Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, daar heb ik dus ook jaren aan meegedaan hoor, ik zit niet op een troon ofzo.

Toen was ik gewoon ook nog niet zo ver.

Ik hoop dat het jullie ook lukt, ik gun iedereen die vrijheid.
het is hier binnen beter dan buiten
Hoe lang drink je al niet meer dan betty page? En wat dronk je zoal?

(anders moek zoooo zoeken hier hihi)
Alle reacties Link kopieren
Ik drink nu ongeveer 5 of 6 maanden niet meer.

En ik dronk het liefst halfzoete rosé. Dat dronk ik zo'n 4 avonden in de week en dan 2, soms 3 glaasjes.

En dan bij speciale gelegenheden ging ik wel behoorlijk uit mijn dak met wat er maar te drinken was. Ik deed overal aan mee, tequillashots, kruidenbittertjes, bier, wijn, cocktails.

En dat al zo'n 20 jaar.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
En wat iemand, volgens mij Bettyboef ook had, ik was ook altijd degene die zijn glas het eerst leeg had.

Altijd kijkend naar de andere glazen of ik niet te snel ging.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Wat en hoeveel dronk/drink jij dan, Bonuhbakkie?
het is hier binnen beter dan buiten
Een half jaartje geleden was het soms 4 x per week minimaal 6 flessen bier per keer. Dan met crisis ellende ineens 10 of 12 flessen.



Vanaf 2 jaar geleden na een persoonlijke crisis werd t steeds vaker en meer. Ervoor was t doordeweek enkele keer een avond een biertje. En dan zaterdags soms twee of drie. En met uitgaan wel doorzakken dan.



Laatste tijd , maand of 4 ben ik aan t minderen , erbij stilstaan , over nadenken , aan t veranderen , lezen , forummen.



Enhet is ook zo dat vroeger als ik uit ging ik dus lam werd zon beetje. Anders was ik niet uit geweest voor mn gevoel. Dat op zich is ook raar eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het bood mij trouwens ook troost. (dat vervaarde ik tenminste zo)

Als ik niet lekker in mijn vel zat, iemand had niet leuk tegen me gedaan en de kinderen waren heel erg druk, dan kon ik enorm opknappen van de gedachte "weet je wat, ik schenk straks lekker een wijntje in."

Dat trok me dan echt uit de put.



Mede door dat soort momenten kon ik me geen alcoholloos bestaan voorstellen.
het is hier binnen beter dan buiten
Nooit sterke drank of wijn enz. Hou ik niet van.
Ja ik had dat dus vanaf twee jr geleden. Als troost , vlucht , verdoving. En het hielp dacht ik , maar dat is een misverstand. Wordt er alleen maar labieler van. Ik wist gewoon echt niet hoe ik met t verdriet moest omgaan. Verdronk erin.
Alle reacties Link kopieren
Als je door een hele moeilijk tijd gaat, zoals jij, dan is het nog veel moeilijker om te stoppen denk ik!

Het klopt dat je er nog labieler van wordt!

Dat merk ik ook, want die momentjes dat ik wilde drinken om troost te zoeken, die heb ik nauwelijks nog.

Dus misschien werden die achteraf wel veroorzaakt door mijn drankgebruik.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik er zo over typ, is het ook eigenlijk logisch, hetzelfde gevoel wat een roker en drugsgebruiker ook ervaart; een high/ prettig/ geluksgevoel als je je 'shotje' weer mag nemen.

Dan kom je weer op dat level waarin je je zo happy voelt.

Geen wonder dat ik er altijd zo naar uit keek.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Toen leek de tijd tussen de drankjes minder leuk, maar die kon ik wel overbruggen omdat ik iets had om naar uit te kijken.

Nu dat niet meer gevoed wordt, is mijn geluksniveau weer stabiel.
het is hier binnen beter dan buiten
Ik snap je punt. Ik weet niet of dit moeilijker is. Lijkt mij ook lstig als je al 20 jaar te vaak en teveel drinkt. Zo'n lange gewoonte.

Ik denk dat elke verslaving lastig is. Roken en drank en eten misschien nog wel t ergst. Allemaal sociaal geaccperteerd. En wat iemand hier zei geloof ik is dat t van jongs af aan word gedaan alsof t normaal is.
Alle reacties Link kopieren
@bettyboef ik wil niet helemaal stoppen. Wil wel gewoon af en toe met gelegenheden een drankje kunnen drinken. Wil gewoon normaal met alcohol om kunnen gaan. Voor mij is m'n doel om niet meer alleen te drinken en niet meer zonder reden (en met een reden bedoel k een feestje, verjaardag etc, uiteraard is me shit voelen geen reden). Vandaar dat ik
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, eten kan ook bij het lijstje.

En dat het van jongs af af al vaak normaal is, zie ik ook bij mijn zus.

Ze keek namelijk heel trots toen haar zoon zijn eerste biertje dronk op zijn 14e.

Haar man drinkt elke dag iig 1 fles wijn en meestal nog wat glazen wodka cola er achter aan.

Zelf spuugt ze er ook niet in, en ik dacht alleen maar "serieus?" toen die jongen aan het bier zat.. Moet hij echt ook die kant op?
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Oeps te vroeg geklikt.

Vandaar dat ik ook zeg doordeweeks niet meer, maar misschien t weekend wel mocht t zo uitkomen
Alle reacties Link kopieren
Oke Konijntje, ik snap het.

Er zijn ook heus mensen die alleen in het weekend een drankje nemen.

Als je het zo kan beperken is dat natuurlijk hartstikke knap.

Ik kan dat niet want het smaakt gewoon altijd naar meer.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet of ik t kan... Afgelopen weekend ging het me goed af maar dat was pas t eerste weekend. Ik wil t proberen maar blijkt dat ik geen maat kan houden en daarna blijf doorgaan is helemaal stoppen zoals jij doet t beste..



Vind t wel knap van je.. Is jou behoefte om te drinken ook echt weggegaan of moet je jezelf er elke keer nog toe zetten om nee te zeggen?
Goed zelfinzicht bettypage.

Ik zie t ook wel maar ik wil het denk ik nog niet helemaal toegeven.
Alle reacties Link kopieren
Als il om me heen kijk naar vriendinnen, vrienden, familie (behalve m'n moeder) heeft niemand er moeite mee alleen in t weekend wat te drinken en verder niet.. Voelt stom dat ik daar wel zoveel moeite heb. Of zij verbergen t gewoon goed maar dat denk ik niet
Misschien zien ze t zelf niet of ervaren t zelf niet als een probleem.

Wat ik heb gemerkt met roken is dat elke roker stiekum wel wil stoppen. Zelfs die hard gillen dat ze t niet willen. En eigenlijk een klein beetje jaloers zijn op de stopper. Stoppen is eng en moeilijk en het is zwak om verslaafd te zijn. Laatst zei een nietwillenstopper met een lading drank op dat ze eigenlijk jaloers was en ook wilde stoppen maar dacht dat ze dat niet kon.

Ik denk dat t met eten net zo is.

En alcohol

en drugs...
quote:konijn-tje schreef op 02 maart 2015 @ 11:37:

Oeps te vroeg geklikt.

Vandaar dat ik ook zeg doordeweeks niet meer, maar misschien t weekend wel mocht t zo uitkomen

Maar daar is toch ook helemaal niets mis mee konijntje?

Maar ik ken idd ook wel verhalen van mensen die al 15 jaar van de drank af zijn die zeggen: ik heb nog wel eens zin in bier maar ik weet dat als ik die ene neem dat dan het hek van de dam is en ik de rest van de krat ook leegdrink..
Alle reacties Link kopieren
quote:bonuhbakkie schreef op 02 maart 2015 @ 11:44:

Goed zelfinzicht bettypage.

Ik zie t ook wel maar ik wil het denk ik nog niet helemaal toegeven.

Toegeven is eng, omdat dat betekent dat je iets moet veranderen en misschien wil je dat eigenlijk nog niet.

Maar jullie zijn op de goede weg toch?!

Jij ook Konijntje!

En mijn trek is verdwenen na enorme hartkloppingen na wijn en ook niet meer teruggekeerd.

Ik was wel bang dat ik zin zou krijgen maar dat kreeg ik gelukkig niet.
het is hier binnen beter dan buiten
quote:konijn-tje schreef op 02 maart 2015 @ 11:46:

Als il om me heen kijk naar vriendinnen, vrienden, familie (behalve m'n moeder) heeft niemand er moeite mee alleen in t weekend wat te drinken en verder niet.. Voelt stom dat ik daar wel zoveel moeite heb. Of zij verbergen t gewoon goed maar dat denk ik nietMaar drinken die echt alleen in het weekend of nemen ze tijdens het eten,na het werk etc best eens een glaasje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven