Teleurgesteld in de kraamweek

04-05-2016 18:28 299 berichten
Onlangs ben ik bevallen van mijn derde kind. Een prachtige zoon.



En ondanks dat ik het vooraf wist, uitgesproken heb naar mijn man, ben ik toch teleurgesteld in mensen om ons heen. Een paar voorbeelden:



Ik heb voor een vriendin die 2jr geleden haar 2e kreeg voor een weeshuis aan maaltijden gebracht, een kraammand gemaakt en haar oudste opgevangen.

En zij kwam op kraambezoek en gaf een knuffel leeuw.



Een buur gezin waarvan een kind lange tijd in het ziekenhuis lag, hebben we ook gekookt en kinderen opgevangen. En daarvan kwam niets terug.



Ik weet dat ik altijd klaar sta voor anderen, attent ben en vaak ja zeg op hulp vragen.

Maar ik krijg het niet terug, op geen enkele manier.

Ik bedoel niet dat ik alles op een weegschaal leg, maar het contrast is zo groot.



Ik vind het moeilijk hiermee om te gaan. Het zullen ongetwijfeld ook hormonen zijn waardoor ik die teleurstelling groter maak/voel. Maar het voelt wel verdrietig dat men het van ons aanneemt, erom vraagt, maar ons niet de moeite waard vind iets voor ons te doen.
Als je je verwachtingen / wensen niet uitspreekt loop je de kans teleurgesteld te raken.

Als je graag wilt dat ze je een pan soep of pasta komen brengen, waarom geef je dat dan niet aan?
Iets doen voor mensen betekent nooit dat je hetzelfde automatisch terug krijgt. Dat kan heel zuur zijn, maar het is ergens ook wel weer logisch. Mensen denken er niet aan, ze denken dat je de hulp niet nodig hebt of van een ander krijgt. Je kunt wel een lichte hint geven natuurlijk: als ze vragen hoe het met je gaat, zeg je gewoon dat je het zo druk hebt en dat het eten er bij in schiet.
Alle reacties Link kopieren
Onthoud dit voor de toekomst. Voordat je je dan extra uitslooft: even bedenken of ze dit voor jou ook ooit hebben gedaan. Zo niet, geen extra moeite doen.



Totaal niet vergelijkbaar, maar mijn vriend en ik deden vroeger veel moeite met kaarten, aandacht en tijd besteden aan kopen van het juiste cadeau, maar kregen we ook totaal niet terug. Toen hebben we besloten om geen extra moeite meer te doen. Als 1 van de twee weer teveel doet, waarschuwen we elkaar: eh, eh, let op, niet teveel moeite doen. Het is nu bijna een grap geworden. Heeft ons erg geholpen en de cadeaus over en weer voelen nu veel meer in balans.
Alle reacties Link kopieren
Eten maken zou ik ook niet doen. Maar ik zou ook van niemand anders een prutje of een soeppie willen hebben, eerlijk gezegd.

Ik lees dat de laatste tijd steeds vaker : op kraamvisite gaan met eten. Is dat ook al over komen waaien uit Amerika ; dat hoort daar toch als er nieuwe mensen in je straat zijn komen wonen ?

Het zou inderdaad wel aardig geweest zijn als ze ook hun hulp aangeboden zouden hebben, of belangeloos iets anders zouden doen.

Is je man de hele week thuis? Heb je hele dagen kraamzorg?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je bent pas 1 week geleden bevallen? Is dat niet wat snel om al te gaan zeuren? Misschien komt het nog.
quote:hannaeva schreef op 04 mei 2016 @ 19:23:

Je bent pas 1 week geleden bevallen? Is dat niet wat snel om al te gaan zeuren? Misschien komt het nog.Dit ook, de meeste mensen zijn toch geneigd in de kraamweek wat afstand te houden om jullie ook de tijd met zijn vijven te gunnen.
Het hoeft ook niet op een weegschaal maar niks laten horen is wel heel cru. Die vriendschap zou ik flink laten afkoelen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je het van te voren al wel wist. Op welk moment ? Toen je in de weer was voor anderen al ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Niemand van mijn vrienden of familie heeft voor me gekookt of kraammanden gemaakt. Ik heb het geen seconde gemist, want iedereen was lief en betrokken en blij voor ons toen ons kindje geboren werd. Ik werd heel vrolijk van kadootjes als leeuwenknuffels.

Zelf heb ik dat wel eens wat extra geholpen, een vriendin die heel moeizaam herstelde na haar bevalling. Ik bracht wat maaltijden, deed wat huishoudelijk werk. Zij heeft dat niet "terug" gedaan, en dat is ook geen seconde bij me opgekomen, ik zou me daar ook heel ongemakkelijk bij hebben gevoeld: ik kon die dingen prima zelf. Ze was toentertijd heel blij met mijn hulp, heeft dat heel duidelijk laten merken, en dat vond ik leuk.

Ik weet dat als ik het graag wil, of als het nodig is, dat er een heleboel mensen zijn die voor me klaar staan, kraamweek of geen kraamweek. En helpen moet je doen omdat je graag wil dat de andere persoon hulp krijgt, en niet (ook een beetje) voor jezelf, of om iets terug te krijgen.
Er staat onlangs, niet 1 week



Maar zoals ik al schreef in mijn op, ik leg het niet op een weegschaal, maar ik voel wel de teleurstelling.



Mijn man is in de kraamweek thuis geweest en we hadden een fantastische kraamhulp.

Maar toch had ik gehoopt op iets van mijn vrienden, of van de buurvrouw die dit wel voor anderen doet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2016 @ 19:34:

Je zegt dat je het van te voren al wel wist. Op welk moment ? Toen je in de weer was voor anderen al ?Toen ik wist dat ik zwanger was.
Dus iedereen moet maar een glazen bol hebben om te weten dat jij dingen "terug wil"?
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 04 mei 2016 @ 19:18:

Onthoud dit voor de toekomst. Voordat je je dan extra uitslooft: even bedenken of ze dit voor jou ook ooit hebben gedaan. Zo niet, geen extra moeite doen.

.



Vind je? Ik zou zeggen: voordat je je extra uitslooft: even bedenken of je motief wel zuiver is: doe je het puur voor de ander, of (ook een beetje) omdat je er iets voor terug wil?

In dat laatste geval: zie boven.
En ik weet dat als ik hulp nodig had gehad, ik dat had moeten vragen, mijn vraag had moeten stellen.
Geef het even tijd, wie weet komt het nog! Het hoeft echt niet bewust te zijn trouwens. Ik ben onbedoeld ook niet altijd even attent, in mijn kraamweek kwam mijn vriendin ook langs met een mand met allerlei leuks. Oeps ja dat heb ik bij haar niet gedaan dacht ik toen. Ook vergeet ik meestal verjaardagen (lang leve Facebook) maar de 1 is dus de ander niet. Als iemand mijn hulp vraagt sta ik zéker klaar maar uit mezelf denk ik daar gewoon niet altijd aan
Alle reacties Link kopieren
Je bent teleurgesteld in je eigen verwachtingen. Dat jij een zorgzaam type bent is heel prijzenswaardig maar van een ander kan Je niet verwachten dat zij ook zo zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 04 mei 2016 @ 18:35:

Als je hulp wilt moet je het vragen. En als je hulp wilt aanbieden, moet je dat doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Ik vind het nogal niet wat om van anderen te verwachten dat ze dezelfde inspanningen leveren als jij doet.

Ik zou zelf nooit op die manier hulp aanbieden, dat komt niet in me op, maar als je erom zou vragen zou ik het zeker doen.



Ik vnd het normaal dat je er gewoon voor elkaar bent, ongeacht wel/niet nodig.

Dit is typisch het nederlandse egoisme, nu ga ik er even vanuit dat het in nederland is????
Alle reacties Link kopieren
quote:dobbey schreef op 04 mei 2016 @ 19:36:

Er staat onlangs, niet 1 week



Maar zoals ik al schreef in mijn op, ik leg het niet op een weegschaal, maar ik voel wel de teleurstelling.



Mijn man is in de kraamweek thuis geweest en we hadden een fantastische kraamhulp.

Maar toch had ik gehoopt op iets van mijn vrienden, of van de buurvrouw die dit wel voor anderen doet.



Je had dus plenty hulp. Ik wil iemand best helpen, maar als er al twee rondlopen, dan moet ik dus eigenlijk iets gaan verzinnen om te doen ?





Toen je zwanger was kreeg je ineens iedereen " door " , zag je iedereens ware , onhulpvaardige aard ? Dat kon je van te voren nog niet inschatten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:dobbey schreef op 04 mei 2016 @ 19:38:

En ik weet dat als ik hulp nodig had gehad, ik dat had moeten vragen, mijn vraag had moeten stellen.Maar HAD je nou wel of geen hulp nodig, naast je man en je kraamzuster ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een 'gever'. In het verleden vond ik het, net als jij, heel teleurstellend als ik niet iets 'kreeg' wanneer ik dat hoopte. Dat begon mij in de weg te staan omdat ik merkte dat ik daardoor met minder plezier gaf. Terwijl geven echt in mijn karakter zit. Ik denk graag met mensen mee, onthoud bijzonderheden en besteed graag aandacht aan anderen. Op een gegeven moment las ik een prachtige tekst die mij de ogen opende. Sinds dat moment geef ik graag en verwacht ik niets meer terug. Juist dat maakt dat ik heel tevreden ben. Ik zet de tekst hieronder, misschien heb je er iets aan:
Alle reacties Link kopieren
Een man van 92 jaar, klein, zeer trots, goed gekleed en goed geschoren, elke ochtend om acht uur op, zijn haren keurig gekamd, verhuist vandaag naar een bejaardenhuis. Zijn vrouw van 70 jaar is pas overleden en daarom moest hij verhuizen. Na vele uren te hebben gewacht in de wachtkamer, glimlacht hij vriendelijk wanneer men hem zegt dat zijn kamer klaar is.



Als hij zich met zijn rolstoel naar de lift beweegt, beschrijf ik hem de kleine kamer met het doek dat voor het raam hangt en dat dient als gordijn. “Ik vind het heel mooi”, zegt hij met het enthousiasme van een jongen van acht jaar, die net een jong hondje heeft gekregen Mijnheer Winst, u heeft nog niet eens de kamer gezien, wacht eerst eens even.” “Dat heeft er niets mee te maken”, zegt hij. Geluk is iets dat je van tevoren kiest. Of ik mijn kamer mooi vind, hangt niet af van van de meubels of van de decoratie. Dat hangt eerder af van hoe ik dingen waarneem.” “Ik heb al in mijn hoofd besloten dat ik mijn kamer mooi vind. Het is een beslissing die ik elke ochtend neem als ik wakker word.”



“Ik heb de keuze om de hele dag in bed te blijven liggen en alle moeilijkheden te gaan tellen van mijn lichaamsdelen waarmee ik problemen heb òf opstaan en de hemel bedanken voor de lichaamsdelen die wel werken.” “Elke dag is een cadeau en zolang ik mijn ogen kan openen, richt ik mij op de nieuwe dag en denk aan alle gelukkige herinneringen uit mijn leven.” “Ouderdom is als een bankrekening, je haalt er wat vanaf als je het nodig hebt.” “Dus mijn raad aan jou is, veel geluk op je geluksbankrekening te storten.” “Bedankt nog voor je medewerking en je bijdrage op mijn bankrekening.”



Herinner je de volgende eenvoudige regels om gelukkig te zijn:



1. Bevrijd je hart van haat



2. Bevrijd je hoofd van zorgen



3. Leef eenvoudig



4. Geef veel



5. Verwacht niet veel



Sakura
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2016 @ 19:44:

[...]





Je had dus plenty hulp. Ik wil iemand best helpen, maar als er al twee rondlopen, dan moet ik dus eigenlijk iets gaan verzinnen om te doen ?





Toen je zwanger was kreeg je ineens iedereen " door " , zag je iedereens ware , onhulpvaardige aard ? Dat kon je van te voren nog niet inschatten ?



Nou ja plenty, mijn man die ook de zorg voor de 2 anderen kinderen had, naast de gebroken nachten en de kraamhulp.



Ik had gewoon gehoopt, tegen beter weten in, dat iemand ook attent voor ons zou zijn. En ja, daar ben ik verdrietig om
Alle reacties Link kopieren
quote:jilzz schreef op 04 mei 2016 @ 19:42:

[...]





Ik vnd het normaal dat je er gewoon voor elkaar bent, ongeacht wel/niet nodig.

Dit is typisch het nederlandse egoisme, nu ga ik er even vanuit dat het in nederland is????Hoe BEN je er dan voor een vriendin die bevallen is, als haar man vrij heeft en ze een kraamhulp hebben ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2016 @ 19:45:

[...]





Maar HAD je nou wel of geen hulp nodig, naast je man en je kraamzuster ?Wat ik al zei, ik had het wel fijn gevonden ja. Of het nu wel of niet nodig was geweest
Alle reacties Link kopieren
quote:dobbey schreef op 04 mei 2016 @ 19:47:

[...]





Nou ja plenty, mijn man die ook de zorg voor de 2 anderen kinderen had, naast de gebroken nachten en de kraamhulp.



Ik had gewoon gehoopt, tegen beter weten in, dat iemand ook attent voor ons zou zijn. En ja, daar ben ik verdrietig omWat had je zelf in deze attent gevonden? Oppas ? Een extra leuk kado ? Eten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven