Geld & Recht alle pijlers

Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!

25-06-2015 12:34 730 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben getrouwd, we hebben het jaren goed gehad. Ik had een eigen bedrijfje, klein, maar steady. Mijn man een goede baan. We kochten een huis, hebben kinderen. Een auto. Mijn man moet wel want werkt door hele land.

En toen werd ik ziek.

Van een kraambed psychose naar een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.

Ik moest mijn bedrijfje opdoeken.

Geen recht op ww, had geen verzekering, veel te duur, kon niet uit.

Ik ben als de wiedeweerga werk gaan zoeken zodra ik goed ingesteld was op medicijnen. Ik moest ww opbouwen, had niks.

Altijd voor mezelf gewerkt. Kleinschalig.

Ik ging schoonmaken, wit.

En na een half jaar werd contract niet verlengd en belandde ik in mijn ww weer in psychose en werd opgenomen. Ik ging van ww naar ziektewet.

Ww was 75% en later 70% van mijn laatste inkomen. Nul uren schoonmaak. Geen vetpot. Paar honderd pm. Ziektewet was zelfde als ww, alleen nu met vakantiegeld erin en kreeg het pw.

Ik bleef psychotisch en werd opgenomen op en af. En uiteindelijk na twee jaar en een deeltijd therapie verder kreeg/krijg ik wia (wga)

Ik schrok alleen zo toen ik van de week de berekening zag. De arts verzekerde mij, en uwv helpdesk online bevestigd dit, dat wia ook gewoon 70% laatst verdiende loon is.

Maar wat schetst mijn verbazing. In mijn brief staat, en ik ben er ook nog heen geweest voor uitleg, dat het op gemiddeld dagloon van afgelopen 12 maanden is gebaseerd. Toen was ik deels werkloos en deels zzp'er. En dus smeren ze die half jaar aan schoonmaak loon nu niet uit over dat halve jaar, maar over een jaar. Ik krijg bijna niks meer!!

Dit is bindend. Ik ga wel naar rechtshulp, omdat uwv a zegt online, hun eigen web medewerkers zeggen wat anders, dan ze aan de telefoon en hun brief zeggen, om te kijken of ik daar wat mee kan.

Maar wat is dat voor debiele regel?



Ik krijg nu nog maar 150 euro pm. We hebben ooit, voor ik psychotisch werd, in goede tijden ons huis gekocht. Inmiddels staat het ivm de crisis onder water. Verkopen is geen optie, taxateur is al drie maal geweest. Huizen in de straat staan of heel lang te koop of gaan met verlies weg.

Dan moeten we particulier gaan huren met schuld en dan is de particuliere huur net zo duur als de hypotheek. Dat is verschuiven van het probleem.

Sociale huurwoning, woonkostentoeslag, voedselbank, allemaal afgewezen wegens te veel bruto inkomen. Ze kijken niet naar woonkosten of vaste lasten. Dat wij klem zitten boeit niemand,



Nog twee maanden en dan staan we met 5 kinderen op straat. Ik zit met mijn banden in het haar en ben door de crisisdienst meegenomen eergisteren wegens overdosis. Ik ben ziek en kan niet werken. En mijn wia is 150 euro. En we komen voor geen enkele aanvulling in aanmerking. Wat moet ik doen, ik kan niet meer...
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:Verucasalt schreef op 27 juni 2015 @ 09:07:

[...]





We hebben een financieel adviseur. Die van de week de hele papierwinkel gaat doornemen. We hebben geen schulden. Vanaf aug gaat zw eraf wordt wia en veel minder. Met een luizige 100 zijn we niet geholpen, maa ik heb meer gedaan. Opvang af gwl maar beneden, en meer van die kleine dingetjes. Sparen kids tijdelijk gehalveerd. Zo hebben we weer wat lucht. We zijn er nog niet, maar roeien echt met de riemen die we hebben. Taxateur zei dat veruizen geen optie is, met een schuld en een net zo duur particulier huurhuis hebben we er een levenslang probleem bij. We moeten in het hier en nu met huidige situatie dealen. Zoveel is duidelijk. Dat betekent op korte en lange temijn de lasten systematisch omlaag brenge en houden.



Jullie zitten nu met de ellende van een hele dure hyptheek (tov inkomen)..Dat had geen bank mogen voorstellen en jullie niet moeten willen. Maar dat is nu eenmaal zo.

Bezuinigen zal dus via de dagelijkse dingen moeten. Is daar nog veel mee te winnen? Alle beetjes helpen hoor. Sommige abo's lopen wellicht nog door qua maandbedrag maar kun je al wel stopzetten. Dat is dan winst voor straks. Hoe zit het met jullie tv/internet/bellen abo bijv?

Via de gemeente of bijv humanitas kun je om budgethulp vragen. Dat kan heel verhelderend zijn. Ze lopen met je door de rekeningen en afschrijvingen door.



Er loopt hier ook een Vrekkentopic, zie ook de andere delen.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:juliaaana schreef op 27 juni 2015 @ 16:12:

[...]





TheQ gaat straks zeggen dat hij niet jou bedoelde maar iemand anders in dit topic. En hij gaat waarschijnlijk net doen alsof hij daarmee niet vaag liet dat anderen konden interpreteren dat het niet jouw betrof.



TO, zeker in je toestand nu (herstellende en lerende om te gaan met je psychische klachten), zou ik je adviseren om dit topic weg te laten halen. Dit gaat je meer kosten dan dat het oplevert voor je gezondheid.



Waarom weghalen? De teksten die zijn geschreven en mogelijk niiet leuk zijn (maar soms wel waar) heeft TO toch wel gelezen. Er staan ook veel goede tips in en voor anderen kan het nuttig zijn. Met verwijderen is het niet zo dat de posts ongedaan worden.

Daarbij is er volgens de regels van het forum geen reden om het te verwijderen.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 27 juni 2015 @ 20:55:

[...]





Waarom weghalen? De teksten die zijn geschreven en mogelijk niiet leuk zijn (maar soms wel waar) heeft TO toch wel gelezen. Er staan ook veel goede tips in en voor anderen kan het nuttig zijn. Met verwijderen is het niet zo dat de posts ongedaan worden.

Daarbij is er volgens de regels van het forum geen reden om het te verwijderen.



Precies wat je zegt. Soms wel waar. Maar vaak compleet verzonnen, zelf ingevuld of geprojecteerd.

Volgens de regels van het forum is er ook niet consequent op de vraag van TO geantwoord, maar werd er vanalles bijgehaald,



Er vanuit gaande dat TO nog niet stabiel is, zich erg gekwetst voelt door verschillende reacties en dat samen niet bevorderlijk voor haar herstel zal zijn, geef ik haar de suggestie om het weg te laten halen. Waarom zou ik dat niet aan haar kunnen aandragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 27 juni 2015 @ 19:28:

[...]





Hij heeft het dan ook tegen mij.

Blijkbaar is het achterlijk en vreselijk dat als je ziek word (en je hebt wel al jaren gespaard en financieel wijze besluiten genomen) je 2 oude autootjes kan betalen .

Vreselijk omdat hij en zijn vrouw dat niet kunnen betalen.

Maar goed TheQ staat niet bekend om fijne bijdrages aan welk topic dan ook, ws doet ie het erom.



TO, niet op reageren verder, ga ik ook niet meer doen.I know. Behoorlijk sneu, maar jij laat het gelukkig van je afglijden lees ik. Good for you! De afgunst is te triest voor woorden.


Wat een nare reacties hier! (gelukkig ook wat fijne).



TO, je moet weten dat Redbulletje altijd gelijk wil halen mbt kinderen en daarin niet zo subtiel schrijft.

Maar Redbulletje, ik sta echt te kijken wat je hier schrijft. Weg laten halen, en dat schrijf je aan een vrouw die net schrijft dat ze zielsveel van haar kinderen houdt en alles voor ze over zou hebben? Ik krijg er gewoon plaatsvervangend kippevel van.



En dan die reacties over suicidaliteit, mensen, TO vraagt om hulp, ze snapt zelf ook wel dat dit niet een fijne situatie is waar ze in zit.



Man als pinautomaat gebruiken vind ik ook achterlijk. Het is ook zijn gezin, zijn kinderen en vrouw, natuurlijk zorgt hij zo goed mogelijk voor hen. Zij is zijn partner van wie hij houdt en hij is haar partner van wie ze houdt en op wie ze nu helaas meer moet steunen dan ze zou willen. Echt, hoe kunnen mensen dit schrijven. Pinautomaat stel ik me voor bij gescheiden stellen, die flinke ruzie hebben en waarbij alimentatie wordt betaald alleen maar omdat het moet.



TO, ik ben blij dat je met je financieel adviseur verder komt en met een aantal reacties van hier ook. Sorry dat ik niks nuttigs voor je kan verzinnen. Ik hoop dat je je de rotreacties van hier niet al te erg aan zal trekken, schoppen naar iemand die je niet in het echt kent is soms blijkbaar te makkelijk.

Zet 'm op, jullie zijn op de goede weg!

To als ik zo lees tegen welke problemen jij aanloopt. Grote psychische en financiële problemen. Ik vraag mij serieus af of dit wel het juiste medium is. Zeker op het randje balancerend tussen het gaat een beetje en psychose. Je hebt al een ts gepleegd, dat was vast niet de eerste maar ik hoop wel de laatste.

Zorg ervoor dat je hulpverleners voor je aan het werk gaan, zij hebben kortere lijntjes met andere organisaties, kunnen makkelijker afspraken maken en regelingen treffen. Schakel maatschappelijk werk in en budgetbeheer.
Alle reacties Link kopieren
Net gesprek gehad. Gisteren. Hypo oversluiten is van de baan. Ivm lage rentes zijn de boetes dusdanig dat het niet uit kan. Verdorie. Dat vind je ook verder nergens terug. Behalve in een gesprek. Iemand enig idee hoe anders we onze hypo naar beneden kunnen zetten?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt helemaal van de hypotheekvorm af. Maar op wat voor manier je het ook probeert, waarschijnlijk kost het altijd meer dan het oplevert, omdat je in alle gevallen met die boete en oversluitkosten te maken krijgt. De enige mogelijkheid is om te wachten tot de rentevaste periode afloopt, dan kun je 'm boetevrij oversluiten.

En als jullie het echt niet meer kunnen opbrengen, dan toch maar het huis verkopen. Dat is niet wat je wilt horen, maar jullie kunnen het je ook niet veroorloven om een hypotheekachterstand op te bouwen, want dan ben je nog veel verder van huis.

Wat zijn de netto hypotheeklasten nu?
http://ericaverdegaal.nl/publications/index/935
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen, dat je hypotheek niet goedkoper kan. Wordt wachten op einde rentevastperiode.



Blijf met alle schuldeisers in gesprek en probeer een realistische afbetalingsregeling te treffen. Laat je daarin adviseren door hulpverleners.



Bezuinig ook eens op de boodschappen, ik verwacht dat daar nog wel wat te halen valt. Geen frisdrank e.d. meer kopen scheelt veel in het budget. Drink water of limonade. Van thee kun je ijsthee maken.



Laat je met dit warme weer niet verleiden tot extra uitgaves. Je hebt het geld niet dus het kan niet. Koop geen ijsje onderweg, maar zorg dat je een pak inde vriezer hebt. Ga geen duurdere maaltijden maken enz. enz..



Bewaar je kassabonnen en neem deze een paar dagen later nog eens door. Was alles wat je gekocht hebt nodig? Wees kritisch.



En vooral, vraag om hulp.
Sterkte TO, wat een ellende. Ik hoop dat je situatie snel veranderd.

Sparen voor de kinderen zou ik mee stoppen, je kan elke cent gebruiken voor het hier en nu.
Balen TO! En dat zou je nou net een klein beetje lucht gegeven hebben.
Nogmaals als je minder rente betaald krijg je ook minder renteaftrek terug, netto zou dat niets tot hooguit een paar tientjes ofzo per maand opleveren. En dat is zonder boete.
Het is echt jammer dat rentemiddeling niet gelukt is. Je zal waarschijnlijk een niet zo'n hoge rente hebben en een lange looptijd.



Het is al eerder genoemd, maar zou je kamerverhuur dan niet willen overwegen? Tot ca 5000 belastingvrij en voor 1 à 2 kamers heb je geen toestemming nodig. Meer kan ook, maar dat is afhankelijk van de WOZ-waarde. Je woont in de regio Utrecht dus de vraag lijkt wel te bestaan. Het is natuurlijk vervelend om iemand in te hebben wonen, maar nu hypotheekverlaging er niet in zit, moet je toch iets.



Verder kan je een intakegesprek krijgen bij schuldhulpverlening voor het geval jij je huis toch moet verkopen. Zij zoeken dan welke financiële gevolgen gedwongen verkoop voor jou heeft, of wanneer jezelf het huis met verlies verkoopt.



Heb je vrienden en familie al ingeschakeld? Misschien heb je een bevriend stel waar je 1 dag in de week kunt schoonmaken?



Lastig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Op facebook heb je goedkope recepten paginas...oa van Lidl en als je googlet op bijvoorbeeld voedselbank recepten dan kun je maaltijden voor 4 of meer personen vinden voor soms minder dan 25 euro per week.

Dat zal vast veel schelen.



Ik wens jou ook veel sterkte met je ziekte. Das een moeilijk en pijnlijk proces. Ik hoop dat je er goed uit gaat komen !
Alle reacties Link kopieren
Besparen op boodschappen is juist het eerste dat men doet. Frisdrank, wat is dat?

Gek dat mensen altijd aannemen dat er nog winst te behalen valt op dat soort basale dingen. We eten van 35 euro pw soms, vanaf aug is zelfs dat budget er niet meer. Dus nee, geen frisdrank. Wij drinken ranja, thee en water. Al jaren trouwens.



Onze voedselbank aanvraag is afgewezen.





Schuldhulpverlening kan niks doen, we hebben (nog) geen schulden. Budget plan zag er goed uit.



Geen kamers om te verhuren. Echt geen optie.

Schoonmaken kan echt niet ivm belastbaarheid, 5 kids en fulltime therapie.



Geen ijsjes onderweg.ik laat me niet verleiden.

Het leven is al kut genoeg.

Ijs is luxe



:(
Alle reacties Link kopieren
zet het huis te koop, het is gewoon te duur.
wij slapen nooit.
Jammer dat je veel boete moet betalen TO, dan loopt je rente periode nog wel een poos zeker?

Er blijft zo te horen geen andere mogelijkheid over dan het huis te verkopen en goedkoper te gaan huren en zo snel mogelijk de restschuld af te lossen.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO ik hoop dat jullie beide lesje hebben geleerd nooit meer een huis kopen op 2 inkomens.

En voor de rest hou je hoofd koel. Dikke knuffel
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
quote:Verucasalt schreef op 30 juni 2015 @ 09:37:

Besparen op boodschappen is juist het eerste dat men doet. Frisdrank, wat is dat?

Gek dat mensen altijd aannemen dat er nog winst te behalen valt op dat soort basale dingen. We eten van 35 euro pw soms, vanaf aug is zelfs dat budget er niet meer. Dus nee, geen frisdrank. Wij drinken ranja, thee en water. Al jaren trouwens.



Onze voedselbank aanvraag is afgewezen.





Schuldhulpverlening kan niks doen, we hebben (nog) geen schulden. Budget plan zag er goed uit.



Geen kamers om te verhuren. Echt geen optie.

Schoonmaken kan echt niet ivm belastbaarheid, 5 kids en fulltime therapie.



Geen ijsjes onderweg.ik laat me niet verleiden.

Het leven is al kut genoeg.

Ijs is luxe



:(Zo te lezen hebben jullie op alles al enorm bezuinigd en gebudgeteerd en je schrijft dat het vabaf augustus nog moeilijker wordt. Enige optie die ik nog zie ik het verkopen van je huis en gaan huren je schrijft dat jullie hyptoheeklasten enorm.hoog zijn (wil je delen hoeverl per maand?) dan zou je dus uiteindelijk goedkoper af zijn met een huurwoning en schuldhulpverlening. Want daar kom je dan wel voor in aanmerking. Heb je al met de bank gepraat over de toekomst en eventuele opties die er voor jullie zijn?
Ergens schrijf je dat kamerverhuur niet mogelijk is omdat 2 kinderen nu al op 1 kamer slapen. In jouw situatie had ik ze alle 5 op 1 kamer gezet als het mogelijk was om daardoor inkomsten te genereren.



Qua opties blijft er niet veel over, want ook verkoop zie je niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
5kinderen op 1 kamer? Jezus je kan ook doorschieten, dat past nevernooitniet
quote:safrat schreef op 30 juni 2015 @ 09:55:

Ergens schrijf je dat kamerverhuur niet mogelijk is omdat 2 kinderen nu al op 1 kamer slapen. In jouw situatie had ik ze alle 5 op 1 kamer gezet als het mogelijk was om daardoor inkomsten te genereren.



Qua opties blijft er niet veel over, want ook verkoop zie je niet zitten.Als je psychische klachten heb zit je vaak niet te wachten op een vreemde in je huis, echt niet.
Als je budgetplan er goed uit ziet dan zou ik me daar aan houden en kijken hoe ver je komt?

Wat voor soort hypotheek heb je eigenlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven