Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou zo raar? of..

16-09-2014 15:41 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Ik zal even de situatie uitleggen.



De fiets van mijn dochter, is afgelopen zondag in brand gestoken bij de speeltuin hier om de hoek.



Natuurlijk hebben wij de politie gebeld en na een onderzoekje, is de dader gevonden.

Het bleek de broer van een klasgenootje van mijn dochter te zijn.



Zoon moet naar Halt en moeder moest mij bellen omdat ze reparatie kosten moet vergoeden.



Tot vandaag had ze nog steeds niet gebeld. Wij zijn vanmorgen wel alvast naar de fietsenmaker geweest om een kostenplaatje te krijgen. Maar helaas kan de fiets niet gerepareerd worden omdat de onderdelen niet meer te bestellen zijn. Toch heeft hij een schatting gemaakt voor ons en het zou op ongeveer 50 euro kosten.

Dus wij de politie gebeld met de mededeling dat mevrouw nog steeds niet gebeld heeft en dat de fiets niet te repareren is. De agente ging mevrouw bellen en vroeg of wij dan ook akkoord gingen met een fiets van marktplaats. Nou dat vond ik ook prima.



En inderdaad, mevrouw belde mij op. En overlegt dat we beiden op zoek gingen naar een fiets. Eenmaal een fiets gevonden wilde ik haar terug bellen maar dit ging niet omdat zij geheim belde, dus gingen we bij haar langs.



Eenmaal daar, besloten dat we die fiets gingen kopen (ik had verkoper al gebeld en de situatie uitgelegd en hij zou de fiets vasthouden). Mevrouw had eind deze maand pas geld, maar goed ik kan mij voorstellen dat zij ook niet op dit geintje van haar zoon zit te wachten, dus hebben we voorgesteld om het voor te schieten.



en dan nu...



Ze vroeg, wat wij met de oude fiets gingen doen. Ik had nog geen idee, aangezien die nu onbruikbaar is.

Toen vroeg ze, is het een idee dat ik jullie geld doe voor een nieuwe fiets en dat jullie mij de oude geven, dan laat ik die maken en dan kan ik die gebruiken voor mijn dochter.



Ik was verbijsterd! en heb maar gezegd dat partner en ik dit nog gaan overleggen en ik haar zou bellen.



Eenmaal buiten dacht ik, als de fiets niet in brand was gegaan, had ik er zo 50 euro voor kunnen krijgen. Nu hij verbrand is, kan ik er misschien 10 a 15 voor krijgen.

Dus met haar voorstel, betaal ik alsnog de schade die haar zoon heeft aangericht!



of ben ik nu gek?



Wat moet ik hier nu mee? ik ben een beetje bang, dat als wij die fiets niet geven, zij ons het geld niet geeft. En heb nu een beetje spijt dat ik het voorgeschoten heb. Moet ik het even afwachten en de politie bellen als ze het geld niet doet? of zien jullie mijn logica ook niet en zeggen jullie ook, doe haar de fiets?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 16 september 2014 @ 20:24:

[...]





Daar zit je denkfout. Moeder staat los hier van. Je gunt dat meisje een oude fiets. Een meisje dat volgens jou al in een kutsituatie opgroeit.



Ik ben zo blij dat ik wat dat aangaat een weekdier ben. Zo'n pupke van 7 jaar, met een broer die kennelijk nu al ontspoort, en een rotmoeder. Ik geef het je te doen.En daar zit jou denkfout. Ik heb nooit gezegd dat meisje in een kutsituatie opgroeit. Ik zeg dat moeder ergens iets fout heeft gedaan, of het nu vader is die weggegaan is, en moeder dit door onwetendheid niet goed heeft opgepakt voor zoon, of het is cultuurverschil. Ik weet het niet want ik ben moeder niet en ik woon niet bij hun. Dat ze een rot moeder is, heb ik ook nooit gezegd, dus als men niet goed opvoed, zijn ze volgens jou gelijk een rot moeder? nou lekker zeg.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 20:41:

[...]





mijn kind IS autist. En nee, ik piep niet anders.Dan ben je gewoon lomp als je zo oordeelt.
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 20:46:

[...]





En daar zit jou denkfout. Ik heb nooit gezegd dat meisje in een kutsituatie opgroeit. Ik zeg dat moeder ergens iets fout heeft gedaan, of het nu vader is die weggegaan is, en moeder dit door onwetendheid niet goed heeft opgepakt voor zoon, of het is cultuurverschil. Ik weet het niet want ik ben moeder niet en ik woon niet bij hun. Dat ze een rot moeder is, heb ik ook nooit gezegd, dus als men niet goed opvoed, zijn ze volgens jou gelijk een rot moeder? nou lekker zeg.



Je hebt gezegd dat als we het jou vragen, het aan de opvoeding ligt.



Haar zoon blijkt regelmatig van dit soort acties te hebben, dan is er iets fout in de opvoeding als je het mij vraagt



Of bedoel je daar niet mee dat ze een rotmoeder is maar gewoon dat ze incompetent is?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 16 september 2014 @ 20:29:

Situatie vooraf:



Jij hebt een fiets twv 50,- (totaal waarde = 50,-)

Zij heeft niets



Situatie na schadevergoeding en je houdt de fiets



Jij hebt een fietswrak + 50,- (totaal waarde > 50,-)

Zij heeft niets (totaalwaarde -50,-)



Situatie na schadevergoeding en zij krijgt de fiets



Jij hebt 50,- (totaal waarde = 50,-)

Zij heeft een fietswrak (totaalwaarde > -50,-)





Kortom, jij verliest niets, maar zij verliest iets. Het is jouw keuze of ze meer of minder verliest. Jouw keuze is niet alleen onredelijk, onnodig, het is ook onrechtvaardig. Jij wordt nu beter van de geleden schade.



Kortom, je keuze is moreel niet goed.



Als ik de mensen hier goed begrijp, had ze mij veel meer moeten geven. Namelijk de dagwaarde van de fiets. En niet de evt reparatie kosten, aangezien hij niet gerepareerd kan worden.



Dus ik ben alleen maar meer overtuigt van het feit dat ze die fiets niet krijgt. Ik heb een fiets die mij 50 euro heeft gekost (want het geld van haar heb ik NOG niet) en ik kan evt nog iets krijgen voor de onderdelen. Kom ik toch nog een beetje in de buurt van die 175.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 16 september 2014 @ 20:41:

serieus, moet dat kind dan leren dat als haar broertje een fiets verbrand, zij deze fiets wel mag hebben?

Dus dat is zij waard, een verbrande fiets nav een rotstreek van haar broer?

Ik vind deze reacties echt bizar.

Moeder moet (van de wet) de geleden schade betalen (minimaal ook, dat bedrag!. Een kinderfiets in brand steken! ).

Dat is de enige band die deze mensen met elkaar hebben. Moeder is verantwoordelijk voor het verzorgen van een fiets voor haar dochter, TO niet.

Dat moeder deze fiets uberhaupt wil hebben en 'kansen' ziet in deze situatie is al eng genoeg.

Ik had die fiets ook niet gegeven. Terwijl ik een enorm weekdier ben. Ik zou geen kind op zo'n fiets willen laten rondrijden.Helemaal mee eens!
of het is cultuurverschil...



Waar komt dat nou weer vandaan ineens?
Alle reacties Link kopieren
quote:ingelise schreef op 16 september 2014 @ 20:34:

Ik heb 2,5 jaar van mijn leven gegeven aan mensen met minder. 24/7 was ik voor ze bezig, ik heb een vader aan mijn deur gehad met zijn kinderen. In de winter, kinderen hadden blote benen en armen, of ik aub kleding voor ze had.

Ik heb een moeder, mijn kinderwagen gratis gegeven, omdat ze die nog niet had terwijl de kleine bijna kwam. Om maar even wat voorbeelden te geven. Ik heb zo idioot veel mensen geholpen met de door mij en 2 vriendinnen opgerichte "stichting" dat we zelfs bij de gemeente bekend stonden als hulp instantie. Dat we doorverwijzingen kregen van de voedselbank. Met pijn in mijn hart heb ik moeten stoppen omdat ik ben ga studeren voor mijn eigen toekomst en de van mijn kinderen



Nou nou, nou zeg, wat een ge-wel-dig mens ben je toch... Maar blijkbaar nog steeds te belabberd om een fiets waar jij nix mee kunt en die je toch wegdoet, te gunnen aan een meisje van 7 jaar.....



ja, vind je me niet geweldig? ik zou eigenlijk een lintje moeten krijgen, vind je ook niet?

soms.... Dit wat om even te onderbouwen dat er met mijn gevoel voor de mede mens niks mis is.

En als je toch alle reactie leest, had je kunnen lezen dat ik dat meisje geen fiets misgun. Ik heb een oude in de schuur. Daar kan ik toch niks aan verdienen. Mag ze zo hebben. Het gaat mij om DEZE fiets, waar ik wel nog wat aan kan verdienen voor de onderdelen.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Je bent zelf akkoord gegaan met een lagere vergoeding dan de dagwaarde. Had je dan het fietswrak wel aan het meisje gegund?
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 16 september 2014 @ 20:34:

[...]





Ach, ou toch op. Het gaat om max 15 euro. wat een sneuigheid om hier iets principieels van te maken. Krenterig vind ik het.



Is het verkeerd om krenterig te zijn?

Ik vind 15 euro veel. Elk mens is anders toch?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 20:46:

[...]





En daar zit jou denkfout. Ik heb nooit gezegd dat meisje in een kutsituatie opgroeit. Ik zeg dat moeder ergens iets fout heeft gedaan, of het nu vader is die weggegaan is, en moeder dit door onwetendheid niet goed heeft opgepakt voor zoon, of het is cultuurverschil. Ik weet het niet want ik ben moeder niet en ik woon niet bij hun. Dat ze een rot moeder is, heb ik ook nooit gezegd, dus als men niet goed opvoed, zijn ze volgens jou gelijk een rot moeder? nou lekker zeg.



Dat het kind in een rotsituatie opgroeit is mijn conclusie aan de hand van dingen die jij vertelt. Dat haar broertje regelmatig in aanraking komt met de politie. Dat moeder geen geld heeft om jou nu 50 euro te geven geeft aan dat ze het niet heel breed hebben thuis. Alleen die twee dingen zijn voor mij al een reden om aan te nemen dat het meisje het niet makkelijk heeft. Dat zijn namelijk abnormale dingen die een kind niet mee zou moeten maken. Dat het jonkie kennelijk al ontspoort ( aan de hand van jouw postings) is alleen al genoeg om te weten dat het meisje daardoor het niet makkelijk heeft.



En "rotmoeder" is een zegswijze. Ik ken de vrouw niet. Misschien is het een klotewijf. Misschien is het een schatje. Geen idee. Maar zeker is wel dat dat meisje , dat kleine grietje het niet makkelijk heeft. En die gun ik dan wel weer een oude fiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 16 september 2014 @ 20:36:

[...]





Nogmaals, zal ik je dan een tientje toesturen? Zodat je die fiets aan dat meisje kunt doorgeven?



dat tientje mag je houden ;). ik heb nog wel een andere fiets die ze mag krijgen, zoals je misschien al hebt kunnen lezen.

Het gaat mij om deze fiets.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 20:40:

[...]

Als ik het niet krijg, ga ik toch de politie bellen. Vragen of hun kunnen bemiddelen. Krijg ik het dan nog niet, zoek ik naar andere wegen. En anders hebben ik hier op een harde wijze van geleerd.Die andere wegen zijn je allang aangedragen in dit topic. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Je kan klikken bij de politie, maar zij bemoeien zich er niet mee. Dat valt onder het civielrecht en dat doet de politie niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 16 september 2014 @ 20:46:

[...]





Dan ben je gewoon lomp als je zo oordeelt.Dat mag je vinden.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 20:55:

[...]





dat tientje mag je houden ;). ik heb nog wel een andere fiets die ze mag krijgen, zoals je misschien al hebt kunnen lezen.

Het gaat mij om deze fiets.Je spreekt jezelf steeds tegen. Het gaat je niet om het geld en toch gebruik je die karige 15 euro ( die ik je ook nog wel wil sturen hoor) als argument. Dan zeg je dat het je om het principe gaat, maar nu gaat het om de fiets. Ik wil de fiets graag van je kopen zodat ik via jouw mijn afgebrande fiets kan weggeven aan iemand die hem goed kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 16 september 2014 @ 20:47:

[...]





Je hebt gezegd dat als we het jou vragen, het aan de opvoeding ligt.



Haar zoon blijkt regelmatig van dit soort acties te hebben, dan is er iets fout in de opvoeding als je het mij vraagt



Of bedoel je daar niet mee dat ze een rotmoeder is maar gewoon dat ze incompetent is?



Ik vind haar op basis van wat ik weet, geen rotmoeder nee. Ik denk dat je als ouder te kort schiet als jou kind meerdere malen dit soort acties heeft. En of je je daar voor moet schamen? absoluut niet. Pubertijd kan rare dingen met je doen. Wat ze vervolgens doet om haar zoon te leren, schiet ze wel te kort in blijkt. Er zijn genoeg instanties waar je aan kan kloppen als het even niet lukt.

Daarbij vind ik haar manier van oppakken van deze "zaak" niet goed. Zij had mij die zelfde dag nog moeten bellen, en anders langs moeten komen. Dit heeft ze niet gedaan. Tevens moest haar zoon zijn excuus aan bieden aan mijn dochter/ons. Ook dit moet nog steeds gebeuren.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:ingelise schreef op 16 september 2014 @ 20:50:

of het is cultuurverschil...



Waar komt dat nou weer vandaan ineens?Ik zit dit helaas heel vaak om mij heen gebeuren. Tevens zie ik het regelmatig in mijn opleiding. Zo heel raar is het niet hoor. En zo erg is het ook niet.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Ik haak af, dit ga ik gewoonweg niet begrijpen...

Helemaal eens met Waarbij trouwens.
quote:-madre-felice- schreef op 16 september 2014 @ 21:01:

[...]





Ik vind haar op basis van wat ik weet, geen rotmoeder nee. Ik denk dat je als ouder te kort schiet als jou kind meerdere malen dit soort acties heeft. En of je je daar voor moet schamen? absoluut niet. Pubertijd kan rare dingen met je doen. Wat ze vervolgens doet om haar zoon te leren, schiet ze wel te kort in blijkt. Er zijn genoeg instanties waar je aan kan kloppen als het even niet lukt.

Daarbij vind ik haar manier van oppakken van deze "zaak" niet goed. Zij had mij die zelfde dag nog moeten bellen, en anders langs moeten komen. Dit heeft ze niet gedaan. Tevens moest haar zoon zijn excuus aan bieden aan mijn dochter/ons. Ook dit moet nog steeds gebeuren.



Maar ik vind dat je veel te kort door de bocht gaat. Er zijn zat stoornissen waar je kan opvoeden tot je een ons weegt, maar waar sommig gedrag gewoon heel moeilijk tegen te houden is.



Dat over dan excuus aanbieden ben ik met je eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:typfoudt schreef op 16 september 2014 @ 20:53:

Je bent zelf akkoord gegaan met een lagere vergoeding dan de dagwaarde. Had je dan het fietswrak wel aan het meisje gegund?Misschien wel. Ik kan daar, als ik heel eerlijk ben niet over oordelen. Ik vind 175 euro heel veel geld. 50 euro vind ik al veel. Ik zou behoorlijk moeten huilen als ik dit "kwijt" zou zijn door een schade die mijn kind heeft veroorzaakt.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Dat zal die vrouw ook wel denk ik.



Wel heel asociaal om dan een kans te zien om er de fiets die niet te repareren valt te krijgen voor je andere kind.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je in je OP dat je 50 euro voor de fiets zou kunnen krijgen en later 175?



Ik heb gelezen dat je zei dat ze op MP voor 175 staan. Maar prijzen op MP zijn niet representatief. Je kunt zoveel vragen als je wil (maar zie dat nog maar eens te krijgen) en er staan ook nieuwe spullen op. Daanaast had je de ads op MP al gezien voordat je de OP schreef.



En nee ik vind niet dat je de fiets hoeft te geven. Maar ze kan hem misschien wel van je kopen voor 10/15. Scheelt jou weer onderdelen verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 16 september 2014 @ 20:54:

[...]





Dat het kind in een rotsituatie opgroeit is mijn conclusie aan de hand van dingen die jij vertelt. Dat haar broertje regelmatig in aanraking komt met de politie. Dat moeder geen geld heeft om jou nu 50 euro te geven geeft aan dat ze het niet heel breed hebben thuis. Alleen die twee dingen zijn voor mij al een reden om aan te nemen dat het meisje het niet makkelijk heeft. Dat zijn namelijk abnormale dingen die een kind niet mee zou moeten maken. Dat het jonkie kennelijk al ontspoort ( aan de hand van jouw postings) is alleen al genoeg om te weten dat het meisje daardoor het niet makkelijk heeft.



En "rotmoeder" is een zegswijze. Ik ken de vrouw niet. Misschien is het een klotewijf. Misschien is het een schatje. Geen idee. Maar zeker is wel dat dat meisje , dat kleine grietje het niet makkelijk heeft. En die gun ik dan wel weer een oude fiets.oke, nu ga ik een hele andere hoek in hoor. Maar ik heb zelf in armoede geleefd omdat mijn moeder geen geld had voor eten, zo erg zelf dat wij uit huis moesten. Daarbij ben ik nu zelf ook niet rijk en heb arme momenten gehad, zo arm dat ik zelf bij de voedselbank heb gezeten. Ik weet dus heel goed hoe het is om als kind arm te zijn en om als volwassene arm te zijn. En je hoeft er niet perse ongelukkig van te worden. Makkelijk is het inderdaad niet, niet altijd leuk ook niet. Maar geld is absoluut niet het belangrijkste is het leven. Als ik mijn kinderen vraag of ze blij zijn, gelukkig zijn (hoewel ik mij afvraag of ze wel weten wat het betekend) zeggen ze ja. Zouden ze meer leuke dingen willen doen? tuurlijk! Maar ongelukkig zijn omdat moeder op haar loon/uitkering wacht? nee.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 16 september 2014 @ 20:57:

[...]



Die andere wegen zijn je allang aangedragen in dit topic. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Je kan klikken bij de politie, maar zij bemoeien zich er niet mee. Dat valt onder het civielrecht en dat doet de politie niet meer.



Omdat ik recht heb op dat geld, en zij geen recht heeft op die fiets. Daarom maak ik het zo moeilijk. Ik hoop en vermoed ook trouwens dat moeder wel gewoon gaat betalen. En over die fiets kan gepraat worden. Ik geef hem niet weg, zeker niet. Maar voor een 10tje mag ze hem hebben. Ze mag gratis zelfs de oude fiets uit de schuur hebben.

Het gaat er mij om, dat ik mijn recht krijg en niet dat ik hierdoor dingen ga weggeven. Want dat is wat ik voor mijn gevoel ga doen als ik haar die fiets geef.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 16 september 2014 @ 21:04:

[...]





Maar ik vind dat je veel te kort door de bocht gaat. Er zijn zat stoornissen waar je kan opvoeden tot je een ons weegt, maar waar sommig gedrag gewoon heel moeilijk tegen te houden is.



Dat over dan excuus aanbieden ben ik met je eens.Daar heb je gelijk in. Kijk, ik leer wel ;).
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Ik heb gezegd niet makkelijk. En ik denk dat je er zeker van kunt zijn dat een kind waarvan een broer of zus regelmatig politie aan de deur heeft daar schade van oploopt. Hetzij door aandacht die allemaal naar de onruststoker gaat, hetzij door ruzie in huis, hetzij door broer of zus zelf.



Ik heb niet gezegd ongelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven