Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
Alle reacties Link kopieren
Lastig, maar ik zou het zien als traktatie naar de overige collega's, ..



Dit eigenlijk omdat ik niet op mijn gemakkie zou zitten als ik er 'gratis' zou zitten terwijl het niet ter ere van mijn verjaardag zou zijn.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het bij dit soort etentjes een verhaal van totale-kosten-delen-door-het-aantal-betalers.

En dan is het wel een beetje mieperig om erop te staan dat jij gratis eet en alleen jouw aandeel van het etentje van de collega te betalen.



Ik zou het zelf zien als mazzeltje aan allemaal en niet alleen voor mezelf.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2014 @ 17:00:

Vaak is het bij dit soort etentjes een verhaal van totale-kosten-delen-door-het-aantal-betalers.

En dan is het wel een beetje mieperig om erop te staan dat jij gratis eet en alleen jouw aandeel van het etentje van de collega te betalen.



Ik zou het zelf zien als mazzeltje aan allemaal en niet alleen voor mezelf.Ja zo zou ik het ook doen.
Ik zou betalen. Snap jouw argument maar persoonlijk zou het niet in me opkomen het zo te spelen in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
hmm lastig.

Ik zou het voordeel voor de groep laten zijn en dus het etentje aan de collega geven. Want als je jarig was geweest en er was geen afscheid, was je waarschijnlijk ook neit naar dat restaurant gegaan.

En als je niet jarig was geweest was je wel gegaan.



(maar dit is onder de voorwaarde dat je het geld kan missen)
Ik denk er anders over. Jij bent jarig die dag en daarom krijg jij een gratis maaltijd, daar hebben de rest niks mee te maken. Als jij niet jarig was die dag moesten hun ook gewoon meetalen voor die collega. Lekker makkelijk voor hun dus.
Ik zou als collega van jou niet eens verwachten die andere collega gratis te laten gaan ipv jij, de jarige! Zou je het zelf aanbieden, oké.



Het is toch een leuk kado omdat JIJ jarig bent. Bovendien betaal je wel voor je vertrekkende collega.



Zou dus zelf gratis gaan!
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je dat je collega's zouden reageren als jij gewoon gratis gaat? Daar zou het voor mij een beetje van afhangen denk ik. Als ze er echt een punt van zouden maken zou ik het niet doen, zou dat er niet voor over hebben. Maar als ze het geen probleem zouden vinden.. Als ik naar mezelf kijk zou ik het namelijk echt geen probleem vinden als degene die jarig is gratis eet..
Bovendien nou dan betaald iedereen misschien 4 euro (ligt eraan met hoeveel jullie zien) minder maar dat merk je toch niet echt.

Jij merkt die 40 euro in zijn geheel wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aan de vertrekkende collega schenken.



Het restaurant bied jou dat aan om je verjaardag daar te vieren. Jullie samenzijn is echter niet ter ere van jouw verjaardag, maar ter ere van de collega. Het presentje van het restaurant hoort mijn inziens dan ook bij die collega.
Volgens mij gaat het er dan om bij zo'n restaurant dat je op je verjaardag daar met een bult mensen gaat eten.

Ik zou de aanbieding langs me heen laten gaan. Men hoeft niet altijd de kniepert uit te hangen als Hollander zijnde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2014 @ 17:00:

Vaak is het bij dit soort etentjes een verhaal van totale-kosten-delen-door-het-aantal-betalers.

En dan is het wel een beetje mieperig om erop te staan dat jij gratis eet en alleen jouw aandeel van het etentje van de collega te betalen.



Ik zou het zelf zien als mazzeltje aan allemaal en niet alleen voor mezelf.



Zou ik ook doen.



Bovendien doet dit restaurant het omdat ze graag verjaardagsfeestjes binnen willen hebben, niet omdat ze jarige mensen nu zo aardig vinden.
Kun je niet aangeven bij je collega's dat het al heel wat is dat je het op je verjaardag door laat gaan en dat je het nu even niet zo breed hebt en dat gratis mogen eten dan wel een fijne bijkomstigheid zou zijn. Dat zou ik doen.
quote:Rosalie91 schreef op 09 januari 2014 @ 17:03:

Hoe denk je dat je collega's zouden reageren als jij gewoon gratis gaat? Daar zou het voor mij een beetje van afhangen denk ik. Als ze er echt een punt van zouden maken zou ik het niet doen, zou dat er niet voor over hebben. Maar als ze het geen probleem zouden vinden.. Als ik naar mezelf kijk zou ik het namelijk echt geen probleem vinden als degene die jarig is gratis eet..Ik zag het gisteren staan op de site en riep dus vrij enthousiast dat ik dan gratis mee kon. Maar een collega die naast me zat begon er dus over dat ik het dan moest geven aan de vertrekkende collega. De rest van mijn collega's weet ik nog niet wat die ervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zoals broedkippetje doen. Het totaal bedrag wordt dan dus 1 etentje minder en dat dan delen door het aantal betalers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 09 januari 2014 @ 17:04:

Ik zou de aanbieding langs me heen laten gaan. Men hoeft niet altijd de kniepert uit te hangen als Hollander zijnde.Dat ben ik met je eens als TO er op had gestaan dat ze daar gingen eten omdat zij dan gratis zou kunnen eten. In dit geval is dat niet zo en is het puur toeval. Waarom zou ze het dan laten schieten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het van het totaal aftrekken, zodat je zelf ook iets minder betaalt.
Misschien kan jij voorstellen dat jij gratis eet maar de helft van de kosten van jouw collega, om wie het gaat, betaalt. En de andere helft de overige collega's. Zo heeft iedereen een mazzeltje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet gratis gaan eten,het zou me wel beter uit komen,maar ik zou er niet fijn bij zitten als ik gratis mee zou eten. Ik zou me dan niet lekker ermee voelen. Wat broedkippetje zegt,gewoon alle kosten (dus 1 persoon gratis) delen door het aantal personen,zodat jullie allemaal een meevaller hebben.
quote:yellowfish schreef op 09 januari 2014 @ 17:06:

Kun je niet aangeven bij je collega's dat het al heel wat is dat je het op je verjaardag door laat gaan en dat je het nu even niet zo breed hebt en dat gratis mogen eten dan wel een fijne bijkomstigheid zou zijn. Dat zou ik doen.

Dat zou ik wel kunnen doen idd. Het is niet zo dat ik die dag mijn verjaardag wilde vieren, want het is geen handige dag. Maar het is voor mij toch wel een speciale dag ivm de leeftijd die ik word.



Ik zou idd zelf niet zijn gaan eten daar die dag. Maar dat komt meer omdat ik gewoon moet werken en dan nog uit eten vind ik niet zo prettig. Dan ga ik liever op een dag dat ik vrij ben. Maar goed, met het werk heb je met meer mensen te maken dus heb ik niet echt een keus in de dag
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt het echt niet maken om als enige niet te betalen omdat je toevallig jarig bent. Vind ik hoor! Want het etentje is niet ter ere van jouw verjaardag. Natuurlijk moet je wel van de aanbieding profiteren, dan betaalt iedereen minder!
Alle reacties Link kopieren
Let op de voorwaarden! Meestal moet je dat gratis diner van te voren reserveren en moeten de consumpties wel worden betaald, etc, etc.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Rosalie91 schreef op 09 januari 2014 @ 17:07:

[...]





Dat ben ik met je eens als TO er op had gestaan dat ze daar gingen eten omdat zij dan gratis zou kunnen eten. In dit geval is dat niet zo en is het puur toeval. Waarom zou ze het dan laten schieten?



Het is altijd lastig in dit soort gevallen. Hoe dan ook scheve gezichten. Want ieder apart en TO eet gratis + deel van de collega. Of op de grote hoop zodat iedereen het voordeeltje heeft en delen voor het aantal mensen, maar die heeft meer wijn gedronken/duurder gerecht besteld dan...



Ik zou het houden bij het oorspronkelijke plan en de aanbieding langs me heen laten gaan. Hoe groter de groep, hoe meer meningen, hoe meer gesprekken bij de koffie automaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje raar van die collega dat hij/zij voorstelt om het gratis etentje voor 1 persoon voor de vertrekkende collega te laten zijn.

Ik weet niet met hoeveel collega's jullie gaan eten maar zoals al eerder gezegd stel je gaat met 10 man dan merk je het extra te betalen bedrag amper.

TO is toevallig jarig, dan zou ik als collega zijne het haar wel gunnen om gratis te kunnen eten, gewoon omdat het leuk is.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven