Geld & Recht alle pijlers

Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!

25-06-2015 12:34 730 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben getrouwd, we hebben het jaren goed gehad. Ik had een eigen bedrijfje, klein, maar steady. Mijn man een goede baan. We kochten een huis, hebben kinderen. Een auto. Mijn man moet wel want werkt door hele land.

En toen werd ik ziek.

Van een kraambed psychose naar een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.

Ik moest mijn bedrijfje opdoeken.

Geen recht op ww, had geen verzekering, veel te duur, kon niet uit.

Ik ben als de wiedeweerga werk gaan zoeken zodra ik goed ingesteld was op medicijnen. Ik moest ww opbouwen, had niks.

Altijd voor mezelf gewerkt. Kleinschalig.

Ik ging schoonmaken, wit.

En na een half jaar werd contract niet verlengd en belandde ik in mijn ww weer in psychose en werd opgenomen. Ik ging van ww naar ziektewet.

Ww was 75% en later 70% van mijn laatste inkomen. Nul uren schoonmaak. Geen vetpot. Paar honderd pm. Ziektewet was zelfde als ww, alleen nu met vakantiegeld erin en kreeg het pw.

Ik bleef psychotisch en werd opgenomen op en af. En uiteindelijk na twee jaar en een deeltijd therapie verder kreeg/krijg ik wia (wga)

Ik schrok alleen zo toen ik van de week de berekening zag. De arts verzekerde mij, en uwv helpdesk online bevestigd dit, dat wia ook gewoon 70% laatst verdiende loon is.

Maar wat schetst mijn verbazing. In mijn brief staat, en ik ben er ook nog heen geweest voor uitleg, dat het op gemiddeld dagloon van afgelopen 12 maanden is gebaseerd. Toen was ik deels werkloos en deels zzp'er. En dus smeren ze die half jaar aan schoonmaak loon nu niet uit over dat halve jaar, maar over een jaar. Ik krijg bijna niks meer!!

Dit is bindend. Ik ga wel naar rechtshulp, omdat uwv a zegt online, hun eigen web medewerkers zeggen wat anders, dan ze aan de telefoon en hun brief zeggen, om te kijken of ik daar wat mee kan.

Maar wat is dat voor debiele regel?



Ik krijg nu nog maar 150 euro pm. We hebben ooit, voor ik psychotisch werd, in goede tijden ons huis gekocht. Inmiddels staat het ivm de crisis onder water. Verkopen is geen optie, taxateur is al drie maal geweest. Huizen in de straat staan of heel lang te koop of gaan met verlies weg.

Dan moeten we particulier gaan huren met schuld en dan is de particuliere huur net zo duur als de hypotheek. Dat is verschuiven van het probleem.

Sociale huurwoning, woonkostentoeslag, voedselbank, allemaal afgewezen wegens te veel bruto inkomen. Ze kijken niet naar woonkosten of vaste lasten. Dat wij klem zitten boeit niemand,



Nog twee maanden en dan staan we met 5 kinderen op straat. Ik zit met mijn banden in het haar en ben door de crisisdienst meegenomen eergisteren wegens overdosis. Ik ben ziek en kan niet werken. En mijn wia is 150 euro. En we komen voor geen enkele aanvulling in aanmerking. Wat moet ik doen, ik kan niet meer...
Alle reacties Link kopieren
2 stapelbedden ben je al 4 kids kwijt. En 1 lege kamer voor student heb je ook een zolder?
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
quote:Verucasalt schreef op 30 juni 2015 @ 09:56:

5kinderen op 1 kamer? Jezus je kan ook doorschieten, dat past nevernooitnietIk heb ze zelf niet, geen idee dus. 3 en 2 dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:FaileyRosa schreef op 30 juni 2015 @ 09:52:

Sterkte TO ik hoop dat jullie beide lesje hebben geleerd nooit meer een huis kopen op 2 inkomens.

En voor de rest hou je hoofd koel. Dikke knuffelWij hebben zelf een huis op 1 inkomen gekocht maar ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die op 1 inkomen een huis kunnen kopen. En hoe dan ? Aan een huurhuis is ook bijna niet te komen. Makkelijker gezegd dan gedaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Yep
Alle reacties Link kopieren
Nu het budgetplan enzo loopt, geeft dat je wat rust in je hoofd to? Heb je het gevoel dat het nu goed gaat komen?
Alle reacties Link kopieren
en een goedkoper huis kopen na de verkoop van deze, is dat een optie?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Jeempie ik kan me voorstellen dat je er behoorlijk doorheen zit. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar las wel dat het omlaag brengen van je woonlasten niet gelukt is. Heb je zelf nog ideeen waarop je zou kunnen besparen of heb je iemand die met je mee kan kijken daarin?

Het huis verkopen is volgens mij echt geen optie, dan blijf je achter met een restschuld en het is maar de vraag of je woonlasten omlaag gaan met particuliere huur, zeker omdat jullie niet op een kamertje ergens kunnen gaan zitten.

Weet je al hoe groot het gat straks gaat worden en hoeveel je straks precies per maand te kort komt? Dat maakt het overzichtelijk en dat maakt het zoeken naar oplossingen misschien ook wat eenvoudiger.

Verder weet ik niet waar je woont, maar zijn er geen buurt initiatieven waarbij je aan kunt sluiten als de voedselbank geen uitkomst biedt? Ik weet van bij ons in de buurt dat er regelmatig bijvoorbeeld fruit of aardappels overblijven, die dan naar gezinnen gaan die het krap hebben, maar net buiten de boot van reguliere voorzieningen vallen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom schrijf je je niet in bij Air B & B?



Kan als je een kamer vrij hebt/maakt. Doen vrienden van mij ook, nu hun ZZP-inkomsten drastisch minder zijn door de crisis. Dan heb je niemand permanent over de vloer waar je niet meer vanaf komt als huurder, je blijft gewoon in je eigen huis en het hoeft ook alleen als je weer even geld nodig hebt voor de boodschappen enzo. Volstrekt legaal, zit wel een max aan voor de belasting.
Alle reacties Link kopieren
Navraag gedaan, mag niet eens een kamer verhuren.

:(



Budgetplan geeft 200 euro tekort op zijn minst aan per aug.



Geen rust. Zeker niet na gesprek met financieel adviseur.



Restschuld en huurhuis geven extra problemen. Ik wil niet nog meer shit op mijn hals.

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Alle reacties Link kopieren
Van wie mag jij geen kamer verhuren via bv Air B & B? Met een koophuis is het meestal geen enkel probleem. Gewoon je netjes aan de regels houden.



Een huurhuis is een ander verhaal.
Voor 35 euro per week boodschappen halen voor 7 mensen, wauw.



1) je verkoopt het huis met een schuld. Je gaat huren en daarom is er ineens meer mogelijk qua bijstand en potjes. Op de korte termijn krijg je dan meer hulp, hoewel je zeer waarschijnlijk wel meer betaalt aan wonen. op de langere termijn zit je nog eens met afbetalen van een hypotheek van een huis dat je niet meer hebt.



2) je blijft in je huis, geen recht op wat dan ook (want huis = eigen vermogen) en jullie blijven op een houtje bijten. Op de korte termijn is dat nog net op te brengen, maar misschien ook net niet. Op de veel langere termijn kan het beter gaan doordat jij misschien (gedeeltelijk) weer aan het werk kan en je kinderen een leeftijd krijgen waarop ze een bijbaantje kunnen krijgen. Op nog langere termijn gaan je kinderen het huis uit en krijg je het weer wat ruimer. Dan kun je alsnog het huis verkopen (misschien is de huizenmarkt dan ook beter) en kun je kleiner gaan wonen omdat er minder kinderen thuis wonen.



Hoe dan ook lijkt het me dat je een lange adem moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
¤200 pm om is veel...

Krijgt jouw man overuren betaald?

Anders kan hij misschien beter 2 banen die per uur betaald worden?

Niet gezond voor je man, maar misschien tijdelijk toch een redding?

Thuiswerk een optie voor jou? Krantenwijk?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kom je concreet precies tekort iedere maand?



Toen je schoonmaakwerk deed redden jullie het wel financieel begrijp ik.

Nu hebben ze dat inkomen van een half jaar als jaarinkomen geteld en daar 70% van.

Over hoeveel tekort per maand praten we dan? 200? 300?





Is er een mogelijkheid om je situatie met de bank te bespreken en wellicht te vragen of de hypotheek tijdelijk wat omlaag kan?

Is er zicht in de toekomst dat je de tijdelijke verlaging later kan inhalen door bv een spaarverzekering ( als je die hebt) te verhogen zodat je aan het eind van de rit meer in de hypotheek terug kan storten?

De meeste banken zijn volgens mij best bereid met je mee te denken. Niemand ziet graag een gedwongen verkoop want daar verliest iedereen op.



Is je huis opruimen en zoeken naar verkoopbare spullen die niet perse nodig zijn iets om op MP te zetten?

Ik weet het, een druppel op de gloeiende plaat, maar al zou het je een paar maanden vooruit helpen is dat toch iets.



Kritisch kijken naar je energie en water verbruik kan je misschien ook een beetje opleveren,ieder tientje per maand is toch meegenomen.

Evt. Overstappen naar een andere maatschappij,die goedkopere maandlasten bieden?

Jullie auto verhuren in de weekenden of avonden ? Daar is een site voor waar je dat op kan aanbieden ( sorry , weet de naam even niet maar is vast te googlen )



Kan je man met zijn baas in gesprek gaan? Misschien zit er nog wat rek in zijn salaris?
Alle reacties Link kopieren
quote:Verucasalt schreef op 30 juni 2015 @ 08:06:

Net gesprek gehad. Gisteren. Hypo oversluiten is van de baan. Ivm lage rentes zijn de boetes dusdanig dat het niet uit kan. Verdorie. Dat vind je ook verder nergens terug. Behalve in een gesprek. Iemand enig idee hoe anders we onze hypo naar beneden kunnen zetten?Neem contact op met je hypotheekverstrekker, dus niet met je financieel adviseur, maar met de hypotheekverstrekker zelf. Geef daar aan dat je vanaf deze maand helaas niet meer aan je hypotheekeisen kunt voldoen. Laat je door verbinden naar iemand van het bijzonder beheer team. Elke hypotheekverstrekker in Nederalnd is op dit moment bezig met zorgen dat er betere voorzieningen komen voor mensen met toekomstige betalingsproblemen. Zorg dat je daar bijhoort. Er is van alles mogelijk, denk aan tijdelijk kwijtschelden van de rente, oversluiten zonder boete. Je zult waarschijnlijk wel eerst een ander traject inmoeten waar je laat zien dat je geen overbodig geld uitgeeft, maar als je dat kunt zullen er dingen mogelijk moeten zijn.
quote:Verucasalt schreef op 30 juni 2015 @ 12:10:

Navraag gedaan, mag niet eens een kamer verhuren.

:(







Van wie dan niet?

Voor hospitahuur gelden andere regels dan gewone verhuur he.
Alle reacties Link kopieren
Als de bank jullie destijds teveel heeft geleend, dan zou je kunnen proberen om de bank aansprakelijk te stellen.



http://www.stopderestschuld.nl/



http://www.ftm.nl/exclusi ... -toch-bloeden-restschuld/
Alle reacties Link kopieren
En nogmaals, als je wat meer open was over in- en uitgaven dan zouden we misschien goede tips kunnen geven. Het is mij een raadsel waarom je dat niet doet. Je doet het immers anoniem. Ik krijg daardoor het idee dat niet alleen de hypotheek het probleem is?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 juni 2015 @ 12:26:

[...]





Neem contact op met je hypotheekverstrekker, dus niet met je financieel adviseur, maar met de hypotheekverstrekker zelf. Geef daar aan dat je vanaf deze maand helaas niet meer aan je hypotheekeisen kunt voldoen. Laat je door verbinden naar iemand van het bijzonder beheer team. Elke hypotheekverstrekker in Nederalnd is op dit moment bezig met zorgen dat er betere voorzieningen komen voor mensen met toekomstige betalingsproblemen. Zorg dat je daar bijhoort. Er is van alles mogelijk, denk aan tijdelijk kwijtschelden van de rente, oversluiten zonder boete. Je zult waarschijnlijk wel eerst een ander traject inmoeten waar je laat zien dat je geen overbodig geld uitgeeft, maar als je dat kunt zullen er dingen mogelijk moeten zijn.Dit idd mijn man zit in het bijzonder beheer en ze zoeken samen met je naar een oplossing
Alle reacties Link kopieren
TO, ik kan je misschien wel aanvullende adviezen geven aangezien ik in mijn werk vaak soortgelijke situaties tegenkom als waarin jij nu zit. Ik wil liever niet op het forum zeggen wat ik precies doe (dit i.v.m. herkenbaarheid), maar als je wil kan je me een privébericht sturen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 30 juni 2015 @ 12:26:

[...]





Neem contact op met je hypotheekverstrekker, dus niet met je financieel adviseur, maar met de hypotheekverstrekker zelf. Geef daar aan dat je vanaf deze maand helaas niet meer aan je hypotheekeisen kunt voldoen. Laat je door verbinden naar iemand van het bijzonder beheer team. Elke hypotheekverstrekker in Nederalnd is op dit moment bezig met zorgen dat er betere voorzieningen komen voor mensen met toekomstige betalingsproblemen. Zorg dat je daar bijhoort. Er is van alles mogelijk, denk aan tijdelijk kwijtschelden van de rente, oversluiten zonder boete. Je zult waarschijnlijk wel eerst een ander traject inmoeten waar je laat zien dat je geen overbodig geld uitgeeft, maar als je dat kunt zullen er dingen mogelijk moeten zijn.Goede tip dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat je je kinderen allemaal een eigen kamer gunt. Dat doe ik ook.

Maar als je moet kiezen tussen een dak boven hun hoofd of nog even lekker ruim op hun kamer zitten... Ik zou het wel weten.



Kinderen verdelen over 2 slaapkamers, zelf slapen in de woonkamer en de rest verhuren. Het lijkt mij echt de minst slechte optie te zijn. En mag niet? Tja, hypotheek niet meer kunnen betalen mag ook niet hè.



Bij mijn vader thuis hadden ze 8 kinderen. Denk je dat die allemaal een eigen kamer hadden? Heeft ie gewoon overleefd.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat een slaapkamer verhuren niet zo simpel is .



Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een slaapkamer willen huren in een huis met een gezin van 5 kinderen.

Waar je amper privacy hebt, je je moet aanpassen aan het feit dat er 5 jonge kinderen leven.



Leuk bedacht, maar in de praktijk zie ik dat eerlijk gezegd niet snel gebeuren dat je daar iemand warm voor gaat krijgen.
Spaargeld voor de kinderen halveren schrijf je.

TO, je kinderen kunnen nu geen spaargeld hebben. Je hebt al het geld op dit moment nodig om hen te voorzien van onderdak en eten. Sparen komt later weer. Als er een tekort is in de begroting, is er geen overschot om weg te zetten.



Wie dan leeft, wie dan zorgt, voor nu is er geen ruimte om geld op hun spaarrekening te zetten. Laat dit over aan de opa's en oma's, maar niet aan jullie zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 01 juli 2015 @ 12:14:

Ik denk eerlijk gezegd dat een slaapkamer verhuren niet zo simpel is .



Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een slaapkamer willen huren in een huis met een gezin van 5 kinderen.

Waar je amper privacy hebt, je je moet aanpassen aan het feit dat er 5 jonge kinderen leven.



Leuk bedacht, maar in de praktijk zie ik dat eerlijk gezegd niet snel gebeuren dat je daar iemand warm voor gaat krijgen.Precies. Dat gaat echt niet lukken. Als je wil verhuren, gooi dan die hele villa de expat-verhuur in en ga zelf ergens op 'n appartementje hokken.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 01 juli 2015 @ 12:42:

[...]



Precies. Dat gaat echt niet lukken. Als je wil verhuren, gooi dan die hele villa de expat-verhuur in en ga zelf ergens op 'n appartementje hokken.



Daar zal TO geen toestemming voor krijgen. Bovendien zit je dan met de belasting en de huur van een ander appartement.

Hospitahuur heeft een belastingvrije voet en daar is geen toestemming voor nodig.

Het is natuurlijk wel erg lastig om te verhuren met 5 kinderen, maar wel een optie als totale verhuur en verkoop niet haalbaar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven