Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
hier nog wat nuttige linkjes

aanhappen

kolven
Goedemorgen dames,



Heb een keer eerder iets geschreven, dochter is nu 11 weken en groeit als kool. MAAR gisteravond moest ik weg en had maar 60 kunnen kolven , vriend heeft er uiteindelijk 120 kv bijgegeven. ( in de vriezer hadden we alleen maar veel dus ik had zelf gezegd dat een beetje kv wel mocht voor een keer). ( 's ochtends kolf ik veel meer maar was geen tijd voor.)



Maar nu heeft zij en wij dus heerrlijk heerlijk doorgeslapen tot zeven uur. En pff ben even zo teleurgesteld in mijn lijf! Had zowie zo al een dip door mijn menstruatie dus hele avonden eennkind aan de borst. En danneen keer kv en ze slaapt door! En oh daar ben ik echt aan toe nu ik het weer drukker heb met opdrachten en vooral de oudste die veel van me vraagt momenteel. Geen vraag dus maar frustratie
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet gewoon toeval zijn dametje? Niet gelijk aan je melk twijfelen
Alle reacties Link kopieren
vanmorgen op het cb geweest l was te goed gegroeid!! Of ik hem minder wilde gaan voeden.......
Alle reacties Link kopieren
quote:jacjac schreef op 16 mei 2012 @ 13:23:

vanmorgen op het cb geweest l was te goed gegroeid!! Of ik hem minder wilde gaan voeden.......



of je hem minder wil gaan voeden ?

absurd advies!
Alle reacties Link kopieren
Dat is er weer zo een in de categorie: braaf ja knikken maar lekker nee doen.
Alle reacties Link kopieren
ik wist niet dat een kindje met bv ook te goed kon groeien....... Wat een onzin zeg!



Meisje was weer prima gegroeid, 2de setjes prikjes erin, mamma moest weer huilen maar goed. Ben wel weer reuze trots. Jippie alweer 5 maanden bv, wie had dat gedacht na onze start!
Alle reacties Link kopieren
quote:Biebeltje schreef op 16 mei 2012 @ 16:03:

Dat is er weer zo een in de categorie: braaf ja knikken maar lekker nee doen.





ik knik al niet eens meer!!



volgens mij was L nogal onder de indruk van heks cb en heeft hij goed geluisterd want spontaan drinkt hij nog maar 1 kantje..
Alle reacties Link kopieren
'heks cb'?

Hihi
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is hij nu jacjac? En hoeveel was hij gegroeid?



Floortje fijn dat je meisje goed gegroeid was! Er gaat nu dus goed met de voedingen? Of leg je haar nog steeds heel vaak aan?
Alle reacties Link kopieren
hij is nu bijna 5 weken en is in totaal 1,2 kg gegroeid( van geboortegewicht tot nu)
Alle reacties Link kopieren
Damentje, mijn dochter sliep ook vaker door als ik niet thuis was. En ze kreeg dan gekolfde melk. 's Avonds clusteren ging hier niet alleen om melk maar ook wel om mama-honger. Liever veel kleine slokjes. Bij vriend dronk ze een fles vol gekolfde melk en ging weer slapen. Niet te veel aan jezelf twijfelen, lees anders een van die topics hier van mensen die hun peuters 's nachts nog flesvoeding geven.



Chryssa, wat een ingewikkeld verhaal. Huidcontact en veel voeden in de eerste dagen zijn belangrijk. Een ziekenhuisopname helpt daarbij niet echt natuurlijk. Wat je een tweede keer zou kunnen doen:

- meteen de eerste dag een lactatiekundige mee laten kijken met aanhappen, zodat je zeker weet dat dat goed gaat en je voorkomt dat je kloven/blaren ontwikkelt

- het eerste uur (als het medisch kan) baby bij je houden, en proberen zelf aan te laten happen. Ideaal is eerst proberen te drinken, dan pas wassen/aankleden/controleren e.d.

- Veel huidcontact

- Vaak aanleggen, minimaal 8x per 24 uur, maar liever 12x of vaker. Ook 's nachts.

- Als het weer ernaar uitziet dat er niet genoeg melk is (dat kan soms) op tijd hulp inschakelen. Er zijn bijvoorbeeld medicijnen die de melkproductie kunnen verhogen als die vanzelf niet genoeg op gang komt.
Alle reacties Link kopieren
Nou klinkt gewoon als lekker gegroeid! R was bij de geboorte 3250, de eerste paar dagen afgevallen en na precies een week weer op z'n geboortegewicht. Toen hij een maand oud was hadden we de eerste afspraak bij het cb, toen woog hij 4700. Dus bijna 1,5 kg in 3 weken aangekomen!
Alle reacties Link kopieren
quote:jacjac schreef op 16 mei 2012 @ 20:07:

hij is nu bijna 5 weken en is in totaal 1,2 kg gegroeid( van geboortegewicht tot nu)

Ken je de borstvoedingsgroeicurve? Daar kun je de gegevens op invullen en de groei vergelijken met andere bv-kindjes.



Een groei van 250-400 gram per week is normaal voor de eerste tijd. Een nog snellere groei kan soms (in combinatie met andere klachten) een aanwijzing zijn voor een probleem, zoals overproductie. Maar dan moet je met een lactatiekundige gaan kijken of dat probleem er is en het op de juiste manier oplossen.



"gewoon minder voeden" is een heel slecht advies. Als je dat soort adviezen opvolgt heb je een aardige kans dat je de borstvoeding om zeep helpt. Niet naar luisteren dus. Je bent niet de enige, vraag op LLL site
Alle reacties Link kopieren
De maand daarna was hij weer een kilo aangekomen en daarna ging het wat minder hard. Hij is nooit heel dik geweest, wel een klein beetje spekjes
Alle reacties Link kopieren
Dropje groeide na een moeilijke eerste paar weken ook ruim een kilo per maand tot ze 4 maanden was. (Daarna begon ze af te vallen, maar dat had met andere dingen te maken).
Alle reacties Link kopieren
Jacjac, bij mij was de lactatiekundige kritischer dan het cb wat betreft teveel aankomen.

Het kan een teken van overproductie zijn (en ook te weinig groeien kan daar een teken van zijn trouwens) maar daar horen ook andere dingen bij (hier hele grote golven spugen, onrustig drinken, het liep zijn neus uit en overvolle poepluiers).

Je kunt op borstvoeding.com een groeicurve invullen, groeit hij dan ook (veel) steiler dan de curve? Ik heb snel even gekeken maar ik weet natuurlijk geen geboortegewicht en niet hoe die groei verdeeld is over de weken maar van een gemiddeld geboortegewicht uitgaand lijkt het wel ok.
Alle reacties Link kopieren
http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
Alle reacties Link kopieren
Ik voed nog steeds heel frequent maar eerlijk gezegd kan het me weinig schelen! Ik denk dat ik aan zo'n 10 voedingen per dag kom.

Ach als meisje het goed doet vind ik het prima.

Ik schrik trouwens wel van de enorme groei van sommige kindjes meisje is nooit zo hard gegroeit. In 5 maanden is ze nu ruim 2 kilo gegroeit. Maar goed het heeft ook 3 weken geduurt voor ze op geboortegewicht was...
Alle reacties Link kopieren
Floortje, groei is heel persoonlijk, en wisselt per kind. Ik heb gewoon een groot en zwaar kind. Die als baby in het begin heel veel groeide. (4 kilo in 3,5 maanden). Maar die helaas de rest van dat jaar maar een kilo of anderhalf is gegroeid. Dus weegschaalstress is mij heel bekend.
Alle reacties Link kopieren
deze muts heeft ook weer eens een vraag....



over 1 maand ga ik weer werken, meisje is dan 6 maanden. Ik wil natuurlijk graag blijven voeden. Ik zal 3 dagen per week werken. Ik ga een kolf kopen (mini electric) want met die ik nu heb (handkolfje) krijg ik er niets uit, ja max 10cc ofzo maar dat werkt natuurlijk niet.



Maar ik heb dus geen voorraad in de vriezer helemaal niets. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. De komende 3 weken ga ik op vakantie dus kan ik ook niet vooruit kolven, maar voordat ik ga werken ben ik nog 1 week thuis. In die week zou ik een aantal keren per dag kunnen kolven na de voeding, maar loop ik dan niet het risico dat ik teveel productie ga krijgen? En dan nog een stomme vraag maar hoeveel flessen heb ik eigenlijk nodig? Ik heb er nu 3 en 2 goede spenen. Is dat genoeg, dwz kan je ze tussendoor gewoon afwassen en dan weer gebruiken, of is dat niet handig?

Ik denk op mijn werk 2x te kolven (ik heb een dienst van 7 uur) zou dat genoeg zijn of moet dat vaker?



Gelukkig werk ik niet 3 dagen achter elkaar, meestal max 2 dus na een dag werken kan ik meisje weer veel live voeden!
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic gepost, deze moet ik hebben dus



Hallo, ik heb een vraag.

Mijn (eerste) kindje is van 30 april, gehaald met de vacuumpomp dus de eerste 2 dagen erg slap en het ziekenhuis gaf aan dat hij wel zonder eten/drinken kon. Dus hij is niet aangelegd en ik heb niet gekolft.

Hij viel erg af en ik maakte me zorgen, onervaren heb ik hem elke 2 uur aan mijn tepel laten likken sabbelen etc. Aanleggen/happen lukte niet omdat zodra je zijn hoofd vast pakte hij het op een krijsen zette.



Eenmaal thuis ging het elke keer wat beter, nu hapt hij goed aan en kan hij goed drinken. Dit was 3 dagen geleden nog anders, dan duurtde het oms 20 minuten voordat hij pas de tepel vast had.

De eerste dag thuis 100 gram aangekomen.

Na een week 180 gram aan gekomen en nog een week later weer 260 erbij.

Wel ben ik sinds ik thuis ben gaan bijvoeden met kunstvoeding, omdat hij te slap was om te drinken. Elke keer 30cc met een max van ongeveer 90 per dag. Wisselde per dag wat hij nodig had. Ik voed op verzoek nu.



Nu wil ik van de kunstvoeding af en leg hem elke keer aan de borst om de productie te verhogen, echter ligt hij nu ongeveer de hele dag aan de borst. Gevolg kind heeft honger en mama branderige tepels. Gisteravond borsten helemaal leeg en branderige tepels, besloten 50c kunstvoeding te geven. Dan slaapt hij dus zo 5 uur achter elkaar.



Toen pas half 2 wakker en weer aan de borst gelegd, maar hij blijft dan met korte hazeslaapjes aan de borst willen drinken.

Vanmorgen gekolft voor de voeding, haalde ik maar 40cc uit 2 borsten. Vraag nu nu echt af of ik wel voldoende melk produceer.



Wie helpt? Ik vind het zo teleurstellend dat na zoveel geworstel en geduld en een baby bijna non stop aan de borst te hebben gehad de afgelopen bijna 3 weken, dat hij wel tevreden is met wat kunstvoeding
Alle reacties Link kopieren
Mirri, volgens mij komen dezelfde mensen die op het kletstopic schrijven ook hier advies geven Dus geen zorgen.

Omdat ik mij voor kan stellen dat je staat te trappelen om advies, zal ik een poging doen ok?

Gaat ie. Ten eerste rustig blijven......zen...... zet een kopje thee....ga lekker zitten op de bank of op bed en leg je kind aan.... Blijf lekker zitten totdat je kind er genoeg van heeft. Mocht hij dan even slapen...pak zelf ook rust. Geen huishouden of wat dan ook, je moet nog bijkomen van de bevalling en jouw prioriteit is nu het voeden. Dat lijkt nu eindeloos te duren, maar voor je het weet wordt het makkelijker.

Ik zag dat Floortje op het andere topic ook al schreef. Extra kolven is totaal geen indicatie die aan kan geven of je genoeg voeding hebt. Aanleggen is nog steeds de beste manier om de productie op te krikken. Je bent nog geen drie weken bezig en hebt een moeilijke start gehad, het kan best nog even duren voor je productie goed op pijl is. Lees anders maar eens berichtjes van Floortje in het borstvoedingstopic terug. Zij heeft ook tijd nodig gehad om alles goed op gang te krijgen.

Hapt je zoon nu wel goed aan en hoor en zie je hem drinken of sabbelt hij alleen maar? Zou je een lactatiekundige mee willen laten kijken? Of heb je dat al gedaan? Het lijkt misschien overdreven zo'n lactatiekundige maar ik hoor alleen maar om mij heen dat het veel kan helpen al is het alleen maar de bevestiging dat je het goed doet.

Verder zo min mogelijk kv geven. Al zou ik daar persoonlijk ook niet te moeilijk over doen als het je rust geeft, want volgens mij kan een gestresste moeder niet voldoende melk aanmaken.

Vijf uur achter elkaar doorslapen doet mijn dochter nu met 7 maanden nog amper, maar ze is wel heel goed gegroeid op volledige borstvoeding en ze ontwikkelt zich meer dan prima. Doorslapen is dus voor mij geen teken ervan of de melk voldoende is of niet.
Alle reacties Link kopieren
oh ja lactatiekundige idd!!! Hoe kan ik dat vergeten, ik ben de mijne eeuwig dankbaar. Het was drama voordat ik bij haar kwam. Na het bezoek had ik binnen 3 dagen zo goed als weer volledige productie!



In het kort mijn verhaal. 10 jaar terug borstoperatie. Na de bevalling borstvoeding direct prima op gang, 2 weken na bevalling ernstig ziek gevolgd door operatie (buikoperatie) en 2 dagen later borstontsteking. Toen zo goed als geen productie meer. Ruime week gevoed en daarna kolven. Veel BV thee gedronken, domperidom gaan slikken, maar weinig rust door continue voeden en kolven. Bezoek lactatiekundige met vrijwel direct verbetering. Nu al 5 maanden aan het voeden en nog steeds erg blij met doorgezet te hebben!
Alle reacties Link kopieren
Lactatiekundige is geweest, vriendin die al 6 maanden voed ook, consultatiebureau ook.

Conclusie je bent goed bezig ivm de moeilijke start.

Maar ik kan wel janken als ik de hele dag met zoon aan de borst zit en hij dan nog blijft huilen, hij gaat dan echt aan mijn tepels trekken en erop duwen met zijn handjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven