Geld & Recht alle pijlers

1e bod koophuis gedaan

28-11-2014 15:00 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal



vanochtend om 11.30 hebben wij onze aankoopmakelaar ons 1e bod laten doen op ons (hopelijk) nieuwe huis!



Het betreft een zeer ruime tussenwoning waar zowel binnen en buiten een heleboel moet gebeuren (hoewel dit niet te zien was op Funda.nl, logisch) Sinds 1,5 jaar staat het te koop en is het in vraagprijs gedaald van 196.000 naar 175.000. Op 4 oktober was er een openhuizen dag waar wij helaas niet bij konden zijn en hadden daarom een 1e bezichtiging gepland een week later. 3 dagen voor die bezichtiging is deze afgezegd met als reden dat de verkoper: "Ondanks de ruime belangstelling ene benauwend gevoel kreeg bij de verkoop. Daarom ziet de verkoper van de koop af en gaat het huis in de verhuur." Dus. Lekker dan!



Nouja eigelijk hadden wij de hoop dus al opgegeven en konden we dus helaas niet meer dromen over dit ruime huis. Tot het huis afgelopen weekend weer op Funda.nl stond!!



Op maandag heb ik direct de verkopende makelaar gebeld en toen werd mij al verteld dat er even gekeken moest worden of er nog wel een bezichtiging plaats kon vinden ivm vele geïnteresseerden.. Dit kon gelukkig nog wel en gelijk dinsdag konden wij al terecht.



Bij de bezichtiging hadden we mijn (zeer handige) papa meegenomen om ook zijn oordeel mee te laten wegen (omdat je nou eenmaal geen broodje kaas koopt, hehe). De verkoopmakelaar gaf al voor de rondleiding aan dat er wat haken en ogen aan het huis zaten:

- het huis was per komende 1 december voor 6 maanden verhuurd (ivm leegstandswet) en de huurder moest enkele nette aanpassingen doen (zoals stucen en schilderen) als tegenprestatie voor de lage huur. Hier was zij dan ook al hard mee aan de slag (overal lagen klus spullen en waren er al veel dingen opgeknapt tov de foto's op Funda.nl)

- de vraagprijs van 175.000 was de absolute bodemprijs voor deze mensen omdat de resterende schuld anders te groot was

- als er meerdere bieders waren mogen we 'tegen elkaar op bieden'



Nou zitten wij in een huurhuis dus kunnen wij erg flexibel zijn in de overdracht (hoewel een half jaar toch even schrikken is..)



Nadat we rondgekeken hebben en vooral in mogelijkheden hebben gedacht hebben we besloten om er even over na te denken. 175.000 was eigelijk boven ons budget dus ik heb dan ook dezelfde middag de bank opgebeld met de vraag of ik meer mogelijkheden had. De bank gaf mij toen aan dat ivm de ontzettend gunstige rente ik ruim over de 175.000 zou kunnen lenen. Budget-technisch geen probleem!



De volgende ochtend heb ik onze aankoopmakelaar ingeschakeld en kon ik al voor donderdag (gister dus) een afspraak maken om te oriënteren mbt de koop van dit huis. Ondertussen hadden we besloten dat we wilde gaan voor dit huis maar dat we absoluut niet hoger wilde gaan dan 175.000.



Bij de aankoopmakelaar hebben we direct voor vanochtend een bezichtiging gepland en een plan gemaakt.



Vanochtend hebben we het huis voor de tweede keer gezien en ik moet zeggen dat het eigelijk dezelfde indruk achterliet als de eerste keer. Het is echt ruim en dat is wat we zoeken, wel gaat het ons de komende jaren veel tijd, geld en energie kosten om er wat mooiers van te maken. (denk aan nieuwe badkamer, nieuwe keuken, dubbel glas, schilderen buiten/binnen, ect..).

Terloops gaf de verkoopmakelaar aan dat hij een voicemail bericht had ontvangen van de verkopers dat ze eventueel bereid waren om af te zien van de huur als wij het zouden willen hebben! Dus de verwachting zou zijn dat we er dan 7 januari al in kunnen!! Pff.. dat is even bijstellen van de verwachtingen..



De makelaar heeft ons toen naar huis gestuurd en geadviseerd om er over na te denken. Omdat wij in de positie zijn om te kiezen voor een snelle afhandeling, of om een half jaar te wachten en er in juli in te gaan.. Tijdens dit gesprek ook akkoord van de bank gevraagd voor een afwikkeling in enkele weken, deze gelukkig ook gekregen.



Direct daarna zijn we bij mijn ouders geweest (toch echt wel mijn adviseurs in dit soort grote dingen.. ;) ) en hebben we besloten om een bod uit te gaan brengen.



De aankoopmakelaar had ons geadviseerd om toch te proberen om onder 'de absolute bodemprijs' te gaan zitten om te kijken of er echt geen ruimte is. Ons eerste bod is dus 170.000 geworden (2,8% onder de vraagprijs, voor de geïnteresseerden 8) )..



En nu is het 15u en ben ik echt heel zenuwachtig en moest ik even mijn verhaal kwijt. Vriendlief is werken dus nu zit ik hier alleen te wachten :p ...



Iemand ervaring met deze (of een andere leuke) situatie?



Ik houd jullie op de hoogte!!

Groetjes, Kleinaapje



ps. Sorry voor dit enorme verhaal!!
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit het met die vele andere geïnteresseerden?



Heb je wel rekening gehouden met de kk?
Alle reacties Link kopieren
Spannend! Laat je trouwens niet te veel verleiden door trucs als "even kijken of er nog wel plek is voor een bezichtiging ivm met de vele bezichtigingen". Dat zal wel meevallen als het huis al eens 1,5 jaar te koop heeft gestaan.
Alle reacties Link kopieren
@spectral

Tjah die 'vele andere geïnteresseerden,.. daar hebben we tot nu toe niets van gehoord, wij zijn wel de enige bieders, dat had onze makelaar nog even gevraagd :P

En de kk., ja daar heb ik rekening mee gehouden , dit is allemaal haalbaar! dankje voor het meedenken!



@gympie26

Pff jaa! Je leest overal dat je dat niet moet doen en dat je je niet gek moet laten maken maar stiekem wil je gewoon dat huis hebben en er alles voor doen, haha. We hebben wel echt heel duidelijk gezegd dat we niet over die 175.000 geen gaan. Dus als het op bieden aankomt, doen wij niet mee..
Alle reacties Link kopieren
Ik wens jullie heel veel succes!
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kunnen ze nou van verhuur afzien als de huurder al aan het stucen is? Dat lijken me niet zulke betrouwbare verkopers. Ik zou me afvragen wat voor verhaal daar aan vast zit.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Bouwkundige inspectie al gedaan?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 28 november 2014 @ 15:45:

Bouwkundige inspectie al gedaan?Maw laat je niet opjagen door de verkopers! Echt niet doen!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat Tickel zegt, al een bouwkundige inspectie laten uitvoeren? Zodat je ook weet waar je op biedt?
Je gaat een huis toch niet bouwkundig laten keuren voor je een principe-afspraak hebt?
Alle reacties Link kopieren
7 januari overdracht is snel. Neem een goede adviseur.



Kun je met 5% rente de woonlasten nog betalen?



Fijn dat de bank vindt dat het meer mag zijn dan wat je dacht. Maar kom je dan ook uit met al je uitgaven?



Want je mag ook flink sparen voor alle verbouwingen hoor ik.



Pas ook op met huurders. Kan bank moeilijk over doen. Dus adviseur.



Klinkt misschien zwartkijkerig, maar dit behoedt je voor stress als er eenmaal getekend is.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 november 2014 @ 15:48:

Wat Tickel zegt, al een bouwkundige inspectie laten uitvoeren? Zodat je ook weet waar je op biedt?

Juist wel, dan kun je een bod uitbrengen op basis van de info die uit het bouwkundigonderzoek naar voren komt!



Noem maar iets: de oude plastiken plafonds in sanitaire ruimtes en de oude zachtboardplafonds op alle slaapkamers moeten ivm wettelijke regelingen door de koper worden verwijderd. Dat zijn dan wel extra kosten waar je als koper rekening mee wil houden bij het uitbrengen van een bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:juubje schreef op 28 november 2014 @ 15:49:

7 januari overdracht is snel. Neem een goede adviseur.



Kun je met 5% rente de woonlasten nog betalen?



Fijn dat de bank vindt dat het meer mag zijn dan wat je dacht. Maar kom je dan ook uit met al je uitgaven?



Want je mag ook flink sparen voor alle verbouwingen hoor ik.



Pas ook op met huurders. Kan bank moeilijk over doen. Dus adviseur.



Klinkt misschien zwartkijkerig, maar dit behoedt je voor stress als er eenmaal getekend is.

Waarom zou de bank moeilijk doen over huurders? Gewoon lege oplevering, dan is er geen bank die daar ingewikkeld over doet....



En 7 januari is heel snel, voor de standaard hypotheek aanvraag staat op het moment een week of 5/6. En daar zitten nu een aantal feestdagen in, dus grote kans dat je dat niet gaat redden met de financiering.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 november 2014 @ 15:59:

[...]



Juist wel, dan kun je een bod uitbrengen op basis van de info die uit het bouwkundigonderzoek naar voren komt!



Noem maar iets: het plastiken plafonds in sanitaire ruimtes en de zachtboardplafonds op alle slaapkamers moeten ivm wettelijke regelingen door de koper worden verwijderd. Dat zijn dan wel extra kosten waar je als koper rekening mee wil houden bij het uitbrengen van een bod.Dat zet je dan toch in de voorbehoud....
Alle reacties Link kopieren
Welk voorbehoud?



Zijn zaken die je als koper vooraf hoort uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 november 2014 @ 15:59:

[...]



Juist wel, dan kun je een bod uitbrengen op basis van de info die uit het bouwkundigonderzoek naar voren komt!



Noem maar iets: de oude plastiken plafonds in sanitaire ruimtes en de oude zachtboardplafonds op alle slaapkamers moeten ivm wettelijke regelingen door de koper worden verwijderd. Dat zijn dan wel extra kosten waar je als koper rekening mee wil houden bij het uitbrengen van een bod.Huh, hoe zo dat dan?
anoniem_130873 wijzigde dit bericht op 28-11-2014 16:01
Reden: dikgedrukt van gemaakt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 november 2014 @ 16:00:

Welk voorbehoud?



Zijn zaken die je als koper vooraf hoort uit te zoeken.voorbehoud bouwkundigekeuring....
Alle reacties Link kopieren
Zijn onder de huidige brandverzekeringen niet meer verzekerbaar indien het huis door verkoop van eigenaar veranderd.
Nee, daar is uiteraard het voorbehoud voor. Als uit de keuring rare dingen komen ga je opnieuw om de tafel. Deze volgorde hou je aan omdat het nogal risicovol is om een dure keuring te laten uitvoeren op een huis waar je geen enkel recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 november 2014 @ 16:03:

Zijn onder de huidige brandverzekeringen niet meer verzekerbaar indien het huis door verkoop van eigenaar veranderd.



O. Okee. Wist ik niet.



Voor TO ook goed om te weten. Kan de prijs drukken.
Van wat ik zo in de OP lees zeg ik, "denk nog eens goed na".



Na anderhalf jaar zijn er ineens veel geïnteresseerden?



Het is toch een algemene truck, dat men doet dat jullie als juiste gegadigden uit de hoek komen, waardoor jullie toegeeflijker worden en sneller zullen toehappen.



Hebben jullie het huis in de periode dat jullie dachten het niet te kunnen krijgen, het in jullie hoofd ook mooier gemaakt, dan het is en dat jullie daarom nu zo happig zijn?



Door nu eventueel snel te zouden moeten, zie je zomaar iets over het hoofd.



Zelf zou ik een 1/2 jaar juist prettig vinden, om zo rustig het één en ander uit te zoeken en kopen qua inrichting (verf, behang, gordijnen, vloerbedekking evt. meubels en tuinaanleg)





Volgens mij verkijken jullie je ook op de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Zowel qua werk, kosten, tijdsduur, als ongemak.
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 28 november 2014 @ 16:11:

Van wat ik zo in de OP lees zeg ik, "denk nog eens goed na".



Na anderhalf jaar zijn er ineens veel geïnteresseerden?



Het is toch een algemene truck, dat men doet dat jullie als juiste gegadigden uit de hoek komen, waardoor jullie toegeeflijker worden en sneller zullen toehappen.



Hebben jullie het huis in de periode dat jullie dachten het niet te kunnen krijgen, het in jullie hoofd ook mooier gemaakt, dan het is en dat jullie daarom nu zo happig zijn?



Door nu eventueel snel te zouden moeten, zie je zomaar iets over het hoofd.



Zelf zou ik een 1/2 jaar juist prettig vinden, om zo rustig het één en ander uit te zoeken en kopen qua inrichting (verf, behang, gordijnen, vloerbedekking evt. meubels en tuinaanleg)





Volgens mij verkijken jullie je ook op de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Zowel qua werk, kosten, tijdsduur, als ongemak.Inderdaad. In een vloek en een zucht loop je de bouwmarkt uit met een paar schroefjes, bitjes en latje en een paar honderd euro minder. Al die kleine dingetjes lopen echt énorm op!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je hypotheek ga je niet rond krijgen voor 7 januari. Met de feestdagen ligt alles stil.



Laat je niet opjagen, die andere kopers bestaan vast niet. Is het huis nu gewoon bewoonbaar en kan je dus in een later stadia e.e.a. aanpassen of dient alles gelijk te worden aangepast?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken..



@perzika

De verhuur was nog niet rond. Het was een goede bekende van hun die het huis tegen een klein prijsje zou huren. Ik weet ook niet hoe ze dit bedacht hebben... Officieel zit ze er nog niet in dus heb ik ook geen last van 'een huis kopen met een huurder'..



@tickel en @groenebroek

De bouwkundige inspectie laten wij pas doen als er een deal is. Inderdaad ovv bouwkundige inspectie. Hierin ben ik het dus met @perzika eens



@juubje

Goed dat je je dit afvraagt, wat niet in mijn verhaal beschreven staat is dat de rente momenteel 2,9% is, en ik deze hypotheek in mijn eentje met mijn eigen salaris makkelijk kan dragen. Vriendlief werkt ook gewoon en verdient ook zijn centjes en daarmee zorgen we voor een veilige marge voor het sparen en de uitgaven. Zelfs in mijn eentje kan ik deze kosten dragen en er zelfs een hypothecaire mogelijkheid is tot extra geld voor een stukje verbouwingskosten (of we dat gaan doen is een tweede vraag)



@groenebroek

Even over de plafonds... Er zitten overal (behalve in de badkamer) van die normale betonnen plafonds met zon lijn waar de rand van de betonplaat loopt (snappie..? ) dus ik denk niet dat ik die er uit hoef te slopen ivm brandveiligheid, of wel? Verder zijn er absoluut geen gekke dingen aan het huis, het is gewoon niet netjes afgewerkt.. Zoals ik beschreef zijn de grote dingen een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, dubbel glas, schilderen buiten/binnen. Verder is het een kwestie van een nieuwe vloer zowel op de 1e als 2e verdieping. Deze dingen zijn deels smaakafhankelijk maar ook bijvoorbeeld isolatietechnisch (zoals het dubbelglas).



@spectral

Mijn aankoopmakelaar heeft met mijn hypotheekadviseur gesproken (waar wij bijzaten) en samen hebben zij een strakke planning gemaakt met ruimte voor uitloop en inloop. Het scheelt dat ik eigelijk alle benodigde documenten zogoed als compleet heb (alles wat de bank van mij nodig heeft).



@vla-flip

Tsjah die geïntresseerden hebben wij bij onze eigen eerste bezichtiging het pand zien verlaten (na hun bezichtiging waren wij aan de beurt) Verder moet ik de makelaar op zijn blauwe ogen geloven. Uiteraard zorgt dit voor iets meer haast bij ons, maar onze makelaar is daar heel neutraal en realistisch in en houdt ons netjes bij de realiteit. Het is ook meer een mogelijkheid dan een vereiste, 7 januari.



Mwah mooier maken dan het is... Wij zijn klussers en zien het zeker zitten om deze (vooral ruime) kans aan te pakken. Het betreft een toplocatie, in een groene wijk, op een hofje, kindvriendelijk.. Verder is dit huis een van de grootste en ruimste te vinden in deze prijsklasse, op deze locatie.. Het is een buitenkansje, om het zo maar te zeggen We zullen de komende jaren lekker bezig zijn, en dat zien wij zeker zitten! Het hoeft van mij ook niet in 1 jaar af te zijn ;)



@dahlia

Inderdaad het is prima bewoonbaar! We kopen geen bouwval ofzo gewoon een huis wat aan modernisatie toe is
Alle reacties Link kopieren
Leuk van die hypotheekadviseur, maar die kan het niet bepalen... de bank is de bottleneck.

Die geven straks eerst een offerte af, en pas daarna wordt het echt beoordeeld door een eerste en tweede persoon.



Je kunt alle documenten wel compleet hebben, maar er zijn altijd vragen vanuit de bank of is er extra informatie nodig, en dat verlengt door doorlooptijd.



Geloof me het is uitermate krap, en de hypotheekafdelingen hebben het mega druk op het moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven