Ik kan geen goede schoonmaakster vinden!

28-01-2014 14:47 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bericht hier op het viva-forum. Er is vast wel iemand met hetzelfde probleem!



Ik kan maar geen goede schoonmaakster vinden... Mijn vriend en ik willen zijn al een hele tijd op zoek naar een goede schoonmaakster. Wij willen de wekelijkse schoonmaakklussen in huis graag uit besteden. Het gaat meestal om dingen als het stofzuigen, dweilen, het schoonmaken van de wc, badkamer en keuken.

Nu ben ik daar zelf redelijk perfectionistisch in. Alles hoeft niet piekfijn aan de kant, maar mijn vloer moet goed schoon en mijn badkamer en toilet al helemaal.



De schoonmaaksters die ik tot nu toe heb gehad (dat zijn er drie...) lijken een totaal andere standaard te hebben. En dat zijn dan niet de eerste de beste schoonmaaksters. In het kennismakingsgesprek leg ik goed uit dat het mij gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Allemaal beamen ze dit. En zal ze bezig zijn, gaat het er, in mijn ogen slordig aan toe. Niet alles gaat aan de kant bij het stofzuigen en dweilen is een beetje over de vloer aaien...

In de badkamer worden de tegels vergeten, wordt er niet afgestoft en vind ik het bad niet schoon...

Terwijl, als ik het zelf doe, ik alles prima schoon krijg zonder uren bezig te zijn.



Verder hebben we nog een vleugel (piano) en twee katten. Daar kunnen ook niet alle schoonmaaksters mee overweg...



Help! Ik weet het niet meer. Ben ik te veel-eisend en en moet ik het toch maar weer gewoon zelf gaan doen???
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:22:

[...]





10 euro per uur is heel normaal voor dat werk. Bedenk je wel, dat neemt de schoonmaakster NETTO mee naar huis. Bij een normale werkweek van 40 uur is dat dus 400 euro per week, ofwel tussen de 1.700 en 1.900 euro NETTO per maand. Probeer jij dat maar eens aan de lopende band (of bij een schoonmaakbedrijf) te verdienen...Je werkt gemiddeld drie uur per werkgever. Dus je zal hooguit twee adresjes per dag hebben. Als je geen salaris doorbetaald krijgt tijdens ziektes en vakanties , is die 10 euro natuurlijk een lachertje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:22:

[...]





10 euro per uur is heel normaal voor dat werk. Bedenk je wel, dat neemt de schoonmaakster NETTO mee naar huis. Bij een normale werkweek van 40 uur is dat dus 400 euro per week, ofwel tussen de 1.700 en 1.900 euro NETTO per maand. Probeer jij dat maar eens aan de lopende band (of bij een schoonmaakbedrijf) te verdienen...En er is geen mens die dat doet. Het valt immers niet in te passen. En buiten dat: het is erg zwaar werk, dus dat is niet vol te houden.
Pekeja, ik ken geen schoonmaakster die 5 dagen schoonmaakt. En buiten dat: Dan zou ze 's morgens en 's middags een adresje moeten hebben, voor 3 uren. Is 6 uren op een dag, 60 euro per dag, 300 euro per week. 1200 per 4 weken.



Plus dat binnen enkele jaren haar rug of knieën kapot zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:22:

[...]





10 euro per uur is heel normaal voor dat werk. Bedenk je wel, dat neemt de schoonmaakster NETTO mee naar huis. Bij een normale werkweek van 40 uur is dat dus 400 euro per week, ofwel tussen de 1.700 en 1.900 euro NETTO per maand. Probeer jij dat maar eens aan de lopende band (of bij een schoonmaakbedrijf) te verdienen...Voor 10 euro krijg je echt geen goede werkster hoor. Minstens 12 en dan moet je mazzel hebben. Een echt goede verdient 15. Maar dat verdient je dan dubbel terug omdat die dan ook de boel snel én goed schoonmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Als je drie overhemden laat strijken, je hondje op laat halen om uitgelaten te worden, je ramen laat zemen ben je meer kwijt dan 10 euro.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2014 @ 18:35:

[...]



Voor 10 euro krijg je echt geen goede werkster hoor. Minstens 12 en dan moet je mazzel hebben. Een echt goede verdient 15. Maar dat verdient je dan dubbel terug omdat die dan ook de boel snel én goed schoonmaakt.Uit ervaring kan ik je vertellen (heb al 25 jaar werksters) dat het bedrag wat ze krijgen/vragen, niks te maken heeft met hun capaciteiten. Ik heb "dure" werksters gehad die met de Franse slag werkten en ik heb minder dure gehad die perfect waren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik doe niet alleen maar het zware werk. Natuurlijk moet de keukenvloer blinken, maar als de deurklink dan nog plakt... Afijn, meestal kan ik zwaar en licht werk prima afwisselen.



Ik doe dit werk niet omdat ik te stom ben voor wat anders . Ik doe dit werk omdat het ideaal te combineren is met de schooltijden, vakanties, doktersbezoekjes, vrijwilligerswerk, boodschappen en chronisch zieke moeder. Ik heb in principe vaste dagen maar als ik eens niet kan is dat nooit een probleem. Ik spreek dat vooraf goed door en degene die er achteraf wel een probleem van maakt zoekt maar iemand anders.



En ik heb altijd gezegd; als Dochter naar de middelbare school gaat, ga ik wat anders doen. Maar voor mij 400 anderen en dit werk bevalt mij prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 08:14:

Mijn schoonzus heeft een tijd bij mensen gepoetst. En van ellende weggegaan.

In de winter de buitenboel schoonmaken, dus spinwebvrij en kozijnen schoonmaken en ramen lappen. De oprit aanvegen etc. En dat terwijl het hartstikke koud was. .



Van vegen krijg je het doorgaans lekker warm,



Als je niet in een flinke storm hoeft of bij -10 kan je prima buiten werken. Soms fijner dan binnen waar de verwarming op 24 graden staat..



Hier ook ervaring in de thuiszorg en inderdaad leuke en minder leuke mensen en hele vieze en juist hele schone huizen meegemaakt. Gelukkig over het algemeen leuke clienten gehad.



Oh en ik ken ook niemand die 40 uur per week schoonmaakwerk doet,ik had een tijdje een contract van 32 uur per week dus ik had dagen van gemiddeld 6 uur en soms nog meer nou dan ben je echt wel doodop hoor. Mensen onderschatten het vaak..
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 08:14:

Ze gebruikten haar gewoon voor zulke zware klussen. En dat voor 10¤ per uur. .`

Eh ja. Waarom denk jij dat iemand een schoonmaakster neemt dan? Om koffie te leuten, te zwifferen en de plantjes water te geven? Dat kan je zelf wel. Een poetsvrouw neem je voor de zwaardere klussen ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 26 maart 2014 @ 18:33:

Pekeja, ik ken geen schoonmaakster die 5 dagen schoonmaakt. En buiten dat: Dan zou ze 's morgens en 's middags een adresje moeten hebben, voor 3 uren. Is 6 uren op een dag, 60 euro per dag, 300 euro per week. 1200 per 4 weken.



Plus dat binnen enkele jaren haar rug of knieën kapot zijn.Waar gaan je rug en knieën dan van kapot? Of moet jij ergens met een doekje op je knieën het parket in de was zetten ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:38:

[...]





Uit ervaring kan ik je vertellen (heb al 25 jaar werksters) dat het bedrag wat ze krijgen/vragen, niks te maken heeft met hun capaciteiten. Ik heb "dure" werksters gehad die met de Franse slag werkten en ik heb minder dure gehad die perfect waren.`

Iemand die goed is heeft snel beter betaald werk, iemand die slecht is is na een paar weken weer weg.
Alle reacties Link kopieren
12 a 15 euro als het zwart is ja. Rond die 10 euro is bruto als het wit is
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 26 maart 2014 @ 18:50:

[...]

`

Iemand die goed is heeft snel beter betaald werk, iemand die slecht is is na een paar weken weer weg.Dat gaat lang niet altijd op. Bij zwarte werksters is het heel moeilijk van tevoren in te schatten hoe goed of slecht ze zijn (tenzij je ze via goede vrienden krijgt o.i.d.). Als iemand echt slecht is, kan ik er makkelijk afscheid van nemen, klopt, maar veel mensen (heb ik gemerkt) vinden dat moeilijk, die zijn al blij dat ze iemand hebben, vinden het lastig een ontslaggesprek te voeren, hebben geen zin in wéér een andere werkster zoeken, en accepteren dan maar dat niet alles even goed gebeurt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:50:

[...]





Waar gaan je rug en knieën dan van kapot? Of moet jij ergens met een doekje op je knieën het parket in de was zetten ofzo?Iemand die 40 uur zou werken, zoals jij beweert, die houdt dit niet vol. Tenzij dit een supermens is, maar de hele dag zuigen, dweilen etc is behoorlijk pittig. Maar dat zou je zelf ook kunnen bedenken.
quote:pejeka schreef op 26 maart 2014 @ 18:50:

[...]





Waar gaan je rug en knieën dan van kapot? Of moet jij ergens met een doekje op je knieën het parket in de was zetten ofzo?



Zo´n idioten heb je er inderdaad bij ja. En het maffe is; hoe meer geld mensen hebben, hoe lastiger ze zijn (en hoe minder ze willen betalen).



Ik heb een tijdlang een ´dame´ gehad, enorm huis, marmeren vloeren, antiek, swarovski lamp boven de glazen eettafel, om een beeld te geven. Die wilde inderdaad dat ik alle randjes van de vloeren op mijn knieen zou nagaan. Dat heb ik geweigerd, doe dat maar lekker zelf.

Na een paar jaar moest ze ´eens even met me praten´. Haar zwager had een baantje voor 6 euro per uur. Ik heb meteen ingehaakt, voor 6 euro per uur kom ik mijn bed niet uit.



En het is ook een kwestie van afwegingen maken. Ik kon in een kledingwinkel beginnen. Leek me superleuk. Alleen, vanaf ons dorpje ruim een uur rijden. Om acht uur graag aanwezig zijn, van 9 tot 18 uur is de winkel open, daarna nog stofzuigen, kas opmaken, dan naar huis, kortom, dat zijn, inclusief het rijden, dagen dat je 11 uur van huis bent waarvan acht uur betaald. Aftrekken; benzinekosten (zoveel krijg je niet meer), parkeerkosten, betere kledingkosten. Alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken bleef er pakweg 3 euro per uur over. Om nog maar te zwijgen over de arrogante houding van de cheffin.

Laat mij dan maar liever poetsen.
Ik heb in mijn hele leven 1 goede hulp gehad. Helaas liet zij zich omscholen toen haar jongste naar school ging (goed voor haar natuurlijk). Daarna een heel scala onbetrouwbare types die er niets van konden en/of niet op kwamen dagen. De laatste hulp die ik had spande de kroon. Die sms'te doodleuk een kwartier van tevoren dat ze niet kwam omdat ze op vakantie was. Als ze dan eens was geweest plakte het hele huis omdat ze dweilde met een halve fles allesreiniger per emmer. Een keer kwam ik eerder uit mijn werk om haar te spreken over haar schoonmaakkunsten. Trof ik een mij onbekende Marokkaan in mijn huis aan. De enige reden dat ik niet ben gaan gillen was omdat hij aan het stofzuigen was Bleek de zwager van de hulp te zijn, die voor haar inviel omdat de hulp op zijn kinderen moest passen.

Uiteindelijk doe ik het maar niet meer. Zelf maak ik toch het beste schoon, áls ik het doe.
@Betjebig, ik moet wel lachen om je verhaal. Al is het natuurlijk niet leuk als er een onbekend persoon in je huis staat te stofzuigen.
quote:betjebig schreef op 26 maart 2014 @ 21:33:

Bleek de zwager van de hulp te zijn, die voor haar inviel omdat de hulp op zijn kinderen moest passen.

Eh... en hij kon niet zelf bij zijn kinderen blijven, zodat de hulp gewoon haar eigen werk kon doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 27 maart 2014 @ 07:25:

[...]



Eh... en hij kon niet zelf bij zijn kinderen blijven, zodat de hulp gewoon haar eigen werk kon doen?



Misschien was Betje wel beter af met die man omdat de oorspronkelijke hulp blijkbaar niet al te goed was in schoonmaken.

Had ze beter die man kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje. Ik heb voor het eerst een hulp een uur laten schoonmaken (daarna andere taken , assisteren bij winkel verkoop, die ze ook betaald kreeg, maar gevraagd of ze een uur eerder kon komen om te helpen schoonmaken voor er klanten kwamen, dan moet alles perfect aan kant zijn. Ik doe daar alleen 3 uur over, dat is zwaar als je daarna nog de hele dag moet verkopen dus keek al jaren uit naar een hulp).



Ze kwam de eerste dag, Ging 20 minuten lang haar ex man bellen ! Eerste werkdag ! Ik ging alvast demonstratief schoonmaken, ze deed niets mee. Na die 20 minuten een rookpauze met mijn buurjongen.



Uiteindelijk heb ik haar een stofzuiger in de hand moeten duwen voor ze begreep dat ik wilde dat ze begon... Je wilt niet meteen een rotsfeer of kritiek geven dus zegt maar niets.



Haalde ze de mond eraf... Begint over mijn parket te krassen... Niet zo mooi meer maar ik heb geen geld om te lakken. En wil dat ie dan toch nog zo goed mogelijk blijft. De hele vloer deed ze zo. Ze zegt dat ze dan pas echt goed schoon kan maken... Was ook wel schoon. Ze zegt ik hou van schoonmaken. (Ze wil er ook meer werk in, ook bij mij). Verder heeft ze helemaal niets gedaan.



Het is echt een enorme schat van een meid en komt via lieve buren, je wil ze niet kwetsen. En het verkopen heeft ze aanleg voor. Dus zegt maar niets. Maar ligt dit nou aan mij ? Of haar niet meer eerder laten komen voor schoonmaak ? Wat dan al wel beledigend is lijkt mij. Maar het kost mij zo extra geld waar ik elk dubbeltje om moet draaien.



Aan de ene kant vond ik het wel al een ontlasting dat ze de winkel had gezogen met dat mondje en ik daardoor (had ook al veel vooraf gedaan) al het andere gauw in mijn eentje verder nog kon doen. Ze bood wel helemaal puffend en zwetend nog aan of ze verder nog iets kon doen maar ik wapperde haar maar weer richting een rookpauze want ik kreeg het gevoel dat ik haar belaste en dacht als je het zelf niet ziet en uit je zelf gewoon doet... Laat maar liever dan.



Maar kan ik nou zomaar vragen of ze niet meer komt of toch meer wil laten doen (en hoe vraag je dat zonder vervelend over te komen) en liever toch met stofzuiger mond stofzuigt dan helemaal zonder wat krast en veel langer duurt ? (Ik haal hem er alleen in de hoeken kieren plinten poten even af). Ze wilde duidelijk niet anders stofzuigen vond ze echt maar niets. En ze leek ook al dik tevreden met enkel dat stofzuigen in een heel uur. ( en het ging maar om ca. 25m2. ) niet quoten en ik haal het zo weer weg want wil haar absoluut niet kwetsen het is verder een enorme lieverd een gouden schat.



Wil ook de lieve buren die haar van harte aanbeveelde niet kwetsen. Maar haar zeker niet. Niet quoten S.v.p. !
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dit ook bij jezelf ligt hoor. Je hebt er ook niet echt wat van gezegt en het er bij gelaten. Je moet haar er op aan spreken. Het is jouw zaak, jouw geld en jouw tijd!



Je geeft haar nog een kans en spreekt daarbij heel duidelijk uit wat jij wil.

Of ze komt alleen nog maar voor de winkel om klanten te helpen.

Of ze komt helemaal niet meer
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Dank je Woepsie, dat sterkt mij in de gedachte dat ik misschien toch wat duidelijker "baas" mag zijn. Heb het niet zo op gezagsverhoudingen maar moet misschien dan toch maar minder zelfstandigheid en spontane actie verwachten en wat duidelijker sturing geven. Niet alleen in hints.



Ik had kennelijk te hoge verwachtingen, het overviel me dat het heel veel minder verliep dan verwacht en wilde niet ondankbaar of onaardig zijn. Vraag me af of ik het nog een keer moet proberen en dan tevoren nog duidelijker zijn wat ik verwacht. Ik heb haar wel voorgedaan / verteld wat ze moest doen zoals losse dingen in manden leggen maar heeft ze niet gedaan.



Maar het is erg moeilijk streng te moeten zijn tegen iemand die je via buren (vriendin van zoon van hun) aanbevolen krijgt, en zelf denkt dat ie veel gedaan heeft. Had beter niemand uit kennissenkring kunnen zijn, maar als je hoort dat ze geld / werk tekort komen en ik heb juist een baantje dan zeg je ook niet makkelijk nee. En nu zit ik er dus aan vast :-/ had het zoals verschillende dames hier dan maar liever zelf blijven doen. (Gelukkig kan ik dat nog wel moet helemaal frustrerend zijn als dat niet gaat.) Nu betaal ik alleen voor iets dat amper gedaan wordt.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik bof super met mijn hulp, ze vroeg ¤12,50 per uur maar dat vinden wij echt te weinig, dus krijgt ze ¤15,00



Ze komt 2 uur, om de week op mijn vrije dag, en met z'n 2-en werken we het hele huis door..Ze is grondig, maar niet "te". We doen dan echt de grote klussen, dus vloer, ramen, toilet en badkamer, de keuken grondig.. Tussen door hou ik het zelf prima bij.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij heeft een hulp in huis voor de zwaardere klussen.

Ze betaalt haar ¤ 10,- per uur. 3 uur/week is ze aanwezig inclusief koffie/thee pauze. In de vakantie en bij ziekte wordt ze niet doorbetaalt.

Met kerst, pasen en voor de grote vakantie krijgt ze een verrassingspakket.

Op haar verjaardag krijgt ze ook nog een geschenk.



Ze zijn beide tevreden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven