Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Haha, het ding is inderdaad wel wat groot ja!

Maar het lijkt me heerlijk om de hele dag buiten te zijn en 's avonds groentes uit de eigen moestuin buiten klaar te maken!



Waar kun je die kleine fruitboompjes kopen? En hoe lang duurt het voordat er vruchten aanzitten? Een mini-kersenboom, dat lijkt mij ook wel wat!
Alle reacties Link kopieren
Er komt genoeg zonlicht, en het wordt stikheet 's zomers als de zon schijnt. Dat laatste kan ook nadelig werken...

Aardbeien klinkt erg goed! Evenals struiktomaatjes en snackpaprika's! Ik zal eens kijken bij het tuincentrum voor zakjes met zaad. Ben al eierdoosjes aan het sparen om in te zaaien



De bakken zijn ongeveer zoals deze en zo'n 18-20cm diep:

Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer was het regelmatig zo dat mijn vriend thuiskwam en dat hij zegt wat eten we vandaag? Ik wierp een blik in de tuin en zei dan iets van; 'Ehhh.... je mag kiezen of combineren. Er zijn courgette, een handvol boontjes, sla, tomaten, een kleine komkommer en als je het heel graag wil is er ook nog handvol radijsjes klaar.' Heerlijk is dat!



En je wordt er ook heel erg creatief van. Van alleen courgette in pastasauzen is het scenario aan gerechten met courgette enorm uitgebreid!
Alle reacties Link kopieren
Oh en de kleine dwergboompjes hebben wij gewoon bij een tuincentrum gekocht. Ik twijfelde heel lang tussen kers en perzik. Uiteindelijk voor twee perziken gekozen. Ze staan bij ons in een pot onder een overkapping. Sommige kersen hebben een bestuiver nodig (een andere kersenboom in de buurt) en dat vond ik dan weer onhandig. Maar als de perzikbomen deze winter niet overleven, dan ga ik waarschijnlijk toch de kersenboompjes kopen.



(Ik had eigenlijk gehoopt dat onze roos op stam het niet zou gaan doen, mijn vriend vindt hem zo mooi... Helaas die heeft de vorige winter dus wel overleefd. Anders was daar al voor in de plaats een kers op stam gekomen.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Jody schreef op 10 februari 2010 @ 13:19:

Er komt genoeg zonlicht, en het wordt stikheet 's zomers als de zon schijnt. Dat laatste kan ook nadelig werken...

Aardbeien klinkt erg goed! Evenals struiktomaatjes en snackpaprika's! Ik zal eens kijken bij het tuincentrum voor zakjes met zaad. Ben al eierdoosjes aan het sparen om in te zaaien



De bakken zijn ongeveer zoals deze en zo'n 18-20cm diep:

[afbeelding]



18-20 cm is niet diep genoeg voor 'gewone' worteltjes. Wel voor Parijse Wortels (ronde). Verder zullen uien en bietjes het dan ook niet zo goed doen.



Ik heb hier nog een boek voor tuinieren in potten. Ik zal eens kijken of er nog iets leuks bijzit wat je er ook in kunt doen.



Eierdozen is echt een heel slecht idee! Je moet de zaden eerst vochtig houden. Mag jij raden waar al het water naar toe gaat... juist in de eierdozen. Koop zaaitrays (goedkoop bij de Hornbach), gebruik plastic bekertjes of champignonnenbakjes om in te zaaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voorgaande jaren een tuin gehad en altijd voorgezaaid in eierdozen en turftrays. Nooit problemen mee gehad eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Ha, goeie tip, die eierdozen!

Heb vorig jaar mijn eerste groententuintje gehad, maar met veel hulp van een oude, handige, gepensioneerde buurman. Dit jaar ga ik het alleen doen!

Vorig jaar groeide alles als een tierelier, mijn tuintje was gespit op een stukje grond waar onze koe het jaar ervoor had gelopen: goed bemestte grond dus geweest. Dus tip: als je plek hebt, schaf een koe aan

Ik had drie courgetteplanten, dat was wel een beetje teveel van het goede, kon geen courgette meer zien na de zomervakantie. En verder spercieboontjes, bloemkolen, tomaten, paprika' s. rode pepers, prei en uien. Het geeft echt een voldaan gevoel als je groenten eet uit eigen tuin!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jody schreef op 10 februari 2010 @ 13:34:

Ik heb voorgaande jaren een tuin gehad en altijd voorgezaaid in eierdozen en turftrays. Nooit problemen mee gehad eigenlijk



Vreselijk om in voor te zaaien. Als je het bakje op wil pakken om uit te planten valt het uit elkaar. Maar ieder dus zo zijn voorkeur!



Turftrays heb ik wel gebruikt voor zaden die niet lang tijd nodig hebben van zaai tot uitplanten, zoals boontjes en maïs. Ik had het idee dat die toch wat steviger waren dan de gemiddelde eierdoos. Mijn zaaitrays worden wel meer dan 1 keer gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Alternatief voor eierdozen e.d.; bakjes van de chinees. Zo doe ik het al jaren en werkt prima. Je moet sommige plantjes wel een keer uitpoten. Daarvoor gebruik ik de trays waar je perkplantjes in koopt.



Voor het voorzaaien van kolen gebruik ik wel de zaaitrays.
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar tips voor het kweken in bakken en potten:

* spinazie (lukt bij mij beter in een bloembak dan in vollegrond)

* babyleaf-, snij- of pluksla



Verder is er al echt veel genoemd wat in potten en bakken gekweekt kan worden. Even bladeren door het boek klik levert ook niet echt nieuwe ideeën op.



Ik geniet wel weer van al die plaatjes, maar hier vandaag weer sneeuw...
Oja! Spinazie! Willikook!



Ik heb nog een leuke (en zeer informatieve) site opgeduikeld;

http://bustani.webs.com/

En eentje waar ik vaak op kijk omdat er prachtig mooie foto's op staan (geen moestuin trouwens, maar voor de tuinliefhebbers wellicht leuk om te kijken);

http://onzetuin.web-log.nl/

En natuurlijk deze! (hier 3 compostbakken, composteren jullie ook? )

http://www.bloggen.be/compostmeester/
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 10 februari 2010 @ 22:09:

Oja! Spinazie! Willikook!



Ik heb nog een leuke (en zeer informatieve) site opgeduikeld;

http://bustani.webs.com/

En eentje waar ik vaak op kijk omdat er prachtig mooie foto's op staan (geen moestuin trouwens, maar voor de tuinliefhebbers wellicht leuk om te kijken);

http://onzetuin.web-log.nl/

En natuurlijk deze! (hier 3 compostbakken, composteren jullie ook? )

http://www.bloggen.be/compostmeester/







Spinazie doet het hier in zo'n bloembak beter dan gewoon in de moestuin. Ik zaai spinazie alleen in het voorjaar (heeft te maken met de soort). Oh ja: voor 2 personen moet je best veel zaaien!



@ Sarah; heb je je al verdiept in witlof?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 10 februari 2010 @ 22:09:

Oja! Spinazie! Willikook!



En natuurlijk deze! (hier 3 compostbakken, composteren jullie ook?) Ja, 1 compostbak. Als ik een grote moestuin heb, dan wil ik eigenlijk nog meer composteren.




Nee nog niet heel erg, maar daar schijnt nogal veel aan te pas te komen, inkuilen enzo. Pff Vooral veel geduld kweken ook, naast die witlof
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 10 februari 2010 @ 22:18:





Nee nog niet heel erg, maar daar schijnt nogal veel aan te pas te komen, inkuilen enzo. Pff Vooral veel geduld kweken ook, naast die witlof



Dat bedoel ik

In het voorjaar zaai je, in het najaar oogst je de wortel. De wortels kuil je in. Ze moeten donker en niet te warm staan. Dan na een tijdje (maanden?) groeit er de witlof op de wortels zoals je die kent uit de winkel.



Lijkt mij nogal veel werk, terwijl de witlof regelmatig in de aanbieding is.
Hier sinds afgelopen zomer 3 best flinke bakken (á 360l), ze zitten nu bijna vol...Denk dat ik in het najaar de eerst compost klaar heb. Ben wel benieuwd!



Hier (DL) zamelen ze 2 keer per jaar groenafval in, dus eigenlijk moet je zoveel mogelijk zelf weg zien te werken. Aangezien we een grote tuin hebben is dat nogal eens een punt om over na te denken



Groenafval van de keuken enzo gaat in elk geval gelijk naar de compostbakken. Veel groot groenafval gaat op de houtwal, die we zoveel mogelijk ophogen wegens inkijk. (Aan de achterkant van onze tuin ligt een grote en drukbezochte begraafplaats, dus er lopen toch wel regelmatig mensen langs. Nu zullen die best wat anders aan hun hoofd hebben dan in onze tuin loeren, maar toch, geen inkijk meer van die kant vind ik erg fijn )
anoniem_15888 wijzigde dit bericht op 10-02-2010 22:27
Reden: befraafplaats kenniknie!
% gewijzigd
quote:Helianthus2106 schreef op 10 februari 2010 @ 22:24:

[...]





Dat bedoel ik

In het voorjaar zaai je, in het najaar oogst je de wortel. De wortels kuil je in. Ze moeten donker en niet te warm staan. Dan na een tijdje (maanden?) groeit er de witlof op de wortels zoals je die kent uit de winkel.



Lijkt mij nogal veel werk, terwijl de witlof regelmatig in de aanbieding is.Hahahaha! Ja ach, een bos radijsjes kost hier ook maar 29 cent
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 10 februari 2010 @ 22:26:

[...]



Hahahaha! Ja ach, een bos radijsjes kost hier ook maar 29 cent



Ja, maar in de winkel heb je alleen rode radijsjes. Zelf kun je ze in alle kleuren en maten kweken. Ik heb het liefst de soort 'Pink Beauty'. Lekker knalroze!

Mijn neefje wilde ze eerst niet eten, want ze waren nog niet 'rijp'



edit: en radijsjes zijn in 6 weken klaar, dus geen gedoe met zaaien, rooien, inkuilen en donker wegzetten. Klein verschil
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 10-02-2010 22:36
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Grinnik! Ja da's waar, net als met die mooie kleuren bietjes!
Zeg Zonnebloem, jij hebt wel eens besteld bij Vreekens? Wat is de beste tijd om er te bestellen, en heb je favorieten?
Alle reacties Link kopieren
Ja, bestellen bij Vreeken is een drama. Buiten de wintermaanden om, heb je kans om je bestelling in 2 weken rond te hebben. Als je nu wil bestellen en zaaien in maart, dan heb je al weer kans dat je te laat bent. Ze doen echt hun best (zeggen ze), maar het lukt niet echt eerder.

Bestellen van mei-oktober geeft het beste resultaat.



Wel heel snel zijn de meeste andere zaadhandelaren (tabernal, van der wal, bolster). Ook leuk en snel is de bezorging van Peter Bauwens van www.denieuwetuin.be Daar kun je leuke dingen kopen, maar niet geschikt voor grote moestuinen. De hoeveelheden in de zakjes is wisselend. Ze hebben wel echt hele leuke dingen: gekleurde worteltjes, bijvoorbeeld!
Alle reacties Link kopieren
In D. heb je trouwens ook Sperli: ik heb hele goede ervaringen met zaad van Sperli. Misschien kun je kijken of je dat ergens kunt bestellen/kopen?
Alle reacties Link kopieren
Staat wel raar: 'ik heb goede ervaringen met zaad van Sperli'



Ik bedoel natuurlijk de groentezaden enzo.




Ik ga eens googlen, dank je wel voor de tip!
Catalogus besteld, ben benieuwd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven