Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?



Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?



Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Site met bijzondere fruitbomen

site van Permancultuur. Als je in de linkere kolom op eetbare planten database klikt, kun je zoeken op je wat je wil hebben, bijvoorbeeld fruit en dan bijv. de aardbeiboom. Onderaan staat dan waar je deze kan kopen.



Ook een tip: zelf eetbare paddestoelen kweken. Is erg lekker en neemt weinig ruimte in. Zelf paddo's kweken
Alle reacties Link kopieren
Champignons heb ik ook wel eens gekweekt, zo'n compleet pakket van een tuincentrum. Dat werkte goed, al was de opbrengst niet heel hoog kan ik me nog herinneren.



Die bijzondere rassen zijn erg leuk. Ik ga het zelf bij gewone soorten houden. Boerenkool bijvoorbeeld is hier armeluisvreten, de supermarkt verkoopt het zelden. Gewone groene boontjes zijn er ook niet. Bloemkool wel, maar dan de microvariant (sinaasappelgrootte) waar je alsnog 4 euro voor betaalt. Witlof is hier wel, dat lijkt me vooralsnog teveel werk om zelf te doen.



Het lijkt me leuk om foto's van onze tuinen te laten zien, of van de eerste zaailingen! Hier gaat dat nog wel even duren want terwijl ik dit typ valt de sneeuw met bakken uit de hemel, ik schat dat er sinds gister 50 cm bij gekomen is.

Dat betekent sneeuwruimen, een paar uur lang.....
Alle reacties Link kopieren
Oooh, wat een leuke links komen hier voorbij!



Over het zaden bestellen bij Vreekens:

Ik heb vorig jaar begin januari voor het eerst iest besteld bij hen, en eind april werd het pas geleverd... Oke, ze hadden erbij gezegd dat het allemaal iets langer kon duren, maar meer dan drie maanden is toch echt te lang hoor. De meeste van die zakjes zitten nog dicht dus. En inmiddels heb ik niet meer de tuin dit ik vorig jaar had, maar een klein balkon, dus veel zaden zijn naar vrienden/familie gegaan.

Had eigenlijk afgelopen zomer weer moeten bestellen, maar daar is het toen niet van gekomen. Ik haal mn zaden nu hier bij de Welkoop/Boerenbond, die heeft een redelijk uitgebreid assortiment. Maar voor dit jaar staat het al in de agenda: in de zomer bij Vreekens bestellen, want die hebben toch echt hele mooie soorten!



Ik ga volgende week in de bieb eens even neuzen naar een boek over balkons en groente/fruit. Heb hier echt helemaal geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je een aardbeiboom wil voor de vruchten, dan klinkt hij lekkerder dan hij is . Maar het is een mooie boom!



@ Jody: Die ervaring met Vreeken heb ik ook. Service is wel goed als iets tegenvalt. Zo had ik twee soorten waar niks van ontkiemde en die kreeg ik gewoon extra toegestuurd.

En ik vind de site gewoon leuk om te bekijken/lezen enz.



@ Hybelkanin: Hier een indruk van mijn tuin (Ik haal de link en de foto's binnenkort wel weer weg, hoor).



Foto's van de ontwikkelingen met de zaailingen en planten kun je op mijn blog vinden.
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 12-02-2010 10:14
Reden: link weggehaald
% gewijzigd
Hier kriebelt het ook al om lekker aan de slag te gaan.



Zo vond ik nog een handige tip om spinazie in een zak te zaaien.

Echt even de link checken spinazie in zak



Sarah heeft volgens mij plek voor een koe haha. Best creepy lijkt me dat om achter een begraafplaats te zitten eigenlijk...



Ik ga dit jaar voor het eerst moestuinen, en ik heb me voorgenomen om dingen te telen die in de supermarkten duur zijn. Zo vind ik de prijs van biologische courgette echt veel te hoog. En hoeveel ruimte zou brocolli eigenlijk nodig hebben?

Mini-komkommers in pot, lijkt me ook leuk. Iemand nog meer tips?



Ben eigenlijk op zoek naar biologische zaden, maar daar is niet veel keus in geloof ik...



Oh ja... op gratisblad punt nl kun je voor een leuk bedragje een abbo nemen op het blad moestuin. Je betaalt alleen maandelijks verzendkosten.
Zonnebloem, prachtige tuin zeg (mond staat open)
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden, kort vraagje, in enthousiasme heb ik al ijsbergsla en boontje onder glas gezaaid binnen. De sla komt nu (na drie dagen) al op, maar ik maak me meteen zorgen... ik kan het toch nog een tijdje niet buitenplanten, hoe zorg ik dat het binnen sterke plantjes worden? Na verloop van tijd de deksel (deels) van mijn plastic kasje afhalen? In het verleden heb ik weleens gehad dat de zaailingen dan alsnog doodgingen door het temperatuursverschil. Weet alleen niet hoe ik het dan zou moeten doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 10 februari 2010 @ 22:24:

Hier (DL) zamelen ze 2 keer per jaar groenafval in, dus eigenlijk moet je zoveel mogelijk zelf weg zien te werken. Aangezien we een grote tuin hebben is dat nogal eens een punt om over na te denken

Kippen eten best veel afval en ook een geit eet alles.



Veel groot groenafval gaat op de houtwal, die we zoveel mogelijk ophogen wegens inkijk. (Aan de achterkant van onze tuin ligt een grote en drukbezochte begraafplaats [...] Of het nu een begraafplaats is of de plaatselijke Mac; inkijk vind ik nooit echt leuk. Wij wonen midden in een woonwijk. Helemaal achter in de tuin hebben we een paar leilindes staan die alle inkijk van de achterburen wegneemt. Zijn we ook heel erg blij mee! Niet dat ik de indruk heb dat zij veel zitten te loeren, maar toch. Het geeft een prettig gevoel.
hee sarah,



waar heb jij nou een catalogus besteld?

Of bestellen jullie allemaal zo van de sites af?
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 11 februari 2010 @ 10:52:

Hier kriebelt het ook al om lekker aan de slag te gaan.



Zo vond ik nog een handige tip om spinazie in een zak te zaaien.

Echt even de link checken spinazie in zak

Zo ziet zo'n bak met spinazie er bij mij ook uit. Ziet er leuk uit, toch?



Zo vind ik de prijs van biologische courgette echt veel te hoog.

Dat is hij ook echt!



En hoeveel ruimte zou brocolli eigenlijk nodig hebben?

Weet ik niet, lust ik niet.



Mini-komkommers in pot, lijkt me ook leuk. Iemand nog meer tips?

Ja, neem dan geen klimmer, maar een speciale voor in pot. Bij Vreeken en Tabernal kun je wel enkele soorten vinden.



Oh ja... op gratisblad punt nl kun je voor een leuk bedragje een abbo nemen op het blad moestuin. Je betaalt alleen maandelijks verzendkosten.

Heb ik, vind ik elke maand weer leuk om even te lezen. Maar het blijft wel een gratis blad: veel reclame, dun blaadje, niet altijd volledige info.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 11 februari 2010 @ 10:58:

Hai meiden, kort vraagje, in enthousiasme heb ik al ijsbergsla en boontje onder glas gezaaid binnen. De sla komt nu (na drie dagen) al op, maar ik maak me meteen zorgen... ik kan het toch nog een tijdje niet buitenplanten, hoe zorg ik dat het binnen sterke plantjes worden? Na verloop van tijd de deksel (deels) van mijn plastic kasje afhalen? In het verleden heb ik weleens gehad dat de zaailingen dan alsnog doodgingen door het temperatuursverschil. Weet alleen niet hoe ik het dan zou moeten doen!Afwachten wat het gaat doen. Wie weet wordt het over een week of 4 wel 'normaal weer' en dan heb je geen probleem. Of jong oogsten, voordat ze te groot worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 11 februari 2010 @ 10:53:

Zonnebloem, prachtige tuin zeg (mond staat open)Als je nog online bent, zal ik hier ook een foto plaatsen van mijn relax-plek
Alle reacties Link kopieren
Wow, mooie tuin zeg! Ook veel bloemen, schitterend!



Ik ben in november hier komen wonen, de tuin bstaat uit lang gras...met een hoop rommel ertussen. Maar weinig mensen hebben hier trouwens een echte mooie bloementuin, de meesten hebben rots met hier en daar en struikje. Ook wel logisch als een simpele primula of viooltje al 5 euro per stuk kost....Moestuinen zijn er wel, maar vooral fruitbomen en bessenstruiken.



Ik heb dan wel weer een fenomenaal uitzicht (zie avatar) en geen last van buren die te dichtbij wonen...
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 11 februari 2010 @ 10:58:

hee sarah,



waar heb jij nou een catalogus besteld?

Of bestellen jullie allemaal zo van de sites af?



Mijn bestelling verloopt altijd wat raar.

* Ik bestel tot uiterlijk 31 december.

* Vanaf januari maak ik een lijstje van de soorten die ik voor het jaar erop zou willen hebben. Ik lees artikelen, lees op een forum, kijk bij anderen in tuinen en zo wordt mijn lijstje groter en groter.

* Dan plaats ik mijn 'verlanglijstje' op mijn website om te ruilen (vanaf september)

* In november maak ik mijn tuinplan en kijk ik hoeveel ruimte ik nog heb voor de soorten die ik al heb. En voor de ruimte die overblijft maak ik een lijstje van soorten.

* Vervolgens kijk ik bij wie ik ga bestellen (hooguit 2 zaadhandels) en dan in december plaats ik mijn bestelling.



Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een mooie verdeling: De bloemen, planten en bomen zijn voor mijn vriend. De fruitbomen, gras, terras en moestuin zijn voor mij



Bedankt voor de complimenten, wij zijn ook erg blij met de tuin!
Alle reacties Link kopieren
quote:hybelkanin schreef op 11 februari 2010 @ 11:06:

Wow, mooie tuin zeg! Ook veel bloemen, schitterend!



Ik ben in november hier komen wonen, de tuin bstaat uit lang gras...met een hoop rommel ertussen. Maar weinig mensen hebben hier trouwens een echte mooie bloementuin, de meesten hebben rots met hier en daar en struikje. Ook wel logisch als een simpele primula of viooltje al 5 euro per stuk kost....Moestuinen zijn er wel, maar vooral fruitbomen en bessenstruiken.



Ik heb dan wel weer een fenomenaal uitzicht (zie avatar) en geen last van buren die te dichtbij wonen...



Stel, je zou wel hosta's en lelies plaatsen (bijvoorbeeld), doen die het dan of is het klimaat ook niet geschikt?



Prachtig uitzicht hoor! Daarvoor moeten wij op vakantie
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een tuin waarin ik me kan uitleven.



Ik baal echt dat de grond weer bevroren is. Was vorige week al begonnen maar nu kan ik niet veel doen...



Leuk topic
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 11-02-2010 11:37
Reden: foto's weg
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal nog eens kijken bij een tuincentrum. Ik durf al bijna niet meer naar de planten te kijken wegens de schrikbarende prijzen. Hortensia's en rodondendrons zijn hier wel veel, dat vind ik ook erg mooie planten.

Gek genoeg zijn zaden hier niet abnormaal duur, maar het assortiment is klein. 1 à 2 soorten per groente.



Ik had tulpen gekocht, maar voordat ik ze kon planten lag er al sneeuw, die zitten dus nog in het zakje....



Ik moet eerlijk zeggen dat het hier elke dag wel een beetje als vakantie voelt! In NL woonde ik op een studentenkamer, nu heb ik opeens een woestenij als tuin. Het wordt een uitdaging om de tuin mij te laten helpen in mijn voedselvoorziening, haha!



Dit topic is een fijn hulpmiddel en inspiratiebron.
Alle reacties Link kopieren
Chic hoor, een heuse buitenwoonkamer! Kan me voorstellen dat het daar prima relaxen is!
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn planten wel wat goedkoper als ze al een tijdje staan bij tuincentrum. Net na het plantseizoen zegmaar. (of nouja, aan het einde)

Ik weet niet of dat daar ook zo is, en of je er op wilt wachten. Maar t kan wel veel geld schelen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als je bio groente in de winkel haalt betaal je idd. de hoofdprijs, maar je kunt het ook bij de boer zelf halen. De meeste hebben een winkel aan hun bedrijf en dan betaal je veel minder.

Kijk hier voor o.a. een biologisch bedrijf bij jouw in de buurt. Je kunt ook rechtstreeks (dus niet via een reformwinkel, want die vragen ook het dubbele) een groente abbo nemen, daar betaal je ong. 7 euro per week voor (2 pers.) en 10 euro voor 4 pers. Deze groente kun je dan of zelf ophalen, of ze worden naar vaste afhaalpunten gestuurd bij jouw in de buurt. Dus bio groente/fruit hoeft echt niet duur te zijn. Hier nog een site met o.a bio zaadgoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:verli schreef op 11 februari 2010 @ 13:55:

Als je bio groente in de winkel haalt betaal je idd. de hoofdprijs, maar je kunt het ook bij de boer zelf halen.

Doen wij ook. Wij wonen in een gebied met een aantal biologische boeren in de buurt.





Ik heb nog een paar linkjes:

Wisselteelt: http://www.webmare.nl/Pages/Wisselteelt.html

Gemakkelijk in schema gezet + uitleg



Een gemakkelijke tuinkalender: http://www.velt.be/Joomla ... t_view&gid=100&Itemid=108
Bij mij in de buurt (zuid holland) zitten helemaal geen bio-boeren. Of ben ik nu scheel/kippig?



Die ene site met al die aparte soorten groenten is echt leuk:D



Bedankt voor de bio-zaden tips. Ik zat ook al te neuzen op Tabernal.



Maar als ik het goed begrijp is het beter om nu alvast te beginnen met het zaaien van tomaat etc in zo'n kamerkasje? Of kan dat in plastic bekertjes op de vensterbank? Ik heb namelijk nog nooit met zaad gewerkt, omdat ik altijd van iedereen plantjes krijg.
Hier vind je echt leuke zaden voor een mini-moestuin



http://www.denieuwetuin.be/minituin.php



je kunt zaaien in potjes van vijftien cm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven