Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even een shout-out ter ere van Marktplaats: had een mooie (werk)tas gezien voor veel te veel geld. Denk een paar honderd euro, no way dat ik dat zomaar aan een tas uitgeef. Zelfs niet als ik er een "nodig" heb voor mijn nieuwe job. Op marktplaats: voor 20 euro :-o . Sure, er zit vast ergens een krasje of een vlekje maar daar kan ik voor dat verschil wel mee leven, hoor. Ik maak er anders zelf toch maar krasjes en vlekjes op.
Alle reacties Link kopieren
@pluus bedankt voor die linkjes over beleggen! Ga me er eens flink in verdiepen.

Over marktplaats ook zeker weten goede ervaringen hoor. Ik heb tot nu toe 5 dingen gekocht via marktplaats waarvan 2 helaas miskopen waren. De andere 3 waren san juist weer zgan of nieuw. Fijn ook van je tas! Een gebruiksvoorwerp krijgt idd vanzelf toch wel een krasje, en voor zo'n prijsverschil zoyu je wel gek zijn!
Alle reacties Link kopieren
Het mooie is nog: in een winkel kan ik dus nooit een keuze maken. Want áls ik dan iets nieuws koop, dan moet het ook helemaal goed zijn. Anders voelt het al snel als "zonde van mijn geld". Dus blijf ik maar treuzelen en wikken en wegen. Herkennen mensen dit?
In een tweedehandszaak of via FB of marktplaats ben ik ineens een stuk minder kieskeurig en dus ook een stuk sneller over tot aankoop als er iets van ongeveer mijn gading bij zit.

In het verleden heb ik ook wel tweedehands miskopen begaan hoor; leergeld betaald zullen we maar zeggen :) Nu weet ik waar ik op moet letten in advertenties. En in geval van twijfel, jezelf niet (laten) verleiden tot aankoop, want er komt echt wel weer een andere "buitenkans" langs.
Sorry Luna, op de een of andere manier helemaal overheen gelezen dat het daar niet lukte :$
Wij hebben er ook meer geluk en minder geluk gehad met marktplaats. Het fornuis hiervoor hebben we 4 jaar gebruikt, was 20 euro omdat hij al jaren bij die man in de berging stond. Hij was aan het spullen verkopen om zijn dochter te helpen met een reis die ze al sinds heel jong wilde maken, echt supertof. Hebben we daaraan bijgedragen, en er zelf ook nog jaren plezier van gehad.

Een apparaat dat we zelf verkochten was in eerste instantie wat minder tof, echt drie mensen die er meer op boden dan de vraagprijs en die vervolgens niet op kwamen dagen. Maar we probeerden het nog één keer, en ja hoor, een stel studenten die er superblij mee waren dat ze die zo konden kopen.
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
18-05-2017 23:44
Speel op safe en wed nooit op één paard (zelfs niet op 5, of 10). Dus spreid je beleggingen over heel veel verschillende aandelen (vele honderden of zelfs duizenden): beleggen in een indexfonds is daarvoor een goede methode.
Je redenering klopt slechts gedeeltelijk. Er zijn twee manieren van "op safe spelen". De eerste is vermijden van faillissementen, en dat doe je inderdaad met een aandelen indexfonds. De tweede manier van "op safe spelen" is echter vermijden van ups en downs, jouw indexfonds gaat nog steeds alle kanten op.

Als je echt "speelt op safe", dan richt je je portefeuille zodanig in dat je weinig last hebt van ups en downs: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios
Bedankt voor de tip om het zelf te wassen. Stom genoeg niet zo bij stilgestaan en ook angstig om die jurkjes te verpesten. Maar ik heb het net even nagevraagd op een groep over vintage jurkjes en inderdaad niemand brengt het naar de stomerij :bonk:

Scheelt me ook weer tijd en daarnaast hoef ik dan ook niet meer uit te stellen (sommige jurkjes moesten al een half jaar naar de stomerij :bonk: )
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
18-05-2017 22:08
Balen viking! Heb je een budget? Of al iets op het oog? Wellicht kunnen we tips geven!
Er is budget, en ik heb ook al een aantal auto's op het oog. Ik rij vrij veel (30.000 pj) en heb dus een redelijk comfortabele auto nodig. Dus mijn budget is zo rond de 6k.
Ga vandaag al kijken voor een andere, morgen waarschijnlijk ook.


Ik heb pas geleden twee broeken van mezelf en mijn meneer weggebracht om korter te maken. Waren toch dure broeken en die moesten wel even netjes korter gemaakt worden, ipv dat ik zelf ga proberen. Was 40 euro in totaal, maar ze waren nog netter afgewerkt dan hoe we ze hadden gekocht. Dus dat was wel even de moeite.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
monsterpinguin schreef:
19-05-2017 08:24
Je redenering klopt slechts gedeeltelijk.
Story of my life ;)
monsterpinguin schreef:
19-05-2017 08:24
Er zijn twee manieren van "op safe spelen". De eerste is vermijden van faillissementen, en dat doe je inderdaad met een aandelen indexfonds. De tweede manier van "op safe spelen" is echter vermijden van ups en downs, jouw indexfonds gaat nog steeds alle kanten op.

Als je echt "speelt op safe", dan richt je je portefeuille zodanig in dat je weinig last hebt van ups en downs: https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios
Eh, je link verwijst naar voorbeeld portfolio´s, waarvan het eerste voorbeeld van zo'n luie portfolio bestaat uit twee....wait for it... indexfondsen (eentje met aandelen en eentje met obligaties).
Persoonlijk houd ik op dit moment veel cash aan op mijn spaarrekening, vanwege evt. huisaankoop in de toekomst. Daarom durf ik wat meer risico aan op mijn beleggingen en skip ik de obligaties voorlopig. Maar ik zie je punt; er is meer onder de zon dan (alleen) aandelen :)

Overigens piepklein feestje hier vanavond; ik heb mijn bul binnen. Zonder officiële uitreiking, want dat vond ik zonde van ieders tijd en geld. Hoe mustachian van mij, hè
Gefeliciteerd Pluuus! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
19-05-2017 20:54
Overigens piepklein feestje hier vanavond; ik heb mijn bul binnen. Zonder officiële uitreiking, want dat vond ik zonde van ieders tijd en geld. Hoe mustachian van mij, hè
Gefeliciteerd!!!
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
@pluus Gefeliciteerd! Lekker gevoel is dat he :hello: Voor jezelf toch een beetje vieren hoor :gift: Geniet ervan!
Gefeliciteerd pluus! Supertof dat je hem gehaald hebt :jump:
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
19-05-2017 20:54
Story of my life ;)



Eh, je link verwijst naar voorbeeld portfolio´s, waarvan het eerste voorbeeld van zo'n luie portfolio bestaat uit twee....wait for it... indexfondsen (eentje met aandelen en eentje met obligaties).
Persoonlijk houd ik op dit moment veel cash aan op mijn spaarrekening, vanwege evt. huisaankoop in de toekomst. Daarom durf ik wat meer risico aan op mijn beleggingen en skip ik de obligaties voorlopig. Maar ik zie je punt; er is meer onder de zon dan (alleen) aandelen :)

Overigens piepklein feestje hier vanavond; ik heb mijn bul binnen. Zonder officiële uitreiking, want dat vond ik zonde van ieders tijd en geld. Hoe mustachian van mij, hè
Ah toe nou.. Zonder officiële uitreiking,? Daar kan ik niet inkomen. Leg eens uit..
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
18-05-2017 23:47
Even een shout-out ter ere van Marktplaats: had een mooie (werk)tas gezien voor veel te veel geld. Denk een paar honderd euro, no way dat ik dat zomaar aan een tas uitgeef. Zelfs niet als ik er een "nodig" heb voor mijn nieuwe job. Op marktplaats: voor 20 euro :-o . Sure, er zit vast ergens een krasje of een vlekje maar daar kan ik voor dat verschil wel mee leven, hoor. Ik maak er anders zelf toch maar krasjes en vlekjes op.
Wat leuk zeg! Heb je hem al binnen?
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama2009 schreef:
20-05-2017 09:04
Ah toe nou.. Zonder officiële uitreiking,? Daar kan ik niet inkomen. Leg eens uit..
OW ik wel hoor, ik heb mijn diploma zelfs niet opgehaald tijdens een officieel uitreiking maar gewoon aan de balie opgehaald. Het is maar een diploma hoor.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
20-05-2017 12:28
OW ik wel hoor, ik heb mijn diploma zelfs niet opgehaald tijdens een officieel uitreiking maar gewoon aan de balie opgehaald. Het is maar een diploma hoor.
Ik ook. studeerde 1 maandje later af dan de helft van mijn groep, en de andere helft 6mnd later. Dus kende ook helemaal niemand van die groep.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn diploma ook alleen bij de administratie opgehaald. Genoeg gedoe met scriptie begeleider en inplannen van verdediging. ( en daarna ook nog met duo omdat mijn afstuderen niet goed geregistreerd was).
Alle reacties Link kopieren
Dat dus: mij teveel gedoe + studeer op een niet-standaard moment af, dus het groepsgebeuren zou er toch niet zijn. Maar ben zeker niet minder blij met mijn papiertje hoor! En er komt ook nog wel een feestje, alleen dus niet "officieel" in de Aula van de uni.

Tas nog niet binnen overigens, das ook marktplaats: geen 24 uurs bezorgservice enzo :P
Alle reacties Link kopieren
Toch een mooi moment, van harte Pluus!
Alle reacties Link kopieren
Shenandoah schreef:
20-05-2017 14:35
Ik ook. studeerde 1 maandje later af dan de helft van mijn groep, en de andere helft 6mnd later. Dus kende ook helemaal niemand van die groep.
Ik ook, door een fout van de hoge school. Docent was mijn laatste cijfer vergeten in te voeren waardoor ik pas in het nieuwe collegejaar kon afstuderen. Heeft me nog 2 maanden collegegeld gekost ook.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
20-05-2017 18:07
Ik ook, door een fout van de hoge school. Docent was mijn laatste cijfer vergeten in te voeren waardoor ik pas in het nieuwe collegejaar kon afstuderen. Heeft me nog 2 maanden collegegeld gekost ook.

Ik heb ook zoiets meegemaakt.Ik moest nog één cijfer hebben om af te studeren. De afspraak was dat docenten er 6 weken over mcohten doen om iets na te kijken. Die docent heeft er dus echt gewoon de volle 6 weken over gedaan, ondanks dat hij wist dat ik alleen nog op zijn cijfer zat te wachten. Maar dat was geen fout, dat was echt treiterij, omdat het totaal niet klikte met die docent.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
20-05-2017 18:29
Ik heb ook zoiets meegemaakt.Ik moest nog één cijfer hebben om af te studeren. De afspraak was dat docenten er 6 weken over mcohten doen om iets na te kijken. Die docent heeft er dus echt gewoon de volle 6 weken over gedaan, ondanks dat hij wist dat ik alleen nog op zijn cijfer zat te wachten. Maar dat was geen fout, dat was echt treiterij, omdat het totaal niet klikte met die docent.
Bij was het geen opzet, hij was die van mij daadwerkelijk vergeten. Hij was er nog een paar vergeten, alleen was dit voor hen een minder groot probleem omdat het een tentamen uit het 3e jaar was. Maar daarom miste ik dus de uiterste datum voor het inschrijven van de afstuderen, Dus moest ik tot oktober wachten, terwijl ik dus al wel helemaal klaar was. Ik heb dus twee maanden zitten wachten.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Pluuus schreef:
19-05-2017 20:54
Persoonlijk houd ik op dit moment veel cash aan op mijn spaarrekening, vanwege evt. huisaankoop in de toekomst. Daarom durf ik wat meer risico aan op mijn beleggingen en skip ik de obligaties voorlopig. Maar ik zie je punt; er is meer onder de zon dan (alleen) aandelen :)
Huh, verrek... nou goed, ik bedoelde eigenlijk deze:
https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_po ... _Portfolio
Lekker simpel en zeer weinig volatiliteit. IMHO moet beleggen saai zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Monsterpinguin, ieder zijn eigen voorkeur toch? Saai is inderdaad goed. Eenvoud ook (voor mij, persoonlijk).
Er zijn allerlei smaakjes en voor veel verschillende strategieën valt wel wat te zeggen.
Overigens is het niet zo dat ik beleggen (in aandelen) aan écht iedereen aanbeveel. Moet passen bij je situatie en je aard. Op moment dat je weet dat je geen oog dicht doet als Wallstreet even in een dip zit, dan kun je beter investeren door je huis te isoleren of zonnepanelen op je dak te leggen oid. Als je (al) een koophuis hebt, of zeker weten lang op je huidige adres blijft wonen. Beide hier helaas (nog) niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Pluus! Ik vind het wel begrijpelijk dat je geen officiële uitreiking gaat doen, wilde ik ook niet. Ik kende niemand van de mensen die tegelijk met mij afgestudeerde (vertraging opgelopen) en degene die zou uitreiken was ook een volslagen vreemde voor mij. Laat het ze dan maar opsturen.

@Bumba: ik heb niet zo heel veel van dat soort jurkjes, maar ik heb er een paar van King Louie en Mademoiselle Yeye. Die doe ik in de was op 30 graden in een programma dat op 800 toeren centrifugeert. Daarna buiten drogen. Wassen is wel een vak apart en ik was vrij veel zelf omdat ik weet wat ik doe. Als je daar minder goed in bent, is de stomerij wat mij betreft zeker zijn geld waard. Ik heb toen ik een jaar of 14 was een bijbaantje in een stomerij gehad en ik heb daar heel wat mensen wasdrama's zien binnenbrengen. Dan kun je beter wat meer geld betalen aan een stomerij. Het enige dat ik elk jaar trouw naar de stomerij breng is mijn wollen winterjas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven