Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld is gemiddeld voor een student

07-07-2013 22:44 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik ben een student van 21, ik woon nog thuis. Hoef geen kostgeld te betalen omdat ik nog studeer en ik mijn steentje bijdraag in het huishouden verder financier ik alles zelf zoals ziektekosten, studiekosten, abbo, huisdier kosten etc.



Mijn ouders hebben vroeger voor mij een bedrag gespaard voor 'later' en zelf probeer ik elke maand geld opzij te zetten op mijn spaarrekening. Ik ben dus actief bezig met sparen voor mijn idee. Het gaat niet hard maar al is het 20 euro, toch iets gespaard.



Mijn vraag is, hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 21 jaar? Of hoeveel hadden jullie gepaard toen je rond de 21 was?



Liefs!
Een student met spaargeld? Knap.
Alle reacties Link kopieren
Sparen als student? Ik had geen spaargeld toen hoor. Wel al een tijdje uit huis op jouw leeftijd en de tijd van mijn leven gehad. Goeie ouwe tijd
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment 1500 euro.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik had aan het einde van mijn studie 5000 euro op mijn rekening. Heb ook mijn hele studie thuis gewoond maar wel flink wat gereisd. Ik hoefde geen kostgeld te betalen maar moest verlicht 1/3 van mijn salaris ongeacht wat het was op een spaarrekening zetten waar ik niet aan mocht komen. Deed ik dat niet moest ik alsnog kostgeld betalen.



Voor mij werkt het alleen om aan het begin van de maand te sparen achteraf blijft er nooit zoveel over.
Alle reacties Link kopieren
euhhhh niks...alles wat ik verdiende ga ik uit aan leuke dingen..stappen, winkelen etc

. je studeert toch voor je latere salaris!

en niet druk om maken geniet van het feit dat als er iets gebeurt je ouders dit betalen, de wasmachine, etc
Life is short, Break the rules, forgive Quickly kiss, slowly Love truly Laugh uncontrollaby And never regret anything that made you smile
Op mijn 21e werkte ik al twee jaar, woonde nog thuis en had 15.000 gulden gespaard. Kleine twee jaar later was dat bijna 30.000, kocht ik een huis en ging ik trouwen. Sandtman had 20.000 gulden en een auto.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 21ste was ik al 4 jaar het huis uit, was ik net getrouwd, studeerde nog en had een dijk van een studieschuld. Mijn ouders verdienden te veel zodat ik geen recht op aanvullende beurs had, maar van hen kreeg ik het ook niet.



Ik betaal nu mijn studieschuld af, baal er deels van, maar heb toen wel een hele fijne tijd gehad: losmaken van thuis (met de nodige ellende) en mijn leven zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
wat slim van je om te sparen.



Ik ben nu 31 en heb voor het eerst een beetje spaargeld.. vroeger nooit gehad toen ik 21 was stond ik altijd rood..



maar ik ben niet ontevreden, ik heb geeen schulden en het gaat goed.
Ik probeer altijd een minimum van 2000¤ te hebben als student. Dit lukt helaas vrijwel nooit. Maar ik leef er op los en heb een mega hoge studie schuld. Gelukkig ben ik bijna afgestudeerd en heb ik al een baan gevonden met goed salaris.
Alle reacties Link kopieren
Als je thuis woont en geen kostgeld betaald kun je juist prachtig sparen!!!



Momenteel staat er 2700 euro op mijn spaarrekening. Woon nu samen dus houd iets meer over. Toen ik nog op kamers woonde zat ik gemiddeld ergens rond de 1000 euro maar het varieerde van 0 tot 3000.
Alle reacties Link kopieren
quote:debstera schreef op 08 juli 2013 @ 04:31:

euhhhh niks...alles wat ik verdiende ga ik uit aan leuke dingen..stappen, winkelen etc

. je studeert toch voor je latere salaris!

en niet druk om maken geniet van het feit dat als er iets gebeurt je ouders dit betalen, de wasmachine, etcDat ik later (hoop je in al je studentikoze naiviteit ...) beter ga verdienen daar heb je weinig aan als je opeens een dikke rekening krijgt (eigen risico ofzo) of iets wilt doen waar je wat meer geld voor nodig hebt (denk: vakantie, rijbewijs, iets kopen voor je kamer, collegegeld, noem maar wat...)
Alle reacties Link kopieren
Ik had altijd zo'n 2000 euro op mijn spaarrekening. Mijn ouders betaalde mijn studie en kamer, en ik leefde van mijn stufi en heb altijd veel gewerkt om leuke dingen te kunnen doen. Ik vind dat je beter kunt werken dan lenen, maar goed, je studie moet het maar net toelaten (en dat was bij mij wel zo).
toen ik 21 was, zat ik een half jaar in mijn koopappartement en had ik zo'n 1500 euro aan spaargeld. maar op hypotheek na ook geen schulden.
Ik heb ook mijn hele studie thuis gewoond. Ik spaarde iedere maand zo'n 70 -100 euro, had een goed bijbaantje ( stond ook goed op mijn cv) en had verder weinig kosten, behalve de standaard dingen, telefoon, kleding, af en toe boodschappen doen, mijn auto + alle bijkomende kosten. Aan het eind van mijn studie had ik zo'n 6000,- spaargeld, het eerste aandeel van de koopwoning van vriend en mij:)
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde tot m'n 21ste thuis.

Mijn ouders hadden niet voor ons gespaard, maar betaalden wel het collegegeld. Verder betaalde ik alles zelf. Kostgeld hoefde ik niet te betalen, maar ik deed wel minimaal eens per week aardig wat boodschappen.

Ik werkte vanaf mijn 13de, vanaf mijn 15de redelijk veel. Altijd veel gespaard en weinig uitgegeven.

Toen ik op m'n 21ste uit huis ging, had ik 12.000 euro gespaard. Dat ging redelijk snel toen ik meubels ging kopen en veel op reis ging.
Alle reacties Link kopieren
Tja, bij mij was het heel anders. Ik werkte al vroeg (12 jaar) en zette alles op de spaarrekening. Ik werkte zaterdag en de vakanties. Ben op m'n 18e op kamers gaan wonen. Had toen al 40000 gulden gespaard. Toen ik klaar was met opleiding kon ik gelijk een huis kopen. En door het spaargeld zit ik nu nog voor een prikkie per maand ;) . Absoluut aan te raden en hoop dat m'n kids dit opgaan doen.
Alle reacties Link kopieren
k.ninchen: hahaha een buffeltjee moest erg lachen om je reactie, bedank voor je tips!



Anderen ook bedankt voor jullie reacties, bedragen lopen erg uit een, mijn conclusie is dat ik dus op de goede weg ben.



Liefs <3
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkelot schreef op 08 juli 2013 @ 00:19:

Meds: +1, +1, +1 hahahahaha. Daarvan gelukkig nu alleen de studieschuld over de rest is afbetaald. TO op mn 21 had ik de tijd van mn leven, betaalde wel altijd mijn rekeningen maar had absoluut geen spaargeld



+2 +2 +2



Die studieschuld is 12 jaar later bij lange na nog steeds niet afbetaald, ik sta nog steeds rood... Gelukkig is het studentenkrediet wel afbetaald. Probeer zoveel mogelijk te sparen, ik heb jaren later nog steeds last van het feit dat ik vroeger mijn geld veel te makkelijk uitgaf.
Alle reacties Link kopieren
aaquamarine: vervelend van die studieschuld maar als je je diploma heb gehaald is het het hopelijk meer dan waard geweest!!
Alle reacties Link kopieren
Sorry Nijntje maar 40.000 gulden sparen in 6 jaar tijd? Verdiende je als tiener onderhand al 1000 per maand ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook niet veel..ik was altijd aan het rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd zo'n 500 euro op mijn spaarrekening. Maar ik woon op mezelf en heb altijd alles zelf betaald. Ik heb nu ook geen stufie meer, dus voorlopig komt er ook niks meer bij op de spaarrekening. Het geld wat er nu op staat, is vooral bedoeld als buffer voor onverwachte kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:debstera schreef op 08 juli 2013 @ 04:31:

euhhhh niks...alles wat ik verdiende ga ik uit aan leuke dingen..stappen, winkelen etc

. je studeert toch voor je latere salaris!

en niet druk om maken geniet van het feit dat als er iets gebeurt je ouders dit betalen, de wasmachine, etc



Ik vind dit een beetje een vreemde gedachtegang.

Er zijn genoeg ouders in Nederland die blij zijn dat ze zelf kunnen rondkomen en er dus geen geld voor hebben.

Ik (ook student) weet dat mijn ouders mij (financieel) zullen steunen mocht dat nodig zijn. Maar als ik iedere maand lang-leve-de-lol mijn geld zou verbrassen aan 'leuke dingen' en ik zou daardoor geen geld hebben voor bijvoorbeeld een duur studieboek dan zou mijn moeder me zeker wel op mijn eigen verantwoordelijkheid wijzen. En terecht. Bovendien zou ik het niet eens willen, wel iedere maand nieuwe schoenen maar vervolgens moet ik voor dat studieboek mijn handje ophouden. Natuurlijk zijn sommige uitgaven onvoorzien maar iets achter de hand houden om dat op te vangen lijkt me eigenlijk vrij logisch. Ik heb overigens wel spaargeld. Woon sinds m'n 21e samen en betaal alles zelf. Krijg alleen basisbeurs en geen lening. Ik heb altijd gewerkt, vanaf m'n 13e en altijd wel wat kunnen sparen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met blusher. Zat ouders die niet kunnen (of niet willen) helpen als er iets gebeurt. Zit je dan met je eigen risico en lege spaarrekening. Ik heb ook gewoon geshopt, gereisd en een rijbewijs gehaald. Maar daarnaast wel geprobeerd minstens 50 euro per maand opzij te zetten. Soms lukte dat niet, soms zette ik meer dan 50 erop. Sliep toch net iets lekkerder met de wetenschap dat ik 1000 euro achter de hand had en in een allerergste geval nog rood kon staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik op het einde van mijn studie iets tussen de 5000-10000 had. Klein beetje daarvan kwam van vakantiewerk, maar het meeste door gewoon te sparen als ik geld kreeg voor verjaardag/kerst etc. Ik was ook wel heel zuinig als tiener.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven