Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle groente voor konijnen.... bijzonder.

Tsja, lastig. Dat wordt dan patat...... met niets en de kinderen met vegetarische burger.



Heeft je vader zelf ideeën over wat te eten?
Eten jullie wel vis?
Beddengoed 1x per 2 weken (gemiddeld genomen). 's Zomers vaak wel 1x per week, in de winter ook wel eens 1x per 3 weken.
Ik denk dat verslaving en armoede beide een rol speelt, Skaep. Triest dat ieand zo ver komt, dat hij in de ochtend al bier moet kopen en dat ook nog eens zo moet doen dat het het voordeligst is.
Wij eten afwisselend vlees en vis. Vlees vooral kip. Met de vis zijn we wat gevarieerder.
Voor een kerstdiner is er van alles mogelijk met vlees, vis of vega. Ik zou er niet zo'n probleem van maken en gewoon ook vlees klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:perzikboom6 schreef op 03 december 2016 @ 12:59:

Wij eten zo'n 3 keer per week vlees. Wat mij betreft eten we helemaal vegetarisch maat dat is voor man en oudste zoon een stap te ver. We zijn eigenlijk steeds minder vlees gaan eten sinds onze jongste aangaf geen vlees te willen (hij was toen 2).

Door pasta en dat sport eenpansgerechten doe ik eigenlijk nooit vlees.



Ik zit er nog wel een beetje mee wat we met kerst dien. Mijn ouders komen eten en mijn vader vindt alle groente voor konijnen. De kinderen hebben aangegeven het liefst een vegetarische burger te willen met kerst. Om dan als volwassene aan een stuk vlees te gaan vind ik een beetje raar. De kinderen geven het goede voorbeeld, en dan zouden we daar niet in mee gaan.....maar zonder vlees en zonder groente blijft er wel heel weinig over wat we wel kunnen eten.Herkenbaar dit, ik eet het liefst geen vlees meer maar krijg man en kinderen niet zo ver. En mijn man kookt altijd dus als ik het wil dan moet ik zelf achter de pannen. Het vlees dat we eten is wel biologisch want bio industrie vlees komt er hier niet meer in. Ik zie ook al een beetje op tegen de kerst want dan wil mijn familie weer gourmetten maar wij doen altijd de boodschappen dus ook vis en raclette en biologisch vlees wordt het dan maar.
quote:runningmonster schreef op 03 december 2016 @ 13:30:

[...]





Herkenbaar dit, ik eet het liefst geen vlees meer maar krijg man en kinderen niet zo ver. En mijn man kookt altijd dus als ik het wil dan moet ik zelf achter de pannen. Het vlees dat we eten is wel biologisch want bio industrie vlees komt er hier niet meer in. Ik zie ook al een beetje op tegen de kerst want dan wil mijn familie weer gourmetten maar wij doen altijd de boodschappen dus ook vis en raclette en biologisch vlees wordt het dan maar.

Juist gourmetten is perfect vegetarisch te doen.



Vind ik bij een gevulde kalkoen al veel minder. Dan heb ik als vegetarier toch het gevoel dat ik iets mis....
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 03 december 2016 @ 13:42:

[...]



Juist gourmetten is perfect vegetarisch te doen.



Vind ik bij een gevulde kalkoen al veel minder. Dan heb ik als vegetarier toch het gevoel dat ik iets mis....Leuk zo'n lege schaal met alleen de stuffing .
quote:Skaep schreef op 03 december 2016 @ 11:22:

Gut jongens, maar ik werd net bij de supermarkt toch wel even geconfronteerd met mijn eigen bespaar truttigheid... Er stond een meneer voor me in de rij die twee blikjes pils apart van elkaar afrekende. En ik dacht: waarom doet ie dat nou? Bleken die blikjes 37 cent te zijn. Hij betaalde contant. En dus kostten die twee blikjes bier hem samen 70 cent in plaats van 75 cent. Ik werd er een beetje treurig van. Dealen met echte armoede is iets héél anders dan dat gezellige geconsuminder van mij...



Deze heeft het wel iets vertederends:



Het jochie voor me bij de kassa heeft twee blikjes cola van 52 cent per stuk. „Dat wordt een euro en vijf cent”, zegt de caissière.



Hij kijkt bedremmeld naar de euro die hij zo stevig in zijn vuistje had geklemd.



„Dat is tekort”, zegt de caissière, „ga eerst maar thuis een stuiver halen.” Ik had het jochie natuurlijk vijf cent kunnen geven, maar ik had een beter plan. Net voordat hij naar huis wil rennen, houd ik hem tegen. „Koop één blikje!”, zeg ik tegen hem.



„Nee, want mijn broertje wil ook een blikje cola.”



„Vertrouw me maar”, zeg ik met een glimlach.



Hij zet een blikje op de band.



„Dat is vijftig cent”, zegt de caissière, die nog niets vermoedt.



Ze geeft hem een muntje van vijftig cent als wisselgeld.„Nou kun je ook het tweede blikje kopen”, zeg ik. Hij lacht zijn tanden bloot.



Daarna moet ik afrekenen. De caissière lacht niet naar me. „Dat is 18,05 euro”, zegt ze bits. Ik pak een biljet van 20 euro. „Wil je een stuiver erbij?”, vraag ik.



Erwin Witteveen

(Ikje uit NRC Next)
Van kinds af aan ben ik gewend zo'n drie keer per week vlees te eten, dagelijks was te kostbaar en niet nodig. Ik weet niet of veel vlees willen eten in je genen zit, zo ja, dan ben ik eigenlijk een vegetariër. Ik kies regelmatig vega gerechten en vind van die grote stukken vlees verschrikkelijk. Na een week Duitsland of Oostenrijk ben ik het helemaal zat. Partner is gewend aan dagelijks vlees en wil dit ook graag, regelmatig neemt hij wel en ik niet. En ik deel mijn vlees met de kinderen, ik hoef niet veel.



Wat betreft hotels en hergebruik van handdoeken. Ik ging er altijd vanuit dat ze dat vooral aanprijzen om hun hoeveelheid was te beperken, maar misschien heb ik gewoon een verdorven geest



Qua beddengoed vertelde ik tweewekelijks te verschonen, de kinderen is meestal wel eerder nodig. Ik lees bij moondancer over het dragen van een broek vier dagen. Dat doe ik dan weer niet, max twee dagen, langer blijft hij sowieso ook niet schoon door de kinderen.



Ik weet niet meer van wie ik de tip hier las, maar vandaag probeer ik hem uit. Een thermoskan vullen met gekookt water ipv steeds opnieuw de koker aanzetten. Eens kijken hoe het bevalt, ik drink alleen thee, geen koffie.



Boeken verkopen via bol.com vind ik niet echt lopen en erg weinig opleveren. Mp wil bij mij ook niet lukken. Kleding van mij, de kinderen, speelgoed, kinderkamer, duowagen, het lukt gewoon niet. Ik zet dan bv alleen de merken erop als Little People en V-TECH. Little People huisje dat in de winkel 50 euro kost en daar doen we dan allerlei extra's bij, hoogste bod is 5 euro. Dus ik heb hem aan de psz gegeven, doe ik dan liever. Babykamer: geen reacties. Ik zocht Lego voor zoon, vraagprijs ligt boven kruidvat prijzen Ik begrijp het allemaal niet meer.
Dat van de thermosfles was ik!



En mijn dochter kan er ook wat van die blijft water koken en thee drinken. Die krijgt vanavond met pakjes avond haar eigen thermosfles (en mok en thee) die ze mee kan nemen naar boven.



De ene keer doen mijn marktplaats verkopen het prima en de andere keer is het drama! Ik begrijp ook niet goed waar het aan ligt.



Dat stukje uit de NRC heb ik eerder gelezen. Prachtig stukje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Atalanta78 schreef op 03 december 2016 @ 13:07:

Alle groente voor konijnen.... bijzonder.

Tsja, lastig. Dat wordt dan patat...... met niets en de kinderen met vegetarische burger.



Heeft je vader zelf ideeën over wat te eten?



een lekkere risotto of een 'open ravioli' met spinazie/ricotta bijvoorbeeld?

of iets vegetarische in bladerdeeg? dat vinden groentehaters in mijn ervaring vaak nog wel lekker....
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 03 december 2016 @ 14:13:



Boeken verkopen via bol.com vind ik niet echt lopen en erg weinig opleveren. Mp wil bij mij ook niet lukken. Kleding van mij, de kinderen, speelgoed, kinderkamer, duowagen, het lukt gewoon niet. Ik zet dan bv alleen de merken erop als Little People en V-TECH. Little People huisje dat in de winkel 50 euro kost en daar doen we dan allerlei extra's bij, hoogste bod is 5 euro. Dus ik heb hem aan de psz gegeven, doe ik dan liever. Babykamer: geen reacties. Ik zocht Lego voor zoon, vraagprijs ligt boven kruidvat prijzen Ik begrijp het allemaal niet meer.



Jammer dat de boeken niet goed lopen. Ik heb nauwelijks leesboeken te koop staan, dat maakt misschien het verschil.



Over marktplaats, alles van enigszins waarde heeft probeer ik wel via marktplaats te verkopen. Dit lukt denk ik bij zeker 75% van de spullen. Maak wel werk van de foto's en geen gekken prijzen. Soms krijg je inderdaad biedingen waarvoor je de spullen liever weggeeft aan een bekende dan voor een schijntje te verkopen. Bewaar ook wel eens dingen die een niet verkopen en zet ze dan later weer te koop. Soms gaat het dan heel snel. Maar het blijft grillig.
anoniem_315049 wijzigde dit bericht op 03-12-2016 16:23
Reden: Typefout
% gewijzigd
quote:perzikboom6 schreef op 03 december 2016 @ 12:59:

Ik zit er nog wel een beetje mee wat we met kerst dien. Mijn ouders komen eten en mijn vader vindt alle groente voor konijnen.

Ik ken dat. Wat ik dat soort mensen weleens heb geserveerd (en met succes) is een rodekooltaartje, super simpel ook nog:



- Vet een ronde taartvorm in en bedek hem met bladerdeeg

- Meng in een kom (kant en klare) aardappelpuree met twee eieren en wat peper en zout

- Bedek de onderste laag met dit aardappelmengsel

- Bedek de tweede laag met rode kool met appeltjes uit een pot

- Bovenop verkruimel je geitenkaas en strooi je pijnboompitten

- 25 à 30 minuten in een oven op 180 à 200 graden en klaar



Een ander idee is een lasagneschotel met gegrilde aubergines, tomaten, vegetarisch gehakt, veel knoflook en kaas. Zolang je maar afstapt van het aardappelen - groente - vlees idee, want dan wordt het heel lastig met een niet-groenteneter inderdaad.
quote:perzikboom6 schreef op 03 december 2016 @ 12:59:

Wij eten zo'n 3 keer per week vlees. Wat mij betreft eten we helemaal vegetarisch maat dat is voor man en oudste zoon een stap te ver. We zijn eigenlijk steeds minder vlees gaan eten sinds onze jongste aangaf geen vlees te willen (hij was toen 2).

Door pasta en dat sport eenpansgerechten doe ik eigenlijk nooit vlees.



Ik zit er nog wel een beetje mee wat we met kerst dien. Mijn ouders komen eten en mijn vader vindt alle groente voor konijnen. De kinderen hebben aangegeven het liefst een vegetarische burger te willen met kerst. Om dan als volwassene aan een stuk vlees te gaan vind ik een beetje raar. De kinderen geven het goede voorbeeld, en dan zouden we daar niet in mee gaan.....maar zonder vlees en zonder groente blijft er wel heel weinig over wat we wel kunnen eten.



Kaasfonduen? Wij deden dat vroeger altijd alleen met stokbrood erbij, pas later bij anderen zag ik dat je ook worteltjes, bloemkoolroosjes en cherrytomaatjes etc erbij kunt doen.



Overigens vind ik de opmerking van "alle groente is voor konijnen" altijd heel kortzichtig en kinderachtig. Jammer dat je vader zoiets zegt. Ik ken ook echt vleesliefhebbers die daarnaast ook echt kunnen smullen van een vegetarische maaltijd.
Ja leuk kaasfondue. Dat hebben wij weer helemaal herontdekt. Kinderen zijn er ook dol op.
Alle reacties Link kopieren
Die lasagne doe ik best vaak als mijn ouders op mijn kinderen passen. Dan maak ik de lasagne van te voren klaar en hoven ze het alleen op te warmen. Iedereen blij. Als je de wortel raspt dan kringt het nadat de hele lasagne in de oven is geweest min of meer de structuur van geruld gehakt. Volgens mij heeft niemand ooit door gehad dat daar geen vlees in zit (behalve mijn vega-zoon). En andere zoon die niet van wortel houdt heeft geen idee dat er gewoon wortel in lasagne zit. :-Dquote:Skaep schreef op 03 december 2016 @ 20:05:

[...]



Ik ken dat. Wat ik dat soort mensen weleens heb geserveerd (en met succes) is een rodekooltaartje, super simpel ook nog:



- Vet een ronde taartvorm in en bedek hem met bladerdeeg

- Meng in een kom (kant en klare) aardappelpuree met twee eieren en wat peper en zout

- Bedek de onderste laag met dit aardappelmengsel

- Bedek de tweede laag met rode kool met appeltjes uit een pot

- Bovenop verkruimel je geitenkaas en strooi je pijnboompitten

- 25 à 30 minuten in een oven op 180 à 200 graden en klaar



Een ander idee is een lasagneschotel met gegrilde aubergines, tomaten, vegetarisch gehakt, veel knoflook en kaas. Zolang je maar afstapt van het aardappelen - groente - vlees idee, want dan wordt het heel lastig met een niet-groenteneter inderdaad.
quote:Skaep schreef op 03 december 2016 @ 20:05:

[...]



Ik ken dat. Wat ik dat soort mensen weleens heb geserveerd (en met succes) is een rodekooltaartje, super simpel ook nog:



- Vet een ronde taartvorm in en bedek hem met bladerdeeg

- Meng in een kom (kant en klare) aardappelpuree met twee eieren en wat peper en zout

- Bedek de onderste laag met dit aardappelmengsel

- Bedek de tweede laag met rode kool met appeltjes uit een pot

- Bovenop verkruimel je geitenkaas en strooi je pijnboompitten

- 25 à 30 minuten in een oven op 180 à 200 graden en klaar



Nee toch, met aardappelpuree uit een zakje en rode kool uit een potje? Maak het eens met aardappelpuree van gekookte aardappelen, en koop een kool, snij m fijn en kook dit met wat appelstukjes. Zoveel lekkerder!





Die man van die blikjes bier, die kan zo toch mooi een blikje per week extra kopen...
quote:Marana_ schreef op 03 december 2016 @ 22:24:

[...]

Nee toch, met aardappelpuree uit een zakje en rode kool uit een potje? Maak het eens met aardappelpuree van gekookte aardappelen, en koop een kool, snij m fijn en kook dit met wat appelstukjes. Zoveel lekkerder!

Helemaal eens, Marana. Maar ik zocht naar een gerecht dat je mensen die zeggen dat ze geen groente lusten kunt voorzetten. Als je dat soort moeite gaat doen, heb je kans dat ze de rode kool teveel naar groente vinden smaken...
Ik vind verse rode kool nooit lekker. Uit een potje dan juist weer wel. Zal wel door de smaakversterkers komen? Andere groentes vind ik dan juist vaak weer niet te eten uit blik / pot. Maar rode kool met die superslechte neppe aardappel puree gemaakt van poeder uit een zakje... Ik vind het op de een of andere manier een lekkere combinatie
Ik vind verse rode kool vooral rauw lekker, in een salade

Gekookt vind ik het uit een potje ook lekkerder. Dan wel in combinatie met zelfgemaakte aardappelpuree, die uit een zakje vind ik echt niet lekker.
Ik ben echt wel van de verse groente, maar ik waag me niet aan rode kool. Die koop ik in pot. Rode kool met appeltjes. Heerlijk!
Ik heb precies andersom. Rauw is de enige manier waarop ik het lust. Gekookt vind ik het niet te eten, maakt niet uit of het wel of niet uit een potje komt. Met zo'n rode kool taart zou je mij echt niet blij maken. Ik hou ook niet van quiches die je nu op elke verjaardag ziet opduiken. Bleh zit je broccoli of prei te eten op een verjaardag.
Ik heb rodekool met appel altijd uit de vriezer. Heerlijk vind ik dat.



Quiches vind ik ook erg lekker. Maar dan wel als eten naast soep, niet ipv taart. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven