Gezondheid alle pijlers

Bloed bij ontlasting

09-12-2016 09:49 460 berichten
Ik heb nogal een eigenwijze man..

Sinds een week of 2 bloed bij zijn ontlasting. Hij vertelde het pas deze week. Op aandringen van mij is hij naar de huisarts geweest, die gekeken heeft en niets geks kon vinden (in de zin van aambeien / scheurtje of iets dergelijks).

Huisarts schreef movicolon voor en bij kramp/koorts terug komen.



Na een paar dagen movicolon is er nog niets veranderd. Net zegt hij dat er weer een hoop bloed is, echt in de ontlasting. Wel helderrood.

Hij wil na het weekend bellen naar de huisarts, ik heb liever dat 'ie vandaag nog gaat. Ben ik nou overbezorgd, of is man zo verschrikkelijk eigenwijs?

(moet ik zelf eens een klachtje hebben, dan brengt 'ie me het liefst persoonlijk naar de huisarts )
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:24:

[...]





Maar wat in dit verhaal doet jou denken dat de huisarts niet verder gedacht heeft dan?

We zijn er toch niet bij geweest?Klopt. Zijn we ook niet. Een laxeermiddel voorschrijven bij een patiënt met rectale bloedingen zonder aambeien, fissuren of uberhaupt verstopping doet mij niet denken aan een arts die verder heeft gedacht dan die standaard. Die patiënt zou wat mij betreft in ieder geval ontlasting moeten inleveren en een bloedonderzoek moeten krijgen.
Als je man na het weekeinde belt is dat toch prima?
quote:liubi schreef op 09 december 2016 @ 12:29:

Want Crohn en Colitis zijn ook erg gezellig en fijn.



De ha heeft geen aambeien geconstateerd. Er is al twee weken bloed in de ontlasting.

Movicolon is zo potentieel schadelijk. Terug naar de HA dus. Ik snap niet waarom mensen doen alsof het niks is



En ja, been there done that



Nou, dat is toch precies wat TO vraagt?

Maar er wordt hier gelijk gereageerd alsof de huisarts een enorme fout heeft gemaakt, door niet gelijk de eerste keer een verwijzing te geven, en dat is idioot.
Bloed in de ontlasting is een klacht die je serieus moet nemen. Dat heeft TO's man uiteindelijk ook gedaan en is naar de huisarts gegaan. Huisarts schrijft movicolon voor. Na een aantal dagen (hoeveel eigenlijk, TO? En had de huisarts een termijn genoemd?) worden de klachten niet beter, in tegenstelling zelfs, het bloedverlies wordt erger. Dan vind ik dat je best even mag bellen met de huisarts om te vragen of die wil dat je langskomt of dat het best over het weekend heen getild kan worden. Dat vind ik niet direct 'het beter weten' ofzo...
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:28:

[...]





Zoals ik al zei: volgens de richtlijn, dus niks vreemds aan.Ik zie nergens staan dat er movicolon wordt gegeven. Em omdat ik ook een fuxking huisarts had die dacht dat het allemaal meeviel en me gewoon naar huis stuurde. Eet meer vezels.en bla bla.
quote:appeltjesgroen schreef op 09 december 2016 @ 12:33:

Bloed in de ontlasting is een klacht die je serieus moet nemen. Dat heeft TO's man uiteindelijk ook gedaan en is naar de huisarts gegaan. Huisarts schrijft movicolon voor. Na een aantal dagen (hoeveel eigenlijk, TO? En had de huisarts een termijn genoemd?) worden de klachten niet beter, in tegenstelling zelfs, het bloedverlies wordt erger. Dan vind ik dat je best even mag bellen met de huisarts om te vragen of die wil dat je langskomt of dat het best over het weekend heen getild kan worden. Dat vind ik niet direct 'het beter weten' ofzo...Idd. Ik zou ook bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:27:

God wat ben ik blij dat ik geen (huis)arts geworden ben.

Je zal maar heel de dag je praktijk vol hebben met mensen die het beter weten, 'want bij de buurvrouw was het zus' en 'bij de achterneef van tandarts was het zo'. Tsja, gelukkig zijn al die mensen zeikerds zonder enig benul en zijn artsen bovenmenselijke geweldenaars die nooit een fout maken, dat scheelt.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 12:31:

[...]





Klopt. Zijn we ook niet. Een laxeermiddel voorschrijven bij een patiënt met rectale bloedingen zonder aambeien, fissuren of uberhaupt verstopping doet mij niet denken aan een arts die verder heeft gedacht dan die standaard. Die patiënt zou wat mij betreft in ieder geval ontlasting moeten inleveren en een bloedonderzoek moeten krijgen.Dit dus.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 12:31:

[...]





Klopt. Zijn we ook niet. Een laxeermiddel voorschrijven bij een patiënt met rectale bloedingen zonder aambeien, fissuren of uberhaupt verstopping doet mij niet denken aan een arts die verder heeft gedacht dan die standaard. Die patiënt zou wat mij betreft in ieder geval ontlasting moeten inleveren en een bloedonderzoek moeten krijgen.



Nou dan moet je maar gauw huisarts worden.

(Je hoeft trouwens niet verstopt te zitten om harde ontlasting te hebben).
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 11:32:

[...]





Niks raars aan hoor:

https://m.nhg.org/?q=node/1655&redirect-to-mobile=1





Mooi overzichtsplaatje op die link, dank je! Ik plaats het wel even hier.



TO, wat gaat je man nu doen? bellen of uitstellen tot?









quote:appeltjesgroen schreef op 09 december 2016 @ 12:33:

Bloed in de ontlasting is een klacht die je serieus moet nemen. Dat heeft TO's man uiteindelijk ook gedaan en is naar de huisarts gegaan. Huisarts schrijft movicolon voor. Na een aantal dagen (hoeveel eigenlijk, TO? En had de huisarts een termijn genoemd?) worden de klachten niet beter, in tegenstelling zelfs, het bloedverlies wordt erger. Dan vind ik dat je best even mag bellen met de huisarts om te vragen of die wil dat je langskomt of dat het best over het weekend heen getild kan worden. Dat vind ik niet direct 'het beter weten' ofzo...



Nee, wat jij schrijft lijkt me de normale gang van zaken.

Het gelijk na 1 consult concluderen daf de huisarts het niet goed heeft gedaan, dát bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:33:

[...]





Nou, dat is toch precies wat TO vraagt?

Maar er wordt hier gelijk gereageerd alsof de huisarts een enorme fout heeft gemaakt, door niet gelijk de eerste keer een verwijzing te geven, en dat is idioot.Je overdrijft schromelijk. Je verwart kritisch zijn met "een enorme fout maken". Er heeft hier niemand geschreven dat die man verschrikkelijk fout zat.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 12:36:

[...]





Tsja, gelukkig zijn al die mensen zeikerds zonder enig benul en zijn artsen bovenmenselijke geweldenaars die nooit een fout maken, dat scheelt.



Jouw woorden.

(Ik neem aan dat je volwassen genoeg bent om te snappen dat ik niet beweer dat er nooit fouten gemaakt worden door artsen).
TO:

Maar je man gebruikt dus nu moviclon en het bloeden gaat door, ben benieuwd wat de huisarts dan zegt, als dit middel het bloeden ook niet voorkomt.
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:10:

[...]





Waarom angst zaaien?



Ik zaai geen angst, ik vertel alleen een ervaring met bloed bij de ontlasting. Ik vind dat er namelijk nogal laconiek op gereageerd wordt door andere forummers.

Mijn moeder had darmkanker en omdat ze haar klachten serieus nam en er vroeg bij was, leeft ze nog. Bedankt voor het vragen ook.
anoniem_193615 wijzigde dit bericht op 09-12-2016 12:46
Reden: Aanvulling die de angst wegneemt???
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:40:

[...]





Jouw woorden.

(Ik neem aan dat je volwassen genoeg bent om te snappen dat ik niet beweer dat er nooit fouten gemaakt worden door artsen).Wat een vervelende manier van discussiëren heb jij zeg. Prettige dag nog.
Altijd leuk een discussie met ervaringsdeskundigen, niet LaFleurNoire?
quote:liubi schreef op 09 december 2016 @ 12:35:

[...]





Ik zie nergens staan dat er movicolon wordt gegeven. Em omdat ik ook een fuxking huisarts had die dacht dat het allemaal meeviel en me gewoon naar huis stuurde. Eet meer vezels.en bla bla.Onder 'richtlijnen beleid', 'medicamenteus': overweeg laxeren.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 12:42:

[...]





Wat een vervelende manier van discussiëren heb jij zeg. Prettige dag nog.



Lekkere dooddoener als je niks meer weet te zeggen.

Maar jij ook een fijne dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 12:49:

[...]





Lekkere dooddoener als je niks meer weet te zeggen.

Maar jij ook een fijne dag.



Ik heb best nog wel wat te zeggen, maar geen zin in je sneren, ik kan wel wat leukers bedenken.

Overigens zijn er een aantal contra-indicaties voor movicolon.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 12:55:

[...]



Overigens zijn er een aantal contra-indicaties voor movicolon.Dat zal de huisarts vast wel weten, denk je ook niet?
Wat ik niet snap in deze discussie: TO zegt zelf dat haar man na het weekeinde wil bellen. Zijzelf zou hem liever vandaag zien gaan. Nog afgezien van het feit of je vandaag nog terecht zou kunnen, lijkt mij de situatie ook weer niet dusdanig spoed, dat deze twee dagen cruciaal zijn.



Laat man gewoon maandag voor een afspraak bellen en dan kunnen er verdere afspraken gemaakt worden. Inderdaad even een foto maken, zodat een inschatting gemaakt kan worden van de hoeveelheid bloed.
Ik hoop voor to en haar man dat het iets kleins is, en snel opgelost wordt.
quote:liubi schreef op 09 december 2016 @ 12:35:

[...]





Ik zie nergens staan dat er movicolon wordt gegeven. Em omdat ik ook een fuxking huisarts had die dacht dat het allemaal meeviel en me gewoon naar huis stuurde. Eet meer vezels.en bla bla.

Dat staat in de OP ;)
Lilyjo: als dergelijke klachten toenemen, is het m.i. altijd raadzaam om even met de arts te overleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven