Ik kan geen goede schoonmaakster vinden!

28-01-2014 14:47 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bericht hier op het viva-forum. Er is vast wel iemand met hetzelfde probleem!



Ik kan maar geen goede schoonmaakster vinden... Mijn vriend en ik willen zijn al een hele tijd op zoek naar een goede schoonmaakster. Wij willen de wekelijkse schoonmaakklussen in huis graag uit besteden. Het gaat meestal om dingen als het stofzuigen, dweilen, het schoonmaken van de wc, badkamer en keuken.

Nu ben ik daar zelf redelijk perfectionistisch in. Alles hoeft niet piekfijn aan de kant, maar mijn vloer moet goed schoon en mijn badkamer en toilet al helemaal.



De schoonmaaksters die ik tot nu toe heb gehad (dat zijn er drie...) lijken een totaal andere standaard te hebben. En dat zijn dan niet de eerste de beste schoonmaaksters. In het kennismakingsgesprek leg ik goed uit dat het mij gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Allemaal beamen ze dit. En zal ze bezig zijn, gaat het er, in mijn ogen slordig aan toe. Niet alles gaat aan de kant bij het stofzuigen en dweilen is een beetje over de vloer aaien...

In de badkamer worden de tegels vergeten, wordt er niet afgestoft en vind ik het bad niet schoon...

Terwijl, als ik het zelf doe, ik alles prima schoon krijg zonder uren bezig te zijn.



Verder hebben we nog een vleugel (piano) en twee katten. Daar kunnen ook niet alle schoonmaaksters mee overweg...



Help! Ik weet het niet meer. Ben ik te veel-eisend en en moet ik het toch maar weer gewoon zelf gaan doen???
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een hulp willen, maar zolang mijn man en ik het zelf kunnen, vind ik het een te grote luxe voor ons. Mijn vriendin uit Utrecht heeft wel een hulp en zij is heel erg goed. Als ik haar aan het werk zie kijk ik tijdens het kletsen stiekem altijd even hoe ze alles doet. Ik heb van niemand geleerd hoe ik schoon moet maken, dus het is fijn om af te kunnen kijken en het is een hele leuke dame.

Zij wil overigens nog wel een adres erbij, maar ik ga haar telefoonnummer niet zomaar hier op het forum plempen natuurlijk.
quote:badeendje12 schreef op 28 januari 2014 @ 22:39:

Zit op mobiel dus geen zin om alles letterlijk te gaan kopiëren en van wie het afkomt maar ik schiet even in de verdediging.. Ik ben "student", tijdelijk gestopt met school i.v.m vaste lasten en daardoor ben ik ook bij de thuiszorg gaan werken. Ja ik ben van die leeftijd en ja ik doe mijn werk goed. Dus het is onzin dat de meeste studenten het niet goed kunnen. Ook las ik dat iemand al 12 hulpen gehad heeft? Lijkt me sterk dat, dat aan al die 12 hulpen heeft gelegen. Bij onze werkgever zou de client er na 4 hulpen -en nog steeds niet tevreden- vriendelijk worden verzocht om een ander bedrijf te benaderen. Ik ben van mening dat niet altijd alles aan de hulp ligt maar ook de manier van doen en denken van de client. Ik merk dat heel veel mensen de grip op het huishouden willen houden maar dit kan nou eenmaal niet. Het is heel makkelijk om de vinger te wijzen maar ik weet hoe het is om in 3u tijd alles schoon te krijgen. Dat is hard doorwerken en helaas word dit onderschat.



Ik denk dat je hier een belangrijk punt hebt. Daarom opperde ik in het begin als iets van: frustraties botvieren op de hulp. En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar soms is het wel zo dat als mensen immobiel raken, met argusogen op de hulp letten en vooral zien wat ze anders doen dan dat ze het zelf zouden hebben gedaan.



Ik weet het van een vriendin bij de thuishulp, als haar 'bazin' minder lekker in haar vel zit, krijgt ze veel kritiek, op momenten dat het beter gaat, gaat het een stuk lekkerder.

Heeft iets met controle houden en de touwtjes in handen willen houden te maken, wat ik trouwens heus wel begrijp. Loslaten en accepteren dat iemand dingen anders doet, is het advies.



En wat iemand al zei: er wordt vooral gelet op wat men NIET heeft gedaan, maar wat er wel allemaal wordt gedaan ziet men niet altijd.



Ik lees hier echt dingen waarvan ik denk: wat een gezeur. Voegen met tandenborstel, op knieën de wcvloer doen, etc.



Sommige mensen hebben zulke hoge maatstaven, die zullen niet zo snel iemand vinden die het goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden normale eisen gesteld aan de schoonmaakster.

Ik wil wel kunnen zien dat zij geweest is. Geen zeepresten in bakjes of haren in putjes.



Ben wel tevreden met haar werk,zij loopt de kantjes er niet af.

af. Werkzaamheden uit eigen in initiatief neemt zij niet. Zij stofzuigt zuigt de slaapkamer maar zal bv niet het dekbed rechttrekken als we dat zelf na gelaten hebben.



Veder laat ik horen en zien dat ik haar werk waardeer door complimenten te geven en altijd iets lekkers vd bakker voor haar te kopen.



Ik hoop een goede werkgever te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kerriebredsjo: ik denk ook wel dat jij goed in de smaak valt! Leuk om te lezen hoe je met je hulp omgaat. 1 tip, geef het aan dat je graag zou willen dat de kleine dingen er ook bij horen zoals het bed rechttrekken. Sommige mensen zien dat zelf niet en dan gaan ze er op letten. Dat was bij mij wel het geval, het viel niet echt op en keek eroverheen.
Wij sturen ook vaak een berichtje dat het zo fijn is als ze geweest is, het voelt elke keer weer als thuis komen in een net geboende hotelkamer. Echt heel fijn. Ze krijgt ook altijd flink extra met de kerst.



Ik kan de tip trouwens beamen; een dame van het kamp weet wat poetsen is. Soms zie ik haar dingen schoonmaken waar ik zelf nooit iedere week, iedere maand of zelfs ieder kwartaal om zou denken, maar zij doet het iedere week.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 28 januari 2014 @ 20:59:

sommige van jullie zijn nogal denigrerend over schoonmaaksters, ga fietsen



Wat heeft vinden met dat iemand geen goed werk aflevert te maken met denigrerend zijn over een beroepsgroep?



Als een chirurg fouten maakt en je hem voor de tuchtcollege sleept dan zeg je toch ook niet wat wordt er weer denigrerend over chirurgen gedaan. Weet je wat doe die operatie lekker zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 29 januari 2014 @ 12:24:

[...]





Wat heeft vinden met dat iemand geen goed werk aflevert te maken met denigrerend zijn over een beroepsgroep?



Als een chirurg fouten maakt en je hem voor de tuchtcollege sleept dan zeg je toch ook niet wat wordt er weer denigrerend over chirurgen gedaan. Weet je wat doe die operatie lekker zelf.



Eens kijken wat mensen zeggen als je beweert dat je dertien slechte chirurgen achter elkaar hebt getroffen.



Als je dertien schoonmakers verslijt, ligt het niet aan de schoonmakers, dan ligt het bij jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat gezeik van die mensen die geen goede werkster vinden, op ander werk mag je fouten maken. Maar o wee als je iets per ongeluk overslaat of niet op de juiste plaats terugzet. Dan wordt je eruit GEKNIKKERD. Als grofvuil. Zeker het sprookje van Assepoester net gelezen. Nee, respect is ver te zoeken bij die mensen die het allemaal zoveel beter weten. Het wordt tijd dat de witte of zwarte werkster RECHTEN krijgt en niet altijd PLICHTEN. Wij zijn ook wat waard in deze maatschappij!
@meandmykid: adem in, adem uit.
Ik heb sinds kort een 'witte werkster' via Homeworks. Zeer tevreden over. Ze is gewoon in loondienst bij Homeworks en wordt dus ook doorbetaald als ze ziek is. Ik mag haar ook gewoon afzeggen als ik bijvoorbeeld op vakantie ben en als ik niet tevreden ben, dan kan ik een andere werkster krijgen. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Bij thuiszorg is het zo dat clienten ook mee moeten helpen, en de hulpen schoonmaken wat een client niet meer zelf kan.En ik las iets over ramen lappen van buiten dat word meestal niet meer gedaan daar moeten clienten een glazenwasser voor nemen.

Wel in een benedenhuis daar wordt het nog wel gedaan.Er zijn regels gekomen wat er wel en niet word gedaan.Maar het is nu moeilijk om huishoudelijke hulp te krijgen, gemeentes doen er nu erg moeilijk over.Ze kijken naar wat je zelf nog kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:meandmykid schreef op 23 maart 2014 @ 11:07:

Dat gezeik van die mensen die geen goede werkster vinden, op ander werk mag je fouten maken. Maar o wee als je iets per ongeluk overslaat of niet op de juiste plaats terugzet. Dan wordt je eruit GEKNIKKERD. Als grofvuil. Zeker het sprookje van Assepoester net gelezen. Nee, respect is ver te zoeken bij die mensen die het allemaal zoveel beter weten. Het wordt tijd dat de witte of zwarte werkster RECHTEN krijgt en niet altijd PLICHTEN. Wij zijn ook wat waard in deze maatschappij!In heel veel andere banen is het maken van fouten juist vele malen erger! Een arts ligt er dan ook uit... Een goede werkster is trouwens ook een kwestie van een goede klik met iemand hebben en dezelfde ideeën over huishoudelijke taken. Als dat niet werkt, snap ik niet waarom je zo iemand in dienst moet houden.
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je TO?



Ik ben zelf schoonmaakster, al jaren, tot grote tevredenheid van mijn werkgevers.



Ik hou van schoonmaken en heb er mijn beroep van gemaakt. Er wordt wel degelijk op neergekeken door sommige mensen. Mijn ervaring is dat dat meestal gedaan wordt door mensen die zelf hun zaken niet in/op orde hebben thuis
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk zeker niet neer op schoonmaaksters en ik ben blij dat ik er een heb, maar ik ben ook niet helemaal tevreden en ben van plan haar binnenkort aan te spreken op het feit dat ze sommige dingen met de Franse slag doet. Zo is het bad niet echt schoon als ze geweest is, ziet ze niet dat van de douchecabine de bovenkant gedaan moet worden en doet ze de badkamer met een vaatdoekje in plaats van een schuursponsje. Dan wordt het dus ook niet goed schoon. En zo nog meer dingen. Toch heb ik het liever zo dan dat ik het zelf moet doen, dus ik zou haar niet willen missen. Schoonmaaksters die echt heel grondig en snel schoonmaken, zijn denk ik schaars.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een fijne hulp en mis haar nog steeds.

Wat een heerlijkheid om na een werkweek thuis te komen in een schoon huis. Ik vond en vind het nog steeds een voorrecht.



Helaas verloor ik mijn baan en ging mijn hulp haar oude werk weer oppakken, dus toen eindigde onze relatie.



Hoewel ze lang niet altijd alles naar mijn zin deed heb ik wel geleerd om dingen ook los te laten en te waarderen wat ze dan wel deed.

En uiteraard stond ze ook wel open voor commentaar hoor, dus als er eens iets was waar mijn oog op viel wat ze structureel vergat of er was een extra klusje, dan kon ik dat gewoon op een briefje schrijven.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Je doet toch ook niet de complete badkamer met een schuurspons?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Ik was een poets en mijn werkgeefsters waren erg tevreden, als mijn zoontje straks naar de psz gaat kan ik het weer oppakken. De 1 was heeeel veel opruimen en was altijd een zooi, de ander was het tegenovergestelde, en ik had een "eng" huisje
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:woepsie schreef op 23 maart 2014 @ 18:21:

Je doet toch ook niet de complete badkamer met een schuurspons?Nee, natuurlijk niet, maar voor bijvoorbeeld een douchecabine met veel kalkaanslag etc. lijkt een lapje met allesreiniger me niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 23 maart 2014 @ 20:14:

Ik was een poets en mijn werkgeefsters waren erg tevreden, als mijn zoontje straks naar de psz gaat kan ik het weer oppakken. De 1 was heeeel veel opruimen en was altijd een zooi, de ander was het tegenovergestelde, en ik had een "eng" huisje Eng?
Alle reacties Link kopieren
Ben net pas aan het lezen, maar ben het eens dat ik veel schoonmakers niet goed vind. Ik doe het inmiddels liever zelf.



Ik maak zelf ook schoon bij anderen en heb in het verleden ook veel schoongemaakt, incl. hotels en ik weet heus wel wat goed schoonmaken is. Ik vind het dan ook laksigheid en gebrek aan kwaliteit. Ook van schoonmakers mag je kwaliteit verwachten, net als bij andere banen. Je betaald er immers voor en het is echt niet het minste uurloon wat veel schoonmakers tegenwoordig vragen (hier in de buurt 15 euro per uur, dat vind ik persoonlijk veel geld en is meer dan ik verdien).
Alle reacties Link kopieren
quote:woepsie schreef op 23 maart 2014 @ 18:21:

Je doet toch ook niet de complete badkamer met een schuurspons?Ligt eraan. Ik doe vrij geregeld de voegen met een nagelborstel om die weer lekker fris te krijgen. De schuurkant van een spons zou ik verder niet gebruiken als het niet nodig is, want je beschadigt het porselein van de wastafel ermee. Maar als het echt zo vies is dat de vet en zeepresten aangekoekt zijn, tja, dan echt met een schuursponsje. Een wastafel (en tegels) moeten glad aanvoelen als je er met je vingers overheen glijdt. Niet ruw of stroef. Dat betekend dat er zeep, kalk of vetresten op zitten. En op je knieen zitten is geen overbodige luxe als je schoonmaker bent. Alleen dan zie je de onderkanten van dingen en dat er stofnesten achter dingen liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 28 januari 2014 @ 15:34:

Trap stofzuigem met steel????

Oh dit doe ik altijd met de stang, de hoekjes waar ik met de stofzuigermond niet bij kan.

Nu zit ik al de hele tijd mijn hoofd te breken waarom dit niet kan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een perfectionistische schoonmaakster die graag alles op mijn knieen doet omdat je dan idd in alle hoekjes en gaatjes kan komen. Ik haal zware meubelen weg, rek en strek om op en achter kasten, koelkast, wasmachine ed schoon te maken. Zelfs zware kleden klop ik uit. Gordijnen en vitrages haal ik af, meubels in de was. Daar zit idd wel een prijskaartje aan. Door deze maner van schoonmaken zie ik mezelf dit niet tot mijn 67ste doen ivm kapotte knieën en polsen en rug.

Voor 15 euro per uur ga ik niet mijn lijf verzieken en gebeurd alles arboverantwoord met als gevolg wat minder goed schoon.
Ik heb zelf een poosje in de thuiszorg gewerkt. Niet tegenaan te eten, al dat stofzuigen en door de stad fietsen slurpt calorieën.

Mensen gingen op den duur vragen of het wel goed met me ging, of hadden taart gemaakt omdat ik niet meer af mocht vallen.



Als je in de thuiszorg werkt en je doet dat fulltime, is het heel hard werken voor heel weinig geld.



Thuiszorgbedrijven werken met bepaalde protocollen. Bijvoorbeeld dat de klant moet zorgen voor bepaalde deugdelijke schoonmaakmaterialen. Tja, als ik moet werken met een zeem van 20 jaar oud en even oude trekker, dan krijg ik de ramen niet goed schoon. Als de stofzuiger zo oud is dat hij af en toe uitvalt dan moet je niet gek staan te kijken als het stofzuigen langer duurt.

Verder moet je bepaalde arboregels in acht nemen. Een thuishulp zul je dus niet op handen knieën de vloer zien schrobben, of de wc vloer. Dan hebben ze met de kortste keren een hernia te pakken, en daar zit het thuiszorgbedrijf natuurlijk niet op te wachten. Ook mocht ik niet werken met chloor. Cadeautjes mocht ik ook niet aannemen. En al dat geld wat die mensen aan het thuiszorgbedrijf betaalden? Dat hangt aan de strijkstok aldaar.



Mijn advies: zoek een witte schoonmaakster. Kost een paar centen, maar die doet haar werk goed. Bovendien is een ZZP schoonmaakster in staat de zaakjes goed voor zichzelf te regelen met betrekking tot ziekte en pensioen. Wel zo eerlijk voor iemand die zichzelf afbeult.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven