Werk & Studie alle pijlers

Uit eten werk, ik gratis of toch meebetalen?

09-01-2014 16:56 272 berichten
Weet niet of ik het topic hier goed post, maar het gaat over een etentje met mijn werk.



We gaan dus uit eten met het werk ivm afscheid van een collega. Deze collega hoeft zelf niet te betalen, de rest betaald voor zichzelf en dus voor die collega (bedrag voor collega word verdeeld over iedereen). Nu is er een restaurant geopperd om heen te gaan en daar mag je gratis eten als je op je verjaardag komt. Nu is de planning om te gaan eten dus precies op mijn verjaardag. Ik ga wel mee, vier het verder niet. Maar ik mag dus gratis uit eten daar ik zou dan in principe alleen de kosten voor de collega waar we allemaal voor betalen, hoeven te betalen. Maar nu vind een andere collega dat we dan maar die collega waar we gezamenlijk voor betalen gratis mag. En ik dus gewoon het volle bedrag voor het etentje moet betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het zou voor mij goed uitkomen als ik gratis mee kan. Zit momenteel niet zo breed en het gaat toch om 40 euro. En het is gewoon een leuke bijkomstigheid op mijn verjaardag als ik gratis mee kan Ik wil wel perce mee, het gaat om een goede collega van me en als ik zelf wel moet betalen ga ik ook gewoon mee hoor. Ik vind het lastig, want aan de ene kant is het collegiaal om die collega gratis te laten eten. Aan de andere kant is het wel ook mijn verjaardag en is het een kadootje voor mij van dat restaurant.



Maar hoe zien jullie dit? Moet ik toch gewoon alles betalen en idd dat gratis etentje afstaan aan die collega, zodat de rest van de groep dat bedrag bespaard op hun kosten. Of moet ik wel zelf gratis gaan, zodat ik alleen dat bedrag voor die collega kwijt ben?

Zelf gratis of collega gratis?

Totaal aantal stemmen: 138

Zelf gratis eten (46%)
Collega gratis laten eten (54%)
quote:politiehier schreef op 09 januari 2014 @ 17:37:

Het is toch niet zo'n restaurant waar het bedienend personeel gaat zingen voor de jarige?Ik hoop het niet! Maar dat zou ik er dan wel bij zeggen, dat dat niet hoeft
Alle reacties Link kopieren
Gewoon afrekenen zoals je ook had gedaan als je niet jarig was geweest en vragen aan t restaurant of ze ipv jou dat etentje te geven, iedereen een drankje willen aanbieden.



Kun je gelijk met de hele groep proosten op je verjaardag én op je collega.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt, in mijn optiek, twee opties:

Of je gaat niet mee, je bent tenslotte jarig

Of je laat iedereen meedoen aan de mazzel
Zeker niet jij gratis, maar de totale kosten laten zakken door jouw korting. Het is tenslotte niet jouw feestje.



Ik vind het een beetje vreemd nu te zeggen dat je het geld eigenlijk niet kan missen, of dat je het niet zo leuk vindt op die dag te gaan uit eten, want als dat daarwerkelijk een probleem was geweest had je vast eerder aangegeven dat je niet mee wilde.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de posting in 'gierige acties' eerlijk gezegd al helemaal voor me...



Laatst hadden we afscheid van een collega, en we hadden een heel leuk restaurant gevonden. Zoals gebruikelijk was het plan om de collega vrij te houden, we zijn met 10 personen, op een leuk menu is dat al gauw 5 euro bovenop de normale kosten, maargoed, je gaat iemand die afscheid neemt natuurlijk niet laten betalen! Toen bleek er in het restaurant een aanbieding te zijn dat als je jarig bent, je gratis mag eten, en toevallig was een andere collega op die dag jarig! Hartstikke mooi, hoeft toch niemand bij te leggen, zou je denken. Maar wat denk je!?!? Die trut houdt de aanbieding dus gewoon voor zichzelf en heeft gratis gegeten. En het meest lullige was nog dat zij bij het dessert een coupe ijs kreeg met allemaal sterretjes en door het personeel werd toegezongen! Was echt zó sneu voor onze afscheidnemende collega, denk je in het zonnetje gezet te worden, verpest zo'n egoistische collega het voor je...



Niet dat het zó hoeft te lopen, maar zie je het voor je?

Ik heb dus niet voor jezelf houden gestemd, sorry, hoe goed ik me ook kan voorstellen dat het je goed uit komt als je al krap zit en zo.
Ik vind het netter om het voordeel aan de groep toe te laten komen. Jullie zitten daar voor de collega, niet voor jou.



Niettemin was het netter geweest als jij dat zelf voorgesteld had, een ander hoort dat niet voor jou te bepalen. Dat is net zoiets als tegen iemand zeggen: "nee, je moet dat grote stuk taart voor mij laten liggen, jij moet de kleinere nemen"
quote:Aceitunas schreef op 09 januari 2014 @ 17:43:

Zeker niet jij gratis, maar de totale kosten laten zakken door jouw korting. Het is tenslotte niet jouw feestje.



Ik vind het een beetje vreemd nu te zeggen dat je het geld eigenlijk niet kan missen, of dat je het niet zo leuk vindt op die dag te gaan uit eten, want als dat daarwerkelijk een probleem was geweest had je vast eerder aangegeven dat je niet mee wilde.ik ga natuurlijk mee, want ik heb een hele goede band met die collega. Maar als ik dat geld kan besparen is dat erg prettig. Ik vind het geen probleem dat het op mijn verjaardag is, dat had ik ook al aangegeven
Kabinet
Alle reacties Link kopieren
gewoon alles op 1 hoop en de korting van het totale bedrag af halen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dan zou ik hooguit m´n collega´s ipv taart op een wat goedkoper etentje trakteren. Spaar je dat weer uit.
quote:kabinet schreef op 09 januari 2014 @ 17:44:

Ik zie de posting in 'gierige acties' eerlijk gezegd al helemaal voor me...



Laatst hadden we afscheid van een collega, en we hadden een heel leuk restaurant gevonden. Zoals gebruikelijk was het plan om de collega vrij te houden, we zijn met 10 personen, op een leuk menu is dat al gauw 5 euro bovenop de normale kosten, maargoed, je gaat iemand die afscheid neemt natuurlijk niet laten betalen! Toen bleek er in het restaurant een aanbieding te zijn dat als je jarig bent, je gratis mag eten, en toevallig was een andere collega op die dag jarig! Hartstikke mooi, hoeft toch niemand bij te leggen, zou je denken. Maar wat denk je!?!? Die trut houdt de aanbieding dus gewoon voor zichzelf en heeft gratis gegeten. En het meest lullige was nog dat zij bij het dessert een coupe ijs kreeg met allemaal sterretjes en door het personeel werd toegezongen! Was echt zó sneu voor onze afscheidnemende collega, denk je in het zonnetje gezet te worden, verpest zo'n egoistische collega het voor je...



Niet dat het zó hoeft te lopen, maar zie je het voor je?

Ik heb dus niet voor jezelf houden gestemd, sorry, hoe goed ik me ook kan voorstellen dat het je goed uit komt als je al krap zit en zo. ik zou sowieso wel aangeven geen toetje met sterretjes te hoeven hoor haha!
Alle reacties Link kopieren
Je gaat met collegas. Dan zou ik de buit verdelen onder de collegas, als jij gratis mag. Dit is jouw geluk en anders had je het ook niet. Misschien zijn er wel meer collegas die het veel geld vinden. Je zal niet de enige zijn tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je de maaltijd ook gratis wanneer je daar in je eentje een hapje zou eten? Of is deze leuke attentie enkel en alleen wanneer de groep zeg minimaal zes personen is?



Met andere woorden: is dit een voordeeltje voor jou dankzij de rest? In dat geval zou ik de totaalprijs minus mijn gratis maal delen door het aantal betalers zodat iedereen 4 euro minder hoeft te betalen.
quote:bemby77 schreef op 09 januari 2014 @ 17:53:

Krijg je de maaltijd ook gratis wanneer je daar in je eentje een hapje zou eten? Of is deze leuke attentie enkel en alleen wanneer de groep zeg minimaal zes personen is?



Met andere woorden: is dit een voordeeltje voor jou dankzij de rest? In dat geval zou ik de totaalprijs minus mijn gratis maal delen door het aantal betalers zodat iedereen 4 euro minder hoeft te betalen.Nee, het hoeft niet met een groep te zijn. Het is gewon gratis, als je kan aantonen dat je die dag echt jarig bent. Maakt niet uit met hoeveel personen je komt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je dan ook je id laten zien.



Gaat de aandacht onbedoelt dan niet naar jouw ?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het alleen maar geldt als je met een groep komt.



Anders kun je ook in je eentje gaan. Ga je gezellig in je eentje daar lekker zitten omdat het met jouw verjaardag gratis is.

Waarom gaan jullie niet naar een allinrestaurant. Een bedrag en iedereen die neemt wat hij wil.
quote:bemby77 schreef op 09 januari 2014 @ 17:53:

Krijg je de maaltijd ook gratis wanneer je daar in je eentje een hapje zou eten? Of is deze leuke attentie enkel en alleen wanneer de groep zeg minimaal zes personen is?



Met andere woorden: is dit een voordeeltje voor jou dankzij de rest? In dat geval zou ik de totaalprijs minus mijn gratis maal delen door het aantal betalers zodat iedereen 4 euro minder hoeft te betalen.



Als ik bedenk wat dit voor gereken en discussie gaat opleveren bij het afrekenen dan word ik al plaatsvervangend iebel



Ik eet zelden toetjes, en af en toe ben ik in een gezelschap waar dan iemand wil gaan uitrekenen hoeveel ik te veel betaal, en hoeveel minder ik dan zou moeten afrekenen, en wat er dan bij de rest bijkomt omdat het anders zielig/oneerlijk voor mij zou zijn.



Dan bestel ik meestal maar een dubbele wisky om van het gezeik af te zijn.
quote:mara2 schreef op 09 januari 2014 @ 17:55:

Volgens mij moet je dan ook je id laten zien.



Gaat de aandacht onbedoelt dan niet naar jouw ?

Je moet idd je id laten zien. Maar dat is niet meer dan een handeling als je binnenkomt volgens mij. Een toetje met vuurwerk en zingen wil ik toch al niet, want dat zou idd raar zijn omdat het niet mijn feestje is.



Maar ik denk idd dat ik het ieders voordeeltje laat zijn dan! Dat is wel de beste oplossing denk ik
quote:mara2 schreef op 09 januari 2014 @ 17:58:

Ik denk dat het alleen maar geldt als je met een groep komt.



Anders kun je ook in je eentje gaan. Ga je gezellig in je eentje daar lekker zitten omdat het met jouw verjaardag gratis is.

Waarom gaan jullie niet naar een allinrestaurant. Een bedrag en iedereen die neemt wat hij wil.het is een all-in restaurant
Alle reacties Link kopieren
Wat is er precies gratis?



Dat wat jij zelf eet, of gewoon een tiende van de totaalrekening? Als het dat eerste is kun je iig iets lekkers van de kaart kiezen zonder naar de prijs te kijken



Edit: Zie antwoord 1 minuut eerder. All in restaurant dus
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:reizende schreef op 09 januari 2014 @ 17:30:

Ik vind deze collega ook niet erg collegiaal naar jou toe. Het zou niet in mij opkomen als collega zijnde, om voor jou te bepalen dat je jouw gratis 'deel' maar moet weggeven.





Maar dat kan ook richting to. Als jij gratis kan, en je bent met een leuke groep collegas. Ga je dan als enige gratis eten daar. Dan zou ik het van een goed collega getuigen als men het deelt. Ook al scheelt het de groep misschien maar een paar Euro.



Het gaat om het idee.
Die 40 euro is mooi meegenomen, maar een goede relatie met je collega's kan het verschil zijn tussen wel of geen salaris



Ik vind het een beetje kinderachtig allemaal. Ik zou het inderdaad laten doen voor de vertrekkende collega.
quote:rosanna08 schreef op 09 januari 2014 @ 17:48:

gewoon alles op 1 hoop en de korting van het totale bedrag af halen



Dit dus.

Ik zou mezelf erg ongemakkelijk voelen als ik alleen van dit voordeel zou profiteren. Uiteindelijk zou je er niet zijn gaan eten op je verjaardag dus er ook niet van geprofiteerd hebben.



Wat ik al eerder las, dit soort lokkertjes is bedoeld om met familie bij een verjaardag uit eten te gaan, dat is nu niet de motivatie van dit etentje slechte een toevallige bijkomstigheid.
Alle reacties Link kopieren
Wat een niksgunnerij zeg. Jij bent jarig en het kost niemand iets extra alleen jij hebt een meevallertje. Dat mag ook wel want je bent tenslotte jarig en gaat mee ondanks dat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zeker niet kinderachtig als je krap zit, flauwe opmerking zeg.



De korting is voor TO. Als ze niet mee zou gaan vanwege due verjaardag, hadden de collega's immers ook geen voordeeltje gehad.



Als zij zou zeggen: oh, restaurant X? Daar heb ik nog een cadeaubon van. Had ze dan die bon moeten doneren aan de collega?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven