Baby's maart/april 2016

17-04-2016 14:23 2831 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 weken terug ben ik bevallen van een prachtige dochter. Ik heb al een zoon van 19 maanden.

Het lijkt me leuk om te schrijven met andere moeders over de eerste periode met je kind.



Ik zal beginnen. Dochter is een heerlijk kind dat nog lekker bij me wil zijn. Slapen in bed of box wil maar kort lukken, op mij kan ze uren slapen. Heel gezellig maar lastiger omdat ik al een kind heb rond lopen. Lang leve de draagdoek dus haha. Zoon heeft dit ook de eerste 11-12 weken gedaan dus hoop dat dit met haar ook tijdelijk is met het oog op de crèche. Verder drinkt ze goed aan de borst en komt 's nachts nog voor 2 voedingen.

Mijn zoon is super lief voor haar. Nog geen teken van jaloezie en hij wil steeds kusjes geven aan haar.



Lijkt me leuk ervaringen te delen!
Shift, probeer oplossingen te zoeken voor die kleine dingen. Ik geef soms de fles een kwartier eerder als ik de oudste moet gaan ophalen van de opvang, of naar het CB de fles meegenomen en daar gegeven. En gisteren werd ze wakker tijdens de wandeling, ik had al een fles bij me en in het park op een bankje maar de fles gegeven. Ik was geen vijf minuten meer van huis en heb even zitten twijfelen, want was het nou écht zo erg geweest als dochter nog een paar minuten een beetje had liggen jengelen?



Ik moet wel zeggen, met een tweede wordt je gemakkelijker. Je hebt het al eens gedaan en je hebt gemerkt dat je baby daar echt niet slechter van is geworden. En wat ik nu vooral weet: het gaat zo snel, en het is allemaal maar tijdelijk. Vaak ziet een situatie er uitzichtloos uit en net op het moment dat je denkt: nu weet ik het echt niet meer, dan ineens is het afgelopen en opgelost. Heel vreemd. Maar het helpt wel dat voor ogen te houden.



Overigens, ik mag van het CB iedere week 10 cc ophogen. Als dat voor iemand helpt om de hoeveelheden te bepalen. Wij zitten nu op 150 cc (150+5 en dan weer afgieten naar 150). Ik heb nu de voeding voor hongerige baby's weggelaten. Dochter krijgt er enorme krampen van en ik ga gewoon eens kijken of ze de vier uur vol gaat maken. Zo niet dan kijken we of we er een keer een schepje bij doen, maar vooralsnog lijkt het gewoon geen effect te hebben en alleen maar krampen te geven. Dat maakt me terughoudend om het nog te gaan gebruiken. Dan maar zo nu en dan over die liter heen.
quote:FleetFox schreef op 19 april 2016 @ 11:53:



Overigens, ik mag van het CB iedere week 10 cc ophogen. Als dat voor iemand helpt om de hoeveelheden te bepalen. Wij zitten nu op 150 cc (150+5 en dan weer afgieten naar 150). Ik heb nu de voeding voor hongerige baby's weggelaten. Dochter krijgt er enorme krampen van en ik ga gewoon eens kijken of ze de vier uur vol gaat maken. Zo niet dan kijken we of we er een keer een schepje bij doen, maar vooralsnog lijkt het gewoon geen effect te hebben en alleen maar krampen te geven. Dat maakt me terughoudend om het nog te gaan gebruiken. Dan maar zo nu en dan over die liter heen.



Hou oud is jouw baby ook alweer fleetfox? En qua gewicht? Dan kan ik een beetje vergelijken.



We geven trouwens infacol en dat lijkt te helpen tegen de krampjes. We hebben het wel eens een dag niet gedaan en dan heeft ze de dag er na mega krampen. Dus misschien kan je dat nog proberen? Zeker in combi met de forte voeding.
Mijn dochter is nu vijf weken en vier dagen en weegt nu 4975 gram. Ze woog 4300 gram bij de geboorte.



Wij hebben ook Infacol maar het helpt niet iedere dag. Heb ook maar even een topic hier geopend hierover, want waar ik dan wel mee worstel zijn die tijden. Dochter maakt nu soms al amper de drie uur vol, dus laat staan dat ze er nu vijf moet gaan vol maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal het ook niet elke keer de 4 uur vol te maken. Nu zat er 2 uur tussen. Dan geef ik nog maar klein flesje van 60 gegeven en dat leek even goed, maar is nu toch aan het trappen en huilen. Gelukkig slaapt dochter nu en kan ik even met hem knuffelen.

Infacol raadde de arts van cb niet aan. Kan ook negatief effect hebben. M'n dochter had erg veel last van krampen en ik heb nooit wat aan gedaan. Gaat vanzelf over. Hou er niet zo van om allerlei middeltjes te geven aan die kleintjes.



Flinke dame Fleetfox!
Hetzelfde hier hoor Fleet. Zoon drinkt niet zoveel (70-80-90), dus zit nog steeds aan 8 voedingen per dag om op 600 uit te komen. Soms komt hij om de twee uur, soms om de vier uur, maar je kan er niet echt een schema aan hangen.

Ik lees overal van die lyrische verhalen over hetzelfde schema aanhouden van slapen, voeding, verschonen, knuffelen en weer slapen. Dit om te voorkomen dat ze oververmoeid en overprikkeld raken door korte slaapjes en kleine hoeveelheden eten.



Vind het een leuke theorie, maar zoon valt tijdens de fles in slaap, is daarna klaarwakker van de kramp, inbakeren vindt hij helemaal drie keer niks (is 5 minuten rustig en zet het daarna net zolang op een krijsen tot je hem eruit haalt, dus ben er maar mee opgehouden, bovendien slaapt hij 's nachts vooralsnog goed). En dan slaapt hij eindelijk en is hij binnen 1-1,5 uur weer wakker omdat hij toch nog honger heeft.



Dus hoe je daar in godsnaam een ritme in moet gaan aanbrengen? Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem niet te troosten wanneer hij het op een krijsen zet. En ik merk dat ik het heel moeilijk vind om de balans te zoeken tussen 'je kan ze niet genoeg verwennen en knuffelen' en 'je moet ze wel op tijd wegleggen zodat ze gaan slapen'.



Ik ben vanochtend naar winkel geweest voor Dr Brown-fles, na een avond vol krampjes. Ik wil niet te vroeg juichen, maar het lijkt minder te zijn. Hij ligt nu lekker in z'n bedje te slapen en heeft voor het eerst in dagen z'n voeding gedronken zonder dit keer tussendoor te huilen of te overstrekken. Denk dat het gejengel van de afgelopen dagen toch kwam door algehele misère van de kramp...
Dat ritme is hier ook nog ver te zoeken hoor. Ik doe maar net wat uitkomt qua verschonen enzo. De ene keer voor debfles, de andere keer erna. Of op enig ander moment. Ik probeer een beetje vast te houden aan r uur er tussen maar dat lukt niet altijd. Ze heeft soms zo een honger na 2,5 uur.
Nee precies... Als hij na twee uur honger heeft, ga ik hem geen uur laten huilen omdat het dan beter in het schema past... Ik hoop maar dat dat 'ritme' vanzelf komt...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen vaste volgorde. Als ze al heel wakker is en al huilt om de fles, doe ik eerst de voeding en daarna verschonen. En als ik geen poepluiers ruik, sla ik het verschonen wel eens over. Met zelden een lekluier tot gevolg



Fijn Laurabb, dat de krampjes minder lijken! Hopelijk werkt die nieuwe fles echt. Gister en vandaag heb ik een kleinere stand op onze speciale fles geprobeerd en ze lijkt nu ook iets makkelijker te boeren en minder krampjes te hebben. Hoop dat dit zo doorzet. Ze ligt nu ook lekker in haar eigen wiegje te slapen. Kan zelfs rustig lunchen nadat ik net gekolfd heb!

Merk dat ik gister en vandaag zelf veel relaxter ben, ook richting haar. Dat maakt misschien ook wel verschil in haar gedrag. Ik vind het nu minder moeilijk als ze even wat huilt. Zolang het geen krijsen wordt, laat ik haar af en toe wel eventjes huilen. Ga niet meteen bij het eerste snikje naar haar toe. Vanochtend was ze een paar minuten een klein beetje aan het jengelen, zette niet echt door. Wilde bijna naar haar toe gaan toen ze alweer ophield. Toen ben ik meteen wel naar haar toe gegaan, wilde haar wel het gevoel geven dat ik in de buurt ben. En dat ik niet alleen naar haar toekom als ze huilt, maar ook als ze rustig ligt.

Gisteravond was het zo fijn om even weg te zijn! Lekker geknuffeld met de paarden en hond. Merkte wel dat ik soms moest zoeken naar woorden. Een maand lang thuis zitten is niet bevorderlijk voor je iq



Qua hoeveelheid melk krijgt onze uk (3080 gram en 50 cm bij vier weken) sinds gistermiddag rond de 100-110 per keer. Was bang dat dit tot meer spugen zou leiden, maar met die kleinere stand van de fles blijft het gelukkig best goed binnen. Na die flesjes is ze nu wel meer moe dan toen we 90 gaven. Ze lijkt nu meer verzadigd. Dus blijkbaar heeft ze dit toch wel nodig. Was er zelf niet op gekomen om haar zoveel meer te geven tov haar gewicht. Ze zou maar 450 nodig hebben, maar als we haar de hele dag door deze cc's geven, komt ze op ruim 700 CC uit per dag. Bij ons zit er ongeveer drie uur tussen een twee voedingen. En 's nachts wat langer, heel fijn :-)



Wat bedoelen jullie trouwens met 'afgieten'? Heb dat nu een paar keer voorbij zien komen.
Alle reacties Link kopieren
Weet van m'n dochter dat het ritme vanzelf komt qua voedingen. En die had ook alleen maar honger. Maar dat was pas na 8 weken of misschien zelfs later. Ik volg gewoon het kindje. Enige waar ik 'bang' voor ben, is te veel voeding te geven en dat hij daardoor te hard groeit ofzo.

Laurabb, hopelijk werkt Dr Brown. Ik heb ze ook maar nog steeds krampen.
Alle reacties Link kopieren
Als je 120 ml water en 4 scheppen poeder mengt krijg je 135 ml voeding. Als je 120 ml voeding nodig hebt, giet je dus 15 ml af.
quote:tulpblaadje schreef op 19 april 2016 @ 14:18:

. Enige waar ik 'bang' voor ben, is te veel voeding te geven en dat hij daardoor te hard groeit ofzo..



Daar ben ik ook bang voor. Maar donderdag maar even afwachten tot het wegen op het cb.

Vk belde gisteren nog voor een check hoe het ging en toen ik aangaf dat ze 120+4 krijgt (dus eigenlijk 135) reageerde ze ook een beetje "verbaasd", ze zei: zo ja, dat os best wel wat.

Maar goed, ik ga haar geen honger laten lijden!
Vandaag 1 en ander veranderd in samenstelling van de voeding.. zoonlief lijkt te stoppen met drinken omdat hij zo hard moet zuigend en heb t idee dattie soms de 3 u niet red en dat komt dan zo rot uit bv 2x in de nacht .. voor mij prima maar niet voor zijn ritme. Sinds een kleine week ook meer spugen, echt flinke hoeveelheden..



Heb vandaag fles 120/4gemaakt zoals altijd maar ook schepje nutriton toegevoegd voor het spugen. Bij die eerste keer wel even speen verwisseld van speen 1 naar speen 2 want hij kreeg niets uit speen 1 door de nutriton..

De combi met de infacol lijkt te werken al is dat miss moeilijk zeggen na pas 2 flessen.. ga er bij de volgende een half schepje nutriton bij doen dus 1,5 schep ipv 1 want hij heeft nu de fles binnen 10 min leeg en dat vind ik nogal hard gaan !

Misschien dat hij nu hierdoor wel zn 120 opdrinken en er 4u tussen laat
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpblaadje schreef op 19 april 2016 @ 14:18:

Weet van m'n dochter dat het ritme vanzelf komt qua voedingen. En die had ook alleen maar honger. Maar dat was pas na 8 weken of misschien zelfs later. Ik volg gewoon het kindje. Enige waar ik 'bang' voor ben, is te veel voeding te geven en dat hij daardoor te hard groeit ofzo.

Laurabb, hopelijk werkt Dr Brown. Ik heb ze ook maar nog steeds krampen.Ik geef weliswaar bv maar dochter is in 1 week 360 gram aangekomen. Bij het cb vonden ze dat juist heel goed. Of werkt dat met flesvoeding anders dan?
@laura de dr Brown werkt hier ook goed en als extra geven we infacol voor elke voeding en de krampen zijn echt veel minder !

Wel kan meneer echt heeeeele erge stinkscheten laten haha
Wat vervelend dat zo veel dames hier zich niet helemaal top voelen. Misschien ook voor een groot deel te verklaren door de vermoeidheid? Ik vind het vooral zwaar wanneer de kleine niet wil slapen en ik dan noodgedwongen met hem op me zit, terwijl ik ook wil eten/slapen/plassen. Even een knuffel voor iedereen die hem kan gebruiken



Wat is die flesvoeding eigenlijk ingewikkeld zeg. En dan moet je dus ook telkens 4 uur ertussen laten? Ik hoop in ieder geval dat het bij alle dames een beetje wil gaan lopen. Hoewel ik borstvoeding soms ook onzeker vind, want je weet niet hoeveel hij binnen krijgt, ben ik wel blij dat ik hem mag aanleggen wanneer hij erom vraagt. Op aanraden van de lactatiekundige had ik 1.5 week geleden hem één borst per keer gegeven, maar ik ben nu toch terug gegaan naar beide, omdat ik het idee had dat hij niet genoeg binnen kreeg.



Qua ritme lijkt het hier wel aardig te gaan. Inderdaad slapen - voeden - verschonen doe ik vaak tussendoor (al heeft de man nu ook al een paar keer flink gepoept 5 min. na de schone luier) - dan knuffelen en dan weer slapen. Ik kan niet wachten tot hij wat meer contact gaat maken. De afgelopen nacht had ik hem om 22:15 in bed gelegd en toen kwam hij pas weer om 2:20. Ik schrok om 2:00 zelfs wakker omdat ik hem zo lang niet had gehoord



odsm: Mijn zoontje was 385 gram aangekomen in een week, en dat vonden ze bij mijn cb wel weer veel, al geef ik ook bv.. Wat ik heb begrepen van La Leche Leage is dat borstvoedingskindjes meer groeien in de eerste weken dan kunstvoedingkindjes. Alleen het cb gooit alle kindjes op één hoop. De World Health Organization (WHO) doet dat niet. Dus als je wilt weten wat 'normaal' groeien is voor je kindje, zou je daar misschien eens kunnen kijken.



despie: Ik moet ook vaak zoeken naar woorden. Heb op het boodschappenlijstje ook een keer gezet: 'die ene koek en dan nog iets erbij'.



laura: Dat ritme is volgens mij alleen maar het ritme van jouw kindje volgen. En dat heeft dan niet te maken met vaste tijden, maar wel met vaste volgorde van activiteiten. Ik begrijp het eigenlijk nu pas (na 5 weken dus). Alleen kan een kindje natuurlijk steeds meer, dus zo meteen zou de box nog in onze reeks van activiteiten gezet moeten worden. Ben benieuwd hoe dat dan gaat. Ik hoop trouwens voor je dat de krampjes wat minder worden voor je zoontje. Het is zo sneu om te zien he. Helpt het voor hem om ergens op te zuigen?



Fleetfox: Ben je er al uit hoe je verder gaat met je dochter qua voeding?



@gsleutel: Waarom ga jij eigenlijk met jouw kleintje naar de osteopaat?
Baby was hier 900 gram gegroeid in twee weken en de cb arts was juist helemaal in de gloria (borstvoeding). Zn groeicurve was verticaal :p Wat raar dat daar verschil in zit per cb, of is dat flesvoeding vs borstvoeding verschil?
Alle reacties Link kopieren
quote:laury89 schreef op 19 april 2016 @ 16:47:

Heb vandaag fles 120/4gemaakt zoals altijd maar ook schepje nutriton toegevoegd voor het spugen. Bij die eerste keer wel even speen verwisseld van speen 1 naar speen 2 want hij kreeg niets uit speen 1 door de nutriton..

De combi met de infacol lijkt te werken al is dat miss moeilijk zeggen na pas 2 flessen.. ga er bij de volgende een half schepje nutriton bij doen dus 1,5 schep ipv 1 want hij heeft nu de fles binnen 10 min leeg en dat vind ik nogal hard gaan !

Misschien dat hij nu hierdoor wel zn 120 opdrinken en er 4u tussen laat Mijn kleine uk gaf ook veel terug, toen ook gestart met nutriton. Hielp goed tegen het spugen, alleen de buikkrampen werden erger. Inclusief veel moeite met poepen, zelfs bij een half schepje per 120 ml. Ondertussen weer gestopt met de nutriton, volgende keer bij het CB opnieuw advies inwinnen.
Alle reacties Link kopieren
Argh... Poep overal, flesje teruggeven en maar brullen! Ben even klaar met vandaag. Dochter ook ziek, net met 39.3 naar bed gedaan. En heb ik weer niet gegeten...

Zo dat is eruit!
Hier ging het eten ook niet soepel.

Man is nog niet thuis, ik moest dochter helpen en zelf eten en op de achtergrond klonk gebrul van jongste die uiteraard ook honger had. En nu zit ik te voeden terwijl oudste eigenlijk naar bed moet, maar ja, kan maar één ding tegelijk
Alle reacties Link kopieren
Oh.. Jij ook veel sterkte! Voel me een zeur, want m'n man was er wel met het eten..
Alle reacties Link kopieren
Meh lekker z'n avond tulp



Ik heb ook Dr Brown flessen en ze heeft ook regelmatig last van krampjes. Maar spugen doet ze weer niet ondanks de 120 cc voeding die ze drinkt.



Waar slapen jullie baby's? Hier overdag nog in de kinderwagen maar misschien moet ik volgende week is kijken of ze boven wilt slapen. Dat is wel wat rustiger dan beneden..
Alle reacties Link kopieren
quote:Mick- schreef op 19 april 2016 @ 19:34:

Meh lekker z'n avond tulp



Ik heb ook Dr Brown flessen en ze heeft ook regelmatig last van krampjes. Maar spugen doet ze weer niet ondanks de 120 cc voeding die ze drinkt.



Waar slapen jullie baby's? Hier overdag nog in de kinderwagen maar misschien moet ik volgende week is kijken of ze boven wilt slapen. Dat is wel wat rustiger dan beneden..Baby slaapt overdag op mij of in de draagdoek. Zou willen dat ze in de kinderwagen sliep haha. Heb een echte plakkerd!
Aah balen dames... man is tot nu toe altijd thuis met eten maar er komen een paar drukke weken aan op zijn werk waardoor ik er regelmatig alleen voor sta met 2 kinderen (hele dag en avonden). Tot nu toe 1x avond met beide dames in mijn eentje gehad en vond het best pittig. Precies zoals honeymoonquiz omschrijft, alles tegelijk.



@ Mick: dochter slaapt overdag overal en nergens (wandelwagen, box, op mij, soms boven in haar bed). Snachts slaapt ze sinds kort op haar eigen kamer, we deden geen oog dicht met haar naast ons in het wiegje.
Ik besef me dat ik het met 1 kind helemaal niet zo druk heb, wanneer ik jullie verhalen lees



@marie: soms wil hij wel een speen, maar soms is hij daar ook gewoon te boos voor. hij kan wat driftig worden...



Vandaag ging echt stuk beter dan gisteren. Man is met vrienden uit eten en ik lig lekker met zoon op de bank. Die heeft net wel twee huiluurtjes gehad, maar ik trek dat toch beter wanneer hij de rest van de dag minder jengelt
Alle reacties Link kopieren
Krampjes komen volgens mij niet alleen door lucht, maar ook doordat de darmen moeten wennen aan voedsel. Weet van m'n dochter nog dat de darmen ook even moesten wennen aan hapjes.



Ik probeer hem zo veel mogelijk in z'n eigen wieg te leggen, box wilt hij niet meer (en te lawaaiig met z'n zus erbij) en wandelwagen blijft hij alleen in liggen als we van buiten komen. Liefst natuurlijk overdag bij mij maar dat kan niet altijd.



Vind het wel fijn hier m'n ei wat kwijt te kunnen.. Heb niet echt iemand in m'n omgeving (naast man en moeder) waar ik tegen kan klagen.

Succes met de avonden en nachten iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven