Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 02 maart 2015 @ 12:03:

[...]



Maar drinken die echt alleen in het weekend of nemen ze tijdens het eten,na het werk etc best eens een glaasje?Naar mijn weten niet maar dat weet k natuurlijk niet zeker. Weet wel dat met uiteten/ uitgaan enzo ze ook minder drinken dan ik
quote:konijn-tje schreef op 02 maart 2015 @ 12:09:

[...]





Naar mijn weten niet maar dat weet k natuurlijk niet zeker. Weet wel dat met uiteten/ uitgaan enzo ze ook minder drinken dan ik

Je kunt natuurlijk ook proberen om het drinken te beperken tot alleen uitgaan/uit eten.

Maar het is niet makkelijk ik weet er alles van..
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wil in inderdaad ook, of als er een andere speciale gelegenheid is (en thuis op de bank zitten is geen speciale gelegenheid )
Alle reacties Link kopieren
T zit nu nog heel erg in m'n systeem dat ik na een drukke dag wat wil, of na een vervelende dag.. Of juist na een leuke gebeurtenis. Die gewoontes moet ik doorbreken maar dat duurt even denk ik. Bekijk t nu van week tot week eerst
Alle reacties Link kopieren
Ik die even een

Druk met ziek kind! Lees alles mee en zit aan de thee!
quote:konijn-tje schreef op 02 maart 2015 @ 12:19:

T zit nu nog heel erg in m'n systeem dat ik na een drukke dag wat wil, of na een vervelende dag.. Of juist na een leuke gebeurtenis. Die gewoontes moet ik doorbreken maar dat duurt even denk ik. Bekijk t nu van week tot week eerst

Maar dat is eerst ook genoeg toch?

Iedere alcoholvrije week is toch mooi meegenomen.!
Alle reacties Link kopieren
quote:bettyboef schreef op 02 maart 2015 @ 13:08:

Ik die even een

Druk met ziek kind! Lees alles mee en zit aan de thee!Vervelend, beterschap voor je kindje!
het is hier binnen beter dan buiten
Bij mij is het er afgelopen zomer ingeslopen dat ik elke dag wel dronk, daar had ik ook altijd een excuus voor. En regelmatig echt te veel. Ik heb geen voornemens om alcoholvrij door het leven te gaan maar kreeg wel het gevoel dat ik zeker iets moest veranderen.



Vorige week ging goed tot ik donderdag die uitglijer maakte. Afgelopen weekend heb ik 4 glazen op in het hele weekend. Voorheen hadden dat gemakkelijk 4 flessen kunnen zijn. Als ik het zo kan doen en dan gewoon af en toe kan genieten van een wijntje ben ik heel tevreden. Dit topic helpt me daar echt mee. En ik hoop dat ik het de komende tijd netjes kan houden. En dat dat netjes houden dan normaal gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Bettypage dank je wel!

Heb jij nog moeilijke momenten of helemaal niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu weer een erg moeilijk momentje
Even wat eten helpt misschien wel. Of frisdrank. Zit veel suiker in.
Alle reacties Link kopieren
http://www.lindanieuws.nl ... rend-lekker-niet-drinken/



Las dit stukje in de Linda vandaag.. Laat wel weer zien hoe sociaal geaccepteerd alcohol is en hoe (sommige) mensen erop kunnen reageren als je stopt (al is t hier maar voor een 'experiment')
Alle reacties Link kopieren
http://www.lindanieuws.nl ... rend-lekker-niet-drinken/
Alle reacties Link kopieren
Nou! Haha! Zie dat Konijntje dezelfde link deelt! Leuk om te lezen.

Ik denk dat er zo ontzettend veel mensen (stiekem?) teveel drinken en zich daar bewust van worden.
Alle reacties Link kopieren
Bettyboef; ik heb geen moeilijke momenten meer, heb er maar 2 gehad ofzo

en die waren niet eens moeilijk, maar toen kreeg ik er gewoon trek in.

Een keer toen we gingen gourmetten, alles stond zo gezellig op tafel, vleesjes, sauzen, stokbrood.. ik dacht 'hier hoort echt een wijntje bij.' Maar dat gevoel duurde maar 1 minuut.



En dat feestje van afgelopen zaterdag was wel een beetje spannend want ik had nog nooit níet gedronken bij die groep dus ik wist niet hoe ik me zou voelen.

Maar ik weet het echt zeker, ik hoef nooit meer.

Echt maf hoor, ik had het nooit van mezelf verwacht, kleine zuipie als ik was!
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Graag schrijf ik mee met jullie, het is zo herkenbaar !



Al jaren worstel ik met mijn alcoholgebruik, heb vorig jaar et boek stoppen met alcohol van Alen Carr gelezen en dat gaf me veel inzichten en ik ben toen 10 weken helemaal gestopt. Had zelfs stiekem de hoop het een jaar vol te houden maar precies toen ik de 10 weken gehaald had, overleed mijn zus na een ziektebed. Ze was er heel trots op dat ik niet dronk en snapte het goed wat alcohol met me deed. Tot haar sterfdag, die avond dronk ik mijn eerste glas wijn weer, ik vond dat ik die periode echt wel alcohol nodig had. Achteraf bezien was de periode voor het sterven heftiger en dat deed ik zonder drank!

Maar goed, dat ene glas werden er die week wel veel meer maar dat verwachtte ik wel, daarna kwam een rustiger tijd en donk ik weer iets minder. Tot de feestdagen kwamen en nu is het alweer maart en drink ik gewoon weer iedere dag.

Vandaag ben ik bij haar graf geweest en ik voel dat dit het moment is om er mee verder te gaan. Die 10 weken die ik niet dronk waren soms lastig maar wat voelde ik me trots! Gisteren 3 glazen wijn en een fles Duvel gedronken, vanmorgen niet zo fris.........

Maar vandaag eerste dag weer en ik drink iig niet tot zaterdag, dan heb ik een feestje en ik weet nog niet of ik een tijd weer wil stoppen of zelden drinken.

Nu naar bed en morgen fris weer op!



Oja 1-2 door de week en in het weekeind 3-5 glazen wijn was normaal, met een feestje wel eens meer. Merkte wel dat ik na een fles me niet meer fijn voel, kan minder drinken als vroeger.



Liefs Pies
Hoi piesofkeekje. Mooi dat je meedoet. Wat erg van je zus.
Alle reacties Link kopieren
Welkom, Piesofkeekje,



Wat goed dat je het weer op wilt pakken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk gehad hebt, mijn broer is een paar jaar geleden ook overleden en daar heb ik bij vlagen nog steeds heel veel last van. Ik durf niet te zeggen dat het voor mij de reden is dat ik zo vaak teveel drink, want mijn alcoholgebruik was al veel te hoog voor die tijd, maar het verdoven door alcohol is mij wel bekend.



Ik denk dat ik dat boek van Alan Carr ook maar eens ga lezen, de versie over roken heeft mij toentertijd erg geholpen en ik ben zonder veel moeite al 18 jaar volledig gestopt met roken.



Dit weekend heb ik weer wel gedronken. Meer dan ik van plan was, maar minder dan ik anders gedaan zou hebben. Nu weer alcoholvrij, ook al is er vanavond eigenlijk iets te vieren hier thuis, ik vier het met thee.
Ook van mij een welkom piesofkeekje, knap dat je het weer op wilt pakken.



Konijntje ben je de avond nog goed doorgekomen?

Fijn dat dit topic er is dan hè.



Bettypage, dat is vast een bevrijdend gevoel voor je geweest op dat feestje!

Je klinkt ook echt overtuigd, mooi om te lezen.



Bettyboef is je kindje inmiddels opgeknapt? Hoop het voor jullie!



Genoeggedronken jij zet me (weer) aan het denken. En pakt volgens mij precies wat mijn drinkgedrag veranderd heeft. Verdoven door alcohol. Ik denk dat dat bij mij het probleem is geworden, dat ik wilde verdoven. Maar het gekke is dat dat dan niet eerder gebeurde en afgelopen zomer dus wel. Ik dronk soms, maar dan ook echt maar heel soms en erg met mate. (Op de stapavonden na maar toen was ik nog een stuk jonger)



Toen mijn broertje plotseling stierf heb ik niet eens aan drank gedacht. Toen de vader van mijn kind binnen een jaar daarna plotseling stierf ook niet. Toen wat jaren later mijn eerste voorzichtige nieuwe liefde plotseling stierf ook niet. Toen niet veel later mijn zus na een ziekbed stierf ook niet en toen mijn moeder (ze was geen goeie moeder) vorig jaar stierf ook niet. Toen mijn neef afgelopen jaar plotseling stierf was ik al aan het drinken. Maar dat drinken is wel zomaar ergens begonnen uit 'gezelligheid' en op den duur merkte ik dat het verdovende effect misschien nog wel prettiger was. Maar dat had voor mijn gevoel meer te maken met de pijn die ik heb/had omdat mijn (nu ex dus) me van het ene op het andere moment de deur wees. Een soort vlaag van ontoerekeningsvatbaar leek het.



Terwijl ik hopen meer verdriet en ellende al op mijn bord had gehad en bovenstaande gebeurtenissen vele malen zwaarder en erger zijn dan wat mijn vriend me flikte gaf dat laatste uiteindelijk toch de aanzet tot drank. Tot willen verdoven. Onbegrijpelijk.

Misschien wilde ik het totale verdriet proberen te verdoven. En was mijn ex maar een druppel.



Afijn, vandaag niet gedronken, had best gelust
Alle reacties Link kopieren
Piesofkeekje, welkom, wat verdrietig van je zus! Genoeggedronken en jij met je broer. Heel heftig!

En Bella, jeetje, wat heb jij veel meegemaakt! Ik vind het heel knap dat jij je al zo lang staande houdt.

Hoe lang is je ex al bij je weg? En hoe gaat het nu?

Mijn drinken werd ook meer toen ik wegging bij mijn ex. Toen sloop het er echt in. Het rare is, hij was best wel een zuipschuit en ik dronk in die jaren heel weinig. Daarvoor dronk ik wel behoorlijk en daarna is het pas echt los gegaan. Maar wel allemaal onder het mom van gezelligheid.



Gelukkig heb ik weer thee gedronken gisteren. Heb ook weer keelpijn. Valt me op dat ik sneller keelpijn heb als ik alcohol heb gedronken en nu blijkt er ook een link te bestaan! Dus nog een reden om het binnen de perken te houden.



Sterkte allemaal weer vandaag
Piesofkeekje, Bella en Genoeggedronken
? smileys doen het niet.. Wilde jullie een knuffel geven. Wat een ellende..



Hier gaat het slecht. Gister en eergister gewoon een fles wijn naar binnen gekacheld. Ga vandaag een nieuwe poging doen om een frisje of thee te drinken ipv wijn.



Het excuus voor mezelf was: weekend en gister was man weg.. Beetje gezellig voor mezelf maken.. (maar dat kan ook met thee en een koekje of paaseitje?



Meiden succes vandaag.
Bettyboef wat apart ja van de keel , of kan het van je zieke kindje komen. Hoe gaat het daarmee?



Jeetje Bella , heftig leven heb je. Weet niet goed wat te zeggen. Alleen dat ik het heel veel vind wat je hebt meegemaakt.



En genoeggedronken wat erg van je broer. wat een gemis zal het zijn.



Knuffel voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
@bella, heftig inderdaad!



@piesofkeek: goed dat je meeschrijft! Ik heb er veel aan hier mee te schrijven, hopelijk jij ook



Marjolein balen van die flessen wijn. Ik associeer een gezellig relaxed avondje ook nog wel een wijntje en toastje hoor, terwijl thee en chocola ook gezellig is toch



@bonuhbakkie hoe is gister bij jou gegaan?



Bij mij uiteindelijk wel goed, de trek zakte weg en heb alleen theetjes gedronken
Je kan het Marjolein. Ga speciaal langs de winkel voor wat lekkers bij de thee te halen

Terugval.



Nouuuuuu konijntje het ging hier gister goed. Geen bier gehad. Ja nepbier. Zo noem ik het soms hihi. Was wel onrustig. Trek af en toe. Das elke keer zo nadat ik ervoor

Wel wat heb gehad.

Ik ga zo verder lezen in t allen carr boek.

Die trek wbt eten moet ik ook meer negeren. Grrrr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven