Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
quote:lutha schreef op 09 januari 2014 @ 18:54:

[...]





Nou mooi toch. Het was meer algemeen bedoeld. Maar mijn mening blijft dat dit niet de bedoeling kan zijn van "de jarige gratis" van het restaurant. Ik zou het niet zien als meevallertje voor mezelf en voor 40 euro zou ik zeker niet te boek willen staan als de cheap ass van het kantoor.Ach, de cheap ass ben ik toch al maar zo'n vaart zal het niet lopen.
quote:NYC schreef op 09 januari 2014 @ 18:49:

Ik vind het zelf een beetje flauw van die andere collega, die voorstelt dat het 'gratis etentje voor de jarige' dus gebruikt wordt voor de vertrekkende collega. Want in dat geval betaalt niemand dus mee aan het eten voor de vertrekkende collega. Vind dat veel te makkelijk gedacht.



Dus wat ik zelf fair zou vinden, is dat zowel de vertrekkende collega als jij niks hoeven te betalen. Jij omdat je jarig bent (en dat de formule van het restaurant is) en de vertrekkende collega omdat die dat cadeau krijgt namens alle andere collega's.



Jij betaalt in dat geval alleen bijvoorbeeld 1/5, 1/8, 1/12 deel samen met alle andere collega';s omdat je bijdrage is voor die collega die weggaat.

De andere collega's betalen hun eigen eten voor zichzelf en jij betaalt niks voor jezelf, want je bent jarig.



Dit. Wat een gezeur zeg. Als jij mijn collega was, zou ik denken 'leuk, ze heeft een voordeel'. Dat dat voordeel dan gedeeld zou moeten worden door de groep zou echt geen moment bij me op komen.



Maar, om gezeur en gezeik te voorkomen zou ik toch maar alles delen (maar wat een gezeik van die collega...).
quote:elninjoo schreef op 09 januari 2014 @ 18:56:

[...]



drank toch niet zeker? De één zit misschien aan 'n watertje terwijl de ander 'n fles wijn achterover slaat en buitenlands gedestileerd bij de koffie toe neemt.Drank is apart idd.
Alle reacties Link kopieren
Erg vreemd van je collega om te reageren dat je jouw voordeel moet geven aan de vertrekkende collega. Het is immers een cadeautje van jullie allemaal om haar uit eten te nemen en nu wordt er gebruik gemaakt van jouw verjaardag en betaal jij het gehele deel van je collega doordat je jarig bent.. Ik denk niet dat andere collega's het leuk vinden om gebruik te maken van jouw voordeel op je verjaardag. Als je jarig bent zou je ook niet hoeven te betalen zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Uit principe betaal ik nooit iets dat werkgerelateerd is en daardoor een verplichting heeft. Afscheids eten voor de collega dient betaald te worden door het bedrijf. Als ik besluit mee te gaan dan betaal ik dus voor mezelf. Of delen we de kosten door het aantal collega´s Als het restaurant MIJ een gratis etentje aanbiedt vanwege mijn verjaardag. is dit voor mij bedoeld en is het mijn voordeel



Als ik wil betalen voor de vertrekkende collega omdat de band meer is dan alleen collegiaal (vriendschappelijk), dan nodig ik deze collega prive uit, zonder verplichting om de hele avond verplicht tegen al mijn collega's aan te kijken.



Indien ik met vrienden uit eten ga is het natuurlijk een heel ander verhaal. Kan misschien niet sociaal of volgens de 'regels' overkomen, maar werk is werk en prive is prive. Daarnaast heeft TO al zoals ze zelf schrijft weinig te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die collega geen zin heeft om iets extra s bij te dragen voor de afscheid nemer en haar/zijn kans schoon zag.

Het is jouw mazzel TO, ze kunnen ook naar een ander restaurant en dan heb jij die mazzel niet. Het deel wat betaald moet worden voor je afscheid nemer blijft gewoon hetzelfde, of TO nu van de aanbieding gebruik maakt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baas betaald dit soort etentjes altijd, maar dat is dan gelukkig ook niet bij tenten waar " de jarige gratis eet " is het een juffrouw tok ofzo?

Je hebt er natuurlijk wel recht op, maar het etentje is voor je collega, dan ging ik daar niet gratis zitten te eten hoor.

Kan de baas het niet betalen en dat jullie als collega's een leuk cadeautje doen?
quote:xgucci schreef op 09 januari 2014 @ 19:00:

Erg vreemd van je collega om te reageren dat je jouw voordeel moet geven aan de vertrekkende collega. Het is immers een cadeautje van jullie allemaal om haar uit eten te nemen en nu wordt er gebruik gemaakt van jouw verjaardag en betaal jij het gehele deel van je collega doordat je jarig bent.. Ik denk niet dat andere collega's het leuk vinden om gebruik te maken van jouw voordeel op je verjaardag. Als je jarig bent zou je ook niet hoeven te betalen zou ik zeggen.

Ook dat inderdaad, ik zou dat ook niet zo leuk vinden, het is nu alleen het kado van TO terwijl het als een kado van iedereen bedoelt was.

Ik zou toch nog even polsen wat de andere collega's er van vinden, best mogelijk dat alleen die ene krentenkakker dit een goed idee vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gratis etentje voor mezelf houden. Het is jouw verjaardag, jouw cadeautje. Ik las net dat iemand het knieperg vindt als je het zo zou doen, maar ik vind het juist knieperig van die collega die van jou vraagt om de de bon de schenken aan de vertrekkende collega. Op die manier kan jouw collega namelijk lekker mee profiteren van jouw cadeautje, ze hoeft dan niet te betalen voor de vertrekkende collega. Slim gespeeld van dr maar ik zou er niet intrappen. Vind het ook ronduit belachelijk dat ze het durft te vragen van je!
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:janna1986 schreef op 09 januari 2014 @ 19:02:

Mijn baas betaald dit soort etentjes altijd, maar dat is dan gelukkig ook niet bij tenten waar " de jarige gratis eet " is het een juffrouw tok ofzo?

Je hebt er natuurlijk wel recht op, maar het etentje is voor je collega, dan ging ik daar niet gratis zitten te eten hoor.

Kan de baas het niet betalen en dat jullie als collega's een leuk cadeautje doen?Nee, dat zit er niet in. Hoofdkantoor ook niet, personeelsuitjes zijn ook afgeschaft, geen budget voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het restaurant echt een vastomlijnde bedoeling heeft met die actie (jarige eet gratis/anderen krijgen korting/et cetera) behalve grote groepen naar het restaurant lokken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 januari 2014 @ 18:35:

Eerlijk is de totale rekening splitten door de hele groep minus de college die afscheid neemt



Hoezo is dat eerlijk?



De laatste jaren betaal ik bij een etentje (in een groep met meerdere collega's of vrienden) mijn deel en als de rest wil splitten, dan doen ze dat tegenwoordig maar zonder dat van mij.

Ik betaal niet steeds meer dan 10 euro meer dan dat ik gegeten en gedronken heb, omdat anderen (opvallend vaak degenen die willen splitten) meer en duurdere drankjes nemen.



Bovenstaande voorbeeld zijn al genoeg soortgelijke topics over.
quote:quinacridonerose schreef op 09 januari 2014 @ 19:02:

[...]



Ook dat inderdaad, ik zou dat ook niet zo leuk vinden, het is nu alleen het kado van TO terwijl het als een kado van iedereen bedoelt was.

Ik zou toch nog even polsen wat de andere collega's er van vinden, best mogelijk dat alleen die ene krentenkakker dit een goed idee vind.als uiteindelijk dit restaurant gekozen word ga ik dat wel even polsen. Wie weet hoe de rest erover denkt idd.



Maar goed, ik ga sowieso mee! Hoe het ook uitpakt en ga daar verder ook niet moeilijk over doen dan.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik dat het jouw voordeel is (of wellicht 50/50 dat jij de helft betaalt), maar om geen ongemakkelijke situaties te laten ontstaan (in het restaurant of later op kantoor) zou ik het in de praktijk over de groep verdelen.



Maar eigenlijk vind ik dat stom, omdat dan niemand betaalt voor degene waarvoor ze het gulle gebaar maken met z'n allen te gaan eten (we 'nemen' jou mee uit eten en houden jou vrij!).

Als TO niet mee zou gaan zouden ze allemaal die korting niet krijgen en ook nog eens duurder uit zijn omdat ze met minder personen zijn.



Dat zou ik óók denken als ik één van de andere collega's ben trouwens. Dat ik een deel voor de vertrekkende collega betaal als afscheid, maar dat dat ineens niet meer hoeft. Dus niet eens zo zeer omdat ik TO dan gun om zelf gratis te eten (ook wel hoor), maar nog meer omdat ik het gek vind dat ik iets cadeau doe wat ik helemaal niet betaal.
quote:vla-flip schreef op 09 januari 2014 @ 19:07:

[...]





Hoezo is dat eerlijk?



De laatste jaren betaal ik bij een etentje (in een groep met meerdere collega's of vrienden) mijn deel en als de rest wil splitten, dan doen ze dat tegenwoordig maar zonder dat van mij.

Ik betaal niet steeds meer dan 10 euro meer dan dat ik gegeten en gedronken heb, omdat anderen (opvallend vaak degenen die willen splitten) meer en duurdere drankjes nemen.



Bovenstaande voorbeeld zijn al genoeg soortgelijke topics over.mee eens!
Ben verbaasd dat zoveel mensen vinden dat TO haar 'gratis geschenk' aan de vertrekkende collega moet geven. Wat krijgt die collega die vertrekt dan eigenlijk van haar collega's? Als je het juist bekijkt dus eigenlijk niks. Ja, alleen een soort gevoel dat alle collega's zich hebben opgeofferd om allemaal samen uit eten te gaan... Want dat is dan dus het enige wat er gebeurt als iedereen verder alleen zijn eigen drinken en eten afrekent, dan is er in wezen niet eens sprake van een cadeau voor de vertrekkende collega.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maarrrr, jij bent jarig...

Geniet daarvan. Nik s collega
Krijg je wel een cadeau dan van je collega's, omdat je je vrije avond op je verjaardag opoffert voor een vertrekkende collega?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er ook een collegiaal, maar zuur mailtje aan wijden waarin je de poll aan je collega's voorlegt. "Restaurant X biedt jarigen een gratis maaltijd aan. Ik ben toevallig jarig op de dag dat we eten ter afscheid van collega V. Collega Z. Uurbek heeft voorgesteld dat ik het bedrag van die gratis maaltijd geef aan V, zodat verder niemand hoeft bij te dragen aan haar afscheidsmaaltijd. Ik zit een beetje in dubio omdat ik enerzijds niet moeilijk wil doen over 40 euro, anderzijds omdat we dan geen gezamenlijk cadeau voor V hebben. Om scheve gezichten te voorkomen vraag ik jullie het volgende: wat vinden jullie de beste oplossing?"

Wat vriendelijker geformuleerd uiteraard, maar dan ligt het in ieder geval niet aan jou.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Desperate_Housewive schreef op 09 januari 2014 @ 18:59:

[...]



Drank is apart idd.Dan maar hopen dat de vertrekkende collega niet aan de dure whisky gaat of dure wijn. Ben je straks nog meer kwijt als je gewoon had gegeten.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 22:38
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg visioenen van een 'all you can eat" wokrestaurant;

ik zou dus voor een heel andere optie gaan: een ander restaurant kiezen
Ik vind die collega van jou behoorlijk schaamteloos om zomaar aan jou te gaan verkondigen dat hij of zij vindt dat de gratis persoon de vertrekkende collega is en niet jij. Wat een mierenneuker ook om die paar centen. Het zou er op neerkomen dat de kosten van de vertrekkende collega dan niet door bijvoorbeeld 8 maar door 9 personen gedeeld wordt wat dan neerkomt op maar 2,50 euro per persoon minder betalen als jij je gratis eten aan die vertrekkende collega zou geven.
quote:perzika schreef op 09 januari 2014 @ 19:11:

Je kunt er ook een collegiaal, maar zuur mailtje aan wijden waarin je de poll aan je collega's voorlegt. "Restaurant X biedt jarigen een gratis maaltijd aan. Ik ben toevallig jarig op de dag dat we eten ter afscheid van collega V. Collega Z. Uurbek heeft voorgesteld dat ik het bedrag van die gratis maaltijd geef aan V, zodat verder niemand hoeft bij te dragen aan haar afscheidsmaaltijd. Ik zit een beetje in dubio omdat ik enerzijds niet moeilijk wil doen over 40 euro, anderzijds omdat we dan geen gezamenlijk cadeau voor V hebben. Om scheve gezichten te voorkomen vraag ik jullie het volgende: wat vinden jullie de beste oplossing?"

Wat vriendelijker geformuleerd uiteraard, maar dan ligt het in ieder geval niet aan jou.

Ik zou het wel even voorleggen aan de anderen maar niks geen zuur gedoe hoor, gewoon suikerzoet, daar krijgen de anderen vanzelf het zuur van en jou kan niks verweten worden



Ik zou het trouwens helemaal geen drama vinden om mijn "verjaardagskorting" af te staan, maar ik vind het wel ontzettend raar dat het dan als kado van iedereen word gebracht (en dat jij eigenlijk een beetje "gedwongen" word door die collega, 't is jouw voordeeltje, daar hoeft een ander niet de toffe peer mee uit te hangen)
quote:girasole3 schreef op 09 januari 2014 @ 19:19:

Ik krijg visioenen van een 'all you can eat" wokrestaurant;

ik zou dus voor een heel andere optie gaan: een ander restaurant kiezen Nee, is het niet. Dat was de eerste optie, wokrestaurant. Daar hou ik niet van haha! Ik ben er vaker geweest, is een leuk restaurant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven