Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
Alle reacties Link kopieren
Als je krap bij kas zit dan moet je niet meegaan. Die gratis regel is misschien niet aan regeltjes gebonden, maar is je heus niet aangeboden omdat dit restaurant je zo'n leuke meid vindt. Het gaat erom dat je daar je verjaardag gaat vieren met een groep. Winst maken dus. Zonder je collega's heb je geen groep. Ik zou het ontzettend raar vinden als iemand die korting niet door de groep zou splitsen. Het zou niet eens in me opkomen......en ik kan me er geen voorstelling van maken dat mensen zeggen dat het JOUW voordeeltje is. Een cadeaubon is anders die is gewoon betaald.
quote:Nouschi schreef op 09 januari 2014 @ 18:13:

Wat een niksgunnerij zeg. Jij bent jarig en het kost niemand iets extra alleen jij hebt een meevallertje. Dat mag ook wel want je bent tenslotte jarig en gaat mee ondanks dat.



+1



Sterker nog, +10. Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 09 januari 2014 @ 18:28:

[...]





+1



Sterker nog, +10. Mooi gezegd.



sterker nog -100 wat een ikke ikke cultuur...



geen geld om te eten niet meegaan. Heb je een meevallertje dan delen met je collega's. Je zit er namelijk niet om je verjaardag te vieren. dan is die korting namelijk bedoelt om de vrienden van de jarige een korting te gunnen of de jarige omdat die trakteert voor de rest, maar niet om gratis te eten......
Ik zou mooi lekker gratis eten, en wel jouw deel van de rekening meebetalen voor je vertrekkende collega.



Niemand wordt zo benadeeld, en jij hebt, als jarige job, zo wel een voordeel. Dat is nou eenmaal, als je jarig bent, dan krijg je cadeautjes!
Eerlijk is de totale rekening splitten door de hele groep minus de college die afscheid neemt
quote:lutha schreef op 09 januari 2014 @ 18:34:

[...]





sterker nog -100 wat een ikke ikke cultuur...



geen geld om te eten niet meegaan. Heb je een meevallertje dan delen met je collega's. Je zit er namelijk niet om je verjaardag te vieren. dan is die korting namelijk bedoelt om de vrienden van de jarige een korting te gunnen of de jarige omdat die trakteert voor de rest, maar niet om gratis te eten......Ik begrijp je verhaal niet, maar ik vind het inderdaad een ikke ikke ikke cultuur. Van de collega wel te verstaan, die eist dat TO haar verjaardagscadeautje deelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er nog steeds geen voorstelling van maken, maar als ik wel in het ikke ikke straatje dacht, dan was mijn reputatie op het werk wel meer waard dan 30 euro voor een etentje........
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel asociaal dat je collega dat zomaar heeft voorgesteld. Ik zou zelf naar mijn andere collega's gaan en voorstellen om het voordeeltje te delen. Dan kan er iig geen gepraat ontstaan. Ik vind niet dat het nodig is en als jij mijn jarige collega was, had ik het ook niet nodig gevonden, maar waarschijnlijk is het beter voor de werksfeer.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Je zit daar toch niet om je verjaardag te vieren, maar het afscheid van de collega. Ik zou het totaalbedrag delen door het totale aantal en de vertrekkende collega vrijhouden. Het voordeel van de gratis maaltijd voor jou is dan voor iedereen. Maar ik zou er wel voor waken dat de focus niet op jou komt te liggen, maar naar je collega uitgaat. Dus dat het restaurant niet iets speciaals doet omdat je jarig bent (met vuurwerkfontein in het toetje o.i.d.)
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd waar je gratis mag eten op je verjaardag. Dan gaan we daar binnenkort eens heen
Ik zou zelf gratis eten en mijn deel voor die afscheidnemende collega bijdragen. Het is jouw persoonlijke mazzeltje en wat het ook nog is met die groepsetentjes is dat jij misschien omdat je op je centen let goedkopere gerechten bestelt en minder drinkt, terwijl je dan op het eind toch af mag tikken voor de collega's die het er veel ruimer van hebben genomen. Of betaalt verder wel ieder zijn eigen gebruik?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Broedkippetje, precies hoe ik er ook over denk. Ik zou me persoonlijk lullig voelen als ik aan het einde van het etentje maar vijf euro neer zou leggen, maar ik vind ook dat die collega niet kan bepalen dat je het moet afstaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Doe niet zo moeilijk.. Je krijgt 1 maaltijd gratis.. IEdereen behalve collega betaalt een deel van de totale rekening.. iedereen profiteert van jouw gratis verjaardagsmenu..
Alle reacties Link kopieren
En als dit geen speciaal etentje was, maar gewoon gezellig en toevallig op jouw verjaardag? Dan ook delen met de rest?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 09 januari 2014 @ 18:44:

Ik zou zelf gratis eten en mijn deel voor die afscheidnemende collega bijdragen. Het is jouw persoonlijke mazzeltje en wat het ook nog is met die groepsetentjes is dat jij misschien omdat je op je centen let goedkopere gerechten bestelt en minder drinkt, terwijl je dan op het eind toch af mag tikken voor de collega's die het er veel ruimer van hebben genomen. Of betaalt verder wel ieder zijn eigen gebruik?volgens mij was het een all in restaurant
Ik vind het zelf een beetje flauw van die andere collega, die voorstelt dat het 'gratis etentje voor de jarige' dus gebruikt wordt voor de vertrekkende collega. Want in dat geval betaalt niemand dus mee aan het eten voor de vertrekkende collega. Vind dat veel te makkelijk gedacht.



Dus wat ik zelf fair zou vinden, is dat zowel de vertrekkende collega als jij niks hoeven te betalen. Jij omdat je jarig bent (en dat de formule van het restaurant is) en de vertrekkende collega omdat die dat cadeau krijgt namens alle andere collega's.



Jij betaalt in dat geval alleen bijvoorbeeld 1/5, 1/8, 1/12 deel samen met alle andere collega';s omdat je bijdrage is voor die collega die weggaat.

De andere collega's betalen hun eigen eten voor zichzelf en jij betaalt niks voor jezelf, want je bent jarig.
quote:lutha schreef op 09 januari 2014 @ 18:34:

[...]





sterker nog -100 wat een ikke ikke cultuur...



geen geld om te eten niet meegaan. Heb je een meevallertje dan delen met je collega's. Je zit er namelijk niet om je verjaardag te vieren. dan is die korting namelijk bedoelt om de vrienden van de jarige een korting te gunnen of de jarige omdat die trakteert voor de rest, maar niet om gratis te eten......Hoe kom je erbij dat ik er geen geld voor heb? Ik geef aan dat ik krap zit, maar ook al moet ik het volledige bedrag betalen ik gewoon mee ga. Zo krap zit ik niet, maar een meevallertje van 40 euro zou fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 09 januari 2014 @ 18:47:

En als dit geen speciaal etentje was, maar gewoon gezellig en toevallig op jouw verjaardag? Dan ook delen met de rest?ja natuurlijk....
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 09 januari 2014 @ 18:13:

Wat een niksgunnerij zeg. Jij bent jarig en het kost niemand iets extra alleen jij hebt een meevallertje. Dat mag ook wel want je bent tenslotte jarig en gaat mee ondanks dat.Dit dus. Lekker dat je collega's je niets gunnen op je eigen verjaardag. Hoe collegiaal is dat dan?
Als collega's uit eten, met als directe aanleiding een afscheid van één van de collega's.

Ik snap niet waarom dan een collega die die desbetreffende dag jarig is, dan niet even wat aandacht zou mogen.

Het gehele etentje hoeft toch niet elke minuut in het teken te staan van alleen die ene collega.

(jaren ergens werken en alleen bij je afscheid alle aandacht, snap ik niet, een jarige mag toch ook wel even wat aandacht)



Ik vind dat TO (indien mogelijk qua actievoorwaarden) gewoon lekker zelf gratis kan eten en dan alleen haar deel van het zoveelste deel voor de afscheidnemende collega betalen.

TO is jarig en heeft mogelijk recht op een voordeel, de rest van de groep "gewoonweg niet.

Het is immers niet een actie van, "als er een jarige in de groep zit, dan krijgt de groep allemaal 5 % korting"



Zou het gratis eten naar die andere collega gaan, dan heeft op de jarige TO na, iedereen er voordeel van, maar de jarige TO schiet er dan juist bij in.



Die collega die aangaf dat het jarige voordeel van TO dan in het voordeel van alle collega's zou moeten, heeft niets over het hele voordeel te zeggen. Ik vind dat knap brutaal.



O en de opmerking van lutha, dat als TO krap bij kas zit, dat ze dan maar helemaal niet mee moet gaan, vind ik kinderlijk belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 09 januari 2014 @ 18:50:

[...]



Hoe kom je erbij dat ik er geen geld voor heb? Ik geef aan dat ik krap zit, maar ook al moet ik het volledige bedrag betalen ik gewoon mee ga. Zo krap zit ik niet, maar een meevallertje van 40 euro zou fijn zijn.Nou mooi toch. Het was meer algemeen bedoeld. Maar mijn mening blijft dat dit niet de bedoeling kan zijn van "de jarige gratis" van het restaurant. Ik zou het niet zien als meevallertje voor mezelf en voor 40 euro zou ik zeker niet te boek willen staan als de cheap ass van het kantoor.
Maar goed, ik had al aangegeven dat ik gewoon meebetaal en iedereen mee laat profiteren ervan. Of zoals iemand opperde, ik betaal de helft voor de vertrekkende collega en de rest word verdeelt. Maar dat ga ik dan even overleggen als we definitief naar dit restaurant gaan



Bedankt iig voor alle reacties! Heb er zeker wel wat aan gehad, vond het zelf toch een lastige kwestie
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een kortingsactie die toevallig samenvalt met een verjaardag toch wat anders dan een verjaardagscadeau.



De collega die de kortingsactie alvast opeist vind ik dan wel weer voor zijn beurt spreken.
Als er van te voren was bepaald dat julie alles zouden delen (behalve die collega die afscheid neemt) had ik het logisch gevonden dat de anderen dus zouden meedelen in jouw voordeel.

Maar da's niet de bedoeling, ieder betaalt voor zich en een stukje voor de collega, waarom jij dan meer zou moeten bijdragen omdat jij toevallig jarig bent en korting krijgt snap ik niet.

En ik vind het ook vrij asociaal van jouw collega om dat voor te stellen, altijd lekker makkelijk om over het geld van een ander te beschikken, en nu een royaal gebaar naar die collega te maken( kijk, je krijgt van ons een gratis etentje!) terwijl het dus met jouw voordeeltje word betaald
quote:lutha schreef op 09 januari 2014 @ 18:49:

[...]





volgens mij was het een all in restaurantdrank toch niet zeker? De één zit misschien aan 'n watertje terwijl de ander 'n fles wijn achterover slaat en buitenlands gedestileerd bij de koffie toe neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven