Geld & Recht alle pijlers

Van zw naar wia, blijft bijna geen geld over, wanhoop, help!

25-06-2015 12:34 730 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben getrouwd, we hebben het jaren goed gehad. Ik had een eigen bedrijfje, klein, maar steady. Mijn man een goede baan. We kochten een huis, hebben kinderen. Een auto. Mijn man moet wel want werkt door hele land.

En toen werd ik ziek.

Van een kraambed psychose naar een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.

Ik moest mijn bedrijfje opdoeken.

Geen recht op ww, had geen verzekering, veel te duur, kon niet uit.

Ik ben als de wiedeweerga werk gaan zoeken zodra ik goed ingesteld was op medicijnen. Ik moest ww opbouwen, had niks.

Altijd voor mezelf gewerkt. Kleinschalig.

Ik ging schoonmaken, wit.

En na een half jaar werd contract niet verlengd en belandde ik in mijn ww weer in psychose en werd opgenomen. Ik ging van ww naar ziektewet.

Ww was 75% en later 70% van mijn laatste inkomen. Nul uren schoonmaak. Geen vetpot. Paar honderd pm. Ziektewet was zelfde als ww, alleen nu met vakantiegeld erin en kreeg het pw.

Ik bleef psychotisch en werd opgenomen op en af. En uiteindelijk na twee jaar en een deeltijd therapie verder kreeg/krijg ik wia (wga)

Ik schrok alleen zo toen ik van de week de berekening zag. De arts verzekerde mij, en uwv helpdesk online bevestigd dit, dat wia ook gewoon 70% laatst verdiende loon is.

Maar wat schetst mijn verbazing. In mijn brief staat, en ik ben er ook nog heen geweest voor uitleg, dat het op gemiddeld dagloon van afgelopen 12 maanden is gebaseerd. Toen was ik deels werkloos en deels zzp'er. En dus smeren ze die half jaar aan schoonmaak loon nu niet uit over dat halve jaar, maar over een jaar. Ik krijg bijna niks meer!!

Dit is bindend. Ik ga wel naar rechtshulp, omdat uwv a zegt online, hun eigen web medewerkers zeggen wat anders, dan ze aan de telefoon en hun brief zeggen, om te kijken of ik daar wat mee kan.

Maar wat is dat voor debiele regel?



Ik krijg nu nog maar 150 euro pm. We hebben ooit, voor ik psychotisch werd, in goede tijden ons huis gekocht. Inmiddels staat het ivm de crisis onder water. Verkopen is geen optie, taxateur is al drie maal geweest. Huizen in de straat staan of heel lang te koop of gaan met verlies weg.

Dan moeten we particulier gaan huren met schuld en dan is de particuliere huur net zo duur als de hypotheek. Dat is verschuiven van het probleem.

Sociale huurwoning, woonkostentoeslag, voedselbank, allemaal afgewezen wegens te veel bruto inkomen. Ze kijken niet naar woonkosten of vaste lasten. Dat wij klem zitten boeit niemand,



Nog twee maanden en dan staan we met 5 kinderen op straat. Ik zit met mijn banden in het haar en ben door de crisisdienst meegenomen eergisteren wegens overdosis. Ik ben ziek en kan niet werken. En mijn wia is 150 euro. En we komen voor geen enkele aanvulling in aanmerking. Wat moet ik doen, ik kan niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, TO.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
En weer wordt er met een vinger naar een ander gewezen.......
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 02 juli 2015 @ 22:34:

Harde reacties? Het is hier geen hulpverleningsinstantie, en ze opent nota bene een topic op de geld en recht pijler. Vervolgens zijn alle geopperde ideeën niet haalbaar, kan niet, mag niet, enz.

Voorts meldt ze zo'n beetje in elke post wat ze allemaal mankeert, en roept diverse keren dat ze liever in een rolstoel had gezeten. "Zoveel makkelijker". Ik neem daar aanstoot aan. Mijn moeder zit zwaar gehandicapt in een rolstoel, compleet met een luier. Ruilen TO? Nooit meer lopen en de stront in je broek?



En wat mij vooral bekruipt is het gevoel dat zij en haar man risico's hebben genomen en zeer domme beslissingen, en zich vervolgens ook niet hebben ingedekt. Want vrouw van de wereld. Nu raakt de stront de ventilator, en TO wil geld. Verbolgen dat de maatschappij het niet voor haar ophoest. Met 4000 bruto inkomen per maand. Ze houden zelfs met deze torenhoge hypotheek meer over dan menig gezin. En kleine kinderen kosten niet zoveel. Ze vreten de ijskast nog niet leeg, kleding is gratis te krijgen op internet, en verder moeten ze de tering naar de nering zetten. Zelfredzaamheid. Dat moeten zoveel mensen, dus om elke keer die ziekte erbij te betrekken?

Ik krijg er jeuk van. Dat er 5 kinderen in het spel zijn is vervelend, maar ze hebben zelf ervoor gekozen de zaken niet goed te regelen. En dat staat helemaal los van haar ziekte. Voor hetzelfde geld had haar man zijn baan verloren, was hij ziek geworden, enz.

Helemaal mee eens.

En verder...een kamer verhuren te onrustig? Terwijl TO beweerd zonder meer inkomen op straat terecht te komen. Dat lijkt me nou véél onrustiger eigenlijk.

Het is soms kiezen tussen twee kwaden. Vooral als je het een en ander eigenlijk aan had moeten zien komen en toch door tuft. Want iedereen, zelfs de grootste eikel, kan zien aankomen dat 2000 huur/hypotheek gewoon té veel is. Met welk inkomen dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:labellei schreef op 02 juli 2015 @ 23:31:

[...]



Ik vermoed dat TO het inmiddels wel weet dat zij en haar man destijds een verkeerde keuze hebben gemaakt t.a.v. hypotheek/huis.

Maar ze kunnen de tijd niet terugdraaien. En ze zitten nú met de gebakken peren. En daarbij heeft zij ernstige psychische problemen die haar wel extra kwetsbaar maken. Ik zou daarom, als ik haar schoenen had gestaan, ook nooit een topic hier geopend hebben, maar zij heeft dat -in haar wanhoop denk ik- wel gedaan.

En vervolgens heeft zij vele pagina's te horen gekregen hoe ongelooflijk dom en egoïstisch ze is. Tja daar schiet zij natuurlijk ook niet echt veel mee op. Behalve dat zij zich nog beroerder voelt.



En ik heb bij het lezen van haar verhaal af en toe ook wel "jeuk" gehad. Dat je met zoveel inkomsten jezelf zo in de problemen hebt gebracht... Dat is voor mij ook best onbegrijpelijk. Maar het kan blijkbaar wel. En het zal veel vaker gebeuren, ongetwijfeld.

De opmerking over de rolstoel zou ik persoonlijk ook niet hebben gemaakt. Ik heb zelf ook psychische problemen en snap de wanhoop ook wanneer je je onbegrepen voelt, maar ik zou persoonlijk nooit met andere ziektes, aandoeningen of handicaps gaan vergelijken. Het is immers allemaal bagger.



Maar geldproblemen zijn nooit leuk. Of je nu in een dure villa woont of in een plaggenhut. Psychische problemen zijn ook nooit leuk. Ook niet als je in een duur huis woont. Maar TO kwam niet hier om te ventileren maar om tips. Alle maar dan ook alle tips worden bij voorbaat afgewezen. Het komt er op neer dat ze te weinig geld heeft, wat een aantal mensen al berekend hadden en wat gewoon niet zo is, en dat de maatschappij maar geld moet doneren.

In een klaagtopic had iedereen TO waarschijnlijk zielig gevonden en had ze het meeblaten gehad wat ze blijkbaar zocht. Maar dan moet je niet om tips vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dan rest mij niets anders dan je sterkte te wensen TO. Blijkbaar kunnen wij je hier niet helpen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven