Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
Mirri hij is echt niet alleen gegroeid van die kv! Jouw melk, jij doet het!

Doorslapen is idd geen teken van genoeg/niet genoeg melk. Hier een af en toe doorslaper (lees meestal niet) van 6 maanden die keurig groeit (al wil mama meer want hij is onder de curve begonnen).

En kolven moeten de meeste mensen leren je baby is veel effectiever! Dus die 40 zegt weinig.

Heel moeilijk zon verdrietig mannetje aan de borst maar ook goed, er zit pit in! Jullie zijn allebei hard aan het werk om meer melk te krijgen!

Sterkte meid!
Alle reacties Link kopieren
mirri je bent ook echt goed bezig soms heeft het gewoon tijd nodig. Ik voed ook nog steeds heel frequent. 2 weken terug nog a 1,5 uur, dan zat er dus ook max een uurtje tussen.

Ik geloof echt niet dat 50cc betekenen dat hij echt heel veel honger heeft. Dan zou hij na elke voeding bijvoeding willen hebben.

De hoeveelheid die jij beschrijft is echt niet zo veel hoor. Heb vertrouwen in je lichaam!



dikke knuffel ook, ik weet hoe moeilijk het is
Alle reacties Link kopieren
Oh mirrie, ik had in het andere topic gereageerd ik kan wel copy paste doen, maar je kunt het daar ook lezen.
Alle reacties Link kopieren
Floortje, ik heb 2 flesjes (nou ja 20 maar 2 waar hij uit drinkt) ik geef er een mee naar het kdv en die wassen het tussendoor af. Ik kook alles ivm angst voor het terugkeren van spruw nog bijna dagelijks uit maar dat hoeft normaal niet.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe anderen dat doen met kolven ed.

Ik kolf om de ca 3 uur (of net hoe het met werk etc uit komt een half uur eerder of later) en zorg wel dat ik met volle borsten thuis kom.

Ik heb wel een hele vriezer voorraad maar geef altijd vers mee, heb doordat Smurf steeds langer doorslaapt s ochtends stuwing wat ik na zijn drinken afkolf en zo kan ik aan het begin vd week ook vers meegeven (en aan het eind vd week vul ik de vriezervoorraad verder aan)

Ik heb meermaals een week alle voedingen nagekolfd ivm een borstontsteking, de laatste keer (na 4 maanden) voeden is dat goed gegaan, in die zin dat ik geen overproductie kreeg. Daar heb ik in het begin wel last van gehad waarschijnlijk mede door het nakolven toen.

Is het mogelijk syntocinon te krijgen voor jou, dat maakt het kolven misschien makkelijker?

Fijne vakantie alvast!
Alle reacties Link kopieren
ja syntocinon kan ik krijgen, heb ik al eerder gehad maar dat flesje is nu denk ik te oud (langer dan 2 maanden open) maar ik meen zelfs dat ik een herhaalrecept heb liggen bij de apotheek.

Had ik ook al aan gedacht!

Dat 's ochtends nakolven is wel een goede, zeker op vrije dagen. Meisje slaapt nu ook langer waardoor ik ook met stuwing wakker word. Ze slaapt nu trouwens op de dag ook langer, zo ligt ze er nu al 2 uur in. Ik laat haar maar, ik neem aan dat ze zich wel meldt als ze honger heeft...
Alle reacties Link kopieren
Oh nog voor Floortje,



Ik heb een stuk of 6 flessen en twee spenen (wel meer maar op het moment alleen die in gebruik, ik zou weer eens om moeten wisselen, misschien worden de spenen al te oud). Ik geef twee flessen mee naar het kdv. Zij doen het daar in eigen avent-flessen dus ik geef geen spenen mee. Vandaar dat de spenen bij ons niet zo hard gaan.

In een week kun je best een voorraad opbouwen lijkt mij. Ik heb voor dat Liesje naar het kdv ging twee weken lang per dag ongeveer een voeding gekolfd (150ml). Ik deed dat ergens tussen de voedingen door steeds een borst of zo. Soms gokte ik verkeerd en kwam zij eerder voor een voeding. Als ze dan echt heel onrustig bleef en ik echt het idee had dat ze te weinig kreeg omdat de borsten na het kolven nog te leeg waren, dan gaf ik de gekolfde melk weer. Maar uiteindelijk had en heb ik 1,8liter in de vriezer liggen.

Ik ben wel gezegend met flexibele borsten geloof ik, want nooit veel stuwing maar wel voldoende voeding en dat extra kolven leverde bij mij ook geen enorme overproductie op. Ik kolf nu eigenlijk altijd net genoeg voor haar twee voedingen, als ik te weinig heb, probeer ik een keer extra te kolven. De voorraad in de vriezer wil ik constant houden. Ik heb hem trouwens net een keer ververst, dus steeds gevroren melk naar het kdv gegeven en verse melk ingevroren. Ik las hier over vrouwen die diepvriesmelk weggegooid hebben omdat die meer dan 6 maanden oud was, dat leek mij zo zonde, vandaar dat ik alles vervangen heb.
Alle reacties Link kopieren
Nou wederom een hysterisch .krijsend kind na wel 10 borsten die ik aangeboden heb en trekken eraan hij word helemaal wild dus een fles gemaakt en meneer is tevreden. Ik heb echt mijn best gedaan alle adviezen opgevolgd maar helaas ik wil hem niet zo laten krijsen als ik weet dat de oplossing simpel is
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, hier weer een vraag van mij. (nog geen vorderingen zonder tepelhoedje trouwens maar goed..)



Ik maak me zorgen of mijn zoontje wel genoeg binnen krijgt. Hij is vandaag drie weken oud, en zit nog 50 gram onder zijn geboortegewicht. Vandaag gewogen bij cb. Komt hij niet veel te langzaam aan?

Cb gaf aan het (nog) niet zorgelijk te vinden, omdat hij tevreden is en goed plast.

Zoon komt om de drie uur ongeveer. Ik leg hem dan aan en hij drinkt goed gedurende ongeveer een kwartier. Dan wordt hij moe, even verschonen en wakker aan de volgende ronde beginnen. Hij drinkt dan nog ongeveer 5 minuten.

Is dit ongeveer goed denken jullie? Of drinkt hij te kort. Ik voel de melk toeschieten en hoor hem echt klokken. Na het drinken ziet hij er echt tevreden uit (met de melk op zijn wangen haha)



Misschien zoek ik problemen die er niet zijn, maar ik had zo gehoopt dat hij wat meer was gegroeid.

Nog even de details: geboortegewicht 3685, teruggezakt naar 3350, bij ruim 1 week 3480 en nu 3630.
Alle reacties Link kopieren
Mirri, je hebt ook echte borstweigeraars natuurlijk, want eerlijk gezegd klinkt voor mij wat je nu beschrijft meer als weigeren dan echt proberen te drinken en gefrustreerd zijn dat er niets uit komt. Wat voor fles geef je? Je kunt ook altijd nog een Medela Calma speen of zo proberen daar moet hij ook meer moeite doen om te drinken.

Als je geen zin meer hebt in "gedoe" dan is er gelukkig de fles. Als je wel door wilt gaan dan zou ik toch maar kolven en op rustige momenten proberen aan te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hij drinkt goed aan de borst hij hapt goed dat hebben we al bereikt hij groeit ook op mijn bv want ik geef hem weinig kunstvoeding. Alleen is het niet altijd genoeg.
Alle reacties Link kopieren
@bibaatje: niet dat ik er heel veel verstand van heb ik geef nl nog maar 5 weken bv maar volgens mij is het wel goed hoor! Als hij na de voeding tevreden is en dan vervolgens 3 uur later komt dan zal het goed/genoeg zijn anders zou hij veel sneller weer willen drinken en zou hij na de voeding niet tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat denk ik ook, maar vind dat hij dan wel langzaam groeit. Misschien is hij gewoon een langzame starter en heeft het wat tijd nodig.

Heb ook alleen ervaring met dochter, die ging als een speer!

Bedankt voor je antwoord iig.
Alle reacties Link kopieren
Mirri, het heeft echt tijd nodig. Zeker als je de eerste dagen niet hebt gekolfd of gevoed kan het even duren voordat de productie goed op gang komt. Je zou kunnen overwegen om af en toe een half uurtje na de voeding nog even kort te kolven. Dat verhoogt de productie. Het hoeft trouwens niet veel op te leveren, gewoon voor het idee. Dan kun je die gekolfde melk eventueel nog als bijvoeding geven.



Voel je niet schuldig als je je kind toch wat kv geeft op zo'n moment. Af en toe is het gewoon nodig, jullie hebben een moeilijke start gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mirrie: misschien zou je toch nog met een andere lactatiekundige kunnen kijken of een prelogopediste, daar had reglisse goede ervaringen mee.

Ook al hapt je zoontje goed aan, het kan zijn dat het hem toch nog wat pijn doet met de houding waarin je voedt. Merk je verschil in houdingen?

Misschien kun je ook de stress om het voeden aan de borst wat verminderen door te kolven en hem dat te laten drinken? Dat je even fulltime kolft zodat je productie nog beter op gang komt en hij voor nu uit de fles kan drinken?

(ik heb hier geen ervaring mee overigens, dus ik zou ook dit met een lactatiekundige overleggen).
Alle reacties Link kopieren
Bibaatje, heb je advies van een lactatiekundige gehad? Langzaam groeien kan en mag, maar zeker in combinatie met een tepelhoedje zou ik toch even advies gaan vragen. Soms kan een tepelhoedje namelijk voor productieproblemen zorgen. Het hoeft niet, maar misschien wel de moeite om even naar te laten kijken.



Ik zou ook overwegen extra aan gaan leggen, om de drie uur is best weinig, drinkt hij ook als je tussendoor aanlegt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Floortje_1981 schreef op 18 mei 2012 @ 11:20:

deze muts heeft ook weer eens een vraag....



over 1 maand ga ik weer werken, meisje is dan 6 maanden. Ik wil natuurlijk graag blijven voeden. Ik zal 3 dagen per week werken. Ik ga een kolf kopen (mini electric) want met die ik nu heb (handkolfje) krijg ik er niets uit, ja max 10cc ofzo maar dat werkt natuurlijk niet.



Maar ik heb dus geen voorraad in de vriezer helemaal niets. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. De komende 3 weken ga ik op vakantie dus kan ik ook niet vooruit kolven, maar voordat ik ga werken ben ik nog 1 week thuis. In die week zou ik een aantal keren per dag kunnen kolven na de voeding, maar loop ik dan niet het risico dat ik teveel productie ga krijgen? En dan nog een stomme vraag maar hoeveel flessen heb ik eigenlijk nodig? Ik heb er nu 3 en 2 goede spenen. Is dat genoeg, dwz kan je ze tussendoor gewoon afwassen en dan weer gebruiken, of is dat niet handig?

Ik denk op mijn werk 2x te kolven (ik heb een dienst van 7 uur) zou dat genoeg zijn of moet dat vaker?



Gelukkig werk ik niet 3 dagen achter elkaar, meestal max 2 dus na een dag werken kan ik meisje weer veel live voeden!



Floortje, als je 3 dagen per week gaat kolven en het kolven je niet zo handig afgaat zou ik voor een dubbelzijdige elektrische kolf gaan. Bijvoorbeeld die van Ameda. Heb je al oxytocine neusspray?



Ik zou zorgen voor genoeg flesjes om in te kolven. Soms is 2x kolven voor 2 voedingen genoeg, soms is 3x nodig. Dan heb je dus 6 flesjes nodig (bij een dubbele kolf). Tussendoor omgeieten e.d. is heel veel werk en ook lastig, want koude en warme melk kunnen niet bij elkaar. En je hebt dus nog flesjes nodig waar je kind thuis uit kan drinken. Veel flesjes dus!



Ik zou in de week dat je thuis bent op een vast moment kolven iedere dag. Liefst op een moment dat je later ook gaat kolven. ZO vergroot je je productie op dat moment en dat is ook op je werk fijner kolven. Als je dat in je eerste werkweken volhoudt heb je best een aardige voorraad, en het kolven op je werk verloopt dan makkelijker omdat je productie net iets hoger is.



Ik zou je nieuwe kolf wel meenemen op vakantie. Je moet altijd eerst wennen aan een kolf, en dan kun je een aantal keer oefenen.
Alle reacties Link kopieren
KR, ik denk dat het bij het verhaal van Mirrie toch eerder een productieprobleem is. Fulltime kolven is slechter voor de productie dan live voeden. Aanleggen vergroot de productie toch het meest. Alleen is dat wel zwaar voor je tepels soms. Op het moment dat steeds van borst wisselen toch even niet genoeg is kun je best een keer wat kv nageven. Honger is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gelijk in reglisse!

Juist lange tijd aan de borst, ook sabbelen etc., is goed voor je productie.



Waar ik nog aan zit te denken is het huilen tijdens het drinken.. of je zoontje toch geen pijn ergens kan hebben: houding of het drinken zelf.
Alle reacties Link kopieren
Reglisse, bedankt voor je advies. Helaas heb ik geen geld voor een dubbele kolf maar ik heb van een vriendin een nieuwe mini electric van medela kunnen aanschaffen. Zij heeft hem gekocht maar uiteindelijk niet gebruikt.

Net even gebruikt en in 10 min had ik bijna 50cc (dit was een 45 nadat ik meisje gevoed had) dat lijkt me dus heel erg goed. Ik schoot op zich ook best goed toe.

Ik verwacht dus dat het niet zo'n probleem zal zijn en anders kan ik op mijn werk een dubbele kolf lenen (dat is dan een professionele). Ik neem deze nieuwe kolf idd ook mee op vakantie lijkt me wel zo makkelijk!



Flesjes moet ik dan idd bij gaan kopen, overgieten zal ik misschien wel doen aangezien mijn spenen niet op deze fles passen en ze wel goed uit deze speen drinkt. Dat is ook belangrijk lijkt me? Maar ik dacht dat je melk ook in diepvrieszakjes kon invriezen? Dat heb ik toentertijd geleerd op school..?
Alle reacties Link kopieren
Floortje ik dacht dat je drinkflesjes bedoelde, kolfflesjes en melkbewaarflesjes, bakjes, zakjes ook daar grossier ik in.

Ik hoor trouwens wisselende verhalen over invriezen in zakjes/ijsklontjeszakjes. Het vet kan er aan blijven kleven en gevaar dat er plasticrestjes in de melk komen.
Alle reacties Link kopieren
Chrissie ik bedoelde idd drinkflesjes ;) omdat ik dacht dat je de melk in diepvrieszakjes kon invriezen..

Maar dan ga ik daar een andere oplossing voor zoeken. Las eerder iets over flesjes bij de action oid kan altijd een vriendin daarheen sturen.
Alle reacties Link kopieren
"Bibaatje, heb je advies van een lactatiekundige gehad? Langzaam groeien kan en mag, maar zeker in combinatie met een tepelhoedje zou ik toch even advies gaan vragen. Soms kan een tepelhoedje namelijk voor productieproblemen zorgen. Het hoeft niet, maar misschien wel de moeite om even naar te laten kijken.



Ik zou ook overwegen extra aan gaan leggen, om de drie uur is best weinig, drinkt hij ook als je tussendoor aanlegt?"



Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog geen advies gehad van een lactatiekundige. Ik wacht nog even af wat de arts zegt (heb komende week een afspraak) maar anders doe ik dat wel. Ons cb heeft ook inloopspreekuren met lactatiekundigen, wel handig.



Wat betreft meer aanleggen: jochie is dan erg slaperig en gebruikt mijn borst dan om lekker aan te sabbelen, maar drinkt niet. Daarbij is hij volgens mij ook echt verzadigd en heeft hij pas weer honger na drie uur. Maar dat is toch niet extreem lang? Heb begrepen dat alles tot vier uur ok is.
Alle reacties Link kopieren
Mirrie je hebt al veel tips gehad hier, ik sluit me bij de dames aan. Ik zou toch eventueel nog een lactatiekundige inschakelen en veel (echt veel) borstvoedingsthee drinken.



Bibaatje, wat een luxe dat er bij jouw cb lactatiekundige zijn! Meestal zijn de adviezen oor borstvoeding op het cb niet goed. Ik zou daar zeker even vragen of ze met je mee kunnen kijken, dan kunnen ze misschien gelijk advies geven over het tepelhoedje.
Alle reacties Link kopieren
Oja Floortje ik ga ook volgende week naar Toscane op vakantie
Alle reacties Link kopieren
Bibaatje, om de 3 uur is op zich ok, maar wel als de groei goed is. Als de groei niet zo heel hard gaat zou ik liever vaker aanleggen. Maar als hij dan niet goed drinkt heeft het geen zin natuurlijk. Een lactatiekundige kan ik echt aanraden hoor (wat fijn dat ze die bij het cb hebben, hier is het bv-advies meestal niet zo geweldig). Het kan ook heel fijn zijn de bevestiging te krijgen dat het gewoon goed gaat. En lactatiekundigen hebben vaak allerlei fijne handige tips voor het voeden, vond ik ook fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven