Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld is gemiddeld voor een student

07-07-2013 22:44 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik ben een student van 21, ik woon nog thuis. Hoef geen kostgeld te betalen omdat ik nog studeer en ik mijn steentje bijdraag in het huishouden verder financier ik alles zelf zoals ziektekosten, studiekosten, abbo, huisdier kosten etc.



Mijn ouders hebben vroeger voor mij een bedrag gespaard voor 'later' en zelf probeer ik elke maand geld opzij te zetten op mijn spaarrekening. Ik ben dus actief bezig met sparen voor mijn idee. Het gaat niet hard maar al is het 20 euro, toch iets gespaard.



Mijn vraag is, hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 21 jaar? Of hoeveel hadden jullie gepaard toen je rond de 21 was?



Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb ook zo'n afspraak met mijn moeder, als ik geld te kort kom mag ik altijd op hulp vragen. Gelukkig tot nog toe niet nodig gehad dat wil ik graag zo houden.



Maar wat mij inderdaad opvalt is dat hoe je met geld omgaat zo verschillend per mens. Een vriendin van mij bezit totaal 900 euro, dat is al haar geld, toch koopt ze schoenen van 100 euro. Zelf zou ik dat niet doen maar zij is er blij mee en zolang ze niet rood staat zit zij er niet mee.



Orzoo @ goed van je dat je elke keer 50 euro opzij zette, ik probeer dat ook te doen, geeft toch een goed gevoel!



Nephthys @ dat is een flink bedrag wat je gespaard hebt, al zit er wel een groot verschill tussen 5000 en 10000 euro haha ik hoop voor je dat het 10.000 was!
Alle reacties Link kopieren
Wat Meds zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 22 jaar en net klaar met mijn vierjarige opleiding die veel geld heeft gekost, maar ik heb niet hoeven lenen en heb ook geen studieschuld opgebouwd . Ik heb op dit moment ongeveer 1000 euro spaargeld en dat zal de afgelopen 4 jaren soms wat meer, soms wat minder zijn geweest. Ik vind dat bedrag (nu en vroeger) wel prima eigenlijk . Ik zal goed gaan sparen als ik ook goed geld verdien!



Ik woon overigens al 3 jaar op kamers, dat is wel een verschil natuurlijk.
Ik doe een HBO studie, spaar sinds een jaar en heb nu 950,- erop staan
Alle reacties Link kopieren
Ben bijna klaar met een (particuliere) HBO opleiding. Geen spaargeld. Niet geleend voor studie. Wel schuld ivm verkoop woning van mij en mijn ex. Hopelijk heb ik begin volgend jaar én mijn diploma én klaar met restschuld afbetalen.

Toen mijn ex en ik nog samen waren, hadden we samen minimaal 3000 (max ooit ruim 8000) en ik zelf tussen de 250 en 1000 euro.

Voelt niet fijn om geen spaargeld te hebben (en wel rood staan) maar goed, ik ken weinig mensen die mijn opleiding helemaal hebben kunnen betalen zonder lening. (Studiefinanciering krijg je bij een particuliere opleiding niet, reiskosten zijn helemaal voor jezelf, collegegeld ligt veel hoger dan bij reguliere opleidingen)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanaf mijn 16e gaan werken als student (met leuke dingen kopen, op vakantie gaan etc.) en werkte gewoon elke vakantie gemiddeld 40 uur per week, waardoor ik op den duur ¤6500 op mijn sparen staan. Dit is alleen heeeel gauw op als je uit huis gaat of samen gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt beetje aan de tijd van het jaar of ik geld op mn spaarrekening heb staan. Meestal spaarde ik gedurende het jaar voor mijn zomervakantie Nu ben ik meer aan werken + sparen (naast mijn studie) omdat ik hoge studiekosten heb (2e studie, zucht..). Gelukkig springen mijn ouders bij, maar per jaar betaal ik nu 5.000 euro aan collegegeld, moet niet veel gekker worden.

Nu maar hopen dat dit zich terug betaald in de toekomst
Alle reacties Link kopieren
Ik had 0. Ik heb nu 1000 maar ik ga op kamers, en moet nog een bed, matras, mini koelkastje/vriezer, tafeltje. Al met al komt er toch veel bij kijken dus zal er wel wat van af gaan.



Maar ik ga zo goedkoop mogelijk proberen te leven en het geen sparen wat kan. Ik heb 338 euro over om van te leven boodschappen + overig. (Huur g/w/l internet, telefoon abonnement, scooterverzekering die zijn al betaald dan)



Ik gebruik denk ik 50 euro voor wat leuks, en de rest wat ik overhoud naar de boodschappen, spaar ik op.
Alle reacties Link kopieren
338 euro voor boodschappen en overig is hartstikke veel! Daarvan kun je vast een deel sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:1983-ehv schreef op 31 juli 2013 @ 09:05:

338 euro voor boodschappen en overig is hartstikke veel! Daarvan kun je vast een deel sparen.Ja ik dacht al 100-150 euro is ruim gezien genoeg voor boodschappen lijkt me. Nu eerst maar eens duimen
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 07 juli 2013 @ 22:49:

Toen ik 21 was wisselde mijn spaarsaldo tussen de 0 en 200, het saldo op mijn betaalrekening was weekje maand een keer -1000 en mijn studieschuld nam alleen maar toeDit. Ik leende en en werkte en gaf zo ongeveer alles uit...
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-10-2014 12:20
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 31 juli 2013 @ 09:39:

[...]





Dit. Ik leende en en werkte en gaf zo ongeveer alles uit...dit dus...
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:anoniem78234793457 schreef op 07 juli 2013 @ 23:41:

k sta dik rood en mijn spaarrekening heeft het magische saldo van 0.01 cent. Het is dat ik die niet kan overmaken naar mijn lopende rekening anders had ik het gedaan...
Oh wacht, ik lig dus in een deuk om een reactie van anderhalve jaar geleden
quote:Pinkelot schreef op 08 juli 2013 @ 00:19:

Meds: +1, +1, +1 hahahahaha. Daarvan gelukkig nu alleen de studieschuld over de rest is afbetaald. TO op mn 21 had ik de tijd van mn leven, betaalde wel altijd mijn rekeningen maar had absoluut geen spaargeld



Hier ook +1,+1,+1.



Na studie alles netjes afbetaald (en nu aan het sparen)
Alle reacties Link kopieren
Ik had in juni altijd een leuk bedrag aan spaargeld, maar dat ging elke zomer weer op aan een mooie vakantie. Voor de rest had ik een heel klein buffertje van 400 euro voor als het echt nodig was.
De meeste van mijn vriendinnen hebben 0 euro op hun spaarrekening.



Zelf heb ik een spaarrekening voor later, daar kan ik niet zelf bij. Andere spaarrekening staat zo'n 20 euro op. Heb mijn duo-lening daarom maar verhoogd. Zorg is duur. (Als ik die kosten niet had, zou ik wel rondkomen)
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook altijd zeer zuinig als tiener. Daardoor veel geld kunnen sparen. Ik denk dat er op het moment zo'n 5000 euro op mijn spaar/betaalrekening staat. Dit was iets meer maar ik woon sinds een half jaar op kamers en heb toen extra kosten moeten maken.

Ik krijg 300 euro stufie maar heb gelukkig een kamertje gevonden voor 220 waardoor ik nu ook redelijk kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas hier een student die echt niet kan sparen. Ik baal er elke keer weer van en spreek mezelf elke maand weer streng toe, maar de smoesjes om niet te sparen blijven komen (Ik verdien het omdat ik zo hard studeer/weinig sociale contacten heb/maar 1 keer leef blablablabla).

Intussen hebben ouders al vaak bij moeten springen (in de vorm van een lening) en heb ik een kleine lening bij duo. Sinds een maand krijg ik 250 extra per maand van m'n stage dus heb ik eigenlijk geen excuus meer. Eens kijken of ik die vreselijke 0 van mijn spaarrekening omhoog kan krijgen...



Ik ben dus het grote voorbeeld van hoe het niet moet!
Nouja, ik heb iets van: ik kan nu krom liggen als student om maar een beetje te kunnen sparen. Of ik kan nu genieten van dingen en gewoon gezond eten ipv alleen maar pasta met saus en boterhammen pindakaas. En dan verdien ik dat straks wel. Ik verdien nu maar 6 euro per uur, daar ga ik gewoon nooit een groot bedrag mee kunnen sparen.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 21e had ik misschien nog een paar honderd euro spaargeld. Maar dat ging snel op aan collegegeld, buitenshuis wonen, jaren fulltime vrijwilligerswerk en toch kleding etc. moeten kopen. Zes jaar later heeft dat spaargeld dus niet zoveel zin gehad, omdat ik toch alles zelf moest betalen en ook nog enigszins comfortabel wil leven. (Al kan ik ook prima een weekje op goedkope noedelsoep leven.) Ik werk en werkte altijd bij om werkervaring op te doen (zowel vrijwillig als betaald) en om mijn eten te kunnen betalen naast mijn vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 23 en woon nog thuis en studeer. Zit nu in m'n master en Studie wordt betaald door ouders en werk ong 25u ernaast. Geen stufi meer sinds vorig jaar.

Heb altijd veel zelf gespaard en m'n ouders tot m'n 18e ook voor me op n spaarrekening voor later. Bijna alles wat ik met m'n bijbaantje verdien spaar ik. Krijg ook alimentatie tot m'n 25e van m'n vader. Hoef geen kostgeld ofzo of zorgverzekering te betalen. Alleen kleding uitgaan mobiel abo en wel vaak vakantie.

Wil volgend jaar samenwonen en heb nu zo'n 20.000 euro op m'n spaarrekening. Als ik dat zo lees hier, heb ik t aardig goed gedaan zo te zien haha zeker als student.
Ja als je ouders bijna alles voor je betalen op je 23e is dat ook niet zo moeilijk natuurlijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Neeejoh ze betalen niet alles meer. Alleen studie en zorgverzekering..

Maar het is idd erg goed sparen en stuk makkelijker als je nog thuis woont;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven