Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
De eerste jaren samenwonen kreeg ieder geld op eigen rekening binnen en hadden we gezamenlijke betaalrekening voor gezamenlijke kosten en spaarrekening. Toen we een huis gingen kopen alles op een hoop. Omdat die eerste jaren prima gingen en we dusdanig op één lijn bleken te zitten hebben we dat veranderd. Vinden we allebei handiger. Gaat nog steeds prima. Partner is makkelijker geld uit gaan geven vind ik, aan dingen die ik zonde geld vind. Maar dat zou natuurlijk ook gebeuren als we gescheiden rekeningen hadden. En andersom vind hij van mij sommige uitgaven onnodig. Zo gaat dat soms
Hier is het nog nooit te sprake gekomen, of een ander "systeem" misschien beter of handiger zou zijn. Het is ook niet zo dat ik meteen zeg dat ik er niet voor open zou staan. Zat te bedenken dat het ook nog wel eens juist zou kunnen leiden tot consuminderen, dat geen van beide er überhaupt nog iets over durft te beslissen... Voor degenen die wel alles op één rekening laten binnenkomen, hebben jullie ook privéspaarrekeningen op een bepaald moment samengevoegd?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 05 december 2016 @ 22:24:

Hier is het nog nooit te sprake gekomen, of een ander "systeem" misschien beter of handiger zou zijn. Het is ook niet zo dat ik meteen zeg dat ik er niet voor open zou staan. Zat te bedenken dat het ook nog wel eens juist zou kunnen leiden tot consuminderen, dat geen van beide er überhaupt nog iets over durft te beslissen... Voor degenen die wel alles op één rekening laten binnenkomen, hebben jullie ook privéspaarrekeningen op een bepaald moment samengevoegd?Hadden wij allebei niet . Zijn in gemeenschap van goederen getrouwd dus wat we nu opbouwen gaat door twee mocht het mis gaan.
quote:NYC schreef op 05 december 2016 @ 22:24:

Hier is het nog nooit te sprake gekomen, of een ander "systeem" misschien beter of handiger zou zijn. Het is ook niet zo dat ik meteen zeg dat ik er niet voor open zou staan. Zat te bedenken dat het ook nog wel eens juist zou kunnen leiden tot consuminderen, dat geen van beide er überhaupt nog iets over durft te beslissen... Voor degenen die wel alles op één rekening laten binnenkomen, hebben jullie ook privéspaarrekeningen op een bepaald moment samengevoegd?Man had weinig spaargeld, en ik heb het mijne in ons huis gestoken, zodat we er beide van profiteren. Wel staat in de koopakte vastgelegd welk deel van het huis van mij is, en welk deel van man. Zijn ook getrouwd op HV.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig geen relatievorm waar dit een rol speelt.



Maar ik geef mijzelf wel zakgeld/disposable income wat neerkomt op zo'n 100 euro bovenop mijn boodschappenbudget. Fuck it money (ipv fuck you money). Voor de ik kan prima zonder, heb het niet nodig, kan voor minder, maar het is wel zo leuk, lekker, handig of makkelijk, ik heb er gewoon zin in, heb het verdiend uitgaven. Maar meestal maak ik het ook niet op.



Laatste twee maanden met nieuwe baan en meer loon, wel het merendeel van dat stiekem opgespaarde bedrag op de betaalrekening erdoorheen gejaagd.

Maar dat kon en mocht, alhoewel ik nu weer wat voorzichtiger aan moet doen.

Was wel eventjes verslavend lekker, maar ik kan nu ook echt niets meer bedenken wat ik nodig heb dan wel zou willen hebben. Okay een ding, misschien dat ik mijzelf dat wel voor kerst dan wel voor die ellendige jan/feb maanden geef.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de eerste jaren naast onze eigen rekening ook een en/of betaal en spaarrekening gehad. Toen we na alle verbouwingen een geregistreerd partnerschap aangingen, hebben we hier partnerschapsvoorwaarden bij opgesteld (zelfde als hv) en alles op een hoop gegooid.

Ons spaargeld was toen ongeveer evenveel, vanaf dat moment zijn we gaan aflossen. Huis is van mijn vriend en we hebben een waarde opgenomen, ook ivm de verbouwingen/investeringen die hij heeft gedaan.

Ik had nog een studieschuld, dat is vastgelegd. Bij de notaris alles goed vastgelegd hoe we alles zouden verdelen mochten we uit elkaar gaan.



Het werkt prima. Onze visie is dat we samen verantwoordelijk zijn voor ons gezin, dus werken beide 4 dagen en nemen ongeveer gelijk deel van de zorg voor kind op ons. Huishouden doe ik wat meer, maar man doet nogal eensnarig klusjes in vrije tijd waar hij ook weer geld voor krijgt. We kijken eigenlijk niet naar wie meer verdient of uitgeeft. Grote uitgaven bespreken we met elkaar en we gunnen elkaar veel. Op zich vinden we dezelfde dingen belangrijk en als dat niet zo is dan komen we er samen wel uit. Hij heeft een dure hobby, maar ik heb niet het gevoel dat ik het geld wat hij daaraan uitgeeft dat ik dat te kort kom. Ik geef makkelijker geld uit aan dingen die niet echt nodig zijn, daarin werkt dit systeem als een positieve rem
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 05 december 2016 @ 22:24:

Hier is het nog nooit te sprake gekomen, of een ander "systeem" misschien beter of handiger zou zijn. Het is ook niet zo dat ik meteen zeg dat ik er niet voor open zou staan. Zat te bedenken dat het ook nog wel eens juist zou kunnen leiden tot consuminderen, dat geen van beide er überhaupt nog iets over durft te beslissen... Voor degenen die wel alles op één rekening laten binnenkomen, hebben jullie ook privéspaarrekeningen op een bepaald moment samengevoegd?Wij hebben toen direct ook de spaarrekeningen samengevoegd. Er stond toen ongeveer evenveel op. Toen woonden we samen met samenlevingscontract. Inmiddels zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem meestal lunch van thuis mee. Op mijn werk is lunch best prijzig en vaak is het dan ook niet de gezondste en lekkerste optie. Wij lunchen niet samen met de collega's maar dat kan ook met eigen lunch hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden beide amper/geen spaargeld toen we een relatie kregen als studenten. Alles gaat hier dan ook op de grote hoop, want ook nog geen eigen huizen of schenkingen die buiten de boedel hadden moeten blijven. Alles wat we hebben, hebben we samen opgebouwd.



Wij maken ook geen zakgeld over naar onze eigen rekeningen. Zat er wel over te denken dat te doen, omdat ik bang was dat we anders teveel zouden uitgeven. Maar gezien de berekening die ik gemaakt heb naar aanleiding van dat topic valt dat reuze mee, dan ga ik die moeite niet doen.



Lunch neem ik ook altijd zelf mee. Onze kantine heeft ook weinig fantasie qua aanbod, dus dan eindig ik anders toch met een meergranenbol met kaas. Dat kan ik voor minder dan de helft van het geld prima zelf meenemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 05 december 2016 @ 19:28:

Het hangt er toch ook vanaf hoe je 'zakgeld' definieert? Zit kleding erbij? Verzorgingsproducten? Kadootjes voor anderen? Als je met je partner uit eten gaat, betaal je dan ieder de helft van je zakgeld? Laat ik het zo zeggen: ik zou niet zo goed weten wat ik per maand uitgeef dat onder de noemer 'zakgeld' valt...

In de OP van het topic in kwestie gaat het over verzorgingsproducten, sigaretten en 'leuke dingen', geen kleding.

Maar om te vergelijken zou je inderdaad precies moeten omschrijven wat je er wel of niet van betaalt. Ik sla steil achterover van dat bedrag, maar ik lees vervolgens in dat topic ook iemand die alleen al 260 euro uitgeeft aan het roken. Dan blijft er van die 300 euro nog 40 euro over, dat is dan ineens wel weinig voor de rest van de uitgaven.
Ja idd, ik vind het allemaal lastig te vergelijken. Verzorgingsproducten, zit daar dan ook tandpasta en deodorant bij en zo? En leuke dingen, inclusief of exclusief reiskosten? Als ik bijvoorbeeld een dagje ga wandelen, gaat dat bij mij in de uitjescategorie, terwijl mijn enige kosten de reiskosten zijn. En sport? Is dat ook een leuk ding? En als ik bij een vriendin ga eten en ik neem een flesje wijn mee, van het zakgeldbudget? Ofwel, mij zeggen die bedragen allemaal niet zoveel.



Ik weet wel dat mijn vader en moeder elkaar vroeger een tientje zakgeld per week gaven. Die legde mijn moeder dan klaar in de fruitschaal. Heel schattig



En ja, roken is een dure verslaving...
Vaste lasten en boodschappen gaan hier 50/50, maar verder kiest elk zelf.

Broer legt zichzelf een limiet op van 200/maand om vrij te besteden, vooral om zichzelf te begrenzen.

Zelf heb ik geen zakgeld. Meeste maanden geef ik quasi niets uit en dan zijn er dagen dat er 1000 euro doorgaan. Zolang ik meer spaar dan uitgeef, ga ik het niet in detail bijhouden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles op 1 hoop! Sinds we getrouwd zijn.

Ik had meer spaargeld en manlief had een flinke studieschuld, maar ja...Echt niet gedacht om financiën te scheiden. had het ook niet anders gewild.



Mijn man verdient nu een stuk meer dan mij, ik werk ook minder maar dat is echt geen issue. Ik doe weer meer in het huishouden en zorg meer voor onze kinderen.



Wat ook helpt is dat we allebei even zuinig zijn. Als de een meer geld uitgeeft dan de ander geeft dat irritatie.

Wij hebben een budget voor leuke dingen en onverwachte kosten en dat is 350 euro.

gaat elke maand schoon op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 06 december 2016 @ 09:35:

Ja idd, ik vind het allemaal lastig te vergelijken. Verzorgingsproducten, zit daar dan ook tandpasta en deodorant bij en zo? En leuke dingen, inclusief of exclusief reiskosten? Als ik bijvoorbeeld een dagje ga wandelen, gaat dat bij mij in de uitjescategorie, terwijl mijn enige kosten de reiskosten zijn. En sport? Is dat ook een leuk ding? En als ik bij een vriendin ga eten en ik neem een flesje wijn mee, van het zakgeldbudget? Ofwel, mij zeggen die bedragen allemaal niet zoveel.

Ik vind dit ook altijd lastig, want benzinekosten haal ik uit een ander 'potje' en dan ga ik echt geen rekening houden met hoeveel km ik heb gereden voor een uitje. Ik tank hem gewoon weer vol wanneer nodig. En inderdaad, als ik een flesje wijn meeneem voor bij een vriendin ga ik dat echt niet apart af staan rekenen omdat dit niet van het boodschappenbudget zou mogen. Als ik vervolgens met die vriendin ergens ga eten is het weer wel een uitje.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Daarom snap ik het werken met specifieke budgetten ook nooit zo goed. Wanneer valt iets onder het boodschappenbudget en wanneer onder het verzorgingsproductenbudget en ga je dan ook schuiven met het geld uit die potjes?



Maar vooral: denk je aan het einde van de maand dan ook 'oh er is nog uitjes-budget over, wat zal ik eens gaan doen om dat op te maken'?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 300 euro per maand "vrij te besteden". Daarvan spaar ik een klein bedrag voor grotere uitgaven. Vervolgens betaal ik er van:

- lunch op het werk als ik geen lunch bij me heb

- drankjes en uit eten met mijn eigen vrienden

- sport

- telefoon

- kleding

- boeken

- cadeautjes voor mijn vrienden

- vakanties ( in elk geval als ik alleen op vakantie ga en soms ook nog een extra bijdrage als we samen op vakantie gaan)



Dat bedrag gaat al met al elke maand schoon op. Ook omdat ik weet dat het kan. Als ik in de boekwinkel sta weet ik dat er nog geld op mijn rekening staat en dat ik het boek kan kopen. En ik heb al mijn vaste lasten al betaald en ik heb al een behoorlijk bedrag op de spaarrekening gestort (want samen sparen we een behoorlijk bedrag) dus het is prima om ook geld uit te geven aan leuke dingen (daar werk ik ten slotte ook voor). Voor mij is consuminderen ook niet perse het doel, verstandig met mijn geld om gaan en een goede balans vinden tussen de toekomst en nu is mijn doel.



Wij hebben dus nog allebei een eigen rekening. Zowel betaal als spaar. We zijn nu 10 jaar samen en zijn steeds meer gezamenlijk gaan betalen. Nu leven we alsof we in gemeenschap van goederen leven, maar hebben we allebei nog een behoorlijke spaarrekening. Ik merk dat ik het geen enkel probleem vind dat ik elke maand een behoorlijke bak geld meer inbreng op de gezamenlijke rekening. Ik merk dat ik het wel een probleem vind om mijn met moeite bij elkaar gespaarde geld op de gezamenlijke hoop te gooien. Wij willen ook giften van onze ouders buiten de gezamenlijke boedel houden, dus dat zijn we nu aan het vastleggen dat we die "gemerkt" in de boedel brengen (zodat we ze wel kunnen gebruiken voor gezamenlijke zaken), maar dat we straks wel zorgen dat we op basis van het ingebrachte geld dit ook uit de gezamenlijke boedel halen mochten we onverhoopt toch wel uit elkaar gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 11:34:

Daarom snap ik het werken met specifieke budgetten ook nooit zo goed. Wanneer valt iets onder het boodschappenbudget en wanneer onder het verzorgingsproductenbudget en ga je dan ook schuiven met het geld uit die potjes?

Ik gebruik die potjes vooral virtueel. Ik ga niet schuiven met potjes, ik heb er ook niet zo veel. Boodschappen is hier veelomvattend: alles wat met de zaterdagse boodschappen gehaald wordt. Supermarkt, drogist, kaasboer, visboer, bakker, slager. Ik heb ook geen apart potje voor verzorgingsproducten.

Wij hebben eigenlijk alleen een budget voor kleding, omdat we dat (als enige) naar onze eigen rekeningen overmaken. Dat vind ik handig omdat kleding vaak grote uitgaven in één keer zijn en dat op onze lopende rekening meestal niet staat. Ik maak namelijk aan het eind van de maand de lopende rekening leeg door wat er over is van die maand op de spaarrekening te zetten.



quote:Maar vooral: denk je aan het einde van de maand dan ook 'oh er is nog uitjes-budget over, wat zal ik eens gaan doen om dat op te maken'?Precies. Om dat te voorkomen (geld opmaken omdat het 'over' is) hebben wij geen zakgeld/uitjesbudget.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 11:34:

Daarom snap ik het werken met specifieke budgetten ook nooit zo goed. Wanneer valt iets onder het boodschappenbudget en wanneer onder het verzorgingsproductenbudget en ga je dan ook schuiven met het geld uit die potjes?



Maar vooral: denk je aan het einde van de maand dan ook 'oh er is nog uitjes-budget over, wat zal ik eens gaan doen om dat op te maken'?



Ik heb voor mezelf een Excel-sheet waarin in mijn uitgaven wel vastleg. En daarbij hou ik wel richtlijnen aan met wat ik uit mag geven. Zo reken ik voor 'boodschappen/eten' (waar dus ook dat flesje wijn of dat broodje bij zit) bijv. 200 euro per maand. Als ik dan zie dat ik nog 1 week 'moet' en ik al 180 euro heb uitgegeven dan ga ik dus geen broodje of koffie meer halen onderweg. Maar het is niet dat ik dan ga lopen besparen omdat ik maar 200 euro uit mag geven.

Het enige echte 'potje' wat ik heb is het potje voor de auto, maar daar stort ik mijn reiskostenvergoeding op. Daarvan betaal ik dus alle kosten aan mijn auto buiten verzekering en belasting. Die vallen onder de vaste lasten,.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik vind dat ook zo lastig aan budgetten en volgens mij werkt het daarom bij mij ook niet. Ik heb dus twee soorten uitgaven in excel: vaste lasten en leefgeld. Leefgeld is alles wat geen vaste lasten zijn. Ik heb dan op een apart blad per maand wel de uitgaven onderverdeeld voor meer inzicht. Maar geen één soort heeft een limiet, als er nog maar genoeg geld voor de vaste lasten is (sparen is een vaste last trouwens), is het goed.



Hier zodra we getrouwd waren gezamenlijke rekeningen genomen en privé opgegeven. Maar ik ben tbm en we zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd. Zo'n grote hoop hebben we allebei ook als voorbeeld meegekregen, aparte financiën voelt voor mij mede daarom denk ik ook onnatuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 11:34:

Daarom snap ik het werken met specifieke budgetten ook nooit zo goed. Wanneer valt iets onder het boodschappenbudget en wanneer onder het verzorgingsproductenbudget en ga je dan ook schuiven met het geld uit die potjes?



Maar vooral: denk je aan het einde van de maand dan ook 'oh er is nog uitjes-budget over, wat zal ik eens gaan doen om dat op te maken'?



Ik ben het op zich met je eens. Bij ons fluctueren de uitgaven best wel, dus ik vind het onzinnig om precies 80 euro te reserveren voor kleding of 400 euro voor boodschappen en dat het er dan geen cent overheen mag. Dat ik als we een verjaardag gehad hebben met extra uitgaven daarna uit de vriezer ga eten omdat ik anders over het bedrag heen ga. Daarvoor hebben we dus geen potje, we doen gewoon altijd bewust boodschappen, van de lopende rekening.



Maar voor sommige andere dingen hebben we wel potjes of aparte rekeningen. Zoals ik al zei ons 'zakgeld' ofwel vrij te besteden bedrag per maand op onze persoonljike rekeningen. We houden niet bij wat we daar precies aan opmaken en hebben absoluut niet de neiging om het bedrag op te gaan maken. We zien het niet als een budget. Waarom we het doen is ook niet om uitgaven te beperken, maar om ons niet bezwaard te voelen over onze persoonlijke uitgaven richting de ander of geirriteerd door de persoonlijke uitgaven van de ander.



Zo koopt mijn man vrijwel nooit nieuwe kleren, hij heeft een hekel aan shoppen. Ik zou me dan bezwaard voelen als ik van onze gemeenschappelijke rekening wel voor een paar honderd euro aan kleding zou kopen. Dan voelt het voor mij logisch om eerst toestemming ervoor te vragen en om te gaan berekenen of ik niet veel meer aan mezelf uitgeef dan hij. Andersom kan hij soms opeens een heel grote uitgave doen, waarvan ik dan denk "Je had beter eerst even kunnen opletten of het ergens in de aanbieding is.". Maar het is dan van zijn eigen geld, dus geen probleem verder. En op deze manier kunnen we ook voor elkaar cadeautjes kopen van ons eigen geld, zoals NYC al zei.



Verder hebben we sinds een tijdje binnen onze spaarrekening ook potjes voor hypotheekaflossing, auto (reparaties, afschrijving zodat er tzt genoeg op staat voor een nieuwe auto) en huis (aankomende verbouwing, onderhoud, afschrijving meubilair/apparatuur). Dat is ook niet om op te maken, maar meer een reservering, om een goed overzicht te hebben over hoeveel spaargeld we nou eigenlijk hebben. Want ons spaargeld leek vreselijk veel, alsof alles mogelijk zou zijn, maar als je dan al dit soort reserveringen apart zet dan is het helemaal niet meer zoveel. Ik vind dat wel prettig om te weten.
Wij hebben beide onze eigen financiéle administratie. Op onze gezamenlijke rekening storten we elke maand naar rato een bedrag voor de vaste lasten en de overige kosten. OVerige kosten zijn gebudgetteerd maar staat niet vast. Richtlijn is 400 boodschappen, 300 overig. En dat overig kan van alles zijn. Kleding van mijn dochter, lunch van man en kind bij Bakkerij Bart, verjaardagscadeautjes, bouwmarkt, noem maar op.



Op mijn eigen rekening heb ik 2 budgetten: €120 reiskosten en €300,00 overig. Alles wat overblijft, gaat naar de spaarrekening. Ik spaar overigens al standaard 20% van mijn salaris, los van de bonussen.
Alle reacties Link kopieren
Voor Bumba: De vegan Baklava (36 stukjes)



- 100 gr. kokossuiker (kun je ook gewone suiker voor gebruiken)

- 1/2 theelepel kaneel

- 115 gr walnoten

- 115 gr amandelen

- 115 gr. pistachenoten

- 12 vellen filodeeg (Easy Filo van de AH is vegan)

- 120 ml olijfolie/kokosolie

- 240 ml agave (of honing als je niet perse vegan hoeft)

- 120 ml water

- citroenrasp



- Oven voorverwarmen op 180 graden en een bakvorm (23x23) invetten.

- met de kokossuiker en kaneel fijnmalen in een keukenmachine

- walnoten fijn hakken en mengen met 1/3 van het suiker/kaneel mengsel. Herhaal dit voor alle noten.

- Bedek het filodeeg met een stukje plastic en leg hier een vochtige theedoek op. Haal 1 vel eraf en smeer hier olie op. Vouw dit dubbel en leg dit in de bakvorm. Weer olijfolie erop. Doe dit met nog 2 vellen. Leg hier de walnoten op. Herhaal dit ook weer voor de amandelen en de pistachenoten. Eindig met 3 lagen filodeeg.

- Neem een scherp mes en snij in stukjes.

- Bak daarna ongeveer 40 minuten. Tot het filodeeg goudbruin is geworden.

- Doe de agave of honing + water en citroen rasp in een pannetje en breng aan de kook. Draai de temperatuur omlaag en laat deze ongeveer 10 minuten inkoken. Daarna af laten koelen en citroenrasp eruit halen. Giet het mengsel over de baklava en zet minimaal 1 uur in de koelkast.



Zo zag die van mij eruit voor ik de siroop erover goot.

Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ben ik nou de enige die het gevoel heeft dat alle 'nieuwe' onderwerpen al tig keer besproken zijn in dit topic?



Mijn man en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Het huis is van mij en we hebben allebei onze eigen bankrekeningen (en een gezamenlijke spaarrekening voor grote aankopen en vakanties). Omdat het huis op mijn naam staat betaal ik verbouwingen e.d. sowieso zelf. Meubels en andere spullen die we hebben zijn dan weer van ons samen (ook al heb ik bijvoorbeeld een aantal kleinere dingen, zoals lampjes, alleen betaald, daar doen we niet moeilijk over). We hebben allebei ons eigen geld waar we van kunnen doen wat we willen, er is dus geen sprake van 'zakgeld'. Ik houd niet bij hoeveel ik uitgeef aan dingen voor mezelf en heb ook geen bepaald bedrag in mijn hoofd dat ik daaraan 'mag' opmaken (net zoals we geen andere 'potjes' hebben). Hierdoor geef ik waarschijnlijk minder uit dan wanneer ik een vast budget zou hebben dat op zou mogen/'moeten'. We geven gewoon uit naar behoefte en naar wat ons redelijk lijkt. Zolang we netjes onze vaste lasten betalen en we daarnaast nog flink kunnen sparen gaat het goed.
Alle reacties Link kopieren
hier alles "op 1 hoop". Budgetten, potjes etc doen we niet aan, we hebben in ons hoofd wat we ongeveer aan de normale dingen uit willen geven zoals boodschappen etc maar we hebben niet het idee dat we een bepaalde grens aan moeten houden. Tot nu toe gaat het al ruim 10 jaar prima op deze manier. We hebben ook allebei niet het idee dat we iets niet kunnen kopen omdat we een gezamenlijke rekening hebben. Zou man bijvoorbeeld een motor willen dan kan dat gewoon en dan zou ik daar zeker geen probleem mee hebben of vinden dat ik iets gelijkwaardigs zou moeten kopen. We kijken dan wel samen voor welk bedrag ongeveer en wat voor soort motor bij wijze van en meestal blijkt dan dat we in dezelfde richting dachten (ook qua budget). Met een eigen rekening zou ik niet méér of makkelijker geld voor mezelf uitgeven ofzo, wij denken daar gewoon niet op die manier over. En cadeautjes, ja uiteraard is dat uit de gezamenlijke pot maar man koopt dan bv iets voor mij (en vice versa) wat ik wel erg graag wil maar waar ik dan zelf net iets te schrieperig voor ben om het zelf te gaan halen, of wat gewoon veel leuker is om te krijgen ipv zelf af te gaan rekenen, dus ondanks dat het toch uit "eigen portemonnee" komt is het toch wel echt een verwennerij.
Ik ben juist vooral voor cadeautjes blij dat we eigen geld hebben. [stukje verwijderd i.v.m. privacy] Als ik dit van een gezamenlijke rekening had moeten betalen had ik nooit zoveel geld durven/willen uitgeven. Nu het van mijn eigen geld ging voelde ik me niet in het minst bezwaard en heb ik hem lekker verwend met [verwijderd i.v.m. privacy].



Ik ben ook een aantal keer zonder mijn man op reis geweest, omdat hij in die jaren gewoon veel minder vrije dagen had dan ik. Ook die reizen had ik niet van een gezamenlijke rekening willen betalen. Dat zou ik helemaal erg hebben gevonden; ik lekker weken aan het reizen van 'ons' geld, terwijl hij hard aan het werk was om de spaarrekening weer te vullen. Nee hoor, ik ben blij met mijn eigen geld, als ik dat niet had zou ik niets meer voor mezelf durven uitgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven