullig doen, maar ik vind een rechtenstudie makkelijker dan mijn huidige studie (filosofie). Ik doe het minimale en soms niets, maar ik moet echt wel iets doen wil ik alle tentamens halen en niet weer hertentamens hebben. Meestal is 1 dag voldoende voor me, maar dan moet ik het wel ook consequent doen. Mijn luiheid en faalangst zijn echte tegenwerkers. Wij moeten heel veel schrijven, lezen en beargumenteren en dan moet je ernstig veel kennis van zaken hebben. Ik ben een grote bluffer en het lukt ook vaak wel, maar meestal doorzien de professoren dat. Maar ok, ik studeer niet in NL en ze zijn hier behoorlijk streng, vooral op mijn faculteit (ze willen het elitaire hooghouden). Ik heb enkel mondelinge examens en dat vind ik toch moeilijker dan schriftelijke examens.
woensdag 23 juli 2008 om 18:50
Ik sla mezelf niet op de borst met mijn hoogbegaafdheid, maar ik ben het wel. Ik zeg dit zo stellig omdat ik een IQ test van de stichting mensa heb gedaan, en de uitslag was dermate hoog, dat ik werd uitgenodigd om lid te worden en de verwachting dat ik met vlag en wimpel zou slagen voor de toelatings-iq-test. Nou heb ik er helemaal geen behoefte aan om in een select gezelschap slimmerikken slim te zijn, ik kom hier wel de wijd verbreidde domheid beteugelen. En die is er. Wat zijn vrouwen toch ongelofelijk hebberig en inhalig. Met stip op een staat het kind. Kom niet aan een vrouw haar kinderwens, ook al is het zo goed als zeker dat overbevolking deze wereld de das om doet.
Voor de mensen die pronken met een hoog EQ gehalte: dat is geen wetenschap, zoals het IQ dat wel is. IQ scoort hoog op zowel validiteit als betrouwbaarheid. Wie meent dat EQ testen dat ook doen, mag het mij hier komen vertellen.
Voor de mensen die pronken met een hoog EQ gehalte: dat is geen wetenschap, zoals het IQ dat wel is. IQ scoort hoog op zowel validiteit als betrouwbaarheid. Wie meent dat EQ testen dat ook doen, mag het mij hier komen vertellen.
woensdag 23 juli 2008 om 19:03
Mwah, rechten kan je zo makkelijk of zo moeilijk maken als je zelf wilt. Overigens bestaat er ook een afstudeerrichting rechtsfilosofie, dus dan zijn er al wat meer raakvlakken. En als je drie afstudeerrichtingen combineert met nog een talenstudie en wat keuzevakken in betastudies wordt het ook alweer wat uitdagender. (Dat punt hoger was trouwens ook bij een mondeling)
Goed, ik roep zelf ook wel eens dat rechten geen studie is maar een cursus, maar om nou als automatisme te stellen dat filosofie moeilijker is dan rechten is wel erg kort door de bocht. Komt nog bij dat als een studie rechten voor iemand die geïnteresseerd is in rechten, vanzelfsprekend makkelijker is dan voor iemand wiens interesses op een ander vlak liggen.
woensdag 23 juli 2008 om 19:07
Intelligentie is deels erfelijk bepaald en deels een gevolg van een stimulerende omgeving. Dus hoogbegaafden zouden veel kinderen moeten krijgen omdat ze én erfelijk bijdragen én de omgeving voor elkaar hebben. In een discussie tussen hoogbegaafden stellen dat vrouwen geen kinderen moeten krijgen, is dus dom want daarmee neemt verhoudingsgewijs het aantal domme mensen met (domme) kinderen toe, en neemt dientengevolge het totale intellect van de bevolking - en daarmee de kans op het vinden van een oplossing voor wereldproblemen - af.
(Om het nog maar niet te hebben over het feit dat ook mannen kinderen hebben en willen)
(Om het nog maar niet te hebben over het feit dat ook mannen kinderen hebben en willen)