Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Voelt idd alsof t niet mag. Is ook lastig die middenweg vinden. Zowieso zei al iemand dat we anders al een vijver wijn (bier hier) al opgedronken hadden. En dat hebben we nu dus niet
Alle reacties Link kopieren
Dus ja, goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Bonuhbakkie jou doel was ook niet om helemaal te stoppen toch? Gewoon af en toe kunnen drinken? Dan is t toch prima maar snap je gevoel wel dat t nu ineens iets 'slechts' is om te doen. En net wat bettyboef zegt we zijn er nu zoveel mee bezig (ik iig wel ) denk dat hoe langer we bezig zijn hoe normaler t weer wordt (dat hoop ik wel tenminste )
Ja klopt zou mooi zijn af en toe wat drinken. Hoop ik ook dat t weer normaler wordt. Het gaat allemaal niet

Vlekkeloos. Word bijna een obsessie haha. Dan lijkt t ineens zo erg als ik wat drink.
Hier gaat het vanavond goed. Thee met paaseitjes, hahahaha..



Morgen krijgen we vrienden over, die ook altijd teveel drinken.. We zullen zien hoe dat gaat.



Kom op meiden, we doen het goed. Volgens mij is iedereen flink aan het minderen (toch?)
Alle reacties Link kopieren
quote:bonuhbakkie schreef op 27 februari 2015 @ 21:56:

Ja klopt zou mooi zijn af en toe wat drinken. Hoop ik ook dat t weer normaler wordt. Het gaat allemaal niet

Vlekkeloos. Word bijna een obsessie haha. Dan lijkt t ineens zo erg als ik wat drink.Je moet er ook weer niet te zwaar aan tillen hoor!! T'is niet dat je aan de heroïne zit..
het is hier binnen beter dan buiten
Klopt bettypage!
Ik ben er ook veel mee bezig en voelde me ook even slecht over dat ik gedronken had gisteren. Ik had vanmiddag ook al weer een beetje trek en begon al te bedenken dat ik vanavond ook wel wat mocht.



Uiteindelijk niet gedaan, maar ik heb het idee dat als ik drink, ik meteen weer terug ga vallen in het oude patroon. Na 1 keer drinken heb ik de volgende dag al weer meer zin, dat is toch niet normaal? Maar goed, de vijververgelijking stemt me dan wel weer vrolijk!



Kijk eens hoe goed mijn lever eruitziet op mijn userpic
Jullie verhalen zijn allemaal zo herkenbaar, het is echt een soort van fijn om te lezen. Met name op het moment erg herkenbaar dat het haast voelt alsof je iets slechts aan het doen bent als je drinkt. Na twee glazen ben je dat punt ook weer voorbij (was ik gisteren tenminste wel) en vandaag heb ik niet alleen de hele dag last gehad van mijn zuipfestijn maar ook nog met een gevoel van zwakheid rondgelopen. En ik weet het, echt eigen schuld, dikke bult.



Ik probeer goed te kijken naar je lever tzippa maar misschien lukt dat beter op de laptop. En ik herken wat je zegt over dat je de volgende dag alweer meer zin hebt om te drinken.



Bettypage, ik lees je heel graag!



Aurelle, ook jouw verhaal is heel herkenbaar, op het flauwvallen na dan.

Je bent er toch wel ongeschonden vanaf gekomen hoop ik?

Wat ik ook echt herken is lekker een wijntje voor het koken. Op de één of andere manier voelt dat als verwennerij. Afijn, dat koken.... dat wordt 'm dan vaak niet meer. En of je nu te dik of te dun bent, dat is voor niemand goed. Ik ben veel te veel afgevallen afgelopen jaar, er moet echt wat bij gaan komen.



Net dacht ik trouwens, dat laatste beetje uit de fles (1 flink glas denk ik) kan ik net zo goed ook nog opdrinken eigenlijk. Al snel dacht ik er achteraan.... Dat gaat natuurlijk nergens over. Dus het restje is in de koelkast blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Konijntje, fijn dat mijn post je heeft kunnen helpen. Het is ook zo, dat wijntje maakt het niet gezelliger. Sterker nog: sinds ik vaker nuchter ben op feestjes merk ik dat dronken/ flink aangeschoten mensen helemaal niet zo leuk zijn, zichzelf vaak overschreeuwen en weinig boeiends kunnen vertellen.



Bella, ik nam dat wijntje meestal niet voor, maar tijdens het koken, dan aten we ook gewoon!



Als je nou opziet tegen een saai theetje in de avond, probeer dan eens wat nieuws uit. De eerste weken haalde ik voor vriend biertjes, en nam ik zelf bijv. van die heerlijke verse sapjes van de appie. Ja, duur, maar een fles wijn kost meer! Of een nieuwe frissoort. Of probeer een alcoholvrije wijn uit, misschien vind je er wel eentje die vreselijk lekker is.



Ik heb trouwens afgelopen week ook een wijntje gehad. Eén dus, bij het eten. (Dochter zei meteen: hee, je wilde toch heel februari niks drinken? Ik zei: klopt, maar vanavond neem ik er eentje.) Was een erg lekker wijntje. De dag erna vroeg vriend of ik wijn bij het eten wilde, maar ik was erg moe. Nee, dus, dan valt hij veel te hard. Dus in heel februari nu 1 glas wijn gehad. Niet de energie gekregen die ik hoopte, maar verder is het goed bevallen. Ik sliep inderdaad beter, minder vaak wakker tussendoor.



Ik lees hier ook mensen die opzien tegen een visite. Waarom 'moet' je drinken als je visite hebt? Zodat zij zich geen zuiperd voelen? Ben je dan leuker? Een betere gastvrouw? Neem jezelf voor wat je wil drinken, zorg voor lekker fris in huis. Desnoods bedenk je vast antwoord op vragen waarom je niet (zo veel) drinkt: Ik doe aan de lijn, heb morgen een drukke dag en wil een beetje fit zijn of gewoon: ik wil graag iets minder alcohol drinken? Toen ik stopte met roken oefende ik ook altijd: Nee, dank je, ik rook niet. Mijn valkuil was namelijk dat ik aangeboden sigaretten opstak, terwijl ik zelf niet meer kocht.

Verander je mindset, en het drankje wordt bijzaak. Vraag je af: is dit de gevolgen waard, ja of nee?

Ik doe het nu bijvoorbeeld ook met eten. Zoveel aanbod, traktaties, enzovoorts. Ik denk dan na: is dit drankje/hapje/taartje voor nu de calorieën of vermoeidheid waard? Zo ja, geniet ik ervan, zo nee, zoek ik naar een beter alternatief.

Voelt in het begin wat gekunsteld, maar gaat nu automatisch.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bella- schreef op 28 februari 2015 @ 03:48:



Aurelle, ook jouw verhaal is heel herkenbaar, op het flauwvallen na dan.

Je bent er toch wel ongeschonden vanaf gekomen hoop ik?





Ik schrok wel omdat het bloedde, maar gelukkig geen hersenschudding.



@konijn: Mijn vriend en ik gaan over twee weken verhuizen.Mijn vriend wil dan stoppen met roken en stoppen met doordeweeks drinken.





Ik had gisteren een verjaardag maar ik was moe en ben niet zo lang gebleven. Ik heb 1,5 glas wijn gehad. Vanaf vandaag 2 maanden alcoholvrij. Ik denk dat ik het wel moeilijk ga vinden, maar ik wil het gewoon doen voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



ik ben weer terug van vakantie, ik heb bijgelezen en ben trots op jullie allemaal! Het gaat inderdaad niet zonder horten of stoten maar we zijn ons in ieder geval bewust van ons alcoholgebruik en doen er iets mee.



Ik heb de afgelopen week wel gedronken maar minder dan ik normaal doe. Ik ga proberen om weer doordeweeks niks te drinken, voordat ik op vakantie ging is het me ook twee weken gelukt (op een uitglijder na dan)
Alle reacties Link kopieren
Ook ik schrijf graag mee. Eigenlijk drink ik niet eens zo heel veel, kan makkelijk weken zonder alcohol. Thuis drink ik ook amper, ben een echte theeleut. Soms drink ik wel eens een biertje bij het eten, maar dan kan ik het makkelijk bij een houden. Daar zit 'm het probleem dus ook niet.



Mijn ding met alcohol zit 'm in meer in sociale bijeenkomsten, borrels van m'n werk, een feestje, de kroeg in met een paar vrienden. Moet zeggen dat ik een stuk minder uitga dan vroeger (ben 39), dus heel vaak komt het niet meer voor, maar als ik dan weer eens zo'n borrel heb kan ik echt doorslaan. Het lijkt dan wel of ik in een tunnel kom en alleen maar méér wil. Gelukkig ga ik niet meer echt tot het gaatje en doe ik geen rare dingen (meer), maar toch heb ik het gevoel geen controle te hebben over dat soort avonden.



Zoals gisteravond: ging wat drinken met m'n broertje en hoewel ik zin had om biertjes met hem te drinken zag ik ook een beetje op tegen vandaag. En ja hoor, dikke kater, terwijl ik zo een heerlijke wandeling met een vriendin ga maken, echt zo balen. En was het het waard? Nee. Donderdag heb ik een borrel van m'n werk en daar zie ik dus ook tegenop. Het lukt me dan gewoon niet om het bij 1 biertje te houden en het voelt 'saai' als ik helemaal niets drink. En daar wil ik dus iets aan veranderen. Dat gevoel van er geen controle over te hebben, ergens al rekening te houden met een katerige dag erna maar toch ook veel zin hebben in dat avondje biertjes drinken. Want voor mij staat biertjes drinken toch ook voor gezelligheid, lol, een ander soort gesprekken. Terwijl ik eigenlijk iemand ben die ook zonder drank lol kan maken en op de dansvloer springt. Het is dus gewoon een mindset, want ik merk steeds vaker dat die drank me niets oplevert en de dag erna vergalt. Dus lees en schrijf graag mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pauwenveer schreef op 28 februari 2015 @ 10:11:

Konijntje, fijn dat mijn post je heeft kunnen helpen. Het is ook zo, dat wijntje maakt het niet gezelliger. Sterker nog: sinds ik vaker nuchter ben op feestjes merk ik dat dronken/ flink aangeschoten mensen helemaal niet zo leuk zijn, zichzelf vaak overschreeuwen en weinig boeiends kunnen vertellen.



Ik lees hier ook mensen die opzien tegen een visite. Waarom 'moet' je drinken als je visite hebt? Zodat zij zich geen zuiperd voelen? Ben je dan leuker? Een betere gastvrouw? Neem jezelf voor wat je wil drinken, zorg voor lekker fris in huis. Desnoods bedenk je vast antwoord op vragen waarom je niet (zo veel) drinkt: Ik doe aan de lijn, heb morgen een drukke dag en wil een beetje fit zijn of gewoon: ik wil graag iets minder alcohol drinken? Toen ik stopte met roken oefende ik ook altijd: Nee, dank je, ik rook niet. Mijn valkuil was namelijk dat ik aangeboden sigaretten opstak, terwijl ik zelf niet meer kocht.

Verander je mindset, en het drankje wordt bijzaak. Vraag je af: is dit de gevolgen waard, ja of nee?

Ik doe het nu bijvoorbeeld ook met eten. Zoveel aanbod, traktaties, enzovoorts. Ik denk dan na: is dit drankje/hapje/taartje voor nu de calorieën of vermoeidheid waard? Zo ja, geniet ik ervan, zo nee, zoek ik naar een beter alternatief.

Voelt in het begin wat gekunsteld, maar gaat nu automatisch.Dit vind ik mooi gezegd Pauwenveer. Ik zie er op zo'n avond inderdaad tegenop te zeggen dat ik niet drink. Ben dan toch gevoelig voor de groepsdruk ofzo. Ik moet van tevoren nadenken over wat ik ga zeggen als ik niet drink. En als mensen daar dan moeilijk over doen zegt het natuurlijk meer over hen dan over mij! En inderdaad, hoeveel 'gezelliger' is het eigenlijk na 10 bier?
Alle reacties Link kopieren
Wat Pauwenveer zegt over lekkere alternatieven, is waar!

Ik drink nu vaak Raak frambozen limonade met prikwater. Dat vind ik echt heel lekker.

Of bitter lemon, shandy (0,5% geloof ik), cola life of spa en fruit.

En neem wat lekkers erbij, ik zet vaak een hele grote schaal neer met gesneden paprika, wortel, selderij, rauwe rode kool en knoflook/yoghurt dipsaus. Appel, bessen, banaan, ananas, druiven, ongezouten nootjes, crackertjes met kaas.

Dat helpt echt wel, want zo merk je dat de gezelligheid niet van de drank af kwam.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:vivanoordje schreef op 28 februari 2015 @ 11:57:

[...]

Dit vind ik mooi gezegd Pauwenveer. Ik zie er op zo'n avond inderdaad tegenop te zeggen dat ik niet drink. Ben dan toch gevoelig voor de groepsdruk ofzo. Ik moet van tevoren nadenken over wat ik ga zeggen als ik niet drink. En als mensen daar dan moeilijk over doen zegt het natuurlijk meer over hen dan over mij! En inderdaad, hoeveel 'gezelliger' is het eigenlijk na 10 bier?Bedenk je maar dat er best wel wat mensen in dat groepje zullen zijn die jaloers zijn dat jij nee kunt zeggen. Dat is namelijk best knap hoor!
het is hier binnen beter dan buiten
Ik drink nu de Spa rood met citroen/limoen en munt/appel; geen calorieën, geen kunststoffen, toch een smaakje. En heel veel verschillende theesmaken uitproberen :D



In mijn omgeving merk ik helemaal niks van druk. Men vraagt alleen, als ik zeg dat ik geen alcohol drink, of er een reden voor is en dan antwoord ik dat ik gewoon geen zin heb en dan is het klaar. En dat terwijl mijn hele omgeving bestaat uit alcoholliefhebbers!
Welkom Aurelle en Vivanoordje!



Welkom terug Abra; fijne vakantie gehad? Vakantie is natuurlijk een mooie gelegenheid om wel wat te drinken en je hebt een stuk minder gedronken dan je anders zou doen; goed hoor!
Alle reacties Link kopieren
Werd vanochtend wakker met een flinke kater....... Fysiek, omdat die hele fles rood hard aankwam, na 2 weken van niets of matig drinken. Maar vooral ook boos op mezelf, dat ik dus toch weer na die eerste twee glazen, die ik rustig, weloverwogen en bewust dronk, de controle verloor en de rest van de fles naar binnen kiepte.



Na meerdere koppen thee is het uitgedroogde gevoel nu weg, maar het heeft het grootste deel van deze zaterdag verpest, zo zonde!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Genoeggedronken.. zo balen dat het dan toch niet lukt om het bij die twee glaasjes te houden. Het is inderdaad dat verlies aan controle en het 'naar binnen kieperen', dat grenzeloze, waar je in the end helemaal niet gelukkig van wordt. Ik zit ook nog steeds met een mega kater, heb m'n wandelafspraak afgezegd omdat ik echt niet achter het stuur wil kruipen in deze totaal brakke toestand. Terwijl de zon buiten schijnt! Stom stom stom. Heb je alleen gedronken of had je een feestje?



Je hebt gelijk Bettypage. Ik ben soms ook 'jaloers' op een vriendin die nooit drinkt. Niet dat ik tegen haar zeur als ze niet drinkt hoor, maar het lijkt me gewoon heerlijk om een gezondere relatie met uitgaan te hebben. Dat je een leuke avond uit kunt hebben zónder heftige kater de volgende dag. Ik doe het trouwens wel eens hoor, uitgaan zonder drank, vaak als ik met de auto ben. En dan heb ik vaak net zoveel lol en voel ik me krachtig en fris.



Het is denk ik niet eens dat ik 'bang' ben voor de reacties van anderen, maar meer om mijn eigen gebrek aan ruggengraat.

Dan is het: 'Ah joh, je kunt toch wel een biertje drinken?' En ik: 'Ach waarom ook niet?' En hoppakee.....



Ik zou het echt heerlijk vinden als ik én op vrijdagavond een super gezellige avond in de kroeg kan hebben met vrienden én de volgende ochtend lekker fris op een yoga mat kan zitten of een lekker wandeling kan maken. De koppeling tussen een gezellige avond in de kroeg en veel drank, dáár moet iets aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Tzippa! Ik heb een hele leuke vakantie gehad en het is inderdaad weer een gelegenheid om te drinken. Ik ben blij dat ik het beperkt heb weten te houden maar het irriteerde me wel dat ik er de hele tijd mee bezig ben. Dat ik me af zit te vragen wanneer we een glas wijn gaan drinken, of we er nog één zullen nemen etc. Gisteren heb ik helaas ook teveel gedronken en ik voel me mega katerig. Ik hoop dat ik het weer op kan pakken want dit vind ik helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag van mezelf vanavond ook rode wijn drinken bij de (zelfgemaakte) sushi. Heb de hele week niks gehad dus dit mag ik van mezelf (morgen uiteraard weer streng!) begin nu alleen beetje te twijfelen na jullie verhalen. Hoop dat ik mezelf in de hand kan houden en niet teveel ga drinken.



Ben stiekem ook beetje bang als ik vanavond drink dat ik die 'zin' weer zo erg terug krijg. Hoe ervaren jullie dat na een keer weer drinken?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend om er steeds zo mee bezig te zijn Acabadabra. Qua dat is het makkelijk om helemaal niet te drinken, lekker overzichtelijk. Maar ja, is het nodig om nooit meer te drinken? Dat is de vraag hè? Kun je er goed/gezond mee omgaan en wat levert het je op?



Denk dat je echt kunt genieten van je wijntje vanavond konijn-tje? En waarom wil je vanavond graag een wijntje drinken? Wat levert het je op? En hoe groot acht je de kans dat je er na eentje nóg eentje neemt? Op zich is het met het drinken van een wijntje natuurlijk helemaal niets mis, maar als het zo beladen voelt én de kans groot is dat je weer gaat doorslaan kun je jezelf de vraag stellen of je vanavond niet beter aan de thee kunt gaan.



Ik heb besloten om op de borrel van m'n werk niet te gaan drinken. Het zou zo fijn zijn als ik het er bij een of twee kan laten, net als ik doe als ik met de auto ben, maar ik ken mezelf in dat soort situaties, dat gaat 'm niet worden. Dus: donderdag hopelijk een gezellige borrel en vrijdag weer fris op m'n werk. Daar ga ik voor!
Het is zaterdag, ik heb vakantie, PMS en 17.00 geweest. Ik heb mezelf getrakteerd op ene goede fles rode wijn en lekkere hapjes. Vandaag met een dekentje op de bank films kijken en dan weer t/m komende vrijdag geen drank. Succes allemaal en konijntje; proost, dat 'ie mag smaken!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een rood wijntje Tzippa proost!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven