Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Onze financiën zijn wel strikt gescheiden, maar wij wonen dan ook niet samen... Wij hebben sinds kort wel een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke hobbies, uitjes en weekendjes weg, maar eigenlijk doen we ook niet zo moeilijk over wie-wat betaald. Maar ook als we zouden samenwonen zou ik het strikt gescheiden willen houden. Onze uitbestedingspatronen liggen ver uit elkaar. We zijn geen van beide big-spenders maar vriend is wel erg makkelijk met: een kopje koffie halen, dan weer eten afhalen, even wat luxe eten kopen terwijl er nog eten in de koelkast ligt (wat dan weer de prullenbak in met) etc. Wat ook een behoorlijk grote ergernis is bij mij Hij is sowieso niet zo goed met financiën, dus ik denk dat ik dat tegen die tijd sowieso maar ga doen.... Misschien geef ik tegen die tijd vriendlief wel 'zakgeld'



@Trotter: Tsja, ooit zijn de nieuwe onderwerpen toch een keer op



@Cybermeisje: Dat ziet er lekker uit! Ik ga hem zeker onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht hetzelfde Trotter, ik heb geloof ik al meerdere keren aangegeven hoe wij het doen en dit keer ben ik te lui om het weer te typen . Maar ik blijf het wel intressant vinden om te lezen hoe andere het doen en waarom.

En zelf baklava maken, wat leuk! Dat gaat op mijn lijstje om in de kerstvakantie te doen!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Er zijn iedere keer weer nieuwe mensen he, en soms bij oude mensen weer nieuwe omstandigheden zoals bij mij

Mijn vriend was altijd wat makkelijker met lunches, kopjes koffie onderweg, etc. Nu we samenwonen doet hij dat niet zoveel meer. Ik leef nu wel iets minder zuinig dan toen ik alleen woonde, maar ik geloof wel dat hij meer mijn kant is opgekomen zeg maardan andersom.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de kokossuiker en de agave natuurlijk ook gewoon vervangen door honing of suiker. Maar deze zijn niet vegan.

Suiker is meestal ook niet vegan omdat er dierlijke producten gebruikt worden om suiker wit te maken.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Haha Trotter, wees blij dat het niet over de baby-uitzet of wasbare luiers gaat, dat komt ook eens in de zoveel tijd langs.



Het is naar aanleiding van dit topic dat ik binnen de spaarrekening bepaalde potjes gemaakt heb voor reserveringsposten om meer overzicht te creëren, dus ik vind het wel interessant om het van iedereen te lezen. Ook leuk om te zien dat je met eenzelfde mindset toch op verschillende systemen uit kunt komen om je (gezamenlijke) financiën te organiseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 06 december 2016 @ 11:39:



Wij willen ook giften van onze ouders buiten de gezamenlijke boedel houden, dus dat zijn we nu aan het vastleggen dat we die "gemerkt" in de boedel brengen (zodat we ze wel kunnen gebruiken voor gezamenlijke zaken), maar dat we straks wel zorgen dat we op basis van het ingebrachte geld dit ook uit de gezamenlijke boedel halen mochten we onverhoopt toch wel uit elkaar gaan.Dit hebben wij idd in onze hv vastgelegd. Al is het zo dat als je deze giften hebt geconsumeerd, bv van op vakantie bent gegaan, het gewoon weg is. Gebruik je het voor bijvoorbeeld Eem aflossing op de hypotheek dan kan je dit later wel verrekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 06 december 2016 @ 15:49:

Je kan de kokossuiker en de agave natuurlijk ook gewoon vervangen door honing of suiker. Maar deze zijn niet vegan.

Suiker is meestal ook niet vegan omdat er dierlijke producten gebruikt worden om suiker wit te maken.Wat mij vaak opvalt aan de vegan producten die huis- tuin- en keukenproducten als suiker en melk vervangen is dat het heel vaak tropische producten zijn die dus van ver moeten komen. Als je vegan eet vanwege de dieren dan is dat misschien geen issue, maar hoe zit het als je het doet vanwege milieubelasting? Weet iemand hoe die balans uitvalt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook blij met mijn eigen geld. We hebben een aantal paarden (ik 1, hij 3), maar ik ben de enige die rijd, en die het leuk vind om daar geld aan uit te geven. Ik wil niet hoeven verantwoorden dat ik een nieuw dekje koop ofzo. Nou geef ik niet heel veel geld daaraan uit (ben niet zo'n setjesmiep die altijd alles bijpassend en in het kleurtje van het seizoen wil hebben), maar ik wil straks wel een keer een nieuw wedstrijdjasje en dat kost dan 500-600 euro. Dat koop ik dan van mijn eigen geld, en dat vindt hij ook prima. Maar als het van onze gezamenlijke rekening zou komen zou ik me daar toch wat bezwaard van voelen.



Onze salarissen komen op de gezamenlijke rekening binnen en ik maak elke maand geld naar onze prive-rekeningen over. Hier betalen we dan onze eigen vaste lasten zoals zorgverzekering enz van. En wat daarvan overblijft is zakgeld of wordt gespaard. Mij bevalt dit systeem prima, denk dat we het voorlopig ook zo houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 06 december 2016 @ 16:51:

Wat mij vaak opvalt aan de vegan producten die huis- tuin- en keukenproducten als suiker en melk vervangen is dat het heel vaak tropische producten zijn die dus van ver moeten komen. Als je vegan eet vanwege de dieren dan is dat misschien geen issue, maar hoe zit het als je het doet vanwege milieubelasting? Weet iemand hoe die balans uitvalt?



Veel producten die 'per ongelijk' vegan zijn zijn dit omdat er dus bijv. palmolie in zit. Veel vegans (incl. ik) proberen deze zoveel mogelijk te vermijden omdat er voor de productie van palmolie ook dieren bedreigd worden.

Als je bijv. kijkt naar soja dan is dit in principe ook een flinke belasting voor het milieu, maar... het grootste deel van deze soja wordt gebruikt om dieren te voeden. Voor mij was dit o.a. ook een reden om vegan te worden. Want waarom zou ik het die eten als ik ook het product kan eten wat zij eten. Het kost minder soja nodig om mij te voeden dan om een dier te voeden zodat ik het kan eten. Ik meen overigens dat vegan eten sowieso beter is voor het milieu, al weet ik dit niet precies en heb ik zo snel ook geen bron bij de hand dus pin me er niet op vast

Bij mij is het een soort combinatie tussen dierenwelzijn/milieu/eigen gezondheid.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
@cybermeisje ik heb echt respect voor hoe je het vegan zijn aanpakt. Echt knap vind ik het.

Ik zag in de documentaire cowpiracy inderdaad wat jij zegt. Daar stelden ze zelfs dat met alle uitstoot die jij bespaart door geen gebruik te maken van de bioindustrie zelfs, als je zou willen, een hummer kan rijden en dan nog steeds milieu bewust bent of zo iets. De documentaire is een aanrader als je geïnteresseerd bent in het milieu aspect nicole123! Gemaakt door een vlees-eter die op onderzoek ging waarom de logistieke-industrie altijd wordt aangesproken op de co2 uitstoot en de vlees- en zuivel-industrie niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat totaal gezien inderdaad een veganistisch of vegetarisch eetpatroon veel minder milieubelastend is dan een eetpatroon met vlees. Helemaal eens met je Cybermeisje. Maar ik vraag me af hoe het zit met specifieke producten. Ik ben namelijk niet van plan om vegetarisch te worden (en dus zeker niet vegan), maar ik wil best wat aanpassingen doen. En dan liefst aanpassingen waarmee ik met zo min mogelijk moeite (want dan kan ik het volhouden) zoveel mogelijk bereik voor het milieu. Het verschil rundvlees-soja was me al duidelijk, daarom eten we tegenwoordig meestal onze pasta met vegetarisch gehakt en bami met tofu reepjes. Maar honing versus agave en (biet)suiker versus kokossuiker dat lijkt me milieutechnisch juist in het voordeel van de honing en bietsuiker, omdat agave en kokossuiker van ver ingevoerd moet worden. Ik zou het wel handig vinden als er een lijst zou zijn met per product de CO2 uitstoot en/of watergebruik per kilo. Dus als er toevallig iemand een linkje naar zoiets heeft dan houd ik me aanbevolen.
Ik ben daar ook in geïnteresseerd, Nicole. :-) Ik probeer er in elk geval op te letten bij het kopen van groente en fruit. Voor de rest moet ik mij er nog beter in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij valt het gebruik van honing af omdat bijen net zo goed 'misbruikt' worden als andere dieren (link). Dus daarom ga ik wel voor agave. Maar ik gebruik overigens sowieso weinig toegevoegde suikers of bijv. frisdrank dus ik hoop dat ik daardoor ook een beetje bijdraag.



@lesmis, ik vind het feit dat ik vegan ben niet heel knap, het zorgt namelijk ook wel eens voor veel gedoe. Ik moet altijd zoeken waar ik kan eten en vaak moet ik het vooraf ook aangeven zodat er eventueel wat geregeld kan worden. En ja, het komt nog steeds voor dat ik niet verder kom dan een bakje sla en frietjes.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik er relaxed over blijf, dus dat ik niemand ga 'bekeren'. Er staat bij ons dus ook wel eens vlees op het menu voor de meneer. Maar ik laat het altijd aan hem om het klaar te maken, als is dat meer omdat ik niet meer weet wanneer iets goed is.

Maar goed, tegenover deze levenswijze staat wel dat ik iedere week minimaal 600km rij. Dus ik hoop inderdaad dat het een beetje compenseer.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik kan natuurlijk ook eerst zelf even googelen...



Op deze site zie ik al aardig wat info staan die ik zoek. Bijv dit plaatje, waaruit duidelijk wordt wat de verschillen in milieubelasting globaal zijn (dierlijk verus plantaardig is een factor 7 en dichtbij versus ver weg is een factor 5 verschil):





En de CO2 uitstoot voor verschillende dierlijke producten:

"Onderaan de streep heeft kip om meerdere redenen de laagste CO2-uitstoot (2,6kgCO2), gevolgd door varken (4,5). Rundvlees kent de hoogste CO2-uitstoot, maar NL rundvlees (17,0 vleesvee; 8,9 melkvee) is weer lager dan rundvlees uit Brazilie (43,0). Kaas is relatief hoog. (8,9) Melk is heel acceptabel. (1,2)"
Alle reacties Link kopieren
Op deze site ook een aardig lijstje met de CO2 uitstoot van verschillende eiwitbronnen. Ik dacht goed bezig te zijn door wel eens een Valess vegetarische burger te eten ipv een kipburger en kaas op brood ipv vleeswaren. Niet dus qua milieubelasting...



CO2 uitstoot per kilo:

vegaburger plantaardig: 3

vegaburger: 6

kip: 10

Valess: 14

kaas: 15
Alle reacties Link kopieren
quote:lesmis schreef op 06 december 2016 @ 20:45:

@cybermeisje ik heb echt respect voor hoe je het vegan zijn aanpakt. Echt knap vind ik het.

Ik zag in de documentaire cowpiracy inderdaad wat jij zegt. Daar stelden ze zelfs dat met alle uitstoot die jij bespaart door geen gebruik te maken van de bioindustrie zelfs, als je zou willen, een hummer kan rijden en dan nog steeds milieu bewust bent of zo iets. De documentaire is een aanrader als je geïnteresseerd bent in het milieu aspect nicole123! Gemaakt door een vlees-eter die op onderzoek ging waarom de logistieke-industrie altijd wordt aangesproken op de co2 uitstoot en de vlees- en zuivel-industrie niet.Die staat al heel lang op mijn lijstje om te kijken. Komt er veel dierenleed in voor? Daar ben ik zo bang voor nl daarom nog nooit gekeken .
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 06 december 2016 @ 21:47:

[...]



Die staat al heel lang op mijn lijstje om te kijken. Komt er veel dierenleed in voor? Daar ben ik zo bang voor nl daarom nog nooit gekeken .Nee, er komen wel wat dieren in voor maar voorzover ik mij herinner geen hele gruwelijke dingen. Het gaat ook meer om feiten en cijfers. Wel 1 heel aandoenlijk stukje met een kip maar dat zal ik dan nog niet verklappen..
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemetjesolifant schreef op 05 december 2016 @ 13:28:

Oh jongens, jullie moeten even komen kijken in het "hoeveel zakgeld per maand"-topic op Geld & Recht. Daar gaat het over hoeveel geld je voor eigen uitgaven krijgt per maand, en waar dat ongeveer aan op gaat. Zo ik hier al eerder schreef zitten man en ik op 125 per maand per persoon, inclusief kleding, maar ik zie daar bedragen van 500 pp voorbij komen en ik geloof dat ik een vreemde eend in de bijt ben . Leuk om even te lezen, met je consuminderbril!

Ah-oh, ik voel me wat minder welkom nu ik zit bewust in dit topic omdat ik het leuk vind om van te leren, maar ik geef ook met gemak 400 euro per maand uit naast mijn vaste lasten. En dan heb ik nog het gevoel dat ik soms moet beknibbelen! Maar de vraag is wat je onder je vaste lasten verstaat en wat onder vrij geld. Want er gaat bij mij zo 100-150 euro per maand aan benzine in mijn auto (deels voor werk, veel voor privé) en dat zit ook in die 400 euro. Dan kom ik dus nooit op die lage bedragen die jullie noemen. Dus is denk ik ook een verschil in opvatting? Ook heb ik een hobby paardrijden, daar gaat ook 50-100 euro per maand naartoe (rijden, lessen, kleding).



Maar omdat jullie vast benieuwd zijn waar dat vele geld dan (verder) naar toe gaat: benzine, masseur, paardrijden, pubquiz, kleding, kapper, eten met vrienden, uit eten, uitjes, sauna, kadootjes, weekendjes weg met familie/vrienden, incidenteel iets voor huis/tuin, voordeelabonnement trein, tijdschriftabonnement, sportschool, mobiel. En dit jaar ook: nieuw rijbewijs en paspoort, nieuw matras, nieuwe camera, nieuwe telefoon, coachingstraject. Zit allemaal omgerekend in de 400 euro per maand. Alleen mijn grote vakantie zit hier niet bij, dat betaal ik van mijn vakantiegeld.



Oh, en wat jullie dan per maand sparen en dan in één keer uitgeven aan iets groots (ik noem even qua voorbeeld: een nieuwe keuken, een nieuwe auto, een wereldreis...), dat doe ik dus niet en dat zou in mijn geval dan ook onder die 400 euro per maand vallen. Daarom zeg ik: het is ook een groot verschil in opvatting wat je onder dat geld verstaat Ik zie dat Skaep hetzelfde zegt in het topic. En ik lees dat Vamke een eigen paard heeft en dat kost zo omgerekend 500 euro per maand (stalling, dierenarts, hoefsmid etc), ook dat zou ik zelf onder dit zakgeld verstaan.



Ik heb voor mezelf dan ook echt 400 euro zakgeld per maand. In noem het niet zo, maar in feite is het dit wel. Ik weet dat ik dit kan uitgeven voor mezelf, gemiddeld gezien per maand.



quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 11:34:

Daarom snap ik het werken met specifieke budgetten ook nooit zo goed. Wanneer valt iets onder het boodschappenbudget en wanneer onder het verzorgingsproductenbudget en ga je dan ook schuiven met het geld uit die potjes?



Maar vooral: denk je aan het einde van de maand dan ook 'oh er is nog uitjes-budget over, wat zal ik eens gaan doen om dat op te maken'?

Oooh, het werken met potjes werkt bij mij zo goed!

Ik heb een boodschappenbudget voor alleen eten voor mijzelf en alle verzorgingsproducten en dingen in en om het huis (150 euro). De rest (dus het flesje wijn, reiskosten etc.) gaat uit die bovenstaande 400 euro.

Ik hou dit bij in een excelsheet als huishoudboekje. Het is niet erg als ik over de budgetten heen ga, als ik op jaarbasis maar ongeveer op het budget uitkom. Teveel uitgeven kan dan niet, want dat geld is er niet, dus dan wordt het een andere maand weer besparen en bewust dingen niet doen.
Dat laatste merk ik bij mijn broer. Hij hanteert dat vast bedrag voor leefgeld effectief om ervoor te zorgen dat hij niet meer uitgeeft, en als er dan een duurdere maand is bespaard hij de maand erop.

Denk dat voor de meesten in dit topic zo'n begrenzing niet nodig is omdat ze uit zichzelf al minder uitgeven.
Dat zal het zijn Valdemar.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet toevallig dat producten met palmolie verschrikkelijk slecht zijn voor het milieu, miljoenen hectaren worden gekapt, het zit namelijk in heel veel producten (wasmiddel, zeep, chocolade, pindakaas) en het is ook heel ongezond. Hiervoor in de plaats kan bijvoorbeeld druivenpit olie gebruikt worden maar dat is vaak duurder (Lush gebruikt dit).



Vegan eten en leven lijkt me heel moeilijk omdat veel dingen zo onduidelijk zijn. Er zitten dierlijke producten in kaarsen, keratine shampoo en weet ik het wat nog meer.



Elisha, ik denk inderdaad dat het een verschil van berekenen in in jouw geval.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het Ik wil ook topic, voor de mustachians hier, hoe is jullie plan? Hoe lang hebben jullie er voor uitgetrokken? En hoe pakken jullie het aan (beleggen, sparen, ontroerend goed?).



Bij ons is het wel het plan om eerder met pensioen te kunnen, maar het is voor ons geen levenswijze, zoals je soms ziet/leest. We willen vooral de vrijheid hebben om te kunnen doen wat we willen (en als we later bedenken toch iets anders te willen doen, ook prima), maar voor nu is het plan om de mogelijkheid te creëren om met pensioen te kunnen als we 55 zijn of in ieder geval genoeg FY money te hebben.

Wij hopen binnen 10 jaar van de hypotheek af te zijn en daarna nog 10 a 15 jaar te sparen.

Ik vind het alleen nog moeilijk om precies vast te stellen hoeveel geld je dan moet hebben, want met de 4% regel, zou je kunnen leven van de rente. Maar dat hoeft van ons niet, we hoeven geen erfenis van tonnen achter te laten als we dood zijn, het mag best (bijna) op. Dan hoeven we dus minder geld te sparen, maar hoeveel precies vind ik nog moeilijk uit te rekenen.

Ik beleg een klein deel van mijn geld en de rest sparen we. We kunnen natuurlijk ook minder snel de hypotheek aflossen en de rest nu al gebruiken om te beleggen, zodat het geld langer de tijd heeft en mogelijk meer opbrengt, maar daar voel ik niets voor. De hypotheek aflossen voelt voor ons als de eerste en misschien wel de belangrijkste stap. En daarna weer verder kijken.

Het lijkt me ook wel lekker om een half jaar een sabbatical te nemen over een paar jaar, dat is denk ik sowieso iets wat ik ga doen en met lagere maandlasten is dat makkelijker te doen.

Wie is er al langer hier mee bezig en hoe blijf je gefocust en welke afwegingen maak je?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:elisha_ schreef op 07 december 2016 @ 08:06:

[...]

En ik lees dat Vamke een eigen paard heeft en dat kost zo omgerekend 500 euro per maand (stalling, dierenarts, hoefsmid etc), ook dat zou ik zelf onder dit zakgeld verstaan.



Ik heb voor mezelf dan ook echt 400 euro zakgeld per maand. In noem het niet zo, maar in feite is het dit wel. Ik weet dat ik dit kan uitgeven voor mezelf, gemiddeld gezien per maand.











Wij hebben de paarden aan huis staan, dus bij ons zitten de kosten vooral in de hypotheek :-) De standaard kosten voor voer/strooisel/hoefsmid hebben we onder de vaste lasten. Zakgeld is dan in ons geval alleen voor paardrijlessen/wedstrijden/accessoires e.d. Maar dat is dus maar net wat je onder zakgeld verstaat.



Ik snap heel goed wat je bedoeld Elisha. Ik denk dat je moet doen waar je je zelf prettig bij voelt, en als jij geld bespaard/met budgetten werkt zodat je daarna lekker met vrienden naar de sauna kan, dan is dat helemaal prima en moet je er vooral van genieten. Iedereen zit hier met zijn eigen doelen en ideeen, niet allemaal om alleen maar zo min mogelijk geld uit te geven.



Ik heb per maand ongeveer 300 euro aan mezelf te besteden. Daarvan is ongeveer 120-150 euro voor benzine, 60 euro voor paardrijles, 60 euro voor voer voor hond en konijnen en de rest voor kapper/kleding/cadeautjes/boeken enz. Nu koop ik niet veel kleding en ga ik maar 1-2x per jaar naar de kapper, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chocoladestukjes schreef op 07 december 2016 @ 09:38:

Vegan eten en leven lijkt me heel moeilijk omdat veel dingen zo onduidelijk zijn. Er zitten dierlijke producten in kaarsen, keratine shampoo en weet ik het wat nog meer.

Gelukkig zijn er op internet heel veel lijsten te vinden waar op staat wat wel en niet dierlijk is. Maar idd, je moet veel lezen en uitzoeken. Maar goed, dat moest ik toch al vanwege de zuivel. En als ik het niet zeker weet koop ik het gewoon niet.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
@Roxy; wij hebben niet echt een plan, behalve gewoon doorleven zoals we nu doen en al het geld dat we niet uitgeven sparen 'voor later'. Ik heb het niet zo op beleggen, dus daar begin ik niet aan.



Spaargeld boven mijn minimale buffer zet ik zoveel mogelijk vast in plukjes van 12 tot 15.000 euro. Elk jaar of om de paar jaar valt er een deel vrij, en kan ik bekijken of ik het weer wil vastzetten of dat ik het op dat moment nodig heb voor iets anders. Als ik dit blijf volhouden tot het moment dat we willen stoppen met werken zou ik in theorie genoeg moeten hebben om van die vrijgevallen bedragen en jaren tot mijn AOW/pensioen te overbruggen.



Als ik 63 ben valt er een groot bedrag vrij (mijn ontslagvergoeding die ik heb vastgezet), daar moet ik dan echter nog wel belasting over betalen. Het grootste deel van het pensioen dat ik tot nu toe heb opgebouwd gaat al op mijn 65e in, ik ontvang dan zo'n 750 euro netto per maand. Mijn man is dan al AOW-gerechtigd, dus dan kunnen we makkelijk rondkomen van ons gezamenlijke inkomen. Het sparen is dus vooral om de periode te overbruggen tot ik 63 ben. Vanaf mijn 67e gaat dan ook de rest van mijn pensioen in en ontvang ik AOW (als dat er nog is tegen die tijd), dus daar hoeven we niet extra voor te sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven