Geld & Recht alle pijlers

Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!

25-06-2015 12:34 730 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben getrouwd, we hebben het jaren goed gehad. Ik had een eigen bedrijfje, klein, maar steady. Mijn man een goede baan. We kochten een huis, hebben kinderen. Een auto. Mijn man moet wel want werkt door hele land.

En toen werd ik ziek.

Van een kraambed psychose naar een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.

Ik moest mijn bedrijfje opdoeken.

Geen recht op ww, had geen verzekering, veel te duur, kon niet uit.

Ik ben als de wiedeweerga werk gaan zoeken zodra ik goed ingesteld was op medicijnen. Ik moest ww opbouwen, had niks.

Altijd voor mezelf gewerkt. Kleinschalig.

Ik ging schoonmaken, wit.

En na een half jaar werd contract niet verlengd en belandde ik in mijn ww weer in psychose en werd opgenomen. Ik ging van ww naar ziektewet.

Ww was 75% en later 70% van mijn laatste inkomen. Nul uren schoonmaak. Geen vetpot. Paar honderd pm. Ziektewet was zelfde als ww, alleen nu met vakantiegeld erin en kreeg het pw.

Ik bleef psychotisch en werd opgenomen op en af. En uiteindelijk na twee jaar en een deeltijd therapie verder kreeg/krijg ik wia (wga)

Ik schrok alleen zo toen ik van de week de berekening zag. De arts verzekerde mij, en uwv helpdesk online bevestigd dit, dat wia ook gewoon 70% laatst verdiende loon is.

Maar wat schetst mijn verbazing. In mijn brief staat, en ik ben er ook nog heen geweest voor uitleg, dat het op gemiddeld dagloon van afgelopen 12 maanden is gebaseerd. Toen was ik deels werkloos en deels zzp'er. En dus smeren ze die half jaar aan schoonmaak loon nu niet uit over dat halve jaar, maar over een jaar. Ik krijg bijna niks meer!!

Dit is bindend. Ik ga wel naar rechtshulp, omdat uwv a zegt online, hun eigen web medewerkers zeggen wat anders, dan ze aan de telefoon en hun brief zeggen, om te kijken of ik daar wat mee kan.

Maar wat is dat voor debiele regel?



Ik krijg nu nog maar 150 euro pm. We hebben ooit, voor ik psychotisch werd, in goede tijden ons huis gekocht. Inmiddels staat het ivm de crisis onder water. Verkopen is geen optie, taxateur is al drie maal geweest. Huizen in de straat staan of heel lang te koop of gaan met verlies weg.

Dan moeten we particulier gaan huren met schuld en dan is de particuliere huur net zo duur als de hypotheek. Dat is verschuiven van het probleem.

Sociale huurwoning, woonkostentoeslag, voedselbank, allemaal afgewezen wegens te veel bruto inkomen. Ze kijken niet naar woonkosten of vaste lasten. Dat wij klem zitten boeit niemand,



Nog twee maanden en dan staan we met 5 kinderen op straat. Ik zit met mijn banden in het haar en ben door de crisisdienst meegenomen eergisteren wegens overdosis. Ik ben ziek en kan niet werken. En mijn wia is 150 euro. En we komen voor geen enkele aanvulling in aanmerking. Wat moet ik doen, ik kan niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Je man heeft toch inkomen? Neem aan dat de hypotheek daarop gebaseerd is?
Alle reacties Link kopieren
O jee, wat een zorgen. En dat met 5 kinderen.

Goed dat je naar de rechtshulp gaat. hopelijk kunnen zij het plaatje helder krijgen voor jullie. Je staat niet alleen hè, jouw man is er ook nog. Steun elkaar, al is het maar om jullie gezin draaiende te houden.



Hoe ziek ben je? Kun je niet tijdelijk zwart gaan werken, bijv. schoonmaken.



Hoeveel komen jullie nu elke maand tekort? Jullie huis is op twee inkomens gekocht?
quote:lizzy75 schreef op 25 juni 2015 @ 12:40:

Hoe ziek ben je? Kun je niet tijdelijk zwart gaan werken, bijv. schoonmaken.

Ja joh, ga lekker zwart werken, als ze je betrappen krijg je er nog een boete bij.
Alle reacties Link kopieren
Ja, huis op twee inkomens. Achteraf kijk je een koe in de kont.

Ik zit 5 dgn in therapie, fulltime. Kans op herstel is nog niet aan de orde.



Komen vele honderden tekort.
Alle reacties Link kopieren
Mijn belastbaarheid is nihil. Zwart werken is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een heel complex probleem.

Waarom staan jullie met 2 maanden op straat??? word de woning gedwongen verkocht door de bank??

Ik vind het wel raar dat de voedselbank niet kijkt naar het besteedbaar inkomen naar aftrek van vaste lasten,in mijn woonplaats doen ze dat wel.

Dat jullie klem zitten is erg sneu,maar is uiteindelijk wel jullie eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
oei! heftig hoor!



heb je nu je zoveel minder bent gaan verdienen geen recht op extra of hogere toeslagen?



alle beetjes helpen toch?
En doooooor!
Echt een klotesituatie. Schrale troost; je bent niet alleen.



Huis verkopen? Sociale woningbouw? Toeslagen? Iets? Maatschappelijk werk al ingelicht?
Ben je wel 80-100% afgekeurd?
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke situatie.

Goed dat je naar rechtshulp gaat, laat hun alles goed uitzoeken.

Heb je wel alle toeslagen aangevraagd?



Waarom sta je over twee maanden op straat? Achterstand in de hypotheek?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
En je krijgt geen Toeslagen enzo vanwege teveel bruto inkomen? Van alleen jouw man, dus?



En de aanrechtsubsidie? Is dat wat? (das heffingskorting voor de niet-werkende partner)



Ik zou toch aan zoveel mogelijk pannen gaan rammelen. Deel van het huis verhuren? Goedkopere auto?



Wij, gezin met 1 kind en 1 op komst- hebben het ook niet breed, maar dat is ook de reden dat ik mij nooit een koophuis heb laten aanlullen en we één goedkoop autootje rijden en een paar goede fietsen hebben. We koken voorraden, pleuren niks weg en hebben alle overbodige shit zoals tablets, extra pc's, abbonementen en dat soort zooi verkocht.



Leven is belangrijker dan een huis vol spullen.
Alle reacties Link kopieren
Alles al uitgezocht. We weten het niet meer. Volledig door opties heen. Maatschappelijk werk ook al geweest. Via een budget meneer alles op een rijtje. Alles oogezegd, hadden we al gedaan. Zitten klem, ik ben wanhopig
Alle reacties Link kopieren
Heffingskoting zit al bij die wia in, gaat automatisch
Wat een nare toestand, zeker als je zo ziek bent dit soort stress erbij, oefff...



Op de site van het UWV lees ik dit:

We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand, of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. We delen uw totale loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat wij uw loon delen door het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon.

Toch maar contact opnemen daar lijkt me, de termijn dat je werkloos was zou er volgens mij vanaf getrokken moeten worden. Of ze moeten de ww-uitkering meetellen als loon.



Helaas is mijn ervaring ook dat de telefonische info bij het UWV lang niet altijd klopt...



Sterkte
Heftig hoor. Maar ik hoor zoveel op het moment dat mensen volledig tussen wal en schip donderen.



Ik heb zelf ook een zware avondbaan, puur omdat het nodig is. Zou best elke dag thuis willen eten, maar goed; je MOET wat. Het levert mij ruim ¤500,-, beetje schoonmaken op kantoren. Zelfstandig en redelijk eenvoudig werk met leuke collega's.
Alle reacties Link kopieren
Nog goedkopere auto kan niet



Deel huis verhuren? Er slapen er al twee op 1 kamer.

Geen optie :(
Het is vast voor je man ook niet meer mogelijk om zijn inkomen te verhogen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele berekening op papier en in mail, advocaat gaat er nog naar kijken. Lijkt echter te kloppen
nogmaals mijn vraag of je wel 80-100% afgekeurd bent.
Alle reacties Link kopieren
Ben 80-100% afgekeurd
Alle reacties Link kopieren
Pas net gehoord. Is wga voor duur van jaar. Daarna herkeuring. Kans op herstel is gering staat in rapport.

Krijg geen wajong ofzo, geen recht op. Is afgewezen. Meerdere keren. Ook in hoger beroep.
Alle reacties Link kopieren
Man werkt 100 uur pw. Ook op zaterdag. Meer werken gaat zn dood betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben Achterstanden. Schaam mij heel erg. Wil er niet te veel over praten. Ik wil hulp om inkomen te verhogen, ik weet eigenlijk niet wat ik wil. Ik wil vooral heel hard huilen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven