Gezondheid alle pijlers

Bloed bij ontlasting

09-12-2016 09:49 460 berichten
Ik heb nogal een eigenwijze man..

Sinds een week of 2 bloed bij zijn ontlasting. Hij vertelde het pas deze week. Op aandringen van mij is hij naar de huisarts geweest, die gekeken heeft en niets geks kon vinden (in de zin van aambeien / scheurtje of iets dergelijks).

Huisarts schreef movicolon voor en bij kramp/koorts terug komen.



Na een paar dagen movicolon is er nog niets veranderd. Net zegt hij dat er weer een hoop bloed is, echt in de ontlasting. Wel helderrood.

Hij wil na het weekend bellen naar de huisarts, ik heb liever dat 'ie vandaag nog gaat. Ben ik nou overbezorgd, of is man zo verschrikkelijk eigenwijs?

(moet ik zelf eens een klachtje hebben, dan brengt 'ie me het liefst persoonlijk naar de huisarts )
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 09 december 2016 @ 13:09:

[...]





Dat staat in de OP ;)Liubi bedoelt dat er nergens in die huisartsenstandaard staat dat er movicolon gegeven moet worden. Dat staat er inderdaad ook niet.
Wat een hoop reacties Was even de kinderen uit school halen.



Ik kreeg man niet te pakken maar hij is als het goed is over een uur klaar met werken. Misschien dat 'ie vanmiddag toch nog even belt.



Huisarts is overigens een vrouw. En nee cruciale fouten zijn er niet gemaakt ;) maar als de klachten niet verminderen, juist meer worden, lijkt in ieder geval telefonisch contact me geen overbodige luxe.



Man gebruikt nu 4 dagen movicolon trouwens (een heel zakje per dag, wat de apotheek best veel vind voor iemand die niet verstopt is, maar dat schreef de huisarts dus voor).

2 dagen zullen inderdaad niet onoverkomelijk zijn nee, maar ik ken mezelf, dan ga ik zitten stressen het weekend. Liever dat 'ie nu even te horen krijgt dat hij het nog even kan aankijken dan dat 'ie überhaupt pas dinsdag weer terecht kan.
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 13:17:

[...]





Liubi bedoelt dat er nergens in die huisartsenstandaard staat dat er movicolon gegeven moet worden. Dat staat er inderdaad ook niet.Als je even goed kijkt, dat staat er wel. Ik heb hier zelfs gezegd waar.
quote:lilyjo schreef op 09 december 2016 @ 13:21:

Wat een hoop reacties Was even de kinderen uit school halen.



Ik kreeg man niet te pakken maar hij is als het goed is over een uur klaar met werken. Misschien dat 'ie vanmiddag toch nog even belt.



Huisarts is overigens een vrouw. En nee cruciale fouten zijn er niet gemaakt ;) maar als de klachten niet verminderen, juist meer worden, lijkt in ieder geval telefonisch contact me geen overbodige luxe.



Man gebruikt nu 4 dagen movicolon trouwens (een heel zakje per dag, wat de apotheek best veel vind voor iemand die niet verstopt is, maar dat schreef de huisarts dus voor).

2 dagen zullen inderdaad niet onoverkomelijk zijn nee, maar ik ken mezelf, dan ga ik zitten stressen het weekend. Liever dat 'ie nu even te horen krijgt dat hij het nog even kan aankijken dan dat 'ie überhaupt pas dinsdag weer terecht kan.Ik zou hem proberen aan te sporen om te bellen. Kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 14:11:

[...]





Als je even goed kijkt, dat staat er wel. Ik heb hier zelfs gezegd waar.Zowel die standaard als jij hebben het over "laxeren". Ik zie nergens specifiek movicolon genoemd. Wel voorkeur voor vezels. En juist movicolon is bij een aantal aandoeningen(die pas vastgesteld kunnen worden na verder onderzoek door een MDL-arts) een contra-indicatie.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts zal even kijken en/of doorsturen voor colonoscopie
quote:LaFleurNoire schreef op 09 december 2016 @ 14:50:

[...]





Zowel die standaard als jij hebben het over "laxeren". Ik zie nergens specifiek movicolon genoemd. Wel voorkeur voor vezels. En juist movicolon is bij een aantal aandoeningen(die pas vastgesteld kunnen worden na verder onderzoek door een MDL-arts) een contra-indicatie.Movicolon is laxeren (lees anders de indicaties even na). Je kan nu wel door blijven gaan over die contra-indicaties, maar dat weet een huisarts ook. Als hij/zij het vermoeden van een inflammatoire darmziekte (want daar doel je volgens mij op) had, had volgens de richtlijn lab en beeldvormend onderzoek de volgende stap geweest.



Ik ben wel klaar met de discussie, schrijf anders het NHG aan dat hun standaard niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
TO, heeft je man nog gebeld?
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 09 december 2016 @ 11:15:

[...]





Huisarts heeft al gecheckt. Het waren geen aambeien.Dat kan je niet altijd zeggen, aambeien zijn vaak zacht en die druk je dan weg bij voelen. Maar het is wel zinnig om terug te gaan naar de huisarts. Gewoon volgende week met man naar huisarts.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 december 2016 @ 17:03:

[...]





Movicolon is laxeren (lees anders de indicaties even na). Je kan nu wel door blijven gaan over die contra-indicaties, maar dat weet een huisarts ook. Als hij/zij het vermoeden van een inflammatoire darmziekte (want daar doel je volgens mij op) had, had volgens de richtlijn lab en beeldvormend onderzoek de volgende stap geweest.



Ik ben wel klaar met de discussie, schrijf anders het NHG aan dat hun standaard niet klopt.Bij een IBD zie je ook over het algemeen wel andere symptomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 09 december 2016 @ 13:00:

Wat ik niet snap in deze discussie: TO zegt zelf dat haar man na het weekeinde wil bellen. Zijzelf zou hem liever vandaag zien gaan. Nog afgezien van het feit of je vandaag nog terecht zou kunnen, lijkt mij de situatie ook weer niet dusdanig spoed, dat deze twee dagen cruciaal zijn.



Laat man gewoon maandag voor een afspraak bellen en dan kunnen er verdere afspraken gemaakt worden. Eens .
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook aandringen op meer onderzoek.

Lijdt hij aan verstopping? Soms wordt de darm te erg opgerekt tijdens het ontlasten zodat er vezeltjes breken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bloeding komt ook weleens voor tijdens een darminfectie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als hij nog niet gebeld heeft en het bloedverlies wordt niet erger, denk ik dat het nog wel tot maandagochtend kan wachten.



Ook al ben ik geen arts en kan en mag ik geen medisch advies geven: soms hebben mensen last van onschuldige uitstulpingen in hun darmen (divertikels) wat bloedverlies kan geven. Vaak gaat het vanzelf weer over. Om dan gelijk maar te roepen dat je de meest vreselijke ziektes kunt hebben, vind ik bij een jonge man die verder nog fit is niet logisch. Bloedverlies kan een symptoom zijn van van alles en nog wat dus het is inderdaad goed dat de huisarts mee kijkt. Als het niet over gaat of je man en/of de huisarts vertrouwt het niet, kan er na het weekend altijd nog ander onderzoek gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik belde gisteren de assistente voor een uitslag.

ze zij "ooh zonde, je mist de arts net.." "Hij wil je zelf bellen hierover, maandag wordt je teruggebeld, heel veel sterkte."

Nu ben ik dus ongerust geworden.

zo erg is het toch niet dat hij na het weekend wil bellen? het is niet heel acuut, en wie weet moeten die zakjes ff hun werk nog doen?

ik heb volcolon gehad en bij mij duurde het bijna een week dat mijn darmen er een beetje aan gewend waren.

tenzij de klachten erger worden, maar dan heb je gelukkig in NL nog de huisartsenpost enzo.

een beetje helder bloed was minder erg als donker/oud/zwart bloed zei de huisarts mij toen. ik had het niet zo erg als man van TO, dus geen alarmbel bij de arts.
quote:chirpy schreef op 09 december 2016 @ 22:21:

Als hij nog niet gebeld heeft en het bloedverlies wordt niet erger, denk ik dat het nog wel tot maandagochtend kan wachten.



Ook al ben ik geen arts en kan en mag ik geen medisch advies geven: soms hebben mensen last van onschuldige uitstulpingen in hun darmen (divertikels) wat bloedverlies kan geven. Vaak gaat het vanzelf weer over. Om dan gelijk maar te roepen dat je de meest vreselijke ziektes kunt hebben, vind ik bij een jonge man die verder nog fit is niet logisch. Bloedverlies kan een symptoom zijn van van alles en nog wat dus het is inderdaad goed dat de huisarts mee kijkt. Als het niet over gaat of je man en/of de huisarts vertrouwt het niet, kan er na het weekend altijd nog ander onderzoek gedaan worden.



Een IBD is niet logisch en er zijn zoveel mythes hier. Helder rood bloed is "minder erg" dan oud bloed. Bij een jonge man...etc

Ik was 23 toen ik CU kreeg. Inderdaad jong, sterk en kerngezond. Wat begon met wat helderrood bloedverlies ontwikkelde zich binnen no time tot een volledige colitis. Ik heb in mijn hele CU carriere trouwens nog nooit oud bloed gehad. Altijd helderrood. En andere symptomen als gewichtsverlies en aandrang kwamen pas veel later.
Gisteren had man niet meer gebeld. Laat uit werk en hij vond toch dat het wel tot maandag kon wachten.



Nu vandaag heeft 'ie toch wel spijt, toch weer aardig wat bloed. Echt helemaal er in, niet erbij. Hoeveelheid scheelt toch wel per keer maar het wordt wel erger.



Hij is er nu in ieder geval van overtuigd dat er maandag gebeld moet worden voor een nieuwe afspraak..
Overigens, man is wel ruim 4 kilo afgevallen in de laatste 2 a 3 weken. Hij dacht dat dat kwam omdat 'ie eindelijk netjes ontbijt 's morgens ipv overslaan, maar nu bedenk ik me dat dat ook wel erg veel gewichtsverlies is in korte tijd?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 10 december 2016 @ 14:59:

Overigens, man is wel ruim 4 kilo afgevallen in de laatste 2 a 3 weken. Hij dacht dat dat kwam omdat 'ie eindelijk netjes ontbijt 's morgens ipv overslaan, maar nu bedenk ik me dat dat ook wel erg veel gewichtsverlies is in korte tijd?



Ik zou de HAP bellen- niet om paniek te zaaien oid, maar de combinatie klinkt niet gezond. Hij gaf al aan toch spijt te hebben te moeten wachten tot maandag nu. En bellen kan altijd, dan hoor je vanzelf of je "gewoon" kan wachten tot maandag of dat ze hem misschien toch even willen zien.

En als hij weigert gooi je het gewoon op het redder-in-nood-gevoel wat elke man heeft: dat hij het maar moet doen voor jou gemoedsrust
quote:lilyjo schreef op 10 december 2016 @ 14:56:

Gisteren had man niet meer gebeld. Laat uit werk en hij vond toch dat het wel tot maandag kon wachten.



Nu vandaag heeft 'ie toch wel spijt, toch weer aardig wat bloed. Echt helemaal er in, niet erbij. Hoeveelheid scheelt toch wel per keer maar het wordt wel erger.



Hij is er nu in ieder geval van overtuigd dat er maandag gebeld moet worden voor een nieuwe afspraak..Sowieso doen ja, maar als je je zorgt maakt even de HAP bellen voor advies. Dan kunnen zij inschatten of hij meteen gezien moet worden.
HAP bellen kan, telefonisch schatten ze dan in of je man dan nu moet langskomen, of dat het tot maandag kan wachten.



Bloed ontlasting rood of donker geeft aan wat de locatie is in de darmen. Eerste is in uiteinde, tweede meer in begin of zelfs dunne darm. Je kan ook bloed in ontlasting hebben wat je niet perse ziet maar bij lab onderzoek te meten is.

Afvallen zo snel, lijkt erop dat voedingstoffen dan niet goed meer opgenomen worden.

Goed dat je man er werk van gaat maken!

Sterkte en beterschap komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 10 december 2016 @ 14:59:

Overigens, man is wel ruim 4 kilo afgevallen in de laatste 2 a 3 weken. Hij dacht dat dat kwam omdat 'ie eindelijk netjes ontbijt 's morgens ipv overslaan, maar nu bedenk ik me dat dat ook wel erg veel gewichtsverlies is in korte tijd?Dit in combinatie met het bloedverlies. Maandag weer naar huisarts!
quote:lilyjo schreef op 10 december 2016 @ 14:59:

Overigens, man is wel ruim 4 kilo afgevallen in de laatste 2 a 3 weken. Hij dacht dat dat kwam omdat 'ie eindelijk netjes ontbijt 's morgens ipv overslaan, maar nu bedenk ik me dat dat ook wel erg veel gewichtsverlies is in korte tijd?Lijkt mij sterk in zo'n korte tijd. Goed dat hij maandag belt. Als je je meer zorgen maakt of hij, of de klachten worden erger dit weekend dan de HAP bellen.
Morgen is man vrij dus dan kan hou ik 'm zelf wel een beetje in de gaten Als het echt erger wordt moet hij inderdaad morgen nog de HAP bellen. En anders maandag sowieso naar de huisarts want het duurt me nu toch echt te lang..



Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Nog even een update voor degenen die het willen weten



Man heeft vanmorgen gebeld. Kon vanmiddag meteen terecht bij de huisarts. Hij had dit keer een andere (3 huisartsen in één praktijk) en deze heeft bloeddruk/temperatuur/saturatie gemeten en lichamelijk onderzoek gedaan.

Man moest vanmiddag bloedprikken en krijgt daar morgen de uitslag van, aan de hand van deze bloedwaardes wordt de urgentie bepaald voor de doorverwijzing voor de MDL-arts.



Toch blij dat er nu eindelijk vaart achter zit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven