Geld & Recht alle pijlers

1e bod koophuis gedaan

28-11-2014 15:00 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal



vanochtend om 11.30 hebben wij onze aankoopmakelaar ons 1e bod laten doen op ons (hopelijk) nieuwe huis!



Het betreft een zeer ruime tussenwoning waar zowel binnen en buiten een heleboel moet gebeuren (hoewel dit niet te zien was op Funda.nl, logisch) Sinds 1,5 jaar staat het te koop en is het in vraagprijs gedaald van 196.000 naar 175.000. Op 4 oktober was er een openhuizen dag waar wij helaas niet bij konden zijn en hadden daarom een 1e bezichtiging gepland een week later. 3 dagen voor die bezichtiging is deze afgezegd met als reden dat de verkoper: "Ondanks de ruime belangstelling ene benauwend gevoel kreeg bij de verkoop. Daarom ziet de verkoper van de koop af en gaat het huis in de verhuur." Dus. Lekker dan!



Nouja eigelijk hadden wij de hoop dus al opgegeven en konden we dus helaas niet meer dromen over dit ruime huis. Tot het huis afgelopen weekend weer op Funda.nl stond!!



Op maandag heb ik direct de verkopende makelaar gebeld en toen werd mij al verteld dat er even gekeken moest worden of er nog wel een bezichtiging plaats kon vinden ivm vele geïnteresseerden.. Dit kon gelukkig nog wel en gelijk dinsdag konden wij al terecht.



Bij de bezichtiging hadden we mijn (zeer handige) papa meegenomen om ook zijn oordeel mee te laten wegen (omdat je nou eenmaal geen broodje kaas koopt, hehe). De verkoopmakelaar gaf al voor de rondleiding aan dat er wat haken en ogen aan het huis zaten:

- het huis was per komende 1 december voor 6 maanden verhuurd (ivm leegstandswet) en de huurder moest enkele nette aanpassingen doen (zoals stucen en schilderen) als tegenprestatie voor de lage huur. Hier was zij dan ook al hard mee aan de slag (overal lagen klus spullen en waren er al veel dingen opgeknapt tov de foto's op Funda.nl)

- de vraagprijs van 175.000 was de absolute bodemprijs voor deze mensen omdat de resterende schuld anders te groot was

- als er meerdere bieders waren mogen we 'tegen elkaar op bieden'



Nou zitten wij in een huurhuis dus kunnen wij erg flexibel zijn in de overdracht (hoewel een half jaar toch even schrikken is..)



Nadat we rondgekeken hebben en vooral in mogelijkheden hebben gedacht hebben we besloten om er even over na te denken. 175.000 was eigelijk boven ons budget dus ik heb dan ook dezelfde middag de bank opgebeld met de vraag of ik meer mogelijkheden had. De bank gaf mij toen aan dat ivm de ontzettend gunstige rente ik ruim over de 175.000 zou kunnen lenen. Budget-technisch geen probleem!



De volgende ochtend heb ik onze aankoopmakelaar ingeschakeld en kon ik al voor donderdag (gister dus) een afspraak maken om te oriënteren mbt de koop van dit huis. Ondertussen hadden we besloten dat we wilde gaan voor dit huis maar dat we absoluut niet hoger wilde gaan dan 175.000.



Bij de aankoopmakelaar hebben we direct voor vanochtend een bezichtiging gepland en een plan gemaakt.



Vanochtend hebben we het huis voor de tweede keer gezien en ik moet zeggen dat het eigelijk dezelfde indruk achterliet als de eerste keer. Het is echt ruim en dat is wat we zoeken, wel gaat het ons de komende jaren veel tijd, geld en energie kosten om er wat mooiers van te maken. (denk aan nieuwe badkamer, nieuwe keuken, dubbel glas, schilderen buiten/binnen, ect..).

Terloops gaf de verkoopmakelaar aan dat hij een voicemail bericht had ontvangen van de verkopers dat ze eventueel bereid waren om af te zien van de huur als wij het zouden willen hebben! Dus de verwachting zou zijn dat we er dan 7 januari al in kunnen!! Pff.. dat is even bijstellen van de verwachtingen..



De makelaar heeft ons toen naar huis gestuurd en geadviseerd om er over na te denken. Omdat wij in de positie zijn om te kiezen voor een snelle afhandeling, of om een half jaar te wachten en er in juli in te gaan.. Tijdens dit gesprek ook akkoord van de bank gevraagd voor een afwikkeling in enkele weken, deze gelukkig ook gekregen.



Direct daarna zijn we bij mijn ouders geweest (toch echt wel mijn adviseurs in dit soort grote dingen.. ;) ) en hebben we besloten om een bod uit te gaan brengen.



De aankoopmakelaar had ons geadviseerd om toch te proberen om onder 'de absolute bodemprijs' te gaan zitten om te kijken of er echt geen ruimte is. Ons eerste bod is dus 170.000 geworden (2,8% onder de vraagprijs, voor de geïnteresseerden 8) )..



En nu is het 15u en ben ik echt heel zenuwachtig en moest ik even mijn verhaal kwijt. Vriendlief is werken dus nu zit ik hier alleen te wachten :p ...



Iemand ervaring met deze (of een andere leuke) situatie?



Ik houd jullie op de hoogte!!

Groetjes, Kleinaapje



ps. Sorry voor dit enorme verhaal!!
Joh, ik zal je even vanuit mijn droomhuis vertellen hoe wij hier aan zijn gekomen:

Mensen lagen in scheiding. Hij wilde het snel kwijt, zij wilde niet weg en hem een hak zetten. Wij wilden onderhandelen, maar zaten dus met 5 partijen (echtelieden, advocaten en hun makelaar) via onze makelaar. Op een gegeven moment was er iets kapot. Mevrouw stelde voor dat WIJ dit gingen bekostigen, want daar hadden we dan later profijt van, maar er ging niets van de vraagprijs of de datum overdracht af. (onderhandeling was dus nog niet eens rond)



Toen hebben wij de onderhandelingen ( zweet zweet, zweterdezweer) afgebroken. Hier gingen wij niet mee akkoord.

Meteen hebben we een bezichtiging gedaan van een andere woning bij hetzelfde makelaarskantoor en zijn uitgebreid aan het kijken geweest en waren (zogenaamd) echt onder de indruk en 'blij dat we niet uit dat andere huis waren gekomen'. De makelaar wilde (dat wisten wij allang) van dat ruzieende echtpaar af en zou nog even met haar gaan praten. Zouden wij dat toch wel weer in onderhandeling willen misschien? Oh, ja misschien wel... maar dan wel met die prijs en die overdrachtsdatum... en zo geschiedde!



Echt, het is een pokerspel, een hele spannende, maar laat je geen geld uit je zak kloppen.
Alle reacties Link kopieren
@doreia

Pff wat moeten jullie een pokerface hebben gehad bij die tweede bezichtiging! Vet spannend maar ook wel stoer dat het werkt!!



Ik gooi mijn vertrouwen in mijn aankoopmakelaar en in onze standvastigheid. (PLEASE laat 't werken.. )
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 29 november 2014 @ 10:21:

[...]



De bank doet geen taxaties, dat gaat via een taxateur/makelaar...Dat klopt. Al kun je taxateur vaak via bank regelen. Maar is taxatiewaarde lager dan waar je het voor gekocht hebt, dan moet er eigen geld bij.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je weet het gewoon niet. Het kan een spelletje zijn, er kan ook echt nog een andere bieding zijn. Vrienden van mij hebben laatst hun huis verkocht en kregen op dezelfde dag van drie partijen een bod (ok, dat huis stond wel op een plek waar de markt nooit echt ingestort is, maar toch). De uiteindelijke kopers vertelden later dat zij ook dachten dat dat verhaal over meerdere biedingen een spelletje was geweest, maar dat was dus gewoon waar.



Het enige wat je kunt doen is vasthouden aan wat jullie maximale bod zou zijn. Dan heb je straks geen spijt dat je teveel voor een huis betaald hebt. En andere huizen zijn er altijd. Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
Nou, na een hele dag in spanning te hebben gezeten heeft de makelaar eindelijk nieuws.



We hebben tot woensdag 16.00 om een laatste bod uit te brengen (net als de (mogelijk) andere bieders. Nu is het spannend en moeten we bedenken wat onze max is en of we hier voor willen gaan.. Pfff.
Ik blijf het raar vinden.... huis Staat 1,5 jaar te koop, wordt even van de markt gehaald en ineens zijn er 2 geintereseerden?

Laat je niet gek maken!



(Ik volg hier al ruim een jaar funda en zie regelmatig dat een huis er als nw ineens weer opgeplaatst wordt, meeste staan er nog steeds te koop op dus zo'n vaart loopt het vaak niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleinaapje schreef op 01 december 2014 @ 17:55:

Nou, na een hele dag in spanning te hebben gezeten heeft de makelaar eindelijk nieuws.



We hebben tot woensdag 16.00 om een laatste bod uit te brengen (net als de (mogelijk) andere bieders. Nu is het spannend en moeten we bedenken wat onze max is en of we hier voor willen gaan.. Pfff.Je hoeft niet hoger te gaan.... het blijft een gok.
Alle reacties Link kopieren
@annavanandelle



Ja precies, vind ik dus ook een beetje vreemd.. Maargoed, we moeten wel bod doen waar we iets aan hebben als het wel zo is. Ik wil dat huis!! :P



(even offtopic, geweldige quote heb jij, dat moet ik vaker even tot me nemen ;) )
quote:Kleinaapje schreef op 01 december 2014 @ 17:55:

Nu is het spannend en moeten we bedenken wat onze max is en of we hier voor willen gaan.

Jullie weten jullie max voor jullie zelf toch al.



Laat je niet opruien, met dat er misschien een eventuele andere belangstellende is.
Alle reacties Link kopieren
Je moet rationeel nadenken.... emotioneel het huis willen werkt vaak alleen maar tegen je.



Aan de andere kant is het huis graag willen en daar ook wat meer voor betalen ook geen ramp.



Wij hebben ook laatst boven de vraagprijs geboden omdat wij het huis heel graag wilden hebben.
Is dat echt het enige huis? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Laat je niet onder druk zetten!



(Doe eens een funda linkje als je wilt, evt via pb?)
quote:Kleinaapje schreef op 01 december 2014 @ 20:21:]

Ik wil dat huis!! :P Dat heeft hun makelaar denk ik allang door.
Ik kan me niet voorstellen dat die makelaar de moeite neemt om te liegen. Het interesseert hem hoogstwaarschijnlijk maar bijzonder matig of het huis verkocht wordt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet voor dat geld, 5000e levert hem 50e extra op....
quote:Pantax schreef op 01 december 2014 @ 20:33:

Ik kan me niet voorstellen dat die makelaar de moeite neemt om te liegen. Het interesseert hem hoogstwaarschijnlijk maar bijzonder matig of het huis verkocht wordt of niet.Is wel de manier om het maximale eruit te halen
Alle reacties Link kopieren
Maar het mag niet.... ik ken er geen die zo onethisch handelen. Heb er bij de verkoop van ons huis ook over gehad en ze willen stuk voor stuk geen slechte naam krijgen.
Maar TO was toch al in onderhandeling? Volgens mij mag dat dan toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag dat wel.... ze mogen om een eindbod vragen aan verschillende partijen.
Oh, dacht dat dat niet mocht.



Maar goed, ik zou er een beetje recalcitrant van worden en denken.

Dan maar niet... (Maar goed, ik zou zo 4 huizen weten die ik nu zou willen kopen, dus dan maar een andere)
Jij wil dat huis. Maar laat je daardoor niet 30 jaar spijt hebben omdat je binnen 2 dagen veel te hoog hebt geboden. Je kent je max. Je weet tot hoever je gaan kunt. Dát is dus je max. Niet voorbij je max gaan, dan ben je niet slim bezig. Dan gaat het huis straks als een molensteen om je nek hangen. Blijf bij je max.
Alle reacties Link kopieren
Of 30 jaar spijt omdat je het op een paar duizend euro hebt laten lopen....
quote:spectral schreef op 01 december 2014 @ 21:56:

Of 30 jaar spijt omdat je het op een paar duizend euro hebt laten lopen....Ben jij toevallig de verkoper
Ze heeft toch haar max? Waarom daar overheen willen gaan? Je hebt dat toch niet voor niets op dat bedrag vastgesteld?
Alle reacties Link kopieren
Lastig te beoordelen, maar in ons geval was het een huis in een buurt en binnen een complex wat maar sporadisch te koop komt... En dus hebben we overboden en meer betaald dan we bedacht hadden. Maar het is het wel dubbel en dwars waard. Wellicht lijden we verlies als we binnen 5 jaar verkopen, maar dat is het risico wat we graag lopen.



En to kan er ook zo over denken....
quote:annavanandelle schreef op 01 december 2014 @ 20:37:

[...]



Is wel de manier om het maximale eruit te halen



Even los van het feit dat zo'n makelaar dan inderdaad een slechte naam krijgt, waarom zou het zo'n makelaar interesseren of een huis van 175 voor een paar duizend meer of minder wordt verkocht? Dat is peanuts. Daar neemt hij echt de moeite niet voor om een kletsverhaal op te hangen. Je dicht makelaars veel te veel interesse toe



Ga er maar vanuit dat er inderdaad een ander stel is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven