Kwetsende opmerkingen, relatie beeindigen?

30-09-2014 22:05 434 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil graag even mijn hart luchten en jullie kijk hierop horen. De laatste dagen hebben mijn vriend en ik steeds vaker ruzie. Dit is in de afgelopen jaren wel vaker voorgekomen. Het leek de laatste tijd beter te gaan, tot nu.



Ik ben alles op een rij aan het zetten en kom tot de conclusie dat het misschien beter is om met deze relatie te stoppen. Dit heb ik weleens eerder gedacht maar toch maar doorgegaan, ook omdat we 2 jonge kindjes hebben. Als we geen kinderen hadden kan ik niet zo zeker zeggen of we nog samen zouden zijn, waarschijnlijk niet.



Er zijn weer kwetsende, neerbuigende dingen door hem gezegd. Zoals dat ik niks uitvoer o.a. in het huishouden en dat ik altijd met mijn luie reet op de bank lig. Wat totaal niet waar is. Ik werk parttime, de dagen dat ik thuis ben ben ik druk met de kinderen (ze zijn nog erg jong) en het huishouden. Daarnaast volg ik nog een WO opleiding. Ik vind het erg kwetsend om te horen dat de persoon waarmee ik samenleef zo over me denkt. En dat zet mij aan het denken: wil ik zelf nog wel met iemand verder die mij zo ziet?



Ik zal even wat meer over hem vertellen om het verhaal wat completer te krijgen. Hij is nogal apart. Heel lief en betrokken naar de kinderen toe. Een beetje té soms, in de zin van dat hij mij en anderen vertelt hoe we met ze om moeten gaan. Hij wil de regie overduidelijk in handen houden en mij vertellen wat ik wel en niet moet doen thuis. Hij is erg serieus, weinig/geen humor of spontaniteit. Hij heeft geen sociaal leven, alleen zijn werk, geen hobby's of vrienden. Zijn gezin staat op 1, in ieder geval de kinderen dan.



Prima, ook al passen niet al deze eigenschappen bij mij. Waar ik vooral mee zit zijn de uitspraken die hij over mij doet. Ik vind ze heel neerbuigend, kwetsend en totaal niet waar. Hij zegt het niet in woede maar meent het ook echt. Wat ik des te erger vind.



Wat vinden jullie van deze opmerkingen, als je partner dit tegen je zou zeggen? Wat zou je hiermee doen, overwegen de relatie te beëindigen (ook als er 2 jonge kindjes in het spel zijn)?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook zo twijfelen aan mezelf en alles. Dan denk ik; komt het door mij, ik weet dat ik geen makkelijk persoon ben en ook mijn aandeel heb in een ruzie en dat ik dan ook gemeen kan zijn. Maar dat moet geen excuus zijn. Hiervoor heb ik een relatie gehad met een heel lief persoon en die heeft me nog nooit zo behandeld. Daar heb ik nog nooit zo'n ruzie mee gehad.



Ik heb ook geen contact meer met mijn moeder. Daar heb ik ook ruzie mee gehad en dan ga ik denken, dan zal het allemaal wel aan mij liggen. En dan weet ik niet meer wat ik van alles moet denken, heel verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 19 januari 2015 @ 10:10:

Ik ga ook zo twijfelen aan mezelf en alles. Dan denk ik; komt het door mij, ik weet dat ik geen makkelijk persoon ben en ook mijn aandeel heb in een ruzie en dat ik dan ook gemeen kan zijn. Maar dat moet geen excuus zijn. Hiervoor heb ik een relatie gehad met een heel lief persoon en die heeft me nog nooit zo behandeld. Daar heb ik nog nooit zo'n ruzie mee gehad.



Ik heb ook geen contact meer met mijn moeder. Daar heb ik ook ruzie mee gehad en dan ga ik denken, dan zal het allemaal wel aan mij liggen. En dan weet ik niet meer wat ik van alles moet denken, heel verwarrend.Misschien ook beetje anti sociaal
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat je je verward voelt is omdat zulke personen ook heel verwarrend zijn om mee te leven.



Als iemand je uit het niets af gaat kraken is het niet heel dat je eens van je afbijt. En dan maakt hij er weer van dat jullie samen ruzie maken. Zodat je gaat geloven dat je er zelfs ook aandeel in hebt.



Niet dat ik nou vind dat je in slachtofferschap wentelen helpt. Maar als je al jaren de schuld bij jezelf hebt gezocht en er blijft iets knagen en onduidelijk dan ligt het wellicht gewoon wel echt aan hem. Hij wil vooral zijn zin doen. Gaat het goedschiks, dan is hij lief. Kom je in verzet of wil hij het anders, dan voert hij de spanning op door vervelend te doen. Want dat werkte tot nu toe. P
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hielp was het boek 'why does he do that' van lundy bancroft lezen. Mijn man was dan wel niet fysiek agressief, maar het maakte me en hoop duidelijk.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 19 januari 2015 @ 10:10:

Hiervoor heb ik een relatie gehad met een heel lief persoon en die heeft me nog nooit zo behandeld. Daar heb ik nog nooit zo'n ruzie mee gehad. Waarom heb je die relatie beëindigd dan ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hoi autumnfall ik heb al eerder gereageerd en wil je graag een hart onder de riem steken.

Hier speelt precies hetzelfde. Mijn vriend is in wezen een goede, zachtaardige man die voor iedereen klaar staat. Het type dat mijn autoruiten 's morgens krabt, alvast een boterham voor me smeert als ik laat ben en mijn telefoon aan de oplader hangt als hij ziet dat die bijna leeg is.



Maar daartegenover staan ook vreselijke dingen die hij in de loop van de jaren geroepen heeft als we ruzie hadden. Heel vaak escaleerden die ruzies ook juist door de dingen die hij zei. Of er ontstaat juist ruzie omdat hij gelijk in de aanval gaat als hij kritiek krijgt en hierbij de meest gemene dingen uit de kast trekt die niets met het onderwerp te maken hebben. Dingen over mij en hoe ik niet deug en het schuld ben dat zijn leven niet loopt zoals hij wil. Dat ik troep maak (ik loop de hele dag zijn zooi op te ruimen) en het veel schoner zou zijn als hij alleen zou wonen. Of laatst nog, toen ik aangaf zijn gezucht (hij klaagt en zucht veel) even beu te zijn en hij bijna tegen de kat trapte en daarbij 'ga kapot' riep en achter haar aan ging. Hij weet dat mijn kat mijn alles is, we hebben gelukkig geen kinderen. En ik ben normaal gesproken een introvert persoon en erg rustig, maar kom aan mijn dieren en je haalt de duivel in me naar boven. Hij heeft al eerder geroepen dat hij hoopte dat de kat overreden zou worden, dat hij zelfmoord zou plegen, dat hij mij nooit gewild heeft maar zich verplicht voelde om met me samen te gaan wonen, dat ik er de schuld van ben dat hij financieel aan de grond zit (onze financiën zijn gescheiden en hij heeft een bedrijf dat slecht loopt door zìjn verkeerde beslissingen nog voordat ik in beeld kwam).



De dag erna is hij weer de man van de eerste alinea en is alles net een slecht boek waar ik een stukje in gelezen heb.

Hij heeft issues, mijn vriend. Toen we pas samenwoonden zijn zijn ouders kort na elkaar onverwachts overleden en hij heeft familie met beperkingen waar hij deels ook verantwoordelijk voor is. Zijn bedrijf lijdt verlies en we hebben de verbouwing van het huis moeten stoppen wegens geldgebrek. Hij zit niet lekker in zijn vel dus in tegenstelling tot jou, autumnfall, weet ik wel waar de schoen zoal wringt. Of heb mijn vermoedens in ieder geval. Maar zelfs dan, en dat is wat ik in mijn eerdere posts ook bedoelde, heeft niemand het recht zijn partner keer op keer diep te kwetsen door neerbuigende opmerkingen te maken en zelfs keihard te gaan liegen.



En daar zit ik vooral mee, is een zachtaardige goede man wel zo zachtaardig en goed als hij hiertoe in staat is? Ik zou het niet kunnen, iemand tot in het diepst van zijn wezen proberen te kwetsen. Het laat littekens achter, ook al gaat het maandenlang, jarenlang goed. Ook al is het leuk, mooi, gezellig, geen vuiltje aan de lucht. Die littekens zitten er en blijven pijn doen. Die herinneringen zijn er, die flashbacks zijn er. Het ìs gebeurd. En hoe vaker je gekwetst wordt, hoe groter de wond, hoe lelijker het litteken. Weet je, wij passen goed bij elkaar, vriend en ik. Van veel dingen die ik leuk en fijn vind zal ik nooit meer zo kunnen genieten als met hem. Ik zie nog iedere dag waarom wij eigenlijk samen zijn. Maar ik weet ook diep in mijn hart dat ik zou moeten vertrekken.



Knuffel voor jou en veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling op mijn vorige post:

Sommige mensen zouden uit de tekst kunnen opmaken dat ik mijn vriend tegen zijn wil opzadel met een kat. Dat is niet zo, we hebben samen voor haar gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Zo zachtaardig is die man dus niet. Ik raad jou ook dat boek aan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Een volqassen persoon die niet goed in zijn vel zit doet niet per se agressief. Tenzij hij/zij het geoorloofd vindt. Het heeft niks met zijn karakter te maken maar alles met normen en waarden. Boos op iemand zijn betekent niet automatisch dat je hem of haar wilt kwetsen. Dat doe je pas als je het wel OK vind. Niet per se leuk, maar wel geoorloofd.



Ik bedoel, als je beseft dat het niet OK is om een kat te schoppen uit frustratie (wat hij dus niet doet), waarom is het dan wel OK om lelijke dingen tegen jou te roepen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
" Most abusers aren't sadists. They don't take pleasure in doing harm. They do harm as a means to an end - to get the power and control they want in the relationship - and not because they enjoy the harm in itself. So during periods when they feel that they have the power that they want, including periods when they are not being stood up to or challenged in any significant way - such as during the early months of a relationship - they can act quite normal and loving. But they cannot function in an intimate relationship between two equals, with equal give and take. It has to be a lopsided arrangement, where he is getting way more than he is giving, and where the power is much more in his hands. So he'll keep switching back and forth between kind-and-normal mode and mean-and-abusive mode. The only way out for him is to dramatically change his thinking about relationships, about women, about his own responsibilities, and about his own sacrifices - and very few abusers are willing to make those changes."
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 19 januari 2015 @ 10:54:

[...]





Waarom heb je die relatie beëindigd dan ?Daar waren uiteraard bepaalde redenen voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 19 januari 2015 @ 10:49:

Wat mij hielp was het boek 'why does he do that' van lundy bancroft lezen. Mijn man was dan wel niet fysiek agressief, maar het maakte me en hoop duidelijk.Dank je, ik zal er eens naar kijken. Mijn vriend is gewoonlijk ook niet fysiek agressief. Dit is nog nooit eerder voorgekomen, dit was de eerste keer.
Alle reacties Link kopieren
Hij is verbaal wel agressief naar je. Iemand kleineren is ook agressie.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:brenne schreef op 19 januari 2015 @ 11:12:

Hoi autumnfall ik heb al eerder gereageerd en wil je graag een hart onder de riem steken.

Hier speelt precies hetzelfde. Mijn vriend is in wezen een goede, zachtaardige man die voor iedereen klaar staat. Het type dat mijn autoruiten 's morgens krabt, alvast een boterham voor me smeert als ik laat ben en mijn telefoon aan de oplader hangt als hij ziet dat die bijna leeg is.



Maar daartegenover staan ook vreselijke dingen die hij in de loop van de jaren geroepen heeft als we ruzie hadden. Heel vaak escaleerden die ruzies ook juist door de dingen die hij zei. Of er ontstaat juist ruzie omdat hij gelijk in de aanval gaat als hij kritiek krijgt en hierbij de meest gemene dingen uit de kast trekt die niets met het onderwerp te maken hebben. Dingen over mij en hoe ik niet deug en het schuld ben dat zijn leven niet loopt zoals hij wil. Dat ik troep maak (ik loop de hele dag zijn zooi op te ruimen) en het veel schoner zou zijn als hij alleen zou wonen. Of laatst nog, toen ik aangaf zijn gezucht (hij klaagt en zucht veel) even beu te zijn en hij bijna tegen de kat trapte en daarbij 'ga kapot' riep en achter haar aan ging. Hij weet dat mijn kat mijn alles is, we hebben gelukkig geen kinderen. En ik ben normaal gesproken een introvert persoon en erg rustig, maar kom aan mijn dieren en je haalt de duivel in me naar boven. Hij heeft al eerder geroepen dat hij hoopte dat de kat overreden zou worden, dat hij zelfmoord zou plegen, dat hij mij nooit gewild heeft maar zich verplicht voelde om met me samen te gaan wonen, dat ik er de schuld van ben dat hij financieel aan de grond zit (onze financiën zijn gescheiden en hij heeft een bedrijf dat slecht loopt door zìjn verkeerde beslissingen nog voordat ik in beeld kwam).



De dag erna is hij weer de man van de eerste alinea en is alles net een slecht boek waar ik een stukje in gelezen heb.

Hij heeft issues, mijn vriend. Toen we pas samenwoonden zijn zijn ouders kort na elkaar onverwachts overleden en hij heeft familie met beperkingen waar hij deels ook verantwoordelijk voor is. Zijn bedrijf lijdt verlies en we hebben de verbouwing van het huis moeten stoppen wegens geldgebrek. Hij zit niet lekker in zijn vel dus in tegenstelling tot jou, autumnfall, weet ik wel waar de schoen zoal wringt. Of heb mijn vermoedens in ieder geval. Maar zelfs dan, en dat is wat ik in mijn eerdere posts ook bedoelde, heeft niemand het recht zijn partner keer op keer diep te kwetsen door neerbuigende opmerkingen te maken en zelfs keihard te gaan liegen.



En daar zit ik vooral mee, is een zachtaardige goede man wel zo zachtaardig en goed als hij hiertoe in staat is? Ik zou het niet kunnen, iemand tot in het diepst van zijn wezen proberen te kwetsen. Het laat littekens achter, ook al gaat het maandenlang, jarenlang goed. Ook al is het leuk, mooi, gezellig, geen vuiltje aan de lucht. Die littekens zitten er en blijven pijn doen. Die herinneringen zijn er, die flashbacks zijn er. Het ìs gebeurd. En hoe vaker je gekwetst wordt, hoe groter de wond, hoe lelijker het litteken. Weet je, wij passen goed bij elkaar, vriend en ik. Van veel dingen die ik leuk en fijn vind zal ik nooit meer zo kunnen genieten als met hem. Ik zie nog iedere dag waarom wij eigenlijk samen zijn. Maar ik weet ook diep in mijn hart dat ik zou moeten vertrekken.



Knuffel voor jou en veel sterkte



Dank je. Ik herken veel in wat je schrijft. Mijn vriend is aan de ene kant ook die man die jij in je eerste alinea beschrijft. Als ik me niet lekker voel dan zegt hij ga maar lekker op de bank liggen, kopje thee. Of als ik uit het werk kom, wijntje en us time zoals hij het noemt. Het is uiteraard niet alleen kommer en kwel hier anders was ik al weggeweest. ;)



Helaas herken ik ook veel in de nare dingen die je schrijft. Wat verschrikkelijk hoe hij ook tegen jullie kat deed. Daar zou ik ook absoluut niet tegen kunnen. Hier heeft hij de konijnen of honden nooit wat gedaan en dat zou hij ook niet doen maar weleens gezegd kutkonijnen of kuthonden en erover zeiken. Verder krijg ik ook de schuld van heel veel dingen.



Bij jou is er inderdaad nog zijn situatie waardoor je een beetje kan bedenken waarom hij zo doet. Klinkt ook allemaal niet heel leuk, niet dat dat een excuus voor zijn gedrag mag zijn. Bij mijn vriend is, er volgens hemzelf, niks aan de hand en is hij gelukkig. Dat maakt zijn gedrag soms des te vreemder. Hij wil heel graag dat de dingen zo gaan zoals hij wil en anders kan hij er moeilijk mee omgaan dat is één verklaring die ik ervoor heb. Misschien ook een gebrek aan respect...



Ik zie de dingen nu ook heel anders. Heb er geen echt goed gevoel meer over en er blijft altijd iets raars hangen. Als er eenmaal in een ruzie erge dingen worden gezegd of gedaan dan is er denk ik al iets verwoest in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 19 januari 2015 @ 14:49:

Hij is verbaal wel agressief naar je. Iemand kleineren is ook agressie.Ja verbaal wel maar fysiek niet zoals ik zei, normaal gesproken dan he.
quote:autumnfall schreef op 19 januari 2015 @ 14:57:

[...]



Ja verbaal wel maar fysiek niet zoals ik zei, normaal gesproken dan he.Maar waarom wil je je verbaal laten mishandelen? Je hoort je toch veilig te voelen in een relatie? Toch niet op je hoede te zijn voor wanneer hij opeens weer omslaat? Dat is toch reuze onveilig? Waarom wil je de verbale klappen incasseren? Dat is toch nergens voor nodig?
Alle reacties Link kopieren
En hij heeft al laten zien dat het dus ook fysiek kan worden. En daar ook niet heul veul spijt van heeft achteraf.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
"Has he ever trapped you in a room and not let you out?

Has he ever raised a fist as if he were going to hit you?

Has he ever thrown an object that hit you or nearly did?

Has he ever held you down or grabbed you to restrain you?

Has he ever shoved, poked, or grabbed you?

Has he ever threatened to hurt you?



If the answer to any of these questions is yes, then we can stop wondering whether he’ll ever be violent; he already has been.”



― Lundy Bancroft, Why Does He Do That?: Inside the Minds of Angry and Controlling Men
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
“Have you ever suffered a sharp disappointment or a painful loss and found yourself looking for someone to blame? Have you, for example, ever been nasty to a store clerk when you were really upset about your job? Most people have an impulse to dump bad feelings on some undeserving person, as a way to relieve - temporarily—sadness or frustration. Certain days you may know that you just have to keep an eye on yourself so as not to bite someone’s head off.

The abusive man doesn’t bother to keep an eye on himself, however. In fact, he considers himself entitled to use his partner as a kind of human garbage dump where he can litter the ordinary pains and frustrations that life brings us. She is always an available target, she is easy to blame — since no partner is perfect—and she can’t prevent him from dumping because he will get even worse if she tries. His excuse when he jettisons his distresses on to her is that his life is unusually painful—an unacceptable rationalization even if it were true, which it generally isn’t.”



― Lundy Bancroft, Why Does He Do That?: Inside the Minds of Angry and Controlling Men
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 19 januari 2015 @ 15:08:

[...]

Maar waarom wil je je verbaal laten mishandelen? Je hoort je toch veilig te voelen in een relatie? Toch niet op je hoede te zijn voor wanneer hij opeens weer omslaat? Dat is toch reuze onveilig? Waarom wil je de verbale klappen incasseren? Dat is toch nergens voor nodig?Verbaal laten mishandelen is ook niet de goede omschrijving want het is niet zo dat hij op me loopt te schelden en ik voel me ook veilig in deze relatie. Het is niet zo dat hij opeens omslaat. Tijdens een ruzie zeggen we beiden dingen die we niet moeten zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 19 januari 2015 @ 17:38:

"Has he ever trapped you in a room and not let you out? nee

Has he ever raised a fist as if he were going to hit you? nee

Has he ever thrown an object that hit you or nearly did? nee

Has he ever held you down or grabbed you to restrain you? nee

Has he ever shoved, poked, or grabbed you? ja

Has he ever threatened to hurt you? nee



If the answer to any of these questions is yes, then we can stop wondering whether he’ll ever be violent; he already has been.”



― Lundy Bancroft, Why Does He Do That?: Inside the Minds of Angry and Controlling MenIn bijna alle relaties komt er weleens één van deze dingen voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 20 januari 2015 @ 08:41:

[...]





In bijna alle relaties komt er weleens één van deze dingen voor. Niet om lulig te doen, maar dan heb jij wel een verknipt beeld van relaties. Ik heb deze dingen nooit meegmaakt en vond mijn ex partner al verbaal zo vervelend en dominant dat ik nu elke dag blij ben dat ik van hem af ben.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 20 januari 2015 @ 08:38:

[...]





Verbaal laten mishandelen is ook niet de goede omschrijving want het is niet zo dat hij op me loopt te schelden en ik voel me ook veilig in deze relatie. Het is niet zo dat hij opeens omslaat. Tijdens een ruzie zeggen we beiden dingen die we niet moeten zeggen.Nou ja, als het zo fijn is, vooral blijven bij iemand die niet eens uit zichzelf sorry zegt als hij je tegen de vlakte gooit. Blijf het lekker goed praten en bagataliseren. Sta er niet van te kijken als hij de volgende keer als het niet gaat zoals hij wil je een knal krijgt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Je hebt twee topics lopen waarvan de onderwerpen verschillend zijn maar de inhoud ongeveer gelijk.



Je bent bezig met een WO opleiding ( en dat is vast niet psychologie), hebt twee kleine kinderen, je man wil graag dat alles gaat zoals hij dat wil, er is veel ruzie, melding bij jz, en je bent al sinds september aan het twijfelen of je deze relatie wilt verbreken.

Bij alle kritische vragen hier ga direct in de verdediging en en ben je de boel aan het bagataliseren .



Volgens mij kunnen we wel stoppen met reageren want het gaat hartstikke goed met jullie allemaal en het klinkt als een sprookje 😜

En ze leefden nog lang en (on) gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof er trouwens niks van dat je je veilig voelt in de relatie. Veilig zolang hij niet vervelend doet, dat kan ik me voorstellen. Maar voel je je ook veilig genoeg om het niet eens met hem te zijn? Of gaat hij dan vervelend doen en je afkraken? Durf je je gevoelens met hem te delen zonder dat je band bent dat hij je belachelijk maakt? 'Veilig' in een relatie betekent niet dat je niet denkt dat hij je vermoord of zo. Veilig betekent gewoon dat iemand respect voor je heeft als je het niet met elkaar eens bent. Dat je en volwaardige partner bent. ipv een nep harmonie gebaseerd op 1 partner die zich eigenlijk niet uit durft te spreken omdat ze bang is voor de eventuele gevolgen.



Dat je terug ruziet als hij begint is niet raar of abnormaal. Wat zulke mannen daarmee doen is zorgen dat hij je verantwoordelijk voor de ruzie voelt. Eentje die hij is begonnen. Bij maakt van elk probleem dat hij maakt een 'wij' probleem of jou probleem.



Als je dat patroon begint te doorzien (en dat is moeilijk want het is verwarrend) is het b veel makkelijker zo'n kerel am de kant te zetten.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven