Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 09 februari 2010 @ 23:31:

Quattro dat van die katten kan je ondervangen door bv die bakken af te zetten met gaas, of door ze op poten te zetten.

Overigens.....als je tuin maar groot genoeg is, vermoed ik dat ze niet persé in de moestuin willen schijten



Klopt, ze rollen ook graag over die losse grond, en liggen graag in de zon op een beschut plekje van zo'n moestuin.



Als iemand van die bakken heeft, van die schuine met glas erboven bedoel je denk ik. Dan kunnen katten er idd niet bij. Het leek me alleen zo lastig als iemand die moestuin afrastert, met gaas of een net oid, om er dan zelf nog makkelijk in te kunnen werken.
Hmm nee ik bedoelde die bakken van de link van Queenie Juist die bakken zijn makkelijk bewerkbaar, ook als je ze eventueel afzet met gaas of een net.
Je hebt allerlei manieren om katten uit je tuin te werken, er zijn planten waar katten een hekel aan hebben. Als je die op strategische plekken neer zet (bijv. op elke hoek) dan heb je minder last van katten. De bekendste plant is Wijnruit, maar katten hebben ook een hekel aan citroenmelisse en citroengeranium. Verder zijn er bio. korrela "Kattenschrik" te koop, die schijnen ook goed te helpen, volgens mijn vader.

Hier nog een andere link met tips.
quote:suikervrij schreef op 09 februari 2010 @ 22:09:

Vorig jaar had ik een trostomaat, die tijdens mijn vakantie met noodweer geknakt is. Ik vond hem te hoog, en weinig vrucht dragen. Iemand een idee hoe je de tomaat in pot een beetje in toom houdt?De dieven die in de oksels van de takjes groeien moeten elke keer verwijderd worden, omdat anders de plant teveel energie gaat steken in de groene takken en daardoor steeds groter wordt, dus minder tomatenopbrengst. Dit is een tijdrovende klus, vooral als je veel tomatenplanten hebt.

link dieven verwijderen
quote:ArtemisDCS schreef op 09 februari 2010 @ 22:36:

Ik wou een link naar de makkelijke moestuin plaatsen, maar dat is al gebeurd . Ik heb hier niet echt een tuin voor moestuin (lees: studententuin), maar ik zou wel wat groenten in potten willen kweken. Tomaten, aarbeien? Iemand nog suggesties? :-)



De volgende groente kunnen allemaal in potten of plantenbakken gekweekt worden: spaanse pepers, zoete puntpaprika, radijsjes, stamsperziebonen, stamsnijbomen, cherry- of snacktomaten, krop- of gemengde sla, peultjes, snackkomkommers, ronde courgette (=bolcourgette), minibloemkool, waspeen, prei, knolseldery, rucola, raapstelen, andijvie, spinazie,kervel, postelein,aubergine,aardappels, pompoen, knoflook, bosui. En natuurlijk kruiden zoals bieslook, thijm, basilicum, enz. Sommige planten zullen wel moeten worden ondersteund met een stok en wat bindtouw.



Genoeg keuze dus
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 09 februari 2010 @ 22:09:

Leuk dat er al zoveel reacties zijn:D



Vorig jaar had ik een trostomaat, die tijdens mijn vakantie met noodweer geknakt is. Ik vond hem te hoog, en weinig vrucht dragen. Iemand een idee hoe je de tomaat in pot een beetje in toom houdt?



Je hebt twee soorten tomaten; stamtomaten en struiktomaten. De stamtomaten groeien aan een stam en kunnen wel 2mtr hoog worden als je er niks aan doet. Een struiktomaat groeit van zichzelf al in een struikje. Die hoef je ook niet te dieven. De opbrengst is vaak wat kleiner, maar die zijn gemakkelijker in pot te houden.



Een bekende struiktomaat is de Tiny Tim, is direct ook een cherrytomaat. Ik heb vorig jaar ook 'gewone' tomaten gehad die aan een struiktomaat groeiden. Dat vond ik een superlekkere tomaat: Balkonstar, redelijk goede opbrengst. De opbrengst van een struiktomaat is niet te vergelijken met de oogst die je van een stamtomaat haalt, omdat een stamtomaat langer doorgroeit en dus langer oogst geeft.
Alle reacties Link kopieren
Over katten in de tuin: Wij hebben twee huiskatten die gelukkig niet snappen dat ze ook in de tuin hun behoeftes kunnen doen. We hebben een systeem op de schutting (diervriendelijk!) waardoor de katten niet uit de tuin kunnen. Andere kattten komen er ook niet in.

De katten zitten niet in mijn moestuin, gelukkig! Wat ik wel eens heb gezien/gelezen op een moestuinweblog zijn twijgjes die kriskras in de grond werden gezet (wel naast de zaairijen, natuurlijk ) Ik zal zo eens even op zoek naar een plaatje.



@ Sarah: mag ik hier toch kort een link naar mijn website plaatsen (over moestuinieren) of is dat dan toch reclamemaken.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een goede tips allemaal!

Prachtige website, Helianthus, met hele mooie foto's van bijzondere rassen en veel tips!

De makkelijke moestuin is voor mij ook een grote inspiratiebron, als je dat leest kan iedereen moestuinieren.



Oh, was het maar lente, mijn handen jeuken om buiten te beginnen! Eerst moet de sneeuw weg zijn, vannacht is er ongeveer 20 cm gevallen, op de meter die er al lag, zucht...



Een plantschema is een goed idee, dat maakt het overzichtelijk. Ik heb in excel van alle planten aangegeven wanneer ze binnen en buiten geplant kunnen worden, en wanneer geoogst. Al is dat meer een indicatie. Het helpt je enorm, zo heb ik afgelopen week peperplanten gezaaid en is binnenkort de prei aan de beurt.



Met de tomaten kon ik niet wachten, die had ik al in november gezaaid. Nu zijn het stevige plantjes van een cm of 5 hoog, met al 4 bladeren. Ze hebben lang stilgestaan, maar als de zon schijnt zie je ze bijna groeien! Fascinerend!
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al gezaaid: paprika, ananaskers, meloenpeer en aubergine. Dat zijn allemaal hele trage groeiers.



Ik heb sinds dit jaar een verwarmde zaaibak, waardoor de paprika's gemakkelijker ontkiemen. De aubergines heb ik gister weer opnieuw gezaaid, want er is niks opgekomen.



Zijn er meer die tuinieren op basis van de maan/kosmos? Ik zaai, verspeen en plant alleen op basis van de maanstanden. Voor de rest doe ik wat als ik er zin in heb of als het nodig is.
@Helianthus2106: ik ben wel benieuwd naar jouw website, zou je mij een mailtje kunnen sturen? Ik heb helaas geen verwarmde zaaibak, dus kweek bijna alles eerst thuis op (in huis), als de plantjes groot genoeg zijn, dan laat ik ze ong. 3 weken (afhankelijk van buitentemp) buiten afharden. De eerste 1.5 week haal ik 's avonds nog naar binnen en de laatste anderhalve week laat ik ze ook 's nachts buiten staan. De meeste planten gaan pas na 15 mei (IJsheiligen) de volle grond in.
quote:Helianthus2106 schreef op 10 februari 2010 @ 09:17:

@ Sarah: mag ik hier toch kort een link naar mijn website plaatsen (over moestuinieren) of is dat dan toch reclamemaken.

Hm nee dat mag eigenlijk niet. Maar ik ben wel heul nieuwsgierig, wil jij me mailen? (doe maar op mijn angeladres; vivaangel5@gmail.com)



Hier geen verwarmde zaaibakken oid, tzt komt er in de tuin wel een kas(je) maar dit jaar maar eerst eens makkelijk beginnen en kijken hoe het allemaal gaat. Moet zelf de tuin ook nog leren kennen (we wonen hier pas een jaar, en het was wilde woestenij ). Nu was het voorheen achterin (waar de moestuin komt) erg schaduwrijk, maar afgelopen december heeft de buuv haar tuin laten kaalmaken, dwz alles is gekapt (was bijna een bos, zoveel bomen van 4 á 5 m hoog ) Nu hebben we dus héél véél zon in de tuin. Ik denk dat ik deze week maar alvast eens begin qua ontwerp/inrichting. Schaduwplek bepalen, kijken hoeveel ruimte de kippen zullen innemen, bakken plaatsen (op papier dan). Zodra de vorst uit de grond is wil ik gaan beginnen met klaarmaken van de grond. De helft is al klaar (dwz omgespit, zo goed als wortelvrij) en de helft moet nog, kippenhok moet afgebroken worden, opnieuw opgebouwd op een andere plek en wat kleiner gemaakt (is nu 2,5 bij 5 en 2m hoog, we willen hem wat korter en iets minder hoog hebben) en er moet een nieuw dakkie op. Dan de grond nog egaliseren en afzetten voor de kippen. Ik sta te popelen om aan de slag te gaan, maarja die verdomde vorst
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar terug heeft mijn vriend in de maanden januari en februari de tuin helemaal klaargemaakt. Toen was het steeds heel erg zacht en nu... vreselijk die kou!



@ Sarah Scott: Die tuin van jou klinkt wel heel erg groot! Oh en kippen! Eigenlijk zou ik dat ook heel erg graag willen, maar we wonen midden in een stad, dus dat is niet zo handig.
Hah tja. (900m2)
Alle reacties Link kopieren
Da's een ruime tuin! Dus jij hebt wel ruimte voor mijn ideale zomer-relax-plek!
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 12-02-2010 10:11
Reden: foto's verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh en denk daar nog een mooie buitenkeuken bij, incl barbecue, een romantische vuurkorf, glaasje rosé, schaaltje met lekkere dingen (wel of niet uit de tuin), een mooi tijdschrift.... (zucht en droomt weer verder....)
Jaaaaaa mooi! Ik heb zoiets in gedachten, alleen dan kleiner.... ff plaatje opzoeken...
Nah, kan het zo snel ff niet vinden. Was in elk geval iets wat afgelopen zomer in buitenleven stond, erg leuk, ook een overkapping zo met doek. Ik wil dat dit jaar aan de achterkant van de schuur maken, zodat we daar sowieso een schaduwplekje hebben om te zitten, ligt al een terras en je kijkt uit op de tuin, dus da's een prima plek.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo'n buitenkeuken lijkt mij ook geweldig! Met een grote terrashaard erin waar je pizza's in kan bakken (zo'n Jamie Oliver ding)

Banken met véél kussens, overkapping tegen de zon, bakken met zomerbloeiers, luie ligstoel, boekje, glaasje....



Dan ga ik op vakantie naar Tuinesië!



Ik denk even niet aan de sneeuw en ga plaatjes zoeken voor ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
@ Hybelkanin: dat vind ik te groot, te robuust. Het mag van mij iets fijner. En die elektriciteitsdraden, ach je hebt het niet altijd voor het zeggen, maar die hoef ik er ook niet bij



@ allen: sorry voor het offtopic gaan. Ik geloof dat het bij mij begon.



Dus maar weer ontopic:

Waar ik dit jaar echt naar uitkijk:

* doperwten (vorig jaar geprobeerd, maar te vroeg gezaaid, niet opgekomen)

* passievrucht: afgelopen jaar in juni/juli gezaaid en het ziet ernaar uit dat de planten de vorst (tot nu toe) hebben overleefd. Dat betekent dat er een kans is dat er dit jaar al vruchten aan komen!

* sugar snaps: dit jaar voor het eerst!

* taybes: als het goed is geeft hij dit jaar voor het eerst vruchten.

* zoete radijs: geen idee wat ik me er bij moet voorstellen, maar hij is driekleurig en dus zoet van smaak.

* kiwano: ben benieuwd naar de smaak als hij zelftgeteeld is.



Verder hoop ik natuurlijk dat alles het gewoon doet, zoals gepland
quote:Helianthus2106 schreef op 10 februari 2010 @ 12:02:

@ Hybelkanin: dat vind ik te groot, te robuust. Het mag van mij iets fijner. En die elektriciteitsdraden, ach je hebt het niet altijd voor het zeggen, maar die hoef ik er ook niet bij





Wij hebben nog zo'n ding in de tuin, weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, maar hij zal tzt zijn plekje wel krijgen vermoed ik

Oh Helianthus; sugarsnaps wil ik ook eens proberen, ben benieuwd hoe het jou vergaat!



Hier plannen voor courgette/aubergine (wil ik langs de houtwal laten groeien) en bramen/frambozen, ook langs de houtwal (is nu 15m breed en 2m hoog, dus lijkt me wel mogelijk). Dan wat bakken, met in elk geval wortel/kruiden voor de konijnen (ze hebben bij hun hok druiven staan wat ze kunnen eten en er komt nog bruidssluier over de ren, eetbaar voor hen). Ik wil ook heel erg graag andijvie en witlof gaan 'verbouwen', zodat we het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend zijn qua konijnengroente.

Verder nog; radijsjes, paprika, aardappelen, mais, slasoorten, aardbeien, peultjes....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar het ambitieuze plan opgevat om een soort 'moesbalkon' te maken. Een inpandig balkon van ruwweg 2,5 x 1 meter, op het oosten, eventueel volledig afsluitbaar met ramen (waardoor het een soort kas wordt).

Maar wat voor groente/fruit/spul is niet zo enorm groot en wil goed op een balkon groeien?

't Is een balkon waar ik niet op wil zitten, want aan de straatkant. Het mag dus helemaal bomvol met allerlei groenten en fruit komen. Aan de achterkant heb ik nog een balkon, waar een zithoekje komt (met hangmat ).



Zat er zelf aan te denken om van die lange plastic balkonbakken aan de muur te maken (muur is zo'n 90cm breed, bakken 80cm), en dan een stuk of 5-6 onder elkaar. In de bakken dan kruiden en sla. En dan op de grond een paar grote potten met iets van fruit op stam ofzo? Bestaan er hele kleine fruitboompjes?

Iemand suggesties voor andere groente/fruit?



Groene vingers zijn aanwezig
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Komt er wel genoeg zonlicht op je balkon? De meeste planten houden daar wel van.



Het hangt ook een beetje af van de diepte van de bakken. Als ze voldoende diep zijn kun je denken aan:

sla (in verschillende soorten), worteltjes, rode bietjes, ui, lente-ui, stamboontjes, aardbeien, radijs, andijvie.



Voor in pot zou ik gaan voor struiktomaatjes en paprika's/snackpaprika's.



Kleine fruitboompjes bestaan! Ik heb twee perzikboompjes op stam: ongeveer 1.20 hoog en er komen echte perziken aan! Dit zijn dwergvormen. Die heb je ook voor kers. Andere fruitsoorten misschien ook wel, maar dat weet ik niet.



Lekker hoor, een hangmat!





@ Sarah: En ik ben erg benieuwd naar je witlof! Die kippetjes van jou komen niks te kort!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven